Dag för dag: Resealbumet "Krabi februari 2009" av Gbenskar

23 januari 2009 - Knivsta, Sverige
Snabba ryck. Igår bestämde vi oss för att nu ska vi ut och resa. En tur till värmen känns helt oumbärlig just nu.
Och idag har vi bokat en resa till Krabi. Vi åker redan om en vecka, den 1:a februari. Åh så skönt det ska bli!!!
2 februari 2009 - Krabi, Thailand
Vårt hotellrum
Efter en lång resa var vi äntligen framme. Så här välkomnande såg vårt hotellrum för de kommande två veckorna ut.
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
Complimentary fruit
Ett fruktfat med fräsch frukt fanns alltid på vårt rum.
Utsikt från vår balkong
Det var nästan kväll när vi var framme vid hotellet. Solen höll på att gå ned, och när jag tittade ut från balkongen såg det ut så här. En jättestor trädgård och bortanför träden på bilden låg havet.
3 februari 2009 - Krabi stad, Krabi, Thailand
Vi är lyckligen framme i Thailand. Igår kväll var vi på plats på hotellet efter en lång resa. Men ojojoj så nära det var att det inte blivit något av med denna resa!!!!

Vi kom till Arlanda för att checka in i god tid (tack och lov) och när det var vår tur säger damen bakom disken att det här passet är ogiltigt och så håller hon upp mitt pass. Sidan där fotot och all information finns höll hon uppslagen och så lät hon tummen gå i kanten där sidan släppt i ungefär 1 centimeter. Det var en skada som jag själv aldrig märkt och jag hade antagligen inte reagerat så mycket på den heller för det var verkligen inte mycket som släppt.

MIn mans pass var helt OK så honom kunde hon checka in men mig ville hon inte släppa igenom. Vad göra!! Jag började känna katastrofen sprida sig. Du få ta dig till passpolisen och skaffa ett nytt pass säger hon, men skynda dig för dom stänger om tjugo minuter. Och till passpolisen skulle jag enligt henne ta en buss som gick var 10:e minut. Jag rusar till busshållplatsen och såklart tog det 10 minuter (minst) innan det kom någon buss. Jag var vid det laget så nervös att jag nästan var kräkfärdig. På minuten jazzar jag in genom portarna till passpolisen och fick efter lite väntan ett nytt rosa (väldigt fult) pass. 980 kronor fattigare var det bara att ta bussen tillbaks till avgångsterminalen där min stackars man väntat oroligt. Över en timme hade det här äventyret tagit mig.

Vi var så förvirrade och skärrade av allt det här att vi glömde bort både att växla in lite valuta och att köpa en tidning att läsa på planet.

Men iväg kom vi ialla fall och nu kan det bara bli bra med en sån start.
Kommentarer: 9 Skriv kommentar
3 februari 2009 - Krabi, Thailand
Askkopp
Vid frukosten första morgonen såg vi denna fina askkopp. När det ser ut så här får ju inga äckliga cigaretter smutsa ner, eller hur?
Kommentarer: 4 Skriv kommentar
Vägen inom hotellet
När vi ätit vår första frukost gick vi tillbaks till vårt rum. Hotellet var verkligen jättestort. Detta är en bit av den väg vi fick gå från frukostrestaurangen.
Mönster i sanden
Det fanns massor av sådana här mönster i sanden. I mitten på varje mönster var det ett litet hål.

Senare förstod jag att det var små krabbor som skapade mönstret när de grävde ner sig.
Kommentarer: 4 Skriv kommentar
Hotellets strand
Inspektion av hotellstranden. Inte så illa!
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
På väg upp från stranden
När man återvände från stranden såg det ut så här. Stora gräsytor och mycket plats. Rakt fram ligger poolområdet.
Trappan ner i poolen
Krabba på Krabi
Denna bronskrabba sprutade vatten ner på pooltrappan.
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
Poolområdet
Uppbäddat
Varje kväll bäddades våra sängar upp. En blomma på kudden, och senare under vistelsen fick vi även en chokladbit varje kväll. Inte dumt!
4 februari 2009 - Krabi, Thailand
Hotellträdgården
Precis utanför den byggnad där vårt rum låg fanns denna lilla sjö med fontän.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
En plantering i trädgården som verkligen var enormt stor.
Vy från poolen ner mot havet
Man behövde inte trängas på hotellet.

Man kan se som små träställningar bakom träden. Det är "bås" alldeles nere vid stranden där det står solsängar. På träställningarna hänger ett tunt tyg och fladdrar och ger en känsla av fläkt och skugga och lite avskildhet.