Stöd Ukraina

Youcans blogg

Söndag 16 September 2007 - Fiji
Resealbum: Den stora resan

By by LA, hello Fiji!

Onsdag: Vi anländer vi till Fiji. Vi tappade en dag då vi åkte från LA på måndagen. Känns alltid märkligt att åka över datumgränser. Vi fick ett trevligt mottagande på flygplatsen med fijaner som spelade gitarr och sjöng för oss. Precis som på film från Söderhavet.

Vi fick skjuts till vårt hotell "Nadi Bay Resort Hotel" med en minibuss. Vi hade bokat resan via STA-travel och de hade bokat in oss i 14 dagar men vi skulle bara stanna i 12. Så det börjar med att vi får reda ut felet det första vi gör. Tyvärr är det så att STA skall vara experter på resor runt jorden. Det kan jag i efterhand säga är helt galet, för de vet ingenting. Man åker inte till Fiji och bor på samma ställe i 12 dagar. Fiji Islands består av drygt 330 öar. Det är inte alla öar som är värda att besöka och det tar oändligt lång tid att ta sig runt i övärlden. Det finns dock mycket man hinner med om man planerat rätt. Här skall man öluffa och backpacka!

Vi planerar om vår vistelse och kommer fram till vad vi tycker är ett hyfsat schema för resan. Vi börjar med att boka in en dykkurs för mig och en snorkeltur. Sedan promenerar vi in till Nadi town, vilken består av en lång gata med några tvärgator. Här finns det viktigaste. Matbutiker, några affärer, restauranger och souvenirbutiker. Hela stan görs på ca 30 min varefter vi traskar tillbaka till Hotellet.
Vi åt middag på hotellrestaurangen, vilken visade sig ha fantastisk mat. Den Fijanska matkulturen är fantastisk med mycket fisk, cocosmjölk, färsk frukt och kryddor som koriander. De har till och med givit ut en kokbok "Under the mango three" vilken vann pris i Beijing i April 2007 för bästa utländska kokbok i "Gourmans Best-In-World Cookbook Competition". Inte illa!

Torsdag: Vi gick upp kl. 08.00 för att äta frukost bestående av papaya, annanas, melon, banan, juice, kaffe, thé, rostat bröd och marmelad. Helt ok. Sedan bär det av till hamnen varifrån vår båt går. I hamnen tar en kvinna tag i oss. Hon rear ut en kryssning på fyra dagar. Eftersom det är lågsesong har de svårt att fylla upp båten och vi får ett ruskigt bra pris. Dessutom passar den in perfekt i vår grundplan. Vi bokar och sedan hoppar vi ombord på vår båt som skall ta oss ut på en snorkeltur. Vattnet är kristallklart och det känns fantastiskt att ta sig ut på öppet hav.

Efter drygt en timmes båtfärd med sång och underhållning kommer vi fram till en liten vit sandö med en stor korallagun. Vi snorklar och badar fram till lunch. Lunchen var kanon. Grillad fisk, vin och massa annat gott. När lunchen är avslutad tar vi en liten gummibåt ut till utkanten av revet. Här finns det lite mer att kika på. Det händer inte så mycket mer. Detta var en trevlig dagsutflykt om man vill koppla av och njuta...

På vägen hem träffar vi ett svenskt par på bröllopsresa. Vi umgås resten av dagen. Vi kommer till hamnen "fiji taim" - i sista stund, äter middag på hotellet och bokar in oss på en tur till öns södra sida för att se regnskogen och en by.

fredag: Upp tidigt, glada i hågen. Kul med lite regnskogsäventyr! Vi hoppar in i en minibuss som tar oss längs kusten till andra sidan ön. Vägarna är i väldigt dåligt skick och det går väldigt fort. 100km/h på dåliga grusvägar är väl inte riktigt vad jag kallar säkert, men det är bara att gilla läget.

Efter ca två timmar i bussen var det dags att åka båt uppför en flod. Naturen var helt fantastisk. De berg som reser sig längs med flodbanken, dök upp i fören likt gröna väggar med stora vattenfall. Efter en lång båtfärd uppströms och lite bad i ett vattenfall, kom vi fram till en by. Vi blev mottagna av en krigare i full utstyrsel. Sedan var det dags för en Kava-cermoni. Vi bjöds in i deras heliga hus där vår grupp fick utse en hövding och sedan kunde vi börja. Kava är en narkotisk dryck (ofarlig) som man kan bli berusad av om man dricker stora mängder. Detta är en ritual för att hälsa en ny stam välkommen till byn och för att förhindra krig stamma i mellan. Den utförs även som sällskapsritual, liknande våra snappsvisor, men med något djupare innebörd. Nu skulle de hälsa oss välkomna och det gjorde de genom att låta männen i byn göra hotfulla danser och miner medan kvinnorna sjung. En slags styrkemätning, ett skådespel för den besökande stammen. Därefter drack vi Kava gemensamt. Männen först och därefter kvinnorna. Efter denna ritual blev det en rundvandring i byn.

Lunchen vi blev serverade i byn var väldigt bra. Det var allt möjligt, men man fick äta med händerna. Vi satt på golvet och mumsade i oss. Efter maten ville byn sälja hantverk. Man kände sig tvungen att handla något för pengarna gick direkt till byn, deras sjukvård och barnens skolgång. Det är fattigt på Fiji och de allra flesta hamnar på något av de stora sockerplantagen. Det är en dröm att komma härifrån till USA och studera och jobba. Få tar sig dit.

På vägen hem åkte vi flotte. Typisk turistgrej som jag säkert uppskattat om jag var 12. Men men det var bara att njuta av den lugna färden nerför floden. När vi kom tillbaka till hotellet var vi fullkomligt slut.

Lördag: Vi hyrde en bil för att åka runt och titta på lite olika saker. Tyvärr är söndagen verkligen en vilodag på Fiji, så allt är istort sätt stängt. Vi bokade bilen för två dagar och gav oss av. Det är väldigt dåligt skyltat och man får köra i max 80km/h (20 i byarna). Det är ca 200% skatt på bilarna. Befolkningen på fiji består av 50% fijianer och 50% indier. Kulturen är fiji-indian. Alla religioner är välkomna och de har public holiday när en religion har en högtid. Sedan diktaturen slutade har vita investerare börjat köpa upp de fina landbitarna, byggt, styckat upp och sålt av för svindyra priser i sina hemländer. En liten bit land med ett hus (en normal villatomt), kostar ca 70-100 000 fijidollar och det priset har stigit kraftigt de senaste två åren. De flesta tomterna som säljs är strandtomter och många av ägarna rensar upp korallrev för att komma in med sina privata båtar. Jag blir så arg! Dessutom tar man bort möjligheterna för befolkningen att utnyttja allemansrätten.

Vi körde till Fijis näst största stad, gick en promenad och insåg att det inte fanns något att göra. Vi hade bestämt att vi skulle kolla in den botaniska orchidé-trädgården "garden of the sleeping giant". Denna är omnämd i Lonley planet som värd ett besök. Det var väldigt vackert, men mindre än vad vi hoppats på. Här finns en stor och omtalad orchidéodling och jag var imponerad över alla arter. Efter detta lilla besök åkte vi vidare till "Natadola beach" vilket skulle vara Fijis huvudös vackraste strand. Den var helt fantastisk! En enorm lagun som låg skyddad av ett korallrev. Man såg hur långt ut revet sträckte sig, för det slog stora vågor mot det. Sanden var vit och vattnet kristallklart. Ljuvligt! Vi spenderade resten av dagen där. Vi badade, solade och senare på kvällen tog vi en promenad och lekte med eremitkräftorna, vilka det fanns gott om. Innan det blev för mörkt begav vi oss hemåt.

Vi hade hört att solnedgången skulle vara vacker efter "Kings Road" så vi försökte hitta denna. Vi körde ganska länge och det visade sig att "Kings Road" bara var en liten grusväg som krävde en fyrhjulsdriven bil... typiskt! Vi fick köra tillbaka. Vi stannade till på vägen och pratade med en man ur lokalbefolkningen som var på väg hem till fru och barn. Vi blev erbjudna att stanna där på lite mat och kava, men det började bli mörkt och min reskamrat var inte särskilt sugen. Lite synd tycker jag. Vi körde hemåt. Mna får vara lite försiktig, för det går lös boskap på vägarna och ibland lägger de sig på den varma asphalten för att vila i mörkret. Vi kom fram tillslut i alla fall, välbehållna. Vi åt middag och kikade på en show med dansnummer från de olika ögrupperna i Söderhavet. Vi träffade även ett svenskt par som vi pratade med under kvällen.

Söndag: Regn! Det får inte regna när man är i Söderhavet, så är det bara, men det gjorde det i alla fall. Vi tog det väldigt lugnt den morgonen med sovmorgon och lång frukost. Vi satt och läste lite vid poolen med förmiddagsthé. Vädret klarnade upp framåt lunch så vi beslöt att åka tillbaka till Natadola Beach. Vi tog med oss paret vi träffat kvällen innan och så bar det iväg. Vi låg och gottade oss hela dagen på stranden, badade och solade. Vi åt lunch på en hotellrestaurang som låg nära stranden. Det var mysigt att sitta där och titta ut över havet. Denna strand är svårslagen! Jag brukar föredra klippor, men när det ser ut så här smälter jag som glass på en solig dag :) När solrn började gå ner drog vi oss tillbaka till hotellet för midadg och för att somna lagom solstekta...

Måndag: Jag hade bestämt mig för att ta dykcertifikat! 4h undervisnings-DVD. Jag tyckte det var intressant men Johan som kom med för min skull och lite för att repitera, höll på att avlida av tristess. Efter detta var det poolträning. Poolen var 5x5 m och 180cm djup. Vi var 8 personer med full dykutrustning. När vi gjort alla övningar vi skulle var det slut för dagen. Resten av dagen gick åt till hemläxor.

Tisdag: Dykning till havs. Jag var fruktansvärt nervös. Jag brukar inte skrämma upp mig men hade av någon märklig anledning ångest. Solen sken och vi traskade ner till båten som skulle ta oss ut på äventyr. Vi var 5 open water studenter och 4 certifierade dykare. Det första dyket var hel fantastiskt. Jag skall medge att jag fick hålla dykinstruktören i handen. Jag skall alltid verka så kaxig men i själva verket är jag skraj och kaxar upp mig så det inte skall märkas allt för tydligt. Min instruktör lovade att hålla ett öga på mig där under vattenytan. När vi kom ner på 12 m känns allt så mycket lättare. Allt går som det ska. Alla övningar klaffar. Jag känner ett lugn sprida sig i kroppen och tittar upp mot vattenytan. En otrolig känsla! Här nere sitter jag på knä på havsbotten och blickar upp mot ytan och det jag vet är en klarblå himmel. Runt mig simmar exotiska fiskar och där borta, en haj.. Jag var helt lyrisk resten av dagen och det var lätt att motivera att studera vidare.

Onsdag: Det var åter dags att ge sig ut med båten. Vi skulle till två olika dykplatser. Vi börjar med ytterligare några övningar och sedan njöt vi av upplevelsen. När vi var klara drog vi oss tillbaka för lunch och efter lunch återstod det stora dyk-provet. Jag klarade det utan problem och tog mitt certifikat på "Aqua Blue" som företaget heter.

På kvällen tar vi oss in till Nadi town. Vi låter oss luras i en souvenirbutik. Alla har ju varnat oss för att gå in i de lokala souvenirbutikerna för att de kommer lura oss. Vi gör det till en grej. Inne i butiken vill de bjuda på Kava och utför en liten cermoni för oss. Sedan vill de sälja på oss allt möjligt. De lurade på oss grejer för säkert 200 kr... Det fick det allt vara värt. Allt skall provas, även att bli lite lurad. Middag äter vi på en Indisk restaurang. Vi blir inlockade i en trappuppgång och följer med upp för en trappa. Vi är först lite skeptiska men kommer sedan till en helt underbar restaurang. Servitören rekommenderar allt han kan komma på, så vi beställer in allt! Han ser tokigt nöjd ut och vi funderar över vad notan kommer gå på. Vi äter och njuter av fullkomlig uppassning till ett så billigt pris att vi nästan skäms. Ibland skall man bara följa med strömmen. Låta människor leda en in på lite sidospår. Det brukar bli bäst då.

Torsdag: Tidig morgon. Kl. 08.00 blir vi hämtade i receptionen. Vi är totalt 12 personer på en båt som brukar ta upp till 50 passagerare. Båten är 108 feet lång och ägs av "Captain Cook Cruises". De välkomnar oss med saft och sång vilket är standarden i detta land. Det var vindstilla, så vi körde för motor till ett rev där vi kunde snorkla. Det tog ca två timmar att komma dit och undertiden blir vi bjudna på saft och kakor. Vattnet var som vanligt kristallklart och 24C. Jag tog några fina bilder med min undervattencamera. Jag skall lägga upp bilderna så ni kan kika på dem. Efter denna härliga snorkeltur tar vi oss vidare mot vårt boende där vi skall bo i tre dagar.

Det var ett härligt gäng ombord på båten. Vi äter lunch och efter detta har vinden tilltagit något. Seglen hissas och en brittisk tjej blir hemskt sjösjuk. Efter tre timmar i ganska hård sjö når vi äntligen hamn och de som har ont av det hårda väret kan andas ut. Vädret växlar väldigt snabbt här.
Vi når slutligen vårt mål, en liten sandö som kallas "Barefoot Lodge". Här har man planterat palmer och olika växter. Hela ön försörjer sig själv med mat. Det enda man transporterar hit är vatten för det finns ingen egen källa. Det finns heller ingen el. Efter 19 är det bäcksvart och man får använda en ficklampa. Vi bor i små hyddor och äter gör vi i en stor samlingshydda med sandgolv. Det finns två djur på ön. En stor, snäll hund och en liten get som vi döpte till "Goaty". Denna lilla ö är sannerligen ett litet paradis. Johan smet i väg emd besättningskillarna så fort han fick chansen för att spela wolleyboll och jag tog det lugnt en stund. Efter en timme på egen hand börjar den obligatoriska kavacermonin och efter detta serveras middagen. Vi sitter och njuter en stund efter maten med en drink och bubblar lite med de andra på ön. Vi har trevligt sällskap.

Fredag: Vi har ett besök i en by inplanerat. Det är ca en timmes båttur dit. Byn ligger fantastiskt vackert på en ganska stor ö. Vacker grönska bredaer ut sig längs den vita sandstranden där några backpackers ligger och solar. Det finns en kyrka mitt i byn så de är kristna här. Man får inte komma in i byn utan kläder som täcker knän och armbågar. Man får inte heller ha huvudbonad eller solglasögon. Johan blir utsedd till "spokesman" och får lämna över en bunt kava som gåva till byn. Det är ungefär samma schema som i den förra byn vi besökte. Kava, dans och sång, lunch och sedan lite souvenirshopping. När vi kommer tillbaka till vår ö bokar vi in två dyk inför lördagen sedan är det dags för middag och vi blir tokigt berusade på rom och cola.

Lördag: Vädret är ganska hårt igen. Vi blir hämtade kl. 08.30 för att ge oss ut att dyka. Första dyket är ett dyk på ett rev mitt ute på havet. Vi dyker ner gonom en grotta och det är fantastiskt vackert. Dyket tar ca 35 min och vi i har turen att se en väldigt stor havssköldpadda. Andra dyket gör vi på ett rev närmare land. Vi får se en annan sköldpadda, muränor, fiskar, en jättestor eremitkräfta och korall.

När vi kommer tillbaka efter en lång dykdag är det fiske på gång. Vi kastar oss med i båten för här vill man vara med på allt som bara går. Ca 10 m från båten dyker en havssköldpadda upp. Vi fummlar efter kameran för att få upp den agom till at en flygfisk kommer farande genom luften och ner i vattnet igen. Tyvärr får vi bara några ynkliga fiskar. Vi spelar lite beach volley ball innan middagen och sedan får vi som traditionen bjuder på denna ön, göra ett uppträdande. Alla skall presentera sitt land och vi blev glatt överaskade när fijanerna började sjunga med till små grodorna. Kan det varit svenskar här förr???
Kvällen avslutades med en strandbrasa, sång och ett nattdopp.

Söndag: Vi ger oss av i gryningen. Hinner med lite snorkling på vägen och sedan en lugn, skön segling tillbaka till Nadi. Det är en fin dag med mycket sol. Vi kopplar av och sover lite i solen på däck.

På "Barefoot Lodge" hade vi skrivit upp på en lista om vi tagit något extra att dricka, som vin, öl och drinkar. När vi skall betala kan vi inte hitta våra visakort. Passen ligger som tur är kvar på hotellet i Nadi, men utan pengar eller kort blir det svårt. Paniken börjar sprida sig. Vi letar och letar, personalen letar, alla letar men inga visakort. Personalen på ön där vi bott letar i vår hydda och i mathyddan men utan resultat. Har vi blivit bestulna? Vi får låna pengar av ett snällt par från Nya Zealand. Sedan spärrar vi våra kort och löser det hela, om än med mycket meck och stress, så vi kan hämta ut pengar via Western Union. Vi för över pengar på ett av Johans konton så vi skall ha dem när vi kommer till NZ.

Vi går ner till Poolen för att svalka oss. När Johan hoppat i upptäcker han något i sin ficka. Hans internetbank! Han blir fruktansvärt arg på sig själv. Vi kommer helt enkelt inte åt våra pengar och det går inte att lyfta en spärr från VISA-kortet heller. Han är tokarg nu. Jag försöker hålla mig lugn men det är svårt. Nu måste han beställa en ny internetdosa för att komma åt sina konton. Frågan är om det överhuvudtaget går... Vi tappar båda fullkomligt besinningen när vi packar ur vår väska som vi haft med oss och inser att etuiet med VISA-korten sitter fastklibbat på insidan av väskan. SUCK!

Måndag: Avresa till NZ. Vi ville stanna kvar på Fiji. Det är så vackert och det fanns så mycket kvar att se och göra. Vi tar i alla fall en taxi till flygplatsen, strosar runt på taxfreen och avnjuter en kaffe. Resan till Auckland tar ca tre timmar och väl framme tar vi oss till "Base". Vi är helt slut, men fixar och planerar lite inför morgondagen. Det är trots allt en hel del som skall ordnas som pengar, ny bankdosa och hur vi skall lägga upp vistelsen i Auckland.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet