Resrutt kust till kust

21 feb. 2012 20:02
Visningar: 8678
Hej!
Jag och min pojkvän planerar att resa runt i Usa till sommaren.
Vi ska hyra bil och vara iväg i 1 månad.

Vi vill börja vår resa i New York och sedan fortsätta till DC- Grand canyon- Las vegas- Los angeles- San Fransisco.
Vi behöver hjälp med en vettig resrutt, speciellt vilka städer vi ska köra igenom när vi kör mellan DC och Grand canyon. Vi har ingen aning om vilka vägar/ riktning man kör så det vi behöver hjälp med.

Hur långt är det att köra kust till kust?

MVH Tina och Jesper
Av Annl
21 feb. 2012 20:14
Jag vill minnas att jag någonstans läst att det är 440 mil från kust till kust i USA (snabbaste och rakaste vägen).

Vi har varit på roadtrip i USA vid två tillfällen och då under en månad vid varje tillfälle. Första resan var en vecka på östkusten och sedan flyg över till västkusten och tre veckor i Kalifornien. Andra resan var fyra veckor i östra USA och med amerikanska södern och med sista stopp i NYC (som det resmål som låg längst norr ut).

Rent spontant tycker jag - baserat på våra erfarenheter - att det låter som att det är för kort tid för allt som ni tänkt att uppleva. man får inte glömma bort att USA är rejält stort.

Mitt förslag är att ni koncentrerar er på Kalifornien, Las Vegas och Grand Canyon och flyger in dit och skippar bilresan från kust till kust. Vill ni så kan ni ju börja i NYC för att sedan flyga vidare till västkusten - det är ju ett bra sätt att hämta in en del tidsomställning och att komma till NYC är ju alltid rätt....
21 feb. 2012 21:40
Från DC - Grand Canyon är ju en väldigt bra bit, kanske inte bästa utgångsläget att börja köra ifrån om ni bara har en månad på er... Roligast dock från DC vidare är väl till Nashville - Memphis - sedan ut till Oklahoma City och fortsätta vidare på Route 66 därifrån... Men räkna på väldigt många mil.

Har mycket bilder från USA på min hemsida som kanske kan intressera er!
Har fotat 11 resor de sista 6 åren :)

http://www.davidthornell.com
Av Erc
21 feb. 2012 22:07
Mitt tyngsta typs: Bekanta dig med maps.google.com eller annan rutt- och karttjänst. Har man inte koll på avstånden är det lätt att underskatta dem. Jag häpnade när jag fick klart för mig att avståndet mellan LA och SF var som mellan min hemort Karlstad och Trondheim, Norge. Vet inte riktigt vad jag hade föreställt mig - men knappast 65 mil!

Med så länge som en hel månad tillgänglig skulle jag välja att köra söderut utmed atlantkusten (rekommenderar bl a Outer Banks med Kitty Hawk i North Carolina) hela vägen ner till Florida och sedan över till gulfen och följa kusten till Houston (eller varför inte hela vägen till Corpus Christi, eller till och med till Port Isabel) för att sedan ta sikte på Arizona och Grand Canyon. Både New Mexico och Arizona har mycket att erbjuda (sök på exempelvis White Sands, Alamogordo, NM).

100 mil extra anser jag inte vara någon belastning. Kom ihåg att transportsträckorna inte bara är just transportsträckor. I rätt miljö blir de ett äventyr!

USA är mellan 350 och 450 mil brett - fågelvägen.

Brukar alltid påminna om att sätta sig in i villkoren för envägshyra av hyrbilen. Kan bli betydande kostnader.

Ni kommer få en minnesvärd månad!
22 feb. 2012 10:41
Tack så mycket för era tips och tack för den fina resrutten.
Har en fråga om rutten, varför köra las vegas- san fransisco- los angeles och inte las vegas- los angeles och avsluta med san fransisco? Är det bättre väg om man avslutar med los angeles eller?

Vi är medvetna om att det är många mil, men resan är ju också ett äventyr. Att köra många mil och sedan stanna vid ett motell någonstans är ju hur spännande som helst.

MVH Tina och Jesper
Av Erc
24 feb. 2012 09:24
Citerat från gladatina:
Tack så mycket för era tips och tack för den fina resrutten.
Har en fråga om rutten, varför köra las vegas- san fransisco- los angeles och inte las vegas- los angeles och avsluta med san fransisco? Är det bättre väg om man avslutar med los angeles eller?

