Dag för dag: Resealbumet "Isla of Isaly" av Snickarhelle

Utsikt från treans rum.
Main street i Bowmore.
Tre flyg...Landvetter-London-Glasgow-Islay.
Tog lokalbuss från flygplatsen till Bowmore...Passa perfekt!Checkade in på The Island Bear, litet bed&brekfast, endast tre rum men jåttemysigt. Tog en promenad i byn, vilken inte är så stor fastän den är öns största och åt middag på Lochside hotell. Bra mat. Planerade inför morgondagen.
11 juni 2013 - Skottland, Storbritannien
Smakprovning av mesk.
Stolt man sidan om Octomore whiskytunna.
Många whiskytunnor!
Amy-vår guide. Supergo tjej!
Summertime...favvoord och favvowhisky!
Lägg märke till stövlarna uppe i pipan.
Väldigt bra frukost i en liten mysig matsal. Vädret visar sig inte från sin bästa sida dvs regn.
Lokalbuss till Bruichladdich och det kan ibland innebära att du samåker med postbilen och åker till rabatterat pris. Bussen stannar precis utanför destilleriet och väl inne så skulle det precis gå en rundtur men den var fullbokad. Det gjorde oss ingenting, ingen brådska, det är semester. Mysigt att sitta och mycket att titta på. Blev bjudna på ett glas whisky och det tackar man inte nej till om man som vi gillar den drycken!
Vår guide hette Amy och var en mycket bra guide och en supertervlig tjej. Efter turen fick vi välja på åtta sorter som vi fick smaka på. Jag valde en specialare såklart...Summertime mmm gillar det ordet och älskar den whiskyn!! Bruichladdich gör även egen gin och den fick vi oxå prova.
Amy kallade på oss fyra och undrade om vi ville prova något mer? Såklart! Octomore fick det bli..världens rökigaste whisky!
Efter ett mycket lyckat besök gav vi oss ut i regnet och hittade en liten affär som oxå hade kombinerat cafe, så det fick det bli tills bussen skulle gå.
På kvällen åt vi kina-mat vilket jag inte rekommenderar och satt o pratade.
12 juni 2013 - Skottland, Storbritannien
Utställningstunnor med historik.
Promenad till Lagavullin.
Efter regn kommer sol och den vill vi inte missa!
Idag regnade det iaf inte så vi tog bussen söderut mot Ardbeg, Lagavullin och Laphroig.
Vi hoppade av utanför Laphroig..en bit att gå men vädret var bar. Hade blivit rekommernderade av Amy att gå deras tur där så det gjorde vi.T o m jag fick smaka en whisky som jag gillade. Kul!
Därifrån gick vi till Lagavullin tog 45 min ungfär. Vädret var jättaskönt. Lagavullin var vi bara inom och tittade för att gå vidare till Ardbeg vilket tog ungefär lika länge. På Ardbeg hade vi blivit rekomenderade att äta lunch och det passade alldeles utmärkt efter våra promenader. Lite shopping där och efter två dagars regn så uppenbarade solen sig! Slängde oss på en gräsmatta för att invänta buss tillbaka.
På kvällen hade vi planerat att åka till hotellet i Port Charlotte för att äta och lyssna på live-musik.Vad vi inte visste var att man var tvungen att boka taxi dagen innen om ville ha en. Det finns endast fyra taxibilar på ön. Så så blev det med detta...Så vi gick till Harbour Inn och tog en drink.Middag blev det Lochside Hotell, där vi fick stifta bekantskap med 40-årig Bruichladdich. Vädret var så fint så vi stannade på deras uteplats och tog en öl efter maten.
13 juni 2013 - Bowmore, Islay, Skottland, Storbritannien
Uteservering och enda kvällen med fint väder.