Nordnorge och Murmansk

Resealbumet skapat av: Jimhan
29 feb. 2008
I slutet av sommaren åkte jag och pappa upp till Norge. Vi hade varit mycket i Norge tidigare, men inte besökt de nordligaste delarna.

I Bodø hyrde vi en liten motorbåt och testade fiskelyckan i Saltströmmen. Färjeöverfarten till Lofoten var fantastisk med strålande solsken och spetsiga fjälltoppar i bakgrunden. Vi tog oss sedan till det lilla fiskesamhället Å, där vi bodde i en gammal hemtrevlig rorbu alldeles vid vattnet. Damen som vi hyrde rorbuen av bjöd på våfflor med sylt!

Vi besökte också Nordkapp. Det var en häftig känsla att stå vid kanten av den höga klippan i stormvinden och blicka ut över det till synes ändlösa mörka havet.

Nästa dag följde vi med på en weekendtur till Murmansk. Vi åkte med en minibuss med texten "Sputnik Murmansk" på sidan och man var tvungen att böja sig ner för att kunna se ut genom fönstren. Med på resan var en journalist från Kirkenaer i södra Norge, två stycken som jobbade på NRK i Oslo och en rutinerad Murmanskresenär från Hammerfest. Guiden insåg efter ett tag att svenskar också förstår norska och slutade prata engelska.

Efter en del gränsformaliteter kunde vi fortsätta resan och vi befann oss nu i världens största land, det väldiga Ryssland! Färden till Murmansk blev en skumpig historia. Ibland var vägen så dålig att chauffören körde vid sidan av vägen, dock hela tiden i ett ordentligt rallytempo. I Murmansk besökte vi bl a det över 30 m höga Alyosha-monumentet med utsikt över staden och en ortodox kyrka, där prästen skvätte ner oss med heligt vatten. Även om det finns vackrare städer så var det ett mycket intressant besök och vi hade trevligt och åt jättegod mat.

På vägen hem stannade vi till hos tomten i Rovaniemi, men han låg tyvärr och sov middag. När vi kom hem dagen efter hade vi kört sammanlagt 614 mil.