Dag för dag: Resealbumet "Koh Tarutaos Ö-värld & Similan ilands dec 2010/ Jan 2011" av Famlofquist

27 mars 2010 - Helsingborg, Skåne, Sverige
Idag har vi suttit och funderat och planerat en tänkbar rutt inför resan i Jul. Kan ju kännas långt borta, men det finns inget roligare än att planera och läsa, och söka information.
Vi vet att vi landar i Bangkok den 11 dec på morgonen och sedan blir det första bästa flyg till Hat Yai.
Som det ser ut nu så stannar vi största delen av tiden nere i koh Taruato.
Vi har fått lite blodad tand på att se om det finns möjlighet att förflytta oss på ett enkelt sätt till Koh Lak och därifrån att spendera våra sista dagar ute i Similand Island innan det blir Shopping och kultur i Bangkok.
Längtar som bara den men det innan det bär av ska det många andra ställen upplevas.

På återhörande

/ Cecilia
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
1 december 2010 - Helsingborg, Skåne, Sverige
Om 9 dgr sitter man förhoppningsvis i luften med destination Bangkok. Efter all planering och längtan är det nu snart dags.
Lite ledsamt är att igår startade Finnair som vi ska flyga med att strejka. Bara att hoppas att de hinner komma överrens innan dess, gärena ngr dagar innan så alla flygpaln och all personal är på rätt plats.

Känns som detta förföljer oss. I januari skulle vi till London och då blev det inställt på grund av snö på Gatwick Airport. I maj när det var dags för NY sprutade vulkanen på Island, dock kom vi iväg men belv försenade på vägen hem.
Nu kommande dagar blir det att checka av och kolla om allt är inhandlat, alla biljetter, resegudier och annat är klart.

I helgen blir det till att packa och hinna träffa vänner och släkt som finns kvar i Sveirge för att fira jul.

På återhörande.

/ Cecilia
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
9 december 2010 - Helsingborg, Skåne, Sverige
Då är det dags. Ryggsäckarna är packad och vi är laddade upp för ännu ett äventyr.
Imorgon bär det av och det ska bli så skönt.
Vi har längtat , planerat, och drömt, men nu är det ÄNTLIGEN dags.

Efter en annorlunda vecka där man kastats mellan hopp och förtvivlan om vi skulle komma iväg ringde resebyrån i eftermiddags och sa att det såg bra ut, men hon kunde dock inte garantera ngt.

Ikväll strax innan kl 23. kom beskedet att Finnairs strejk var över, Puh.... vilken lättnad.
så nu somnar vi med ett leende på läpparna och imorgon drar vi tll varmare breddgrader.

Hörs snart igen !

Fam Löfquist
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
10 december 2010 - Nordsjälland, Danmark
Ett kallt Kastrup
Lämnar ett kallt Sverige/Danmark för Thailand
10 december 2010 - Helsingfors, Finland
På väg ner i ett ännu kallare Finland
11 december 2010 - Bangkok, Thailand
inrikes incheckning på Bangkoksflygplats
Med destination Hat Yai
11 december 2010 - Hat Yai, Songkhla, Thailand
Matstånd i Centrala Hat Yai
Marknad i Hat Yai
Ris eller ris...
undras vilken sort man ska köpa?
11 december 2010
2010-12-11
Lämnade Sverige i går fredag med -9 grader och nu sitter är vi i Hat Yai med 25 grader varmt, Lovely

På grund av den finska strejken med Finnair hade de tidigare lagt vår flight från Köpenhamn och det gjorde väl inget men när vi såg planet och det gick upp för oss att det skulle ta 2,5h istället för 1,15 så blev vi lite sura.
Väl i Helsingfors så var det bara att ta sig till rätt gate och sedan påbörja boarding med destination Bangkok.

Vi flög Finnair största plan och man känner att man börjar bli rutinerad på långflighter, för resan gick hur bra som helst.

Landande i Bangkok i lördags morse. Vi hade ett par timmar på flygplatsen innan vi skulle flyga vidare till Hat Yai i södra Thailand. Vi hann med att handla myggmedel, äta vår första thaimiddag och strosa runt lite.
I Hat Yai bodde vi på ett Hotel som hette New Season. Där blev vi uppgraderade till 2 sviter så det gick ingen nöd på oss där.
En stad om vi passade på att tillbringa resten av dagen i. Vi var ganska trötta men med marknad i stan så var det bara att ge sig ut. Kändes bra att börja med lite små shopping.

På kvällen passade William och jag på att njuta av en härlig helkroppsmassage i 1 h. Efter flygturen var det så skönt. Får nog säga att det var en av de bättre massagerna jag haft och för 60 kr, värt varenda öre.

Kröp till sängen tidigt for att imorgon söndag bär det av till underbara Koh Lipe.
Kan inte riktigt fatta att nu är vi på här och vi har 4 underbara veckor framför oss. Oj vad vi ska njuta.
12 december 2010 - satun, Thailand
Pak Bara Hamn
På väg mot Koh Lipe
12 december 2010 - Koh Lipe, Thailand
Ankomst till Koh Lipe
Stefan och William på strandpromenad
Den underbara stranden utanför vårt boende
Det är ju varmt i vattnet fastän inte solen skiner.
Pappa Kitar och killarna hejar på!
Stefan Kitar
1:a dagen och kiting, Lyckan är gjord
Första kvällen på Koh Lipe, middag på Hantale.
Nu är vi tillbaka till Koh Lipe.

Vi lämnade ett soligt Hat Yai tidigt i morse och ju närmare vi kom Pak Bara (hamnen) ju mörkare blev det.
Resan hit gick toppen och det var bara lite skumpigt ibörjan. Vi klarade oss utan regn, och tror vi hade tur där :-)
Vi blev varse direkt att monsunen inte var över. Vi hann inte ens fram till vårt boende inann det öste ner.
Vädret har varit väldigt ombytligt far man saga. rätt som det ar sa kommer det en skur, och då menar jag ÖSREGN!

Väl på plats på Andaman Resort så åt vi lunch , packade upp. Sedan började det blåsa så Stefan hade turen att få kita första dagen här så redan nu är han glad att han tog med sig sina saker.

Vi tog en promenad in till bygatan på kvällen och åt god Thaimat.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
13 december 2010 - Koh Lipe, Thailand
Rätt som det är så kommer det en skur