Dag för dag: Resealbumet "Den stora resan" av Youcan

1 januari 2007 - Auckland, Nordön, Nya Zeeland
Utsikt från Aucklandsbron.
6 september 2007 - Los Angeles, Kalifornien, USA

Resan till Heathrow, London gick smidigt men vid inchekningen till planet till LA så hade min reskamrat inte med sig sitt Working Visa för NZ och det blev problem. Damen som skulle checka in fick hybris och ville inte checka in oss. Men vi skulle ju inte till NZ, vi skulle till USA. Efter en lång och otålig väntan kom en kollega till damen och fixade allt på några minuter. Visumet behövdes givetvis inte för att komma in i USA. I

Väl på planet började nästa grej gå fel. Bränsletanken läckte. Summan av kardemumman blev 4 timmar av reparationer och då hade vi dessutom 12 timmar i luften framför oss... Vi fick lite extra vatten och lite snacks medan vi väntade... Min reskamrat blev väldigt hungrig och väldigt grinig innan vi kom upp i luften och fick middag...

När vi kom fram till LA:s flygplats så var den del av flygplatsen vi skulle checka in på stängd eftersom det vanligtvis inte kommer in några så sena flyg, så vi fick checka in vid en annan gate, åka lite buss och sedan gå igenom en passkontroll. Som pricken över i var givetvis våra väskor de sista att komma upp på bandet. Ytterligare väntan blev det på taxi, för nu var kl. ett på natten. Vi fördrev tiden genom att fotografera och reta det gigantiska och råttliknande djur som smög runt.

"Hotelet" som det faktiskt heter ligger ca 500m från Hollywood Blv. Bra pris för ett dubbelrum med dusch. Vi var fruktansvärt trötta och somnade omgående.
På måndag gick vi runt i Hollywood och på "Walk of fame" och senare fick vi en idé att promenera till downtown LA. Det var en mindre bra idé för det tog oss drygt 3h att traska dit, men vi fick se en hel del av LA i alla fall. Kom slutligen in till downtown, kollade runt lite i affärer, åt på "Subway" och tog metròn tillbaka när alla affärer hade stängt... En mörk man jagade efter oss och kallade oss rasister för att vi inte ville ge honom pengar. Inte lätt att hålla sig god med alla...

Tisdag spenderade vi på "Universal Studios". Detta var riktigt kul. Vi åkte alla attraktioner som fanns, gick på i stort sätt alla shower de hade och mumsade hamburgare. Vi såg showerna "Terminator" och "Shrek" i 3D. Sedan kikade vi på en vattenuppvisning taget ur " Waterworld". Vi åkte även attraktioner med insperation fran filmerna "Mumiens återkomst", "Tillbaka till framtiden" och "Jurassic park". Sist men inte minst gjorde vi den obligatoriska, guidada turen genom studio-landskapet. Intressant och roligt. Fick vara med om lite olika effekter och demostrationer av ljud, pyroteknik och trickfilmning...

Min reskamrat Johan har en kompis från New York som var i LA för att hälsa på lite släkt och hänga med oss. Hon ringde på onsdags morgon strax efter kl 07 och frågar om vi vill med till Disnyland. Hon har en bil för dagen och vill dit, men vill inte åka ensam så vi tackar ja. Utanfor LA ligger Anaheim och där ligger Disnyland. Trafiken i cali går men det var inga problem att ta sig fram för Wendy körde som den sanna New York bo hon är. Väl framme vid Disnyland så köper vi heldagspass och ger oss av till ak-attraktionsparken. Det fanns en hel del häftiga och roliga karuseller samt berg-och-dal banor att åka. Riktigt kul! Efter en lunch bestående av sallad och rikligt med vatten ger vi oss av mot Disnylands sagopark med allt vad den erbjuder i tivoli, show och sagovarld. Vi strosar runt och åker nästan allt, även barnkarusellerna...

Torsdag spenderades på Santa Monica - Venice beach, fina stränder ca 1 h med buss från Hollywood. Santa Monica är en mycket trevlig och välskött del av staden. Vi badade lite i vågorna, gick en lång strandpromenad till Venice Beach och gymade lite på mucel beach. Venice är betydligt mer levande med sina udda karaktärer som underhåller, säljer och försöker delge världen sina teorier. Efter en lång dag på stranden så blev det en lång bussresa hem och till supermarketen för att handla lite vatten och mat.
Torsdag... mer beach! Spenderade hela dagen på Santa Monica, tränade lite på Muscel beach och badade i stora vågor. solen sken! Vi hade lyckats komma till LA mitt i den största värmevågen på många år så det var skönt att ligga på stranden, äta glass och bada.

