Trafiken på Sri Lanka!

Av Desires
21 maj 2014 19:30
Visningar: 1780
Hej!
Har läst många tips och bra inlägg om Sri Lanka här på Reseguiden, men det jag nu skulle vara tacksam att få veta är hur ni som varit där upplevt trafiken?

Förstått av andra som varit där att de - trots att de åkt med van guide hela tiden, och alltså inte kört själva - ändå upplevt trafiken som hetsig och mycket tuff o jobbig! Någon sa att det var som att vara med om en biljakt i en actionfilm, med bussar o möten med andra fordon som måste pareras snabbt, många otäcka tillbud hade just dessa personer sett....

Har de rätt, är det läskigt att bara vara i detta trafikkaos eller är det mest runt storstäderna som det är så kaotiskt? Vi hade planerat att göra en rundresa till olika platser, med egen guide där.

Men jag börjar tveka nu, pga att jag efter en trafikolycka numera blir obehagligt stressad av för hetsig trafik, vore därför bra för mig att få veta vad ni tyckte - ni som varit där och gjort liknande rundresa med bil och egen chaufför/guide eller hur ni upplevt det som åkt "rundtursbuss" på Sri Lanka?

Varmt tacksam för alla råd och tips ni kan ge mig ang detta!

Av Gevalia
21 maj 2014 20:55
Hej! Vi var där i januari för två år sen. 16 fantastiska dagar då vi åkte runt till 4 olika ställen
Hyrde bekväma bilar (van) med förare mellan våra boende samt till utfärder.

Det otäckaste vi råkade ut för var vår chaufför under den tre timmar länga resan från flygplatsen, som halvsov. Dessutom saknades bilbälten och AC.

Trafiken flyter otroligt bra med Tuk-Tuk, cyklar, lastbilar, oxar med vagn, bilar med mera som samsas på de smala vägarna. Visst är det mer kaotiskt runt städerna än ute på landet men så länge vi turister låter bli att köra så går det nog bra.

Ett välorganiserat kaos kan man kalla det. Har sett en kort filmsnutt från en rondell i Asien där de verkligen samarbetar,Så var det också på SL.
Enda olyckan vi såg var en Tuk-tuk som hade vält pga hög hastighet.

Ha en trevlig resa på denna fantastiska ö.
Av Ua14
15 juli 2014 18:31
Hej! Jag och min familj åkte till Sri Lanka förra hösten. Det var första gången och kunde inte bli bättre.
När vi åkte omkring i Sri Lanka, vilket vi gjorde mycket, hade vi en privat
Taxichaufför som var med oss hela tiden. Ja, dom kör lite som dom gör
Och alla har faktiskt inte bälten. Vi blev väldigt chhockade första gången vi åkte i en minibuss
Men man vänjer sig vid trafiken, och det ser verkligen ut som att de hållet koll på det de gör.
Vi tyckte själva att tuk-tuk var lättast att åka och bekvämast. Man satt skönt och farten fläktade.
I minibussarma var det väldigt trångt och ALLTID för varmt. Och tuk tukarna var lätta att hitta,
De hittade faktiskt dig. Men om du inte gillar trafiken avråder jag dig från bussar!
De lutade ofta och vi ville inte ens prova åka dom. Landet var väldigt härligt och de gav en
Känslan " hakona matata" ;)
Av Affeb
22 juli 2014 14:51
Hej
Vi var där dec 09 - jan 10 hyrde bil (VAN) med ac o automat, körde själva runt en tripp på c.a. 100 mil Negombo - Kandy - Teplantager - Yala - Dondra Head, Galle .. o.s.v. upp till Negombo igen på knappa två veckor.
Åker dit igen nu i vinter och ska hyra bil för att åka runt sjäva igen !

Visst var det hetsigt men man får ta det i sin takt och hastigheterna är inte så speciellt höga tror det var max 70 km/tim på landsvägarna nu finns det en motorväg från flygplatsen o söder ut
22 juli 2014 15:15
Det är klart trafiken är jobbig, men den fungerar eftersom att alla kollar alltid rakt fram. Helt livsfarligt i mitt tycke dock, kaotiskt land.
Av Hannahl
23 juli 2014 10:01
Vi var där för några år sedan. Trafiken är hetsig och jobbig men låt bli att köra själva. Lankaneserna är vana vid trafikrytmen och de oskrivna regler som finns. Värst är lokalbussarna, de kör som riktiga idioter. Jag skulle verkligen undvika dem. Vi reste runt ön i 2 veckor och det var fantastiskt och skulle rekommendera det till alla. Denna ö har allting man kan tänka sig kultur, stentempel, vackra tracks i bergen, te-plantage, safari, bad och strand, god mat och trevliga människor. Säger bara ÅK!
Av Desires
23 juli 2014 22:46
TACK alla som svarat mig ang detta, jag har fått höra från er hur ni uppfattat trafiken där, vilket gjort mig lite lugnare ändå.... Tror att det nog blir Sri Lanka som nästa långresa i vinter, men väljer nog då att anlita privata chaufförer där på plats, verkar som om det är det bästa i alla fall - för mig som numera blir så stressad av för hetsig trafik...... Fortsatt trevlig sommar!!
16 okt. 2014 16:30
Tåg kan vara ett alternativ. Väldigt fint att åka mellan Kandy och Ella.
Busschaufförerna kör hetsigt.