Sevärdheter i Kuala Lampur & Singapore

13 dec. 2009 15:37
Visningar: 4003
Hej!

Jag ska åka ner till Bali från Phuket och tillbaka nu under jul och är då tvungen att mellanlanda en gång. Tanken slog mig att jag kan ju landa ena hålet Kuala Lampur och det andra Singapore och ta ett dygn i varje stad. Är det någon som har några bra tips på sevärdheter och vad man inte få missa?

Tack på förhand
Johan
Av Theelf
13 dec. 2009 15:50
Ja det har jag!

För KL:

Petronas Towers:
Som turist har du inte möjlighet att ta dig ända upp i toppen på detta magnifika byggnadsverk. Ett sätt att kringgå detta är att ta reda på vilka företag som har kontor längst upp och sedan boka ett affärsmöte med ett av dem. Läs på om företaget och boka sedan möte under förevändning att du är i KL för att göra research om just detta. Glöm inte kameran.

Bangsar:
Stadsdel med många restauranger o barer lite utanför centrum. Folk från hela världen blandas med lokalbefolkningen - ett mycket trevligt ställe. Ta taxi dit.

Löprunda i KLCC parken:
Dra på dig din löparoutfit i solnedgången och ge dig ut på en runda i parken. Det är för varmt att springa när solen är uppe. Trevligt folkliv med allt från barnfamiljer i poolområdet i parkens mitt till människor på väg till bönen i moskén som ligger vid parken.

Singapore: där väst möter öst, Asia for beginners. Fantastisk mat - käka här:

1. Newton Circus Foodcourt - utomhus foodcourt som har öppet till mitt i natten
2. Lapasau foodcourt - under tak och fantastisk mat
3. East Coast Seafood Centre - mellan stan och Changi. Inte billigt men extraordinärt!
13 dec. 2009 15:58
Det var ingen dum idé med tornet =) Fast jag antar att det finns lite andra byggnader man kommer högt upp i också? Självklart blir det ju till att åka till tornen och se dem precis underifrån.

Det är inte omöjligt att det bli en löparunda för mig! Vi är två stycken som ska ha med oss skorna så =)

Sen de andra tipsen får vi försöka spanan in med!

Under hur lång tid har du besökt städerna?

Tusen tack!
Johan
Citerat från theelf:
Ja det har jag!

För KL:

Petronas Towers:
Som turist har du inte möjlighet att ta dig ända upp i toppen på detta magnifika byggnadsverk. Ett sätt att kringgå detta är att ta reda på vilka företag som har kontor längst upp och sedan boka ett affärsmöte med ett av dem. Läs på om företaget och boka sedan möte under förevändning att du är i KL för att göra research om just detta. Glöm inte kameran.

Bangsar:
Stadsdel med många restauranger o barer lite utanför centrum. Folk från hela världen blandas med lokalbefolkningen - ett mycket trevligt ställe. Ta taxi dit.

Löprunda i KLCC parken:
Dra på dig din löparoutfit i solnedgången och ge dig ut på en runda i parken. Det är för varmt att springa när solen är uppe. Trevligt folkliv med allt från barnfamiljer i poolområdet i parkens mitt till människor på väg till bönen i moskén som ligger vid parken.

Singapore: där väst möter öst, Asia for beginners. Fantastisk mat - käka här:

1. Newton Circus Foodcourt - utomhus foodcourt som har öppet till mitt i natten
2. Lapasau foodcourt - under tak och fantastisk mat
3. East Coast Seafood Centre - mellan stan och Changi. Inte billigt men extraordinärt!
Av Sierra
13 dec. 2009 16:02
Jag hänger på och tackar för tipsen från Theelf då hustrun och jag skall vara några dagar i Singapore resp KL i mars.
13 dec. 2009 16:04
Det låter härligt! Vad har ni tänkt se och göra?
Citerat från sierra:
Jag hänger på och tackar för tipsen från Theelf då hustrun och jag skall vara några dagar i Singapore resp KL i mars.
Av Sierra
13 dec. 2009 16:36
Citerat från johan_84_:
Det låter härligt! Vad har ni tänkt se och göra?
Citerat från sierra:
Jag hänger på och tackar för tipsen från Theelf då hustrun och jag skall vara några dagar i Singapore resp KL i mars.
Vi har ingenting planerat utan vi skall vara tre dagar i Singapore och tre dagar i KL så nu suger jag i mig trevlig info.
Det är tänkt att bli avslutning på en månad i Malaysia och övärlden runt Koh Tarutao.
Av Hawaii
13 dec. 2009 17:33
Singaore Botanic Garden (SBG) är en av de bästa botaniska trädgårdarna i hela världen. Även om man inte är speciellt intresserad av växter, en fantastisk plats. Och bor man i närheten och vill springa en runda på morgonen är det en helt unik upplevelse att ta en runda genom SBG. Helst precis när solen går upp.

Jurong Bird Park ligger lite utanför stan, men är defintivt värt ett besök. Men kan ta en halv dag.

Clarke Quay är en utmärkt plats att besöka på kvällen. Precis vid vattnet, massor med utmärkta restauranger och ett enormt folkliv.
Av Bengtar
13 dec. 2009 17:46
Johan!
Härovan har du fått en bra sammanfattning av det mest sevärda.
Jag skulle vilja göra ett tillägg på Kuala Lumpur.
Akvariet!
Det ligger i anknytning till Petronas.
Ett av världens finaste akvarier.
Bengt
13 dec. 2009 17:50
SGB lät som ett riktigt intressant ställe. Det ska jag sikta på att se. Fågelparken kanske bli svårt att hinna med, men vem vet man kanske fastna där mer än ett dygn. Vill lägga den mesta tiden på Bali och koppla av lite.

Det verkar finnas många platser i Singapore med god mat och massa folk. Så nått i den stilen får det bli. Man får väl se vad man hamnar... =)

Tack för tipsen =)
Citerat från hawaii:
Singaore Botanic Garden (SBG) är en av de bästa botaniska trädgårdarna i hela världen. Även om man inte är speciellt intresserad av växter, en fantastisk plats. Och bor man i närheten och vill springa en runda på morgonen är det en helt unik upplevelse att ta en runda genom SBG. Helst precis när solen går upp.

Jurong Bird Park ligger lite utanför stan, men är defintivt värt ett besök. Men kan ta en halv dag.

Clarke Quay är en utmärkt plats att besöka på kvällen. Precis vid vattnet, massor med utmärkta restauranger och ett enormt folkliv.
Av Brokke
14 dec. 2009 16:03
Håller med Bengtar, missa inte akvariet!! det vat en upplevelse, åk upp i tv tornet oxå, det var en riktigt bra utsikt därifrån!!'
Av Theelf
14 dec. 2009 23:36
Och glöm för allt i världen inte Boat Quay i Singapore! Denna forna landningsplats för båtarna som kom med varor till marknaden är numera omgjord till en samling barer och restauranger i skuggan av några enorma skyskrapor. Snett över vattnet ligger det gamla posthuset, numera Fullerton Hotel - ett av stans bästa. Baren vi besökte efter dagar av hårt arbete var "Penny Black". Ligger sist i raden av barer i änden som vetter mot just Fullerton. Åk hit när solen börjar falna och drick en öl för mig också!

TE
Av Bibby
18 dec. 2009 23:54
Annars kan man komma upp till 42:a våningen på Petronas Tower, alltså Skybridge, helt gratis, de börjar dela ut biljetter vid 08.30 tror jag och första turen upp är vid 09-tiden.

KL Tower finns ju också, kan dock ej deras tider och priser.
Av Dazind
21 dec. 2009 10:45
Batu Caves ligger en bit utanför KL, dit måste ni ta er. En riktig upplevelse.
Av Janorr
21 dec. 2009 18:10
I närheten av Batu Caves ligger ett annat ställe som är värt att besöka. Här ligger FRIM som står för det tråkiga namnet Forest Research Institute of Malaysia men är något mycket bättre. Här finns ett område med riktig gammal tropisk regnskog där man kan ge sig ut på promenader längs långa stigar. Dessutom kan man ge sig ut på "canopy walking". Detta innebär att man går ut och promenerar i regnskogen på 15-30 meters höjd på hängbroar uppe i träden, inget för höjdrädda alltså. Man bör åka dit tidigt på dagen för man maximerar antalet besökare per dag till 250 personer. Man får vara max tre personer på en hängbro samtidigt och avståndet mellan varje person måste vara minst 5 meter. Detta är ett unikt sätt att ur fågelperspektiv få se tropisk regnskog , en riktig upplevelse!
22 dec. 2009 08:39
Hej Johan!

Låter som en toppen idé tycker jag :-)

I Kuala Lumpur kan du ju åka upp i TV tornet och ätra (boka bord) - det snurrar runt och du får då en fin utsikt över staden och P-towers.
Annars rekommenderar jag också Time Square. Inne i detta köpcentrum finns ALLT. Ex. Cosmos (ett tivoli) med bl. a Berg och dalbana (mitt i köpcentrumet).
Tror det kostade 100 kr att gå in där och då kunde man åka allt om jag inte minns fel... Sedan finns det ju massor av cool shopping, ex teknikprylar mm.
Även om man inte skall handla så finns det ju massor av nyheter som inte kommit hit än, som ex "de små flygande helikoptrarna" som nu finns överallt såg vi där först! mm. Vi gick också på bio här... och det var också en upplevelse... alla åt grässoppor så det stank, och pratade i mobiltelefon hela filmen...helt otroligt sjukt!!

Tror jag har en liten filmsnutt med från Berg och Dalbanan på Cosmos på min Thai-film, i slutet.
Tror det skall finnas några tuffa grottor att kolla in också, men det missade vi...

Hoppas du får en toppen resa! Hör av dig om du undrar något annat om KL så skall jag försöka hjälpa till om jag kan :-)
Önskar en super trevlig resa!! :-)
Av Cala
22 dec. 2009 09:17
Ett dygn är ju ganska kort tid. Så jag skulle satsa på det som finns inne i centrala KL. Om man börjar röra sig utanför stan som tex Batu Caves osv så finns inte så mycket tid över till Centrala KL.
Det måste naturligtvis ni avgöra vad ni vill ha ut av dygnet.
Jag som tjej stortrivdes så klart i Bukit Bintang (shopping!). Och här finns allt. Teknikprylar som ännu inte kommit hit och även aldrig kommer hit. Kläder, skor, klockor, smycken mm. Att gå till riktiga proffsfrisörer är billigt ( Tony & Guys ca 150 kr). "Vanliga" frisörer ca 60 kr.
Något som jag inte hann prova som jag ångrade mig efteråt är fishspa. Man stoppar ner fötterna i ett akvarium och hundratals små fiskar äter upp all död hud som du har på fötterna. Det är riktigt populärt i KL och det såg faktiskt lite roligt ut.
Andra har ju redan nämnt Stora Akvariumet, Petronas och Times Square mm så jag tänker inte gå in mer på dessa.
Sen finns ju China town. Hit åker man på kvällen! Marknaden stänger vid 23 tiden. Pruta! Att pruta ner priset 60% är helt ok.
Avstånden inne i centrala KL är ganska korta. Vi gick ganska mycket. Annars är taxi väldigt billigt.
Jag är riktigt avundsjuk på dig ! ;-)
Av Go_east
22 dec. 2009 09:35
Halo Johan i KL ta en tur till Petronas towers glöm ej att vara där tidigt bara ,det finns bara ett begränsat antal biljetter varje dag som dom släpper och Kl tower med en riktigt utsikt över stan , vill du shoppa så Bukit Bintang är ett hett tips.
Ha det bra .
22 dec. 2009 20:50
Håller med Kala..Bukit Bintang o Petaling Street. Själv bodde jag på Petaling Street, klev rätt ut i marknaden från Hotel D`Oriental Inn, helt OK för 280/natt o gratis Wifi ..Nära till T-banan var det också. Var vid Petronas också, men gillar inte höjder...

Tycker både KL och Bangkok var trevligare än Singapore, där det också var svårt att hitta något sjysst hotell till bra pris..(bodde på Golden Landmark..ingen höjdare med asdyrt Internet.. men nära roligaste shoppingen). Där dom i Bangkok säger "Can not madame" när man försöker pruta, säger dom på Sim Lim Square i Singapore: "Fuck off"...

Fast såklart det var rätt kul att gå omkring i Little India i Singapore, o gå på supertrånga dygnetrunt-öppna varuhuset Mustafas.. En kopp kaffe på ett hak i Little India var också en upplevelse, blaskigt o sött.. men betalade man extra kunde man lyxa till det med en kopp Nescafé...:) Chinatown i Singapore var helt OK, men inte lika charmigt som Petaling Street i KL...
25 dec. 2009 00:23
Hej !
Du har fått många tips om KL och speciellt Petronas, men om du inte får tag på biljett så åk upp till Skybar i Traders hotel som ligger mittemot Petronas, tvärs över parken, för en fin utsikt. Vi gjorde det i väntan på att få åka upp i Petronas.
KL Bird Park var också värt ett besök.
26 dec. 2009 14:22
Nu har jag varit ett par dagar pa Bali och redan utforskat Kuala Lampur. Har lite ont om tid... For imorgon kl 07.00 bar det av till Singapore i 30h. Ska bli riktigt kul och riktigt kul att se att min trad hamnade pa forsta sidan :) Sa jag fa fylla i traden lite nar jag kommit hem och kan ta mig tiden, sen naturligtvis ladda upp lite bilder.

Johan
20 jan. 2010 10:25
Nu är alla bilderna från Kuala Lumpur & Singapore uppladdade, så det är bara in och kika bland mina bilder ;)
Det var verkligen två intressanta städer att besöka. Tusen tack för alla tips!

Hälsningar
Johan
Citerat från johan_84_:
Nu har jag varit ett par dagar pa Bali och redan utforskat Kuala Lampur. Har lite ont om tid... For imorgon kl 07.00 bar det av till Singapore i 30h. Ska bli riktigt kul och riktigt kul att se att min trad hamnade pa forsta sidan :) Sa jag fa fylla i traden lite nar jag kommit hem och kan ta mig tiden, sen naturligtvis ladda upp lite bilder.

Johan