Fredag, blev en promenad dag. Vi tog oss till fina Beverly Hills och Rodeo Drive En hugo boss t-shirt for ca 200:-, en armani tröja for ca 500:- är inte särskillt dyrt i svenska mått mätt. Detta var nog den varmaste dagen på vår vistelse vistelse i LA, så det var skönt med ACn i butikerna. När vi gjort klart alla shopping kvarter så drog vi oss vidare på en lång promenad I Beverly Hills vackra bostadsområden. Wow!

På kvällen hade vi tänkt oss en bar-runda. Vi hade ju varit i LA i flera dagar utan att orka ta oss utanför dörren efter kl 23 pa kvällen. Vi blev rekommenderade att åka till "sunset strip" där det skulle finnas bra nattklubbar (enligt våran receptionist i alla fall..) Det hela började rätt illa när vi skulle ta en taxi. Taxin tog inte kontanter och mitt VISA kort fungerade inte i ATMn. Vi fortsatte att försöka om och om igen. Eftersom taxametern fortsatte ticka kostade resan oss 40 dollar i stället för de 10 den egentligen var värd.

När vi kom fram till gatan där det skulle vara så fantastiskt bra, såg det ut som en återföreningsfest för "ramones fans", inte for att jag har nagot emot ramones, men det var riktigt stökigt. Vi fortsatte till nästa klubb som vi fått rekommenderad. Om Marilyn Manson vart i stan skulle han hängt där och om inte annat så gjorde hans mest hängivna fans det. Det låg en tjock dimma av röka-på-gräs utanför båda klubbarna, men det var bara att gilla läget. Några öl senare tog vi oss något besvikna hemåt.

Söndag och fortfarande i LA. Vi följde med Wendy till Six Flags Cali, en jättestor themepark med en massa häftiga berg-och-dal banor. Dagen började med 100F och stekande sol.Vi traskade iväg för att ta en gratis buss till parken som skulle gå kl 10.00 enligt vad vi hade fatt beratta for oss, men när vi kommer fram inser vi att bussen gick 09:30. Wendy har ett väldigt temprament och nu är hon sur som fan, hon fullkomligt skakar av ilska för hon vill verkligen till denna park. Vi får tag i en hyrbil, en PT-cruiser hard top, en cab! Vi kryssar iväg mot parken strax fore lunch. Vi var glada att vi kom i väg för detta var något hisnande läskigt. Helt otroliga attraktioner där man åker i alla möjliga ställningar och håll. Tyvärr fick jag solsting och kunde inte njuta hela vägen. Jag fick glädja mig åt att Johan och Wendy sprang omkring som två glada små barn.

Måndag... packade ihop på hotellet och chekade ut. Gick pa ett museum" Ripleys belive it or not" med wendy. Riktigt tokroligt att se och läsa om alla saker som finns där inne. Vi tog lunch och tackade Wendy för trevligt sällskap. Vi fortsatte våran dag med att besöka LA fitness som ligger mitt i Hollywood och det är nog det fetaste gym jag någonsin kommer att se. Det fanns en fullstor basketplan, två våningar med de senaste och finaste maskinerna inom skyrka och kondition, en spegelsal for aerobic och en bar for att inta sin proteindrink i , tre squasch banor och massa annat, men det var grymt att se. och detta var ändå bara ett gym för de vanliga manniskorna berättade killen som visade runt . Efter att ha dödat flera timmar på boulevarden så tog vi metròn mot LAX och vår nästa destination "Fiji"

Efter en lång stund på tåget så kom vi fram till LAX och skulle cheka in våra väskor i god tid... Vid inchekningen börjar receptionisten leta och leta och leta efter oss i sin dator. Hon tar våra pass och försvinner iväg en stund.. en lång stund... Efter ca 30 minuter kommer hon tillbaka med sin chef som berättar att vi inte finns med på listan över passagerare på planet. Vi har ju som tur våra bokningspapper i ordning och samtidigt passade vi på att klaga lite och berätta hur mycket problem vi fick med att flyget från London var sex timmar sent. AIR NZ tog emot vara klagomal och bad oss ringa deras kundtjanst när vi landade i Auckland. Så vi tog oss genom säkerhetskontrollen, tittade lite i tax-free affärerna innan det var dax att borda planet. Ca 5 minuter före det är bordingax blir vi uppgraderade till Buisness class. grymt som fan! Vi fick gå ombord på lanet först, njuta av fin champagne, värmestrumpor, egna menyer, drinkliasta och konstant service.. Egen stol med massor av plats och ja.. det var grymt helt enkelt. Sov som ett barn tills jag väcktes på morgonen med en smoothie och en god frukost... sen var vi framme pa fiji...
16 september 2007 - Fiji
Onsdag: Vi anländer vi till Fiji. Vi tappade en dag då vi åkte från LA på måndagen. Känns alltid märkligt att åka över datumgränser. Vi fick ett trevligt mottagande på flygplatsen med fijaner som spelade gitarr och sjöng för oss. Precis som på film från Söderhavet.

Vi fick skjuts till vårt hotell "Nadi Bay Resort Hotel" med en minibuss. Vi hade bokat resan via STA-travel och de hade bokat in oss i 14 dagar men vi skulle bara stanna i 12. Så det börjar med att vi får reda ut felet det första vi gör. Tyvärr är det så att STA skall vara experter på resor runt jorden. Det kan jag i efterhand säga är helt galet, för de vet ingenting. Man åker inte till Fiji och bor på samma ställe i 12 dagar. Fiji Islands består av drygt 330 öar. Det är inte alla öar som är värda att besöka och det tar oändligt lång tid att ta sig runt i övärlden. Det finns dock mycket man hinner med om man planerat rätt. Här skall man öluffa och backpacka!

Vi planerar om vår vistelse och kommer fram till vad vi tycker är ett hyfsat schema för resan. Vi börjar med att boka in en dykkurs för mig och en snorkeltur. Sedan promenerar vi in till Nadi town, vilken består av en lång gata med några tvärgator. Här finns det viktigaste. Matbutiker, några affärer, restauranger och souvenirbutiker. Hela stan görs på ca 30 min varefter vi traskar tillbaka till Hotellet.
Vi åt middag på hotellrestaurangen, vilken visade sig ha fantastisk mat. Den Fijanska matkulturen är fantastisk med mycket fisk, cocosmjölk, färsk frukt och kryddor som koriander. De har till och med givit ut en kokbok "Under the mango three" vilken vann pris i Beijing i April 2007 för bästa utländska kokbok i "Gourmans Best-In-World Cookbook Competition". Inte illa!

Torsdag: Vi gick upp kl. 08.00 för att äta frukost bestående av papaya, annanas, melon, banan, juice, kaffe, thé, rostat bröd och marmelad. Helt ok. Sedan bär det av till hamnen varifrån vår båt går. I hamnen tar en kvinna tag i oss. Hon rear ut en kryssning på fyra dagar. Eftersom det är lågsesong har de svårt att fylla upp båten och vi får ett ruskigt bra pris. Dessutom passar den in perfekt i vår grundplan. Vi bokar och sedan hoppar vi ombord på vår båt som skall ta oss ut på en snorkeltur. Vattnet är kristallklart och det känns fantastiskt att ta sig ut på öppet hav.

Efter drygt en timmes båtfärd med sång och underhållning kommer vi fram till en liten vit sandö med en stor korallagun. Vi snorklar och badar fram till lunch. Lunchen var kanon. Grillad fisk, vin och massa annat gott. När lunchen är avslutad tar vi en liten gummibåt ut till utkanten av revet. Här finns det lite mer att kika på. Det händer inte så mycket mer. Detta var en trevlig dagsutflykt om man vill koppla av och njuta...

På vägen hem träffar vi ett svenskt par på bröllopsresa. Vi umgås resten av dagen. Vi kommer till hamnen "fiji taim" - i sista stund, äter middag på hotellet och bokar in oss på en tur till öns södra sida för att se regnskogen och en by.

fredag: Upp tidigt, glada i hågen. Kul med lite regnskogsäventyr! Vi hoppar in i en minibuss som tar oss längs kusten till andra sidan ön. Vägarna är i väldigt dåligt skick och det går väldigt fort. 100km/h på dåliga grusvägar är väl inte riktigt vad jag kallar säkert, men det är bara att gilla läget.