Vi är medvetna om att det är många mil, men resan är ju också ett äventyr. Att köra många mil och sedan stanna vid ett motell någonstans är ju hur spännande som helst.

MVH Tina och Jesper
Finns inga argument för det ena eller andra upplägget. Möjligen är det något enklare att hitta flighter från LAX, men SFO är inte långt efter. LAX är den tredje mest trafikerade flygplatsen med 27 miljoner resenärer årligen. SFO ligger på åttonde plats med knappt 20 miljoner.

Möjligen är den många som fördrar att avsluta en längre USA-resa med södra kaliforniens stränder?
Av Theelf
26 feb. 2012 18:41
Har ni en månad tycker jag att ni skall åka kust till kust. Visst är det fint i Kalifornien med omnejd - men vill ni verkligen uppleva en "roadtrip" i ordets rätta mening, så räcker det inte med Kalifornien, Nevada och Arizona. Våga lämna komfortzonen och glittret och kör hela sträckan. Visst är det långt. Men det tycker jag är en del av hela upplevelsen av att vara i ett enormt land med många olika sidor. Men självklart beror det på vad ni är ute efter. Men hur ofta har man 1 månad för att göra en sådan här resa? 2 veckor i Kalifornien kan man uppleva när som helst och i vilken ålder som helst.

Jag har åkt kust till kust under en månad. Dock inte med bil utan med Greyhoundbuss. Min sträcka var:

NY, DC, Savannah, Jacksonville, S:t Augustine, Tallahassee, Panama City, Fort Walton Beach, Mobile, Gulfport, New Orleans, Baton Rouge, Beaumont, Houston, San Antonio, Fort Stockton, El Paso, Tucson, Yuma, Mexicali, El Centro, San Diego, Long Beach, Los Angeles, Monterey, San Francisco.
4 okt. 2014 00:51
Hej alla!
Lite sent men bättre sent än aldrig!

ville bara uppdatera om att sommaren 2012 tog vi våra väskor och körde kust till kust i USA och det gick hur bra som helst på en månad.

Vi började i New York och körde till DC, - Nashville- Memphis- Oklahoma City- Santa fee- grand Canyon- Las vegas- Hollywood- San Fransisco.'
Vi hämtade bilen i New Yorkflygplatsen och lämnade den I San Fransisco på fygplatsen.
Eftersom vi var under 26´5 var det dyrt men helt klart värt det!

tack för alla tips och råd! Om vi kan hjälpa till med något så skriv!

MVH Tina och Jesper
Av Ssstrom
4 dec. 2014 00:22
Hej Tina och Jesper! Jag planerar en liknande resa och skulle gärna höra lite mer detaljer. Hur mycket landade kostnaden på från start till slut?
Levde ni billigt och snålt eller någorlunda exklusivt med sevärdheter?
Några bra tips och något ni skulle gjort bättre som man kan ha med själv?
Berätta allt! :D

Mvh Sanna!
4 dec. 2014 01:16
Hej Sanna!
Vad roligt att du ska göra denna resa, kommer bli en upplevelse för livet!

Vi hyrde bilen i NY och lämnade den i SF och det var ganska dyrt, typ 15000 med alla försäkringar och sånt, men det var bara för vi var under 25 då. Vi hyrde bil genom holiday autos eftersom de hade ett paket som var för de under 25.
Vi körde c 6 timmar/dag när vi väl körde och stannade på motell och sov. Vi bodde mest på motell 6 och super8 som finns precis överallt. Det är bra skyltat och vi bokade inget i förväg utan bara gick in och frågade om de hade lediga rum vilket de alltid hade.
Motell 6 och super8 är helt okej, det är rent och fint och på vissa ställen ingick frukost ( typ juice bagels, kaffe, muffins) och fanns pool med på vissa ställen.
Vår resa totalt kostade 30 000 / person men då är boende, mat, motell och sevärdheter inräknade.

Ett tips är att boka Alcatraz i SF i förväg om du är intresserad av det för vi hade bara tur som fick biljetter dit. Det är nog det enda jag kan komma på nu.

har du fler frågor så bara fråga =)

MVH Tina