Dag för dag: Resealbumet "Kreta 2009" av Snorklan

24 juni 2009 - Kreta, Grekland
Kreta 1991
För 18 år sedan var min sambo och jag på Kreta första gången. Mina minnen från den resan var att det var varmt och att det fanns en massa inkastare vid varje liten krog utefter huvudgatan. Vi hyrde en bil i tre dagar och besökte stranden Elafonissi på öns sydvästra udde. Då var det en ganska oexploaterad plats och jag minns att det låg en massa toapapper i sanddynerna (det fanns inga toaletter eller andra bekvämligheter då). Det var som att vara på en tropisk ö i en resekatalog...

Vägen till Elafonissi var då en grusväg med stora bumlingar. Det tog säkert tre timmar och vi hade hjärtat i halsgropen hela tiden eftersom man gled på gruset mot vägkanten (mot ravinerna). Idag är hela vägen ner asfalterad och det är bara sista 100 metrarna som är grus.

Nu 18 år senare bestämde vi oss för att åka tillbaka. Sonen (11 år) ville se Knossos. För två år sedan var vi i Kalo Nero (nära Kalamata) och besökte då ruinerna i Olympia. Förra året var vi på Poros och besökte bl.a. amfiteatern i Epidauros. Sista dagen var vi Aten och besökte Parthenon (Akropolis). Nu har turen kommit till Knossos på Kreta.
25 juni 2009 - Platanias, Chaniakusten, Kreta, Grekland
Utsikt från hotellrummet
Vy av gamla delen av Platanias som ligger på en bergssida
Ni vet hur det är... man sover knappt en blund natten före man åker. Åtminstone gör inte jag det eftersom jag är rädd att försova mig. Som vanligt låg jag i halvdvala och skuttade upp kl. 4 för att kolla packningen en sista gång. Resten av familjen låg och knoppade in i det sista (som vanligt).

På Arlanda gick allt smidigt men tyvärr hade flygledarna på Kreta valt att punktstrejka just denna dag och flyget var försenat med tre timmar. Trots förseningarna höll vi god min (tack och lov hade vi datorn med som handbagage och sonen kunde titta på film medan vi väntade).

På flygplatsen i Chania fick vi bagaget snabbt och hyrbilsfirman stod och väntade med nycklarna till vår hyrbil. Färden gick genom Chania stad ((kanske inte är något som jag rekommenderar om det är första gången man kör bil i Grekland). Hetsig tempo och djungelns lag på vägarna och ganska otydliga linjer på gatorna gör att man kör lite på känn. Ta det lugnt och bli inte rädda för tutningar och armviftningar. Ofta vill grekerna bara påkalla uppmärksamhet över att de ska svänga eller varna för "här kommer jag".
Tänk på att gatorna är smala och grekerna har en förmåga att peta ut bilens nos ganska långt ut i körbanan när de kommer från en korsande väg. Att hetsa upp sig hjälper inte och var uppmärksam när du ska svänga... det är alltid någon som håller på att köra om eller så har du en moppe elle MC på insidan.

Nu låter det kanske som att jag är jättevan att köra i Grekland men efter att ha överlevt att köra i Aten förra sommaren så känns det som att jag klarar allt ;-) .

Väl framme vid hotellet (det är lite pyssel att hitta när gatorna inte är så bra märkta) så började vi boa in oss och tog ett välbehövt dopp i poolen. Middag på hög höjd i övre delen av Platanias (gamla delen) på restaurang Panorama. En underbar solnedgång och en god middag med en flaska lokal Retsina och semesterkänslan infann sig direkt.
26 juni 2009 - Platanias, Chaniakusten, Kreta, Grekland
Poolutsikt
Pooldag för att koppla av och bara för att få känna sig riktigt lat och ledig. Lyckades bli getingstucken vid poolen (inte getingens fel) men eftersom jag är allergiker så höll jag på att gå upp i atomer. Tur att man reser med en filial till Apoteket och jag kunde lindra smärtan med antihistamin salva. Risken var nog större att jag skulle få en hjärtinfarkt och inte en anafylaktisk chock. Redan efter en stund hade det mesta gått över och svullnaden lade sig (Sticket satt bra till i sidfläsket).
27 juni 2009 - Platanias, Chaniakusten, Kreta, Grekland
Åter en dag vid poolen.
28 juni 2009 - Grekland
Stavros 2
Blå lagun med små fiskar och sjöborrar bland stenarna. Håller man sig på sanden så brukar det vara fritt fram utan badskor men kolla vart du sätter fötterna i allafall.
Stavros
Stranden där dansscenen i filmen Zorba spelades in på 50-talet
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
28 juni 2009 - Chania, Chaniakusten, Kreta, Grekland
Längst ut i västra änden av Chania-halvön hittar man stranden Stavros. På 50-talet spelades delar av filmen Zorba in här. Den berömda dansscenen är filmad på stranden i Stavros. Stranden är formad som en lagun och vattnet är väldigt lugnt. Här snorklade jag för första gången på 30 år. Trots att jag är närsynt som en kråka så kunde jag med sonens cyklop i allafall urskilja en hel del fiskar i det grunda vattnet. Vilken grej!

Lunchen intogs på restaurangen "Mama´s". På väggen satt en massa bilder från filminspelningen. Eftersom vi nästan uteslutande levde på sallad/sandwishes på luncherna kan jag inte uttala mig om den övriga matens kvalité på detta ställe. Passa på att gå på toa på en av restauragerna här. På stranden finns det bara "toalett a la häng i handtag med hål i golvet-modell". Kjol är en underbar uppfinning i sådana lägen.

Solstolar här kostar 5 euro (55 kr) för ett set om två stolar inkl. parasoll. Vi köpte istället ett parasoll och tre strandmattor för totalt 9 euro (ca 100 kr) på en stor matvarubutik. Dessa hade vi hade med oss vart vi än åkte med bilen under hela perioden. Funkar minst lika bra. De flesta stränderna runt Chania är sk Blue-flag stränder och hålls hyfsat rena från skräp.
29 juni 2009 - Chania, Chaniakusten, Kreta, Grekland
Katter på Kreta
I Grekland finns det mycket kringströvande katter och hundar. Här är en med ett blått och ett gul öga.
Småkrogar
Mysiga små krogar finns i nästan alla gränder
Vackra blommor överallt
Blomsterprakten är otrolig.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Vi tog oss en stadsdag i den vackra staden Chania. Den venetianska hamnen är så vacker. Janitsjarernas gamla tempel ligger mitt i hamnen, numera dock använd till försäljning av kretenska hantverk. Vill man åka häst och vagn i en tur runt hamnen så finns det med. Tyvärr är det ju så att det fortfarande finns en massa inkastare som man värjer sig mot men om man drar sig bort från hamnen in i gränderna blir det lite lugnare. Gränderna är kantade av kommers. Gatan Skidlof som kallas för "Lädergatan" har massor med små butiker med blandat innehåll. Passa på att kolla efter olivoljor och andra naturprodukter som tillverkats på Kreta.

Vi åt lunch på en restaurang belägen i en ruin mitt i gamla stan. Prova att äta en "cretan salad" istället för den gamla vanliga grekiska salladen. Mildare och krämigare. Små skorpliknade brödbitar som tillverkas lokalt hör till. Sonen tog Pastitsio (pasta varvat med vit sås och köttfärs och toppad med en ost/äggstanning) som är mycket bra "barnmat" eftersom det liknar lasange.

Parkeringsplatser är det ont om men man kan ha tur i bland. Vid hamnen finns en liten avgiftsbelagd parkering och vid Saluhallen finns en del p-platser. Man får parkera på gatorna men kolla in p-reglerna. En skylt med en romersk etta (I) med streck över betyder att det inte är tillåtet att parkera där på dagar med ojämnt datum (Romersk tvåa (II) med streck över = p-förbud jämna datum). TROR JAG!!!. Man kanske tror att det är gatans lag som gäller vid parkering (med tanke på hur bilarna står) men det finns p-vakter här med. I Platanias hörde man en visselpipa titt som tätt vilket betydde att någon ställt sin bil fel och ägaren hade EN chans att flytta den innan boten skrevs ut...

Att tanka i Grekland är enkelt. Man kör bara in på macken och vevar ner rutan, sträcker fram pengarna och bilnyckeln (om tanklocket är låst) till mackbiträdet som kommer ut till pumparna. Tala om vilken sorts bensin/diesel du vill ha och vänta (oftast vet de viken sorts bensin man ska ha utan att man säger något). Vi tankade alltid för 20 euro (ca 220 kronor) varje gång. Pumparna har ofta förinställda knappar för 10 euro och 20 euro så mackbiträdet behöver inte stå och pytsa på slutet. Kontanter gäller!
30 juni 2009 - Grekland
Falasarna 2
Falasarna 3
30 juni 2009 - Kreta, Grekland
Vilken strand! Man åker mot Platanos och tar där höger från huvudvägen ner mot kusten. Tar ca 45 minuter att åka från Platanias om man tar "National road" mot Kissamos. Lite pyssligt att åka ner till själva stranden. Ta första skyltade avtagsvägen när du kommit ner från berget så är det enklare. Vi tog givetvis den andra och fick en guppig tur de sista 300 metrarna. Kom ihåg att du får pynta själv om underredet skadas på hyrbilen!

Denna dag gick vågorna rätt höga (gul flagg) men det var härligt att surfa på magen i vågorna (inget för de yngsta då baksuget är starkt). Vattnet är turkosblått och det finns en liten servering och enkla toaletter. Sambon tog en promenad norrut på stranden och hittade nudisternas paradis. Sanden är het så det finns en plankad spång att gå på ifrån parkeringen.

Runt om finns det mängder av drivhus för tomater och andra grönsaker och man ser dessa på vägen ner från berget. Det finns en arkeologisk sevärdhet här (men den missade vi förstås).

Väl värt ett besök!
Falasarna
Underbar sandstrand på Kretas västkust efter staden Kissamos.
1 juli 2009 - Kreta, Grekland
Samariaravinen, starten
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
Samariaravinen, utsikt mot öster
1 juli 2009 - Omalós, Kreta, Grekland
Vägen mot Omalos
Slingrig väg på hög höjd med underbar utsikt