Vart borde man åka i början på december, på hemväg från Australien?

25 sep. 2014 12:36
Visningar: 117
Hej!
Jag och en kompis är i Australien just nu och vårt visum går ut i början av december. Vi tänkte stanna någonstans i ett par veckor på hemvägen (så någonstans i Asien helt enkelt) och funderar på vad som är bäst. Vi har inte med oss varma kläder och skulle helst undvika regnperioder och liknande. Tänkte från början på Nepal men det verkar visst bli ganska kallt där (kring 5-10 grader?) den tiden på året. Hur är det med Vietnam?

Är inte ute efter storstad och fest eller att glassa på stranden utan mer intresserade av vacker natur och mysiga städer. Framför allt är vi ute efter att undvika dåligt väder :)

Tack för alla tips! Även vad gäller visum och vaccin och dyl.
Av Pelle77
25 sep. 2014 17:39
Jag tipsar om Chiang Mai i norra Thailand. Fin natur och mycket att se och göra. Morgnarna och kvällarna kan vara svala men inte lika kallt som i Japan ;)

Burma var en upplevelse men är ett dyrare resmål än sina grannar. Men jag rekommenderar varmt ett besök för det landet gjorde starka intryck och är helt olikt något annat land jag besökt.

För fint väder rekommenderar jag Koh Chang och öarna i östra Thailand.
Av Juliavb
25 sep. 2014 21:51
I Vietnam så börjar regn perioden först i april, så perioden december-mars är det jättevarmt där! Var i Ho Chi Minh i år jan-maj och svettades nästan jämt ;)

Det som är bra med Vietnam är att det är väldigt billigt (100 000 dong=30kr), människor är trevliga och det finns mycket att se! Spenderade bara tid i södra Vietnam men om ni har chansen borde ni verkligen åka upp i norr, det verkar väldigt vackert och sevärt, Da Nang och Hoi An är att rekommendera då vänner varit där.
När det gäller visum så ansökte vi från Sverige genom deras ambassad i Stockholm, så om ni har möjlighet kanske det är något ni kan kolla upp i Australien, vet inte om det går att söka turistvisum på plats men det gör det säkerligen.
Kambodja, Ankgor Wat är också en jättehärlig stad, upplevde människorna där väldigt trevliga och maten vad så god. Går lätt att få ett visum direkt på flygplatsen :) Från december och framåt är det även väldigt varmt i Kambodja med :)

Lycka till!