Phuket- > Koh Lipe -> Koh Lanta -> Hua Hin -> BKK ?

10 okt. 2015 13:05
Visningar: 781
Nu är planerna i full gång om hur och vart vi ska resa i Thailand.

Vi kommer ner den 18e dec kl 13 till Phuket och åker hem den 10 Januari från Bangkok.

Vi tänkte sova över första natten i Phuket för att sedan nästa morgon ta oss med båt till Koh Lipe med Tigerline. De verkar ha båt direkt till Koh Lipe förutom sista delen på resan om jag nu förstår deras hemsida rätt.

Vi tänkte se till att dyka och slappa i 4-5 nätter här på något hotell innan vi tar färja över till Koh Lanta. Även denna resa verkar finnas som direktbåt (5h) genom tigerlines ?

Koh Lanta tänkte vi väl mest bara ta det lugnt, njuta och eventuell någon bra utflykt om ni kan rekommendera något =)

Vi tänkte nog också se till att åka iväg på en dykbåt (liveaboard) till Simillian Islands i 3-4 dagar.

När vi väl är tillbaka från dykningen så tänkte vi dra oss vidare med natttåg/vipbuss till Hua hin i några nätter för lite mer liv innan vi sedan tar tåg/buss vidare upp till bangkok för shopping och upplevelser de sista 4 nätterna.

Tycker ni att detta verkar vettigt? Och funkar transporterna?
10 okt. 2015 16:11
Tigerline går inte direkt mellan Phuket - Lipe, den kommer att göra 6 stop på vägen varav det sista är ett längre stopp på 30 min enligt deras hemsida. Likadant på tillbakavägen till Lanta. http://www.tigerlinetravel.com/timetable/

Jag tror ni kan hoppa över Similans, det blir nog annars ett alltför pressat schema under er resa. Dykningen runt Lipe och Lanta är minst lika bra som den på Similans där antagligen kommer "koka" i vattnet av alla andra dykare vid denna tidpunkt på året. Dyk istället vid Koh Haa utan för Lanta eller vid Hin Daeng & Hin Muang.

Byt Hua Hin mot Ao Nang så får ni kortare resväg från Lanta och flyg sedan mellan Krabi och BKK innan ni ska ta er hemåt igen. Eller så hoppar ni förlaget om Ao Nang och tar er direkt från Lanta till BKK. Personligen skulle jag lägga 6 nätter på varje ställe av Lipe, Lanta & AoNang/Hua Hin och sedan 4 i BKK.
14 okt. 2015 09:16
Tack för svaret!

Kanske blir så att vi hoppar Simillians om det ändå är så packat! Då kanske det blir som du säger, 6nätter lipe och 6 på lanta innan man tar ett beslut om vart man ska vara sista perioden innan BKK.

Vi kommer fram kl 13.30 till Phuket, finns det någon möjlighet att ta sig vidare till Lipe under samma eftermiddag kväll på något vis? Eller är det bäst att sova en natt i Phuket och ta färjan på morgonen? Vi ska nämligen möta upp vänner på Lipe som redan kommer fram dit natten innan så vore ju bra om man kunde skynda vidare så de slipper vänta på oss .
Av Sierra
14 okt. 2015 10:09
Ni kan inte ta er till Lipe samma dag som ni landar.
Tag färjan med Tigerline 08:00 nästa dag.
14 okt. 2015 16:34
Sierra: Tack! Vad synd att vi inte kommer fram snabbare men försent att göra något åt det om de inte börjar åka eftermiddags/kvällsbåtar om 2mån ;)

Har ni några tips på områden på Koh Lanta och Koh Lipe som man bör uppleva och även dagsutflykter?

Blir dags att boka hotell nudå för oss då vi är 5st totalt (2+2+1) så kommer det nog vara svårt att hitta något gemensamt hotell på Lipe.
Av Sierra
14 okt. 2015 19:13
Det blir inga nya schedules än de som ligger nu :-)
Ni kan räkna med att Tigerline är ca 1 tim sen till Lipe. De har en väl optimistisk tidtabell...

Ni kan även åka speedboat via en hel del stopp vid öar på vägen. Byte av speedboat på Lanta. Avg Phuket 08:30 och ankomst Lipe 13:30 eller 14:00 beroende på vilket bolag ni åker med.
http://thaibeachtravellers.com/

Ang "att göra" på Lipe. Läs min Gudie: http://www.reseguiden.se/reseguider/koh-lipes-basta-strander-4396

Ang boende: Kolla agoda.com som har större delen av boende på Lipe i sitt utbud.

Jag rekommenderar Lipe Beach Resort (som inte finns på agoda.com), Zanom Sunrise Beach Resort och Wapi Resort. Dessa ligger på Sunrise Beach.

Varin Resort som är helt ok (bor alltid där själv) ligger på Pattaya Beach och har många boendeformer. Finns ej heller på agoda.com http://varinbeachresort.com/main_en/
14 okt. 2015 22:10
Tack för tipsen igen Sierra ;)

Din guide är superbra! Skönt att man läste igenom den nu och vet att det faktiskt finns bankomat och 7-eleven på ön nu:)

Tyvärr så var alla de boenden du rekomendera fulla för oss 5 så fick bli 5 nätter på "The Green hotel". Ser ut som ett enkelt hotell som ligger i mitten av ön.
Av Sierra
14 okt. 2015 22:24
Det stämmer ang Green Hotel. Det ligger efter vägen mot Sunset Beach och promenerar du så har du Pattaya Beach eller Sunrise Beach mindre 10 min bort och Sunset Beach drygt 10 min västerut.
22 okt. 2015 10:45
Hej igen! och tack igen för alla svar!

Nu har vi reviderat om lite i planerna så jag tänkte höra med er lite om Koh Lanta t.ex.

Vi kommer sova 5 nätter på Lipe och efter det till Koh Lanta.

Frågan är vad som finns att göra på Koh Lanta? Räcker 4 nätter här ? De andra i sällskapet är lite oroliga att vi ska bli trötta på ö-livet efter 5 nätter lipe och 4 på lanta och vill dra sig vidare då mot Hua hin.

Finns det kanske något ställe att besöka på vägen från lanta till hua hin som är värt att övernatta på? Vi kommer förmodligen åka nattåg till hua hin från surat thani om vi inte väljer att besöka något på vägen för då blir det väl minibuss/buss som gäller.

Så just nu är det : 5 nätter lipe, 4 nätter lanta, 1 natt resa till hua hin, 7 nätter hua hin och 4 nätter bkk.