Dag för dag: Resealbumet "Gardasjön 1-5 okt, 2008" av Leroslover

1 oktober 2008 - Göteborg, Sverige
Så då äntligen! Månader har gått sedan vi sist var ute och reste (Karpathos juni-juli). Kl 12.20 idag lyfter vi från Landvetter via Amsterdam till Milano där hyrbil väntar. Sedan kör vi till Desenzano som ligger i sydvästra delen av Gardasjön. Där möter vi upp med övriga i sällskapet. Totalt är vi 10 personer. Vi har väl inte planerat så där jättemycket men vi vet att det är vinfestival i Bardolino i helgen så ett gott tips är att vi åker dit.

Bra kommunikationer med båt finns i Gardasjön vilket är bra om man tänkte prova lite vin t ex. Och inget krångel att hitta parkeringsplats.

I samband med dom 2 campingsemstrar vi genomfört 2001 och 2003 besökte vi Gardasjön så vi hittar ganska bra i området. En utflykt till Verona kanske det blir också. Vi får se.

Ny blogg kommer bara jag får tag i en dator, vilket nog inte skall vara så svårt :-) . Vi hörs!
2 oktober 2008 - Desenzano del Garda, Italien
Efter en lang resa igar. Framme i Desenzano vid 20 tiden pa kvallen. Forst hade vi missforstand om vilket hotell som var bokat, det var inte vi som var ansvariga for det. Till slut fick vi reda pa att det var Hotell Vittorio och inget annat som var bokat. Jattefint hotell vid en liten privatbatshamn, bra rum och en jattebra frukost :-)

Vandrade omkring lite i staden igar kvall. Jattemysig! Ser verkligen fram emot att fa se den i dagsljus ocksa.

Tyvarr ar det inte stralande solsken som vi hade hoppats pa utan dimmigt och molnigt. Men det ar ganska varmt. 15-20 grader ca. Det verkar inte direkt lage for ett dopp i sjon, lite for kallt for det tycker iaf jag.

Eventuellt skall vi ta oss upp till ett kloster som heter Madonna di Corona som ligger helt fantastikt uppbyggd i princip pa en bergvagg. Googla namnet sa hittar ni en deras hemsida, kolla in bilderna. Dessutom ar det marknad under formiddagen i Bardolino, en av dom andra staderna kring Gardasjon. Sa vi aker kanske dit. Vi far se.

Det hander en del i staderna som ligger har i sodra Gardasjon. Honungsfestival i Lasize och vinfestival i Bardolino. Vi kommer med all sakerhet att ha fullt upp :-)

Ha en bra dag!
2 oktober 2008 - Italien
Madonna della Corona
Denna fantastiska kyrka som ligger mitt på en bergvägg. Mycket brant väg ned till kyrkan från parkeringen. Sedan skulle man upp igen....
Interiör i kyrkan
Madonna della Corona
På denna bild syns verkligen höjden och hur kyrkan är byggd. Den äldsta delen av kyrkan är från 1500 talet, fasaden är från 1899 och klocktornet, som är nyast, är från 1978.
Kommentarer: 17 Skriv kommentar
Jag har angett Ferrara som plats där denna kyrka ligger. Det är närmaste jag kunde få fram här. Ferrara ligger efter Spiazzi. Man kör förbi Affi och fortsätter iaf någon mil tills man kommer till Spiazzi
där visar skyltar vägen och där finns parkering och restauranger.
Kommentarer: 7 Skriv kommentar
Capuccino på restaurang i Spiazzi
Välbehövd lunch med efterföljande kaffe efter den jobbiga promenaden upp igen från Madonna della Corona. Snacka om träningsvärk i benmusklerna efter det där....
Kommentarer: 4 Skriv kommentar
Spiazzi
När vi lämnat restaurangen fortsatte vi uppför berget nästan så högt det gick att komma. Stannade på en rastplats och kollade utsikt bl a. Där låg denna fina gård som jag inte kunde låta bli att plåta.
Utsikt från utsiktsplats ovanför Spiazza
2 oktober 2008 - Caprino Veronese, Italien
Kiwis!
På väg neråt sjön igen stannade vi till i Caprino. En jättemysig liten stad med härlig utsikt över sjön. Här tog vi vår första Italienska glass och här såg vi dessa kiwis. Har aldrig sett kiwis 'live' så här förut. Jättekul!
Utsikt ner mot Torri
Från Caprino ser vi ner över staden Torri som ligger vid sjön. Det var disigt denna dag.
2 oktober 2008 - Torri del Benaco, Italien
Persikor i Torri
Ytterligare en frukt jag inte sett 'live' förut. Måste givetvis förevigas.
Hamn i Torri
Dessa små båtar med sina vackra färger är en fröjd för ögat!
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
2 oktober 2008 - Bardolino, Italien
Vinfestival i Bardolino
Sista stoppet denna dag innan vi åkte hem igen var i Bardolino där man förberedde för vinfestivalen som skulle hållas i några dagar. Detta var planerat för dagen efter. Ni som läst min blogg vet att det inte blev något med detta för oss, tyvärr.
Bouganvillea
En härlig Bouganvilla som fortfarande har kvar sin färg.
3 oktober 2008 - Desenzano del Garda, Italien
Utsikt från hotellets balkong
Den pir som syns på bilden blev helt överskjöljd av vågor senare på kvällen.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Igar akte vi till klostret Madonna della Corona. Efter parkerat bilen gick vi lite fel. Massa trappor nerat och kom ut pa en vag. Vi visste inte om vi skulle uppat eller nerat. Vi gick uppat, brant och mycket kurvor. Sa smaningom kom en skylt som bekade nerat till klostret ;-) suck! Bara att vanda och ga ner igen. Men en sadan vacker plats. Bilder kommer nog in tillsammans med ett Resealbum redan pa sondag kvall.

Efter detta korde vi tillbaka ner mot sjon igen. Vi stannade i en by med utsikt over sjon dar vi at var forsta Italienska glass. Yummie! Sedan ner till Bardolino for att kolla laget infor vinfestivalen som borjade igar. Vi aker dit idag.

Dagens schema ar att ta baten till Sirmione, som ligger pa en halvo har i sodra Gardasjon, det ar marknad dar och det ar mojligt att det blir lunch dar ocksa.

Sedan till Lasize och honungsfestivalen dar och tillslut till Bardolino. Festen borjar ju inte riktigt forran frammat 7-8 eller sa, sa vi har ingen bradska. Vinprovning och lite inkop ar ju tanken.

Vi hors i morgon.
Liten hamnbassäng
Mindre hamnbassäng som var som en förlängning av den småbåtshamn ni såg på annan bild. Hit in går det bara att köra med små båtar utan master, eftersom dom måste köra under en låg bro.
Bro i Desenzano
En häftig skulptur i Desenzano
Tyvärr vet jag inget om den här. Kanske någon annan gör det?