Tips på boende i Toscana

31 mars 2015 23:51
Visningar: 8220
Hej!

I sommar åker jag och min sambo till Toscana. Är det någon som har tips på tillförlitliga sidor att boka boende på? Tips på byar eller städer att bo i?

Tanken är att ha hyrbil och bo i lägenhet eller hus. By/stad med restauranger. Gärna tips på kuststäder? :)

Har en del favoriter på booking men vill veta fler sidor att kunna boka igenom.

Åker i juli.
1 apr. 2015 08:16
Hej. Jag har varit i Toscana några gånger och det är fantastiskt vackert, som en saga. Vi har bott två ggr på La Presura i chianti. Det finns små hus eller lägenheter man kan bo i. Det är en liten vingård med pool och mycket vacker miljö för hela familjen. Jag rekommenderar det stället varmt.

/ Therese
1 apr. 2015 22:19
Citerat från Tessansj:
Hej. Jag har varit i Toscana några gånger och det är fantastiskt vackert, som en saga. Vi har bott två ggr på La Presura i chianti. Det finns små hus eller lägenheter man kan bo i. Det är en liten vingård med pool och mycket vacker miljö för hela familjen. Jag rekommenderar det stället varmt.

/ Therese
Vart bokade ni någonstans? :)
Av Hkn
2 apr. 2015 13:00
Allt hänger ju på vad ni vill göra.
De ställen jag bott på är stora villor med drygt ett dussin rum. Fungerar som hotell eller B&B.
Kan inte bjuda på några findings vid kusten, men... here goes:

VILLA SASSOLINI – ligger i Moncioni ovanför Montevarchi, känt för sin Prada-outlet. Byn klamrar sig fast vid en bergstopp. Galen utsikt. Poolen är inte så dum. Och Andrea som driver stället ser ut som Dr. Evil i Austin Powers-filmerna, men har ett hjärta av guld. http://www.guidebook.se/archives/1075

- - - -

ALBERGO VILLA MARTA – beläget i Lucca, hyggligt nära Pisa (runt 20 minuter med bil). När du kör hit så blir vägen gradvis smalare (så small att du tror att du kört fel). Belöningen är en galet fin trädgård (populär för bröllop) där middagarna inte går av för hackor. http://www.guidebook.se/archives/1078

- - - -

VILLA FONTELUNGA – lagom långt från Arezzo. Tre glada bögar driver stället med en otrolig fingertoppskänsla för stil, mat och hur man hanterar en gäst. En av killarna, Paolo, har till och med fått sin mamma Ines att komma till gården och laga middag ett par gånger i veckan. Ett av de absolut bästa ställen jag bott på. Atmosfären är, as they say in Italy, prim'ordine. http://www.guidebook.se/archives/322

Hope it helps, gör

:: hkn ::
2 apr. 2015 16:24
Tackar så mycket för hjälpen :)!
Citerat från Hkn:
Allt hänger ju på vad ni vill göra.
De ställen jag bott på är stora villor med drygt ett dussin rum. Fungerar som hotell eller B&B.
Kan inte bjuda på några findings vid kusten, men... here goes:

VILLA SASSOLINI – ligger i Moncioni ovanför Montevarchi, känt för sin Prada-outlet. Byn klamrar sig fast vid en bergstopp. Galen utsikt. Poolen är inte så dum. Och Andrea som driver stället ser ut som Dr. Evil i Austin Powers-filmerna, men har ett hjärta av guld. http://www.guidebook.se/archives/1075

- - - -

ALBERGO VILLA MARTA – beläget i Lucca, hyggligt nära Pisa (runt 20 minuter med bil). När du kör hit så blir vägen gradvis smalare (så small att du tror att du kört fel). Belöningen är en galet fin trädgård (populär för bröllop) där middagarna inte går av för hackor. http://www.guidebook.se/archives/1078

- - - -

VILLA FONTELUNGA – lagom långt från Arezzo. Tre glada bögar driver stället med en otrolig fingertoppskänsla för stil, mat och hur man hanterar en gäst. En av killarna, Paolo, har till och med fått sin mamma Ines att komma till gården och laga middag ett par gånger i veckan. Ett av de absolut bästa ställen jag bott på. Atmosfären är, as they say in Italy, prim'ordine. http://www.guidebook.se/archives/322

Hope it helps, gör

:: hkn ::
Av Asok
2 apr. 2015 18:19
WWW.in-italia.se använde vi när vi bodde i
Toscana - funkade kanon. Bodde i Monte San Savino
lagom avstånd till det mesta o mysig liten by.
Av Rolf_52
9 apr. 2015 19:59
Har inte bott i någon Toscansk by så där har jag inget att bidra med. Hade däremot min sämsta upplevelse när det gäller hyrbil just i Toscana, något som ni kan ha glädje av att känna till. Och jag är inte ensam om den upplevelsen förstod jag när jag sökte på nätet för en tid sen. 30% av alla klagomål som Autoeurope får gäller bilhyra i Toscana och då ska man veta att de förmedlar hyra hos olika biluthyrningsföretag över hela världen.

I vissa städer fr a Florens och Pisa är vissa delar "Restricted traffic zone" där det behövs tillstånd att köra in. Dessa områden är kameraövervakade och råkar din GPS lura dig in i ett sådant område när du knappat in hotellets adress kommer böter men det kan dröja upp till ett år. Orsaken till detta är att dessa kameror fångar en överträdelse var 40:e sekund i Florens och polismyndigheten har svårt att hinna med. I vårt fall låg vårt hotell i ett sådant område och då vi inte hittade en parkering i närheten av hotellet cirkulerade vi några gånger.

Ett halvår senare fick jag plötsligt fem brev samma dag från Hertz där de meddelande att de dragit ca 500 SEK från mitt Mastercard för att besvara en förfrågan från polisen om vem som hyrt bilen. Det var alltså inte 500 kr för hela jobbet utan 500 kr för varje förfrågan som uppenbarligen måste ha besvarats samma dag. Det förklarar kanske varför vi inte fick någon varning från Hertz om dessa trafikzoner när vi hämtade ut bilen. De drog in mer på efterfesten än vad kalaset med bilhyran kostade.

Ytterligare 3 månader senare fick jag fem rekommenderade brev från Italien med fem böteslappar a ca 1000 SEK. Om du inte betalar i tid dubblas bötesbeloppet. Du har rätt att överklaga men om din överklagan avslås dubblas bötesbeloppet. Och betalar du inte då heller blir det riktigt dyrt. Att slippa undan verkar omöjligt om man ska tro info på nätet. Systemet har blivit en betydande inkomstkälla för Florens och Pisa. Men vad kan man förvänta sig av ett bankrutt land efter Berlusconi..? Och själva ordet bankrutt myntades just i Toscana.

Mitt råd angående bilhyra i Toscana: Kolla med hotellet i tid om de ligger i ett "Zona traffico limitato" och be dom ordna ett tillstånd hos polismyndigheten. Håll uppsikt efter trafikskyltar med "Zona traffico limitato" - de ligger oftast i områden dit du helst vill köra dvs i de historiska kvarteren.
Av Emh87
10 maj 2015 12:43
Hej.

Blir troligtvis en liknande resa för oss till hösten. Jag undrar bara om ni har bokat och hur ni lägger upp det?

Vi är troligtvis ute efter ungefär samma upplägg.

Tack!