Efter ca två timmar i bussen var det dags att åka båt uppför en flod. Naturen var helt fantastisk. De berg som reser sig längs med flodbanken, dök upp i fören likt gröna väggar med stora vattenfall. Efter en lång båtfärd uppströms och lite bad i ett vattenfall, kom vi fram till en by. Vi blev mottagna av en krigare i full utstyrsel. Sedan var det dags för en Kava-cermoni. Vi bjöds in i deras heliga hus där vår grupp fick utse en hövding och sedan kunde vi börja. Kava är en narkotisk dryck (ofarlig) som man kan bli berusad av om man dricker stora mängder. Detta är en ritual för att hälsa en ny stam välkommen till byn och för att förhindra krig stamma i mellan. Den utförs även som sällskapsritual, liknande våra snappsvisor, men med något djupare innebörd. Nu skulle de hälsa oss välkomna och det gjorde de genom att låta männen i byn göra hotfulla danser och miner medan kvinnorna sjung. En slags styrkemätning, ett skådespel för den besökande stammen. Därefter drack vi Kava gemensamt. Männen först och därefter kvinnorna. Efter denna ritual blev det en rundvandring i byn.

Lunchen vi blev serverade i byn var väldigt bra. Det var allt möjligt, men man fick äta med händerna. Vi satt på golvet och mumsade i oss. Efter maten ville byn sälja hantverk. Man kände sig tvungen att handla något för pengarna gick direkt till byn, deras sjukvård och barnens skolgång. Det är fattigt på Fiji och de allra flesta hamnar på något av de stora sockerplantagen. Det är en dröm att komma härifrån till USA och studera och jobba. Få tar sig dit.

På vägen hem åkte vi flotte. Typisk turistgrej som jag säkert uppskattat om jag var 12. Men men det var bara att njuta av den lugna färden nerför floden. När vi kom tillbaka till hotellet var vi fullkomligt slut.

Lördag: Vi hyrde en bil för att åka runt och titta på lite olika saker. Tyvärr är söndagen verkligen en vilodag på Fiji, så allt är istort sätt stängt. Vi bokade bilen för två dagar och gav oss av. Det är väldigt dåligt skyltat och man får köra i max 80km/h (20 i byarna). Det är ca 200% skatt på bilarna. Befolkningen på fiji består av 50% fijianer och 50% indier. Kulturen är fiji-indian. Alla religioner är välkomna och de har public holiday när en religion har en högtid. Sedan diktaturen slutade har vita investerare börjat köpa upp de fina landbitarna, byggt, styckat upp och sålt av för svindyra priser i sina hemländer. En liten bit land med ett hus (en normal villatomt), kostar ca 70-100 000 fijidollar och det priset har stigit kraftigt de senaste två åren. De flesta tomterna som säljs är strandtomter och många av ägarna rensar upp korallrev för att komma in med sina privata båtar. Jag blir så arg! Dessutom tar man bort möjligheterna för befolkningen att utnyttja allemansrätten.

Vi körde till Fijis näst största stad, gick en promenad och insåg att det inte fanns något att göra. Vi hade bestämt att vi skulle kolla in den botaniska orchidé-trädgården "garden of the sleeping giant". Denna är omnämd i Lonley planet som värd ett besök. Det var väldigt vackert, men mindre än vad vi hoppats på. Här finns en stor och omtalad orchidéodling och jag var imponerad över alla arter. Efter detta lilla besök åkte vi vidare till "Natadola beach" vilket skulle vara Fijis huvudös vackraste strand. Den var helt fantastisk! En enorm lagun som låg skyddad av ett korallrev. Man såg hur långt ut revet sträckte sig, för det slog stora vågor mot det. Sanden var vit och vattnet kristallklart. Ljuvligt! Vi spenderade resten av dagen där. Vi badade, solade och senare på kvällen tog vi en promenad och lekte med eremitkräftorna, vilka det fanns gott om. Innan det blev för mörkt begav vi oss hemåt.

Vi hade hört att solnedgången skulle vara vacker efter "Kings Road" så vi försökte hitta denna. Vi körde ganska länge och det visade sig att "Kings Road" bara var en liten grusväg som krävde en fyrhjulsdriven bil... typiskt! Vi fick köra tillbaka. Vi stannade till på vägen och pratade med en man ur lokalbefolkningen som var på väg hem till fru och barn. Vi blev erbjudna att stanna där på lite mat och kava, men det började bli mörkt och min reskamrat var inte särskilt sugen. Lite synd tycker jag. Vi körde hemåt. Mna får vara lite försiktig, för det går lös boskap på vägarna och ibland lägger de sig på den varma asphalten för att vila i mörkret. Vi kom fram tillslut i alla fall, välbehållna. Vi åt middag och kikade på en show med dansnummer från de olika ögrupperna i Söderhavet. Vi träffade även ett svenskt par som vi pratade med under kvällen.

