Similan Islands - hur åker man dit?

15 sep. 2018 11:10
Visningar: 2438
Ska åka till Thailand för första gången, tre veckor från jul och framåt.
Vi är intresserade av att åka till Similan Island och snorkla. Är det någon som vet varifrån man kan åka båt dit? Går det båtar från Nai Yang Beach?
Vi skulle gärna bo en natt på någon ö där ute. Vill gärna ha tips om detta!
15 sep. 2018 21:00
Hej,

Man kan åka dit ifrån Khao Lak vet jag. Tror även det går att åka dit ifrån Phi Phi och Phuket.
Och det är bara en ö man får bo på vad jag vet. Bör förbokas då det är rätt högt tryck på att bo där.
17 sep. 2018 08:23
Hej,

Jag har bott i Nai Yang och besökt Similan Island. Det stämmer att man åker dit ifrån Khao Lak men det smidigaste sättet att ta sig dit på tror jag är att göra som jag gjorde. Jag bokade en tur ifrån ett av stånden längst vägen vid centrumet i Nai Yang. Jag bokade turen några dagar innan (nog bra att boka snabbt när ni är där då det nog är högtryck under jul). Det gick att boka endagsturer eller turer med en eller två övernattningar. Vi valde att stanna där en natt.

Vi blev då både hämtade vid vårt boende och körda till Khao Lak där det sen blev speedboat ut till Similan Island (några båtar direkt ifrån Nai Yang går det inte). Väl ute på öarna bytte vi till en större och bekvämmare båt. Vi stannade till på några öar, all mat ingick och sen sov vi i tält på en av de större öarna (det stämmer att det bara är en ö man får bo på). Där fanns kanse 20 tält så jag rekommenderar absolut att stanna kvar då kväll och morgon på Similan är bäst då man slipper alla båtar som går endagsturer. Tror även det ska finnas hyddor men de var fullbokade när vi skulle boka.

På vägen hem blev vi sedan avsläppta igen vid vårt boende så det var väldigt smidigt. Och Similan är riktigt fint! Absolut en av mina favoritplatser i Thailand :D
Av M4sta86
6 okt. 2018 10:42
Skippa Similan och åk Surin eller Tachai är mitt tips. Sjukt mycket folk i Similan och korallerna är helt döda. Surin var jag på för 3 år sedan och där var fortfarande väldigt fint.
Av Frokenf
6 okt. 2018 16:10
Hej
Googla Poseidon Bungalows/ Similan tours. Vi har åkt liverboard till Similan med dom ett par ggr. 3dgr och 2 nätter (ni sover på båten) alla måltider serveras på båten plus en mkt duktig guide. Lugnt och skönt tempo. Familjär stämning. God mat! Det tar ca 4 timmar från hamnen i Khao Lak ut till Similan. Om vädret tillåter tar kaptenen dessutom en liten avstickare till Koh Bon, en ö norr om Similan.
Vi hade turen att se Humpback whales 3 st vid båten på väg tillbaka fr similan.
Korallerna är väl inget att skryta om då det var sk korallblekning för ett antal år sedan. Men det är mycket gott om fisk, sköldpaddor, vattenorm, musslor, bläckfisk mm mm.
(Kaptenen ser dessutom till att undvika alla speedboats som dumpar 40-50 snorklande/sprattlade turister i vattnet blåser i visselpipa och snabbt iväg till nästa ställe...)
Turerna går tisdag-torsdag eller fredag-söndag....
Vi funderar på ny resa snart....