Working ranch i USA

8 maj 2017 11:52
Visningar: 1448
Någon som har erfarenhet av en veckas vistelse på en working ranch i USA? Alltså inte så mycket relaxing utan ridning, cattle drives mm. Det finns en hel uppsjö i olika delstater men mycket är baserat på att ta det ganska lugnt, bada i pool och rida en timme eller två. Jag letar efter en mer genuin working ranch. Jag är van ryttare och fysiskt aktiv. Alla tips, berättelser och förslag är välkomna!
Av Johwing
8 maj 2017 15:44
Hej
2013 Besökte jag tillsammans med mina barn http://hideoutranch.com/ som ligger på gränsen mellan Arizona/New Mexico. Här finns inga tennisbanor eller pool utan ranchen är inriktad om du är ute efter ridning på riktigt och tar nog inte emot fler än 8-12 gäster per gång.
Vi hade ett antal kanondagar där. Oftast så lastade vi hästarna på morgonen på en trailer och körde upp i bergen och red ett antal timmar innan det var dags för att äta medhavd lunch, sedan ridning igen innan vi återvände till ranchen på eftermiddagen. Skönt att komma upp i bergen då det var ruskigt varmt då vi var där i slutet av juni. Under vårt besök så var vi dom enda gästerna så full fokus på vad vi ville göra. Mycket nöjd.
Craig som är Head Wrangler är en underbar människa och man känner sig välkommen omgående. Kolla in deras hemsida om det är något som kan passa dig. Läs om deras omdömen på Tripadvisor https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g31321-d1900789-Reviews-Hideout_Ranch-Portal_Arizona.html#REVIEWS

Med vänlig hälsning Johan
8 maj 2017 15:50
Citerat från Johwing:
Hej
2013 Besökte jag tillsammans med mina barn http://hideoutranch.com/ som ligger på gränsen mellan Arizona/New Mexico. Här finns inga tennisbanor eller pool utan ranchen är inriktad om du är ute efter ridning på riktigt och tar nog inte emot fler än 8-12 gäster per gång.
Vi hade ett antal kanondagar där. Oftast så lastade vi hästarna på morgonen på en trailer och körde upp i bergen och red ett antal timmar innan det var dags för att äta medhavd lunch, sedan ridning igen innan vi återvände till ranchen på eftermiddagen. Skönt att komma upp i bergen då det var ruskigt varmt då vi var där i slutet av juni. Under vårt besök så var vi dom enda gästerna så full fokus på vad vi ville göra. Mycket nöjd.
Craig som är Head Wrangler är en underbar människa och man känner sig välkommen omgående. Kolla in deras hemsida om det är något som kan passa dig. Läs om deras omdömen på Tripadvisor https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g31321-d1900789-Reviews-Hideout_Ranch-Portal_Arizona.html#REVIEWS

Med vänlig hälsning Johan
Åh toppen, tack Johan! Låter som det vi är ute efter. Har de kreatur på ranchen? Jag tänker om de erbjuder att man får delta i cattledrives?
Av Johwing
8 maj 2017 16:04
Hej

Dom har kreatur på ranchen och jag är rätt säker på att om du vill delta i arbetet så är du nog mer än välkommen att göra så. Skriv ett mejl med era önskemål och vad ni är ute efter så tror jag du kommer att få bra svar. Jag hade till och med telefonkontakt med Tamara (Craigs fru) strax efter jag hade gjort min bokning. Hon ringde mig hemma för att stämma av några saker så toppenservice ända från början.

Med vänlig hälsning Johan
8 maj 2017 17:09
Jag kollade lite på deras sajt och tycker det verkar som ett bra ställe med förnuftiga priser. Och det verkar som om man kan få ta del av just arbetet med kreaturen.

Får jag fråga hur ni flög och sedan vidare transfer? Vi flyger från Köpenhamn och jag har ännu inte kollat vilket flygplats som ligger närmst just denna ranch.

Tack för dina svar!
Citerat från Johwing:
Hej

Dom har kreatur på ranchen och jag är rätt säker på att om du vill delta i arbetet så är du nog mer än välkommen att göra så. Skriv ett mejl med era önskemål och vad ni är ute efter så tror jag du kommer att få bra svar. Jag hade till och med telefonkontakt med Tamara (Craigs fru) strax efter jag hade gjort min bokning. Hon ringde mig hemma för att stämma av några saker så toppenservice ända från början.

Med vänlig hälsning Johan
Av Johwing
8 maj 2017 18:13 (redigerad)
Hej
Detta var ett utav våra stopp på en tre veckor roadtrip så vi kom dit med bil. Närmaste flygplatser är Tuscon eller El Paso enligt deras hemsida och det verkar vara lika långt till ranchen från vilken utav dom du än väljer.http://hideoutranch.com/getting_here.html

Mvh Johan
8 maj 2017 18:46
Ok då förstår jag. Får kolla närmre på flyg till Tuscon och El Paso. Alternativt LA dit jag flugit innan och det går bra flighter från Köpenhamn. Hyra en bil och stanna några extra dagar just för ta sig dit och tillbaka utan att stressa.

Är det ok om jag ställer lite andra frågor? :)
Citerat från Johwing:
Hej
Detta var ett utav våra stopp på en tre veckor roadtrip så vi kom dit med bil. Närmaste flygplatser är Tuscon eller El Paso enligt deras hemsida och det verkar vara lika långt till ranchen från vilken utav dom du än väljer.http://hideoutranch.com/getting_here.html

Mvh Johan
Av Johwing
8 maj 2017 22:54
Hej

Svarar självklart på fler frågor, inga problem. Ett alternativ kan ju vara att flyga till Phoenix och ha bil bokad därifrån om ni inte tänker er en resa med fler veckor än just ranchveckan. Kan bli drygt att köra från LA endast för detta men annars är det ju läge att kombinera med några stopp vid någon/några nationalparker på vägen om ni väljer den vägen och stannar längre.

Mvh Johan
9 maj 2017 10:23
Super, tack för hjälpen! Jag får helt enkelt kolla olika flighter och se vad som passar bäst. Just tidsmässigt har vi inte mer än 14 dagar max så helst inte mer än en övernattning på väg dit och en övernattning på väg tillbaka från flygplatsen. Men men det är lite planering som krävs bara.

Lite frågor om ranchen... Hur upplevde du hästarna? Jag vill som sagt komma ifrån allt det kommersiella, och vill inte komma till en ranch med slitna trötta hästar, det kommer göra mig väldigt ledsen bara. Red ni med hjälm? Tänker det är ju en självklarhet här hemma, men en speciell känsla med cowboyhatt där ju :) Boendet, är det med privat badrum? Har lusläst sidan och skickat mail till dem, men fick inte riktigt fram information om det var privat badrum till rummen. Vilken månad besökte ni ranchen och hur upplevde du klimatet? Jag har besökt Nevada och Arizona under september månad och det var väldigt varmt. Finns det wifi på ranchen? I-lands problem jag vet, men mest för att kunna kontakta familjen hemma i Sverige. Är det tillåtet att dricka vin till middagen?
Citerat från Johwing:
Hej

Svarar självklart på fler frågor, inga problem. Ett alternativ kan ju vara att flyga till Phoenix och ha bil bokad därifrån om ni inte tänker er en resa med fler veckor än just ranchveckan. Kan bli drygt att köra från LA endast för detta men annars är det ju läge att kombinera med några stopp vid någon/några nationalparker på vägen om ni väljer den vägen och stannar längre.

Mvh Johan
Av Johwing
9 maj 2017 11:09
Hej
Finns inget som kommer att få dig att känna att detta är gjort ur en kommersiell synvinken på denna ranch, det kan jag garantera.

Om man som jag har spenderat otaliga timmar med två döttrar på ridskolan med sura ridskoleponnys som tar alla chanser att "bråka" med dig så fort du ska in i boxen så var detta något helt annat. Här går hästarna fritt både på ranchen och i dom stora inhägnaderna och det finns ett genuint intresse från ägarna att dom ska ha det bra. Jag är ju inte någon van ryttare på något sätt men mina döttrar är och vi blev alla tilldelade varsin häst som passade vår förmåga bra. Jag såg vad hästarna är kapabla till om man kan rida och dom är allt annat än trötta om du ger dom den chansen, annars är dom väldigt lyhörda på ryttaren. Dom är ju skolade för westernridning så väldigt känsliga och det var bara neckreining som gällde, väldigt smidigt. Jag hade med mig egen hjälm och väst till barnen och vill du rida utan så är det inga problem.

Vi bodde i en egen stuga med eget badrum och när vi var där så höll dom på att färdigställa en ny saloon och även nya bomöjligheter. "The Schack" skulle nog passa dig....It’s perfect for a single traveler or a couple to rest up from one day’s adventure to be ready for the next day of exploration on horseback. Eget badrum vad jag kan se på bilderna.

Det finns wifi så att du kan hålla kontakten.
Vi var där ser jag nu i slutet utav juni och det kan nog betraktas som lågsäsong. Det var som sagt väldigt varmt och skulle jag välja att komma tillbaka så skulle jag inte resa dit på sommaren eller hösten utan från mitten av mars till slutet av maj för att undvika den värsta hettan. Visst att nätterna kan vara lite kyliga men hellre det än olidligt varmt på dagarna.
Angående mat och dryck så ingår ju allt i priset, både alkohol och softdrinks. Det var aldrig några problem med det utan du förser dig med det du vill ha och det går bra att ta med sig dricka in till kylen på rummet. Vin, öl, Cola, Sprite, Mountain Dew till maten, inga problem.

Med vänlig hälsning Johan
9 maj 2017 11:39
Hej igen Johan, och tack snälla för du tar dig tid med mina frågor, det uppskattas verkligen!

Det låter bra med hästarna och skönt att höra att ägarna är måna om sina djur. Får väl se hur det känns på plats men hjälm följer nog med hemifrån. Beror helt på vilket tempo som hålls under ridturerna. Vad jag förstod var ni de enda gästerna på plats, det måste varit väldigt skönt. Vi kommer att resa sista veckan i juli nästa sommar, jag är medveten om värmen men med tanke på vårt arbete och att vi stänger ner helt under några veckor då, så måste det bli så.

Hur upplevde du naturen? Det ser fantastiskt fint ut på bilderna. Jag har som sagt besökt Nevada och Arizona men inte så långt ner mot New Mexico. Ngt att "vara rädd" för, typ ormar, spindlar o dyl ;) ?

Riktigt fördelaktigt pris när all mat och dryck ingår, fantastiskt koncept. Maten var bra kan jag tänka mig?

mvh Jenny
Citerat från Johwing:
Hej
2013 Besökte jag tillsammans med mina barn http://hideoutranch.com/ som ligger på gränsen mellan Arizona/New Mexico. Här finns inga tennisbanor eller pool utan ranchen är inriktad om du är ute efter ridning på riktigt och tar nog inte emot fler än 8-12 gäster per gång.
Vi hade ett antal kanondagar där. Oftast så lastade vi hästarna på morgonen på en trailer och körde upp i bergen och red ett antal timmar innan det var dags för att äta medhavd lunch, sedan ridning igen innan vi återvände till ranchen på eftermiddagen. Skönt att komma upp i bergen då det var ruskigt varmt då vi var där i slutet av juni. Under vårt besök så var vi dom enda gästerna så full fokus på vad vi ville göra. Mycket nöjd.
Craig som är Head Wrangler är en underbar människa och man känner sig välkommen omgående. Kolla in deras hemsida om det är något som kan passa dig. Läs om deras omdömen på Tripadvisor https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g31321-d1900789-Reviews-Hideout_Ranch-Portal_Arizona.html#REVIEWS

Med vänlig hälsning Johan
Av Johwing
9 maj 2017 12:18
Hej
På sommaren är naturen otroligt torr och karg nere i dalen där ranchen är belägen men när vi kom upp i bergen så var det ju lite grönare och kommer du i slutet av juli så kan du ha tur att det har kommit lite regn som gör att växtligheten "exploderar". Vi fick visade några bilder hur det kunde se ut när det var som grönast även nere i dalen och det var ju stor skillnad.

Angående djur så finns det såklart både skallerorm, skorpioner och spindlar men det var inget vi märkte av. "Om ni lämnar ridskorna på verandan, se till att skaka ur dom innan ni stoppar i fötterna bara", var det rådet vi fick....skorna förvarade vi såklart inomhus....

Om du använder Instagram så sök på hideoutranchaz så har du bilder där också.

Värt att känna till är att en del av dom ridturerna som står uppräknade på hemsidan är det inte alla rancher som får tillgång till att rida till utan det krävs speciella tillstånd från om jag förstod det rätt staten Arizona att få rida till dessa.

Maten var riktigt bra och det var ingen risk att vi var hungriga någon längre tid. Finns tillgång till snacks och dricka mellan måltiderna.

Med vänlig hälsning Johan
9 maj 2017 13:23
Hej igen!

Jag har lagt till dem på Instagram, kul med lite nyare bilder.

Jag antar att ni red i vanliga jeans? Och givetvis boots eller ngt med lägre klack?

Det känns efter att ha läst det du skrivit att det är en riktigt bra ranch, precis det jag sökt efter. Som jag skrev tidigare så finns det otroligt många men det skiljer sig mycket när man läser det finstilta.

mvh Jenny
Citerat från Johwing:
Hej
På sommaren är naturen otroligt torr och karg nere i dalen där ranchen är belägen men när vi kom upp i bergen så var det ju lite grönare och kommer du i slutet av juli så kan du ha tur att det har kommit lite regn som gör att växtligheten "exploderar". Vi fick visade några bilder hur det kunde se ut när det var som grönast även nere i dalen och det var ju stor skillnad.

Angående djur så finns det såklart både skallerorm, skorpioner och spindlar men det var inget vi märkte av. "Om ni lämnar ridskorna på verandan, se till att skaka ur dom innan ni stoppar i fötterna bara", var det rådet vi fick....skorna förvarade vi såklart inomhus....

Om du använder Instagram så sök på hideoutranchaz så har du bilder där också.

Värt att känna till är att en del av dom ridturerna som står uppräknade på hemsidan är det inte alla rancher som får tillgång till att rida till utan det krävs speciella tillstånd från om jag förstod det rätt staten Arizona att få rida till dessa.

Maten var riktigt bra och det var ingen risk att vi var hungriga någon längre tid. Finns tillgång till snacks och dricka mellan måltiderna.

Med vänlig hälsning Johan
Av Johwing
9 maj 2017 13:55
Hej

Jag red i vanliga jeans och låga boots av någon Jodhpurs modell och döttrarna hade sina ridutrustning med ridbyxor etc. Vi alla körde med långärmad t-shirt som skydd mot solen. Finns en liten packlista på hemsidan om du inte redan har hittat den.
Vi var nöjda med allt och jag valde denna ranch för att precis som du så var jag inte intresserad av någon stugby med 200 gäster där ridningen kommer lite i skymundan.

Med vänlig hälsning Johan
18 maj 2017 11:50
Citerat från Johwing:
Hej

Jag red i vanliga jeans och låga boots av någon Jodhpurs modell och döttrarna hade sina ridutrustning med ridbyxor etc. Vi alla körde med långärmad t-shirt som skydd mot solen. Finns en liten packlista på hemsidan om du inte redan har hittat den.
Vi var nöjda med allt och jag valde denna ranch för att precis som du så var jag inte intresserad av någon stugby med 200 gäster där ridningen kommer lite i skymundan.

Med vänlig hälsning Johan
Hej igen!

Efter att ha kollat runt bland 100? olika rancher så har vi kommit fram till att Hideout Ranch är det bästa valet. Känns som den mest autentiska ranchen och det vi söker efter. Tack för din hjälp Johan!
Av Johwing
18 maj 2017 12:15
Hej
Kul att kunna hjälpa till. Hoppas verkligen att du kommer bli nöjd och det tror jag du kommer att bli. Hör av dig om det dyker upp några fler undringar.

Har du fått svar även från ranchen på dina frågor?

Med vänlig hälsning Johan
18 maj 2017 12:39
Citerat från Johwing:
Hej
Kul att kunna hjälpa till. Hoppas verkligen att du kommer bli nöjd och det tror jag du kommer att bli. Hör av dig om det dyker upp några fler undringar.

Har du fått svar även från ranchen på dina frågor?

Med vänlig hälsning Johan
Absolut, vi har mailat ett par gånger fram och tillbaka och senast igår. Så det dyker nog upp ett nytt svar snart. Vi kan inte boka ngt flyg inu, då det är för långt iförväg och flygtidtabellen är inte uppdaterad så långt. Men vi får ju utgå från en datum som funkar under vår semester och sedan leta flyg. Bör ju inte vara ngt problem. Vi flyger till Tucson och hyr bil. Finns det absolut inga bra flighter dit så blir det Phoenix och kanske en övernattning på vägen, allt beror helt på hur flighten är, hur dags vi landar osv. Det är i alla fall inga långa sträckor. Vet du förresten om det är in- utcheckning vilken dag som helst i veckan på ranchen? Vilken dag har hästarna vila?
Av Johwing
18 maj 2017 12:57
Jag tror inte dom har några speciella dagar för in och utcheckning och när vi var där så märkte vi att vi låg lite före i vårt schema när vi beräknades komma dit, då mejlade vi någon dag innan och frågade om vi kunde dyka upp en dag tidigare än bokat och det var inga problem.

Eftersom dom har så många hästar att välja på så finns det nog ingen fast vilodag utan det finns alltid hästar som vilar och andra hästar som är redo för gäster.

Med vänlig hälsning Johan