Resetips Playa del Carmen med omnejd o vaccin, adapter?

30 okt. 2008 22:33
Visningar: 15524
Vi åker till Playa del Carmen om en månad och tar tacksamt emot tips kring resemålet, vi ska stanna i 2 veckor och vill förutom sol o bad gärna se oss omkring! Vi ska bo på Apollos hotell Hacienda maria bonita.

Fråga till er som varit i Mexico- Enligt vårdcentralen så ska Twinrix-vaccin mot hepatit a och b samt stelkramp räcka, är det vad ni också haft för vaccinering när ni varit i Mexico?

Minns ni om ni behövde adapter för tex. mobiltel.-laddare?

tack o hej!
31 okt. 2008 00:25
hej hej! åh så härligt med playa del carmen! ni kommer få det jätte härligt! Något jag kan rekommendera är att åka till tulum och se ruinerna vid vattnet. Även bada där i tulum på en strand som heter playa paraiso. Underbart vackert! Besök även mamitas beach club med himmelska solsängar på stranden!! Annars en utflykt till Chichen Itza eller någon cenote (underjordisk vatten grotta)är ett måste! Har en film på min sida från en sådan! Jag hade med mig en adapter som jag köpte på clas ohlsson som var billig och hade massor med olika uttag. funkade perfekt! Jag tog också twinrix. Någon mer spruta bör ni inte behöva ta om ni "bara" skall vara i playa och göra några uflykter. något som jag också tog var en sak för magen som man dricker.(minns inte namnet nu) Men bra om man vill äta mycket mat från gatustånden och liknande. maten kan ju vara lite stark för oss skandinaver=) Hoppas ni får en underbar semester! Kika gärna in på min sida för att se bilder från mexico och playa del carmen bla. hälsningar Karolina
Av Nickeb
31 okt. 2008 06:38
Tycker ni ska ta er till Crocodilfarmen som ligger mellan Puerto morelos och Cancun (ta bussen från PDC till P. morelos ochsedan taxi därifrån) fantastisk upplevelse med jätteduktiga guider som visar en runt bland främst krokodiler men även andra djur, man får även hålla i krokodiler.

På två veckor hinner man naturligtvis inte med så mycket då Mexico är ett stort land, men dom tips karrokarro ger är mycket bra.
Ett tillägg dock: vill man ha ut max av sin vistelse på Chitzen itza så ska man ta sig dit på egen hand och ta en övernattning i närliggande Valladolid, då har man möjlighet att vara på plats kl. 08.00 när dom öppnar och slipper dom horder av turister som formligen väller in från kl10.00 och sumpar hela upplevelsen, Där blir detssutom j..igt varmt så morgonen är den bästa tiden ur den aspekten också. enklast är ju naturligtvis dock att ta en av alla utflyktsbussar som går från PDC.

Twinrix räcker i ert fall, det var även vad vi hade. vi hade ingen magmedicin och blev heller aldrig dåliga, håller inte riktigt med karrokarro om att maten är så kryddstark, vi upplevde aldrig det så, däremot så fick man alltid salsasås till maten och DEN..........men det var ju naturligtvis frivilligt att lägga på den (jag tillhör den kategorin som gillar stark mat så jag blev faktiskt lite besviken) vi åt allt ifrån tacos till pollo con frijoles (Kyckling med bruna bönor) och maten är en stor del av behållningen, men sök er för guds skull bort ifrån den turistiska 5th avenue, det är där den riktiga maten är till det rätta priset !

eluttagen är av amerikansk standard, så du behöver i normalfallet en adapter US-EUR.

Se gärna mina övriga svar om Mexico genom att söka dig fram till trådar om Mexico.
1 nov. 2008 00:10
Hej!
När vi åkte tog vi även en influensa spruta i samband med vaccinen. Detet finns ju så många bakterier som yr omkring inne i flygplanen med så mycket folk. Lika bra att skydda sig så gott det går. Vi tog även drickvaccinet dukoral.

Det är ju så himla tråkigt att bli sjuk när man är iväg...

Ha det så underbart i Mexico!

Mvh
Maria
2 nov. 2008 21:10
ja juste dukoral var det jag tog! fast å andra sidan så reste jag runt i en månad och åt mycket gatumat. som kanske inte alltid är korrekt tilllagat. men om ni ska vara lite chartig aktiga så klarar ni er gott utan antar jag! ;) lycka itll med reseplaneringen. är avundsjuk som få!