Dag för dag: Resealbumet "Costa Rica" av Fredriik

29 december 2008 - Uppsala, Sverige
26 januari 2009 - Uppsala, Sverige
Nu ska jag snart till jobbet. Endast en natt kvar att jobba innan semestern. Känner mig inte särskilt motiverad att åka till jobbet när jag kan stanna hemma och packa om ryggsäcken för tredje gången. Kanske är det precis vad jag behöver. Någonting som får mig på andra tankar. Jag har även tvingat Frida att packa ryggsäcken så vi får ser hur mycket det blir. Det ska nog få plats med lite nya prylar på vägen hem med.

Vårt första stopp är New York. Det ska bli oerhört spännande att uppleva en plats jag sett på film och bilder ända sen jag var liten. Jag har kollat vädret och det ser inte bra ut. Snöblandat regn i slutet av veckan och så ett par grader minus. Dessutom fortsätter den jävla dollarn att stiga mer och mer för varje dag. Tur att vi bara stannar tre dagar.

Vi har fortfarande inte riktig bestämt åt vilket håll vi ska åka när vi kommer till Costa Rica. En natt i San Jose tror jag räcker men vart ska vi sen? Vi har pratat om att åka österut till Cahuita och kanske ner mot Panamas gräns innan vi vänder uppåt igen.

Det finns så mycket att läsa men alla tycker olika så jag har inte kunnat räkna bort några platser förutom Limón som ska vara en smutsig, tråkig stad. Det säger många människor om Bangkok också men jag trivs riktigt bra i Bangkok. Kanske är det för att jag inte är någon strandperson. Jag trivs bra i storstäder där det finns mycket att titta på.

Nu är det ialla fall bara ett och ett halvt dygn kvar innan planet lyfter.
1 februari 2009 - Cahuita, Costa Rica
1 februari 2009 - San José, Costa Rica
Igar vaknade vi klockan fem i New York och gjorde oss i ordning for att flyga till Costa Rica. Allt gick smidigt och sa satt vi pa planet som var trangt och javligt. Vi var valdigt trotta sa vi sov en bra stund innan vi fick mat. Brevid oss satt en Hollandare som bodde i Costa rica. Han gav oss en massa tips och varningar om landet men vi misstanker att han var lite val paranoid sa vi far ta det med en nypa salt.

Efter att vi tagit oss igenom passkontrollen sa tog vi en buss till stan. Framme i San José irrade vi runt i stan innan vi hittade ett hotell. Aven detta hotell sag inte riktigt ut som pa bilderna pa natet men vi var nojda med att fa slappna av.

Efter en uppfrashning sa at vi lunch och promenarade pa stan. Jag kopte ett par sneakers sa jag slipper ga runt i mina varma kangor. Vi planerade att ata middag pa restaurangen bredvid hotellet men efter en cervesa sa dackade vi pa sangen redan klockan sju.

Nu pa morgonen vaknade jag klockan halv sex och trodde klockan var halv sju (New York-tid). Vi blev forvanade nar frukosten inte var framdukad och personalen blev stressad av att vi vantade. Frukosten var god och var av stort utbud med massa frukt och Costa Rica-kaffe. Vi packade och surfade lite pa hotellet innan vi gick till busstationen dar vi nu sitter och vantar pa bussen mot Cahuita pa den karibiska kusten. Om fem timmar ar vi framme och kan antligen ta ett dopp i turkost vatten.
1 februari 2009 - Cahuita, Costa Rica
Frida vadar
Apa
Tjuvapa
En apa hoppade upp på Fridas rygg för att stjäla saker ur ryggsäcken. Den lyckades t.o.m öppna blixtlåset.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Apmamma med barn på ryggen
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
Igar tog vi bussen fran San José till Cahuita. Den ordinarie bussen var full sa vi fick ta en extrabuss som gick en halvtimme senare. Aven den bussen var full men vi fick i alla fall plats. Tre och en halv timme pa ett par oerhort obekvama stolar senare sa var vi framme i Cahuita pa Costa Ricas ostkust. Karibiska havet. Efter 20 minuter i byn sa hade vi hittat paradisrummet med utsikt over havet fran balkongen.

Efter att ha fraschat upp oss sa tittade vi runt lite i byn. Mysig och litet men ganska dyrt. De har vett att ta betalt har i alla fall. Vi kakade ris och kyckling innan vi gick till en affar och handlade en massa gott och frukost. I morse vaknade vi klockan sex och jag borjade gora frukost till Frida. Kaffe leche med rostade ostmackor. Mums!

Direkt efter frukosten gjorde vi oss i ordning for trekking i Cahuitas nationalpark. Vid entrén till nationalparken far man ge en donation for att ga in. Vi gav 5000 colons och gick in. Vi promenerade nagra timmar och fotade galna apor som attackerade Frida och oppnade var ryggsack for att stjala eller hitta mat. Efter att ha gatt i tre timmar sa vande vi tillbaka for att bada ipa den fina stranden i borjan. Efter fem timmar var vi i byn igen. Vi slangde oss i duschen och gick for att ata. Nu har vi nyss atit upp och sitter nu pa ett internetcafé och skriver. Jag har forsokt lagga upp bilder men mitt minneskort verkar inte funka. Hoppas inte alla bilder fran New York ar borta. Datorn tror att mitt minneskort har nagot typ av virus.