Nyss hemkommen från Tanzania

4 jan. 2013 14:11
Visningar: 7388
Hemkommen idag från en resa i Tanzania och Zanzibar, så har du frågor så hör gärna av dig ska jag försöka svara. Var på safari i 3 parker samt på 5 olika orter på Zanzibar! Bodde på 10 olika hotell så har du frågor ang Tanzania så hör av dig!
5 jan. 2013 10:46
Hej & välkommen hem!
Vi åker till Zanzibar i början av februari, kommer inte göra någon safariresa utan det blir sol o uppleva det som finns på denna ö. Vi kommer på i Nungwi på Flame tree. Läst en hel del men vore jätteglad om du vill dela med dig med dagsfärska tips om denna ö. Vad man absolut inte ska missa och det man ska undvika.
Mat o dryck osv.
Med vänlig hälsning Kia
5 jan. 2013 14:05
Nungwi klart mest turistiska orten på Zanzibar. Inte lika paradisiska stränder som övriga orter. Bra wifi på Hotel Z och god mat överlag på Z hotel i Nungwi. Fint vatten i Nungwi och inte lika drabbat av tidvattenskillnader. Dock inga palmklädda stränder. Hotel Langilangi som ligger söder om Flametree hade en populär restaurang som skulle vara bra, fick dock ej bord där då det var fullbokat.
5 jan. 2013 14:29
Tack:) har du några utflyktstips man inte bör missa? Vi har tänkt besöka kryddfarