Vilket av ställena? Koh lipe- ko Chang

14 okt. 2013 21:12
Visningar: 1678
Jag och min pojkvän ska åka till Thailand nu i vinter men vi kan inte bestämma vart. Vi har varit inne på koh lipe ( och öarna där ) eller koh Chang ( och öarna där, tex koh kod ) vilket av ställena skulle ni rekommendera? Om vi vill ha fina stränder, mysiga bungalows vid stranden och ganska så lite turism? vi ska vara borta i 17 dagar så ge gärna lite tips på ställen och öar :)
Av Walle
15 okt. 2013 11:51
Hej
Kan berätta lite vad vi känner för dessa ställen...
2008 var vi till Koh Chang och bl.a ön Koh Mak söder om Koh Chang...
Ställena är fina isig men... Ingen strålande sol precis, mycket moln, vi var där i feb.
2012 bestämde vi att vi skulle prova Koh Chang för det kan ju ha varit otur just då med vädret men... Likadant då i feb, denna gång prövade vi Koh Mak igen men annat hotell med bättre strand.
Vi kommer aldrig mer att återvända...

2010 var vi till Koh Lipe och lite olika öar vägen upp mot Krabi.
Helt underbart, fint väder, fina stränder, lugna öar :-)
Vi flög ner till Hat Yai och begav oss till Pak Bara för att där ta en speedboat till Koh Lipe.
En vecka där och sen till underbara Koh Bulon, en liten ö med några resort och underbar strand, väldigt lugnt :-)
Vidare uppåt kan man besöka Koh Muk, Koh Kradan eller Koh Hai. Fina öar allihopa men gillar Koh Muk bäst och Sivalai Resort där stranden och resorten är underbar, Charlies Resort är också helt OK.
Vi avslutade vår resa då med några dagar på Koh Lanta för att sen ta flyget hem från Krabi och via Bangkok.
Med dessa ö-val har man fått lite blandning av storlek och rörelsen på öarna.

Vi kommer köra en favorit i repris nu i feb... Men på Koh Lipe ska vi testa att bo på andra sidan av ön, Sunrise Beach.

Är det nåt du undrar över så hör av dg,
Kan tipsa dig om Sierras (medl här på RG) reportage om Koh Lipe, så läsvärt :-)

/Walle (Eva)
15 okt. 2013 13:01
Koh Lipe verkar ju hur bra som helst (jag har aldrig vart där).
Jag måste ändå säga att det låter som om walle haft extrem otur med vädret. Jag har också varit på koh Chang två gånger - strålande väder båda gångerna! Viktigt att tänka på på koh Chang - åk långt söderut! De stora stränderna längre norrut har alldeles för mycket folk.
Av Walle
15 okt. 2013 17:44
Ja det kan va så att vi har haft otur...
Vi var på bl.a. Klong Prao Beach på Koh Chang och på ön Koh Mak samt tog dagsutflykt till Koh Kam.
Inte nån av ställena var det speciellt mycket folk på.
En dag blåste det så mycket på Koh Mak att inte ens båtarna kunde bege sig ut...

Koh Lipe och öarna ovanför är riktigt fina (tycker vi) :-)

/Walle
15 okt. 2013 17:51
Tack så mycket :) är det smart att flyga till koh lanta sen ta sig nedåt? att man stannar på koh ngai eller koh kradan och förflyttar sig neråt ö för ö? hinner vi de på 17 dagar? vill gärna hinna njuta och inte bara resa och förflytta sig..
16 okt. 2013 18:03
Hej!
Om det är vädret du är orolig för, är det normalt mest solsäkert i den östra delen av Thailand under december början av januari. Var på Koh Chang 3 veckor denna tiden förra året och inte en regndroppe. Tog ett par nätter på Koh Kood och där kom det tre regnskurar. Har varit i den västra delen samma period ett flertal gånger och haft sämre väder. Dvs mer regn. Men, det regnar ju aldrig hela dagen. Däremot är det bättre i den västra delen lite längre fram. Mao är det beroende på vilken tid du åker. Vi kommer att åka tillbaka till Chang i slutet av december Om du väljer Chang, så bo så långt söderut som möjligt. Tex Lonley Beach eller Bailan Bay. Mycket mindre turister o mycket backpackers som skapar en härlig atmosfär. Bra och billig mat. Dessutom nära till Bang Bao, där alla utflykter och transporter till öar söderut utgår ifrån.
Mina favoriter på den bästa sida är Koh Kradan, Koh Bulon samt Koh Lipe. På dom två förstnämda är det totalt lugn som gäller! Jag tycker personligen att Koh Lanta är ett bra ställe att utgå ifrån. Vi har valt att bo på Long Beach, eftersom där är mindre barnfamiljer och inte lika långgrunt. Dessutom ligger min absoluta
favoritrestaurang på den stranden, Thai Cat. Ligger i den norra delen. Missa inte den om ni landar på den stranden.
Lycka till med resan!
Seastone
Av Walle
17 okt. 2013 10:36
Som sagt... Vi brukar åka till Thailand i feb/mars och då passar det nog bäst att åka till västra delarna av Thailand...

Ang resan ner till Koh Lipe så åker vi ner med inrikesflyget från Bangkok till Hat Yai för att ta oss ner till Koh Lipe och börja vår resa där... Snabbaste och enklaste vägen ner dit tycker vi.
Det är inga problem att hinna stanna till och njuta på 17 dagar... Kan räcka att va på 3 ställen på 17 dagar funkar nog med 4 ställen också...
Vi har delat upp våra 21 dagar så här: 5 nätter Wapi Resort Koh Lipe, 4 nätter Pansand Resort Koh Bulon, 5 nätter Sivalai Resort Koh Muk och avslutningsvis 7 nätter på Nakara Long Beach Resort. Koh Bulon och Koh Muk är verkligen lugnt så att blanda lite rörelse med lugnet känns rätt. Ett tips om man ska stanna till på Koh Bulon, Koh Kradan eller Koh Muk bör man boka boende i tid.
Vår hemresa sker sen från Krabi.

Hur det är att ta sig ner från Koh Lanta till Koh Lipe och sen tillbaka igen funkar säkert det med, har inte prövat den rutten.

Lycka till med er planering :-)

Till Seastone: Thai Cat måste prövas :-)

/Walle
18 okt. 2013 22:28
Kan verkligen rekommendera Koh Lipe, det är nog min favorit:) dock så är det mycket turister där nu. Var där första gången 2009, ganska stor skillnad på då och nu. Men som sagt fort en favorit. Jag tog en båttur runt ön och det är otroligt vackert! Finns fina öar där runt om också.
Koh Chang är också bra, ta er längre ner mot söder, lite finare stränder.