Söndag: Regn! Det får inte regna när man är i Söderhavet, så är det bara, men det gjorde det i alla fall. Vi tog det väldigt lugnt den morgonen med sovmorgon och lång frukost. Vi satt och läste lite vid poolen med förmiddagsthé. Vädret klarnade upp framåt lunch så vi beslöt att åka tillbaka till Natadola Beach. Vi tog med oss paret vi träffat kvällen innan och så bar det iväg. Vi låg och gottade oss hela dagen på stranden, badade och solade. Vi åt lunch på en hotellrestaurang som låg nära stranden. Det var mysigt att sitta där och titta ut över havet. Denna strand är svårslagen! Jag brukar föredra klippor, men när det ser ut så här smälter jag som glass på en solig dag :) När solrn började gå ner drog vi oss tillbaka till hotellet för midadg och för att somna lagom solstekta...

Måndag: Jag hade bestämt mig för att ta dykcertifikat! 4h undervisnings-DVD. Jag tyckte det var intressant men Johan som kom med för min skull och lite för att repitera, höll på att avlida av tristess. Efter detta var det poolträning. Poolen var 5x5 m och 180cm djup. Vi var 8 personer med full dykutrustning. När vi gjort alla övningar vi skulle var det slut för dagen. Resten av dagen gick åt till hemläxor.

Tisdag: Dykning till havs. Jag var fruktansvärt nervös. Jag brukar inte skrämma upp mig men hade av någon märklig anledning ångest. Solen sken och vi traskade ner till båten som skulle ta oss ut på äventyr. Vi var 5 open water studenter och 4 certifierade dykare. Det första dyket var hel fantastiskt. Jag skall medge att jag fick hålla dykinstruktören i handen. Jag skall alltid verka så kaxig men i själva verket är jag skraj och kaxar upp mig så det inte skall märkas allt för tydligt. Min instruktör lovade att hålla ett öga på mig där under vattenytan. När vi kom ner på 12 m känns allt så mycket lättare. Allt går som det ska. Alla övningar klaffar. Jag känner ett lugn sprida sig i kroppen och tittar upp mot vattenytan. En otrolig känsla! Här nere sitter jag på knä på havsbotten och blickar upp mot ytan och det jag vet är en klarblå himmel. Runt mig simmar exotiska fiskar och där borta, en haj.. Jag var helt lyrisk resten av dagen och det var lätt att motivera att studera vidare.

Onsdag: Det var åter dags att ge sig ut med båten. Vi skulle till två olika dykplatser. Vi börjar med ytterligare några övningar och sedan njöt vi av upplevelsen. När vi var klara drog vi oss tillbaka för lunch och efter lunch återstod det stora dyk-provet. Jag klarade det utan problem och tog mitt certifikat på "Aqua Blue" som företaget heter.

På kvällen tar vi oss in till Nadi town. Vi låter oss luras i en souvenirbutik. Alla har ju varnat oss för att gå in i de lokala souvenirbutikerna för att de kommer lura oss. Vi gör det till en grej. Inne i butiken vill de bjuda på Kava och utför en liten cermoni för oss. Sedan vill de sälja på oss allt möjligt. De lurade på oss grejer för säkert 200 kr... Det fick det allt vara värt. Allt skall provas, även att bli lite lurad. Middag äter vi på en Indisk restaurang. Vi blir inlockade i en trappuppgång och följer med upp för en trappa. Vi är först lite skeptiska men kommer sedan till en helt underbar restaurang. Servitören rekommenderar allt han kan komma på, så vi beställer in allt! Han ser tokigt nöjd ut och vi funderar över vad notan kommer gå på. Vi äter och njuter av fullkomlig uppassning till ett så billigt pris att vi nästan skäms. Ibland skall man bara följa med strömmen. Låta människor leda en in på lite sidospår. Det brukar bli bäst då.

Torsdag: Tidig morgon. Kl. 08.00 blir vi hämtade i receptionen. Vi är totalt 12 personer på en båt som brukar ta upp till 50 passagerare. Båten är 108 feet lång och ägs av "Captain Cook Cruises". De välkomnar oss med saft och sång vilket är standarden i detta land. Det var vindstilla, så vi körde för motor till ett rev där vi kunde snorkla. Det tog ca två timmar att komma dit och undertiden blir vi bjudna på saft och kakor. Vattnet var som vanligt kristallklart och 24C. Jag tog några fina bilder med min undervattencamera. Jag skall lägga upp bilderna så ni kan kika på dem. Efter denna härliga snorkeltur tar vi oss vidare mot vårt boende där vi skall bo i tre dagar.

Det var ett härligt gäng ombord på båten. Vi äter lunch och efter detta har vinden tilltagit något. Seglen hissas och en brittisk tjej blir hemskt sjösjuk. Efter tre timmar i ganska hård sjö når vi äntligen hamn och de som har ont av det hårda väret kan andas ut. Vädret växlar väldigt snabbt här.
Vi når slutligen vårt mål, en liten sandö som kallas "Barefoot Lodge". Här har man planterat palmer och olika växter. Hela ön försörjer sig själv med mat. Det enda man transporterar hit är vatten för det finns ingen egen källa. Det finns heller ingen el. Efter 19 är det bäcksvart och man får använda en ficklampa. Vi bor i små hyddor och äter gör vi i en stor samlingshydda med sandgolv. Det finns två djur på ön. En stor, snäll hund och en liten get som vi döpte till "Goaty". Denna lilla ö är sannerligen ett litet paradis. Johan smet i väg emd besättningskillarna så fort han fick chansen för att spela wolleyboll och jag tog det lugnt en stund. Efter en timme på egen hand börjar den obligatoriska kavacermonin och efter detta serveras middagen. Vi sitter och njuter en stund efter maten med en drink och bubblar lite med de andra på ön. Vi har trevligt sällskap.

Fredag: Vi har ett besök i en by inplanerat. Det är ca en timmes båttur dit. Byn ligger fantastiskt vackert på en ganska stor ö. Vacker grönska bredaer ut sig längs den vita sandstranden där några backpackers ligger och solar. Det finns en kyrka mitt i byn så de är kristna här. Man får inte komma in i byn utan kläder som täcker knän och armbågar. Man får inte heller ha huvudbonad eller solglasögon. Johan blir utsedd till "spokesman" och får lämna över en bunt kava som gåva till byn. Det är ungefär samma schema som i den förra byn vi besökte. Kava, dans och sång, lunch och sedan lite souvenirshopping. När vi kommer tillbaka till vår ö bokar vi in två dyk inför lördagen sedan är det dags för middag och vi blir tokigt berusade på rom och cola.

Lördag: Vädret är ganska hårt igen. Vi blir hämtade kl. 08.30 för att ge oss ut att dyka. Första dyket är ett dyk på ett rev mitt ute på havet. Vi dyker ner gonom en grotta och det är fantastiskt vackert. Dyket tar ca 35 min och vi i har turen att se en väldigt stor havssköldpadda. Andra dyket gör vi på ett rev närmare land. Vi får se en annan sköldpadda, muränor, fiskar, en jättestor eremitkräfta och korall.

När vi kommer tillbaka efter en lång dykdag är det fiske på gång. Vi kastar oss med i båten för här vill man vara med på allt som bara går. Ca 10 m från båten dyker en havssköldpadda upp. Vi fummlar efter kameran för att få upp den agom till at en flygfisk kommer farande genom luften och ner i vattnet igen. Tyvärr får vi bara några ynkliga fiskar. Vi spelar lite beach volley ball innan middagen och sedan får vi som traditionen bjuder på denna ön, göra ett uppträdande. Alla skall presentera sitt land och vi blev glatt överaskade när fijanerna började sjunga med till små grodorna. Kan det varit svenskar här förr???
Kvällen avslutades med en strandbrasa, sång och ett nattdopp.

Söndag: Vi ger oss av i gryningen. Hinner med lite snorkling på vägen och sedan en lugn, skön segling tillbaka till Nadi. Det är en fin dag med mycket sol. Vi kopplar av och sover lite i solen på däck.

På "Barefoot Lodge" hade vi skrivit upp på en lista om vi tagit något extra att dricka, som vin, öl och drinkar. När vi skall betala kan vi inte hitta våra visakort. Passen ligger som tur är kvar på hotellet i Nadi, men utan pengar eller kort blir det svårt. Paniken börjar sprida sig. Vi letar och letar, personalen letar, alla letar men inga visakort. Personalen på ön där vi bott letar i vår hydda och i mathyddan men utan resultat. Har vi blivit bestulna? Vi får låna pengar av ett snällt par från Nya Zealand. Sedan spärrar vi våra kort och löser det hela, om än med mycket meck och stress, så vi kan hämta ut pengar via Western Union. Vi för över pengar på ett av Johans konton så vi skall ha dem när vi kommer till NZ.

Vi går ner till Poolen för att svalka oss. När Johan hoppat i upptäcker han något i sin ficka. Hans internetbank! Han blir fruktansvärt arg på sig själv. Vi kommer helt enkelt inte åt våra pengar och det går inte att lyfta en spärr från VISA-kortet heller. Han är tokarg nu. Jag försöker hålla mig lugn men det är svårt. Nu måste han beställa en ny internetdosa för att komma åt sina konton. Frågan är om det överhuvudtaget går... Vi tappar båda fullkomligt besinningen när vi packar ur vår väska som vi haft med oss och inser att etuiet med VISA-korten sitter fastklibbat på insidan av väskan. SUCK!

Måndag: Avresa till NZ. Vi ville stanna kvar på Fiji. Det är så vackert och det fanns så mycket kvar att se och göra. Vi tar i alla fall en taxi till flygplatsen, strosar runt på taxfreen och avnjuter en kaffe. Resan till Auckland tar ca tre timmar och väl framme tar vi oss till "Base". Vi är helt slut, men fixar och planerar lite inför morgondagen. Det är trots allt en hel del som skall ordnas som pengar, ny bankdosa och hur vi skall lägga upp vistelsen i Auckland.
21 september 2007 - Nya Zeeland
Tisdag: Så var man i Auckland på Nya Zealand då.. Fixardag! Vi ordnade pengar feån "Western Union", öppnade ett bankkonto, bokade en tur till "Bay of Islands", ordnade med hostel och dagen gick väldigt fort. Vi bokade även en dagstur i Auckland för morgondagen. Johan skulle ju stanna kvar på NZ, så han fick ge sig ut på lite jobbjakt. Vi gick runt i centrala Auckland och mycket mer han vi innte med denna dag. Tiden går väldigt fort.

Onsdag: Auckland är till ytan den femte största staden i världen. Man får göra vilka idiotsaker man vill i detta land, för man kan inte stämma någon för personskada vid aktivitet. Vi gjorde rundturen i stan. Det var intressant. Vi fick bra information om vad man kan göra och om nattlivet. Johan fastnade senare på en pokerturnering och jag försökte underhålla mig med en bok. Har aldrig vart mycket för spel så jag höll mig undan. Jag tror inte min reskamrat riktigt är storstadstypen. Det finns så mycket att göra och hitta på men vi hade helt enkelt lite olika åsikter om vad detta skulle innebära. Dagen kom till ända och en ny nalkades.

Torsdag: Vi ger oss iväg mot "Bay of Islands" Vi var fem personer i en liten bil. Vi gjorde en hel del stopp på vägen, bla för att se de fantastiska träden som är 800 år gamla och flera m i diameter samt några historiska platser. Väl framme i Bay of Islands tog vi en liten båttur. Vi fick se delfiner mm. Helt underbar eftermiddag. Vi fick berättat för oss om piraterna som förr var här och härgade. Charles Darwin beskrev staden som "the hellhole of the pasific" Staden heter numera Russel och är ett litet idylliskt paradis. Det var intressant och mysigt. Resten av eftermiddagen/kvällen gjorde vi inte så mycket för det ösregnade. Vi tog en drink i baren och planerade inför kommande dag.

Fredag: Vi går upp tidigt som satan för vår buss går klockan 07.00. Vi skall åka till Nya Zealands nordligaste punkt som heter Cape Rienga. På vägen stannar vi til och går en liten regnskogspromenad trots att det ösregnar. Passande tema i alla fall. Regn i regnskogen...Vi åker en bra stund innan det är dags för morgonthé och fika. Inne på cafét där vi stannar till har de huggit ur en spiraltrappa i en gigantiskt trädstam som står på golvet. Häftigt! Efter fikan blir det "90 mile beach" som stranden heter. Den fungerar som en väg och bussen kör mellan 70 och 100km/h. Plötsligt bromsar bussen. Vår chaufför som även är vår guide denna dag visar oss en sälunge som sitter på stranden. Den vågar inte gå ut i vattnet igen för dess mamma har förolyckats av späckhuggare. Den kommer troligtvis dö där för den har ingen mat eller beskydd. Vi går ur bussen och kikar på den orädda sälungen som till och med låter en tjej i gruppen klappa den. Vi tar lite bilder och åker vidare. Vi passar på att åka sandboard på sanddynorna och sedan kör vi vidare mot den sydligaste punkten. Väl framme vid Cape Rienga tar vi en promenad och passar på att ta kort. Precis på denna punkt möts Stilla Havet och det Tasmanska havet. Det är väldigt tydligt vart haven möts och det skummar på ytan. På vägen hem äter vi Fish and Ships och lyssnar på guidens historier om maurierna. Han är själv mauri och sjunger vackert för oss och berättar om sin tro. Han är en toppenguid. Runt 18 är vi tillbaka på base och vädret spricker upp lite granna. Vi tar en lugn och skön kväll..

Lördag: Vi bokade en ridtur. Vi blev hämtade vid hostellet och körda upp till stallet som ägdes av en fransk familj. Det var lite svårt att få till det för ägarinnan hade jobbigt hårda principer om hur man skulle bete sig med hennes hästar. Jag är skolad på engelskt vis, vilket skiljer sig avsevärt från den franska läran. Det ordnade sig tillslut men jag var smått irriterad. Jag har trots allt ridit i drygt 12 år, så man är ju lite envis.. Själva ridturen var trevlig. Johan hade aldrig ridit förut, så han var en tapper nybörjare. Det är väldigt vackra områden att rida i med gamla vulkankratrar och fantastisk utsikt. Vädret var helt underbart. När vi kom tillbaka var det dags för middag och sedan sovdags igen .Vi åt middag på en jättetrevlig restaurang som vi fått rekommenderad om man gillar fisk. Det gör vi. Mycket god mat och vin. Vi sitter ganska länge och smuttar på vinet och njuter av lugnet.

Söndag: Sista dagen i Bay of Islands. Vi hyrde kajaker och tog det lugnt. Det regnade lite på morgonen men klarnade upp framåt förmiddagen. Vi paddlar över till Russel för lunch och lite sol, sedan paddlade vi runt lite kring öar och holmar. Fridfullt och vackert. En liten ljusblå pigvin simmade framför oss hela vägen tillbaka. Den poppade upp lite varstans framför kajaken men vägrade fastna på bild... Lagom till att vi var tillbaka kom nästa störtskur. Havskajak är härligt avkopplande! Vi lämnar Bay of Islands påkvällen för att återvända till Auckland. Vi kommer tillbaka till Base sent på kvällen.

Måndag: Vi äter frukost och funderar över vad vi skall göra med dagen. Det är för tidigt på våren för att göra någon vintur. Vi bestämmer oss för att åka ut til "Kelly Tarltons Underwater world" och "arctic encounter".
Kelly Tarltons var mer en familjedestination. Vi hade förväntat oss något mer storslaget, men det var helt ok. Vi fick trängas med tre barngrupper från olika skolor och ljudnivån var väldigt hög. Tur att man har barnasinnet kvar... Johan tog det inte lika lättsinnigt. "Få tyst på ungarna"! Tackar min lyckliga stjärna att de inte talar svenska. Som tur är älskar Johan djur, speciellt marina... Vi gick igenom deras fisktankar. Det fanns tre hajar strax under fyra meter och i en annan tank simmade lite annan fisk. Det var sevärt men jag har sett bättre. Johan jämförde med Sea World i Sydney och då är det klart att man har höga förväntningar.
På vägen hem stannade vi på en outlet och shoppade lite.

Detta var den sista kvällen för mig. Det kändes lite vemodigt att åka hem och låta Johan fortsätta sitt äventyr, men det är skönt att komma hem också. Vi tog det ganska lugnt på kvällen och packade, Sedan fick jag ta bussen till flygplatsen...
Anna Maria på Natadola Beach; Fiji
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
2007 - Los Angeles, Kalifornien, USA
Anna Maria
På väg ut på dyktur.
2007 - Nya Zeeland
Pälssälunge på "90 mile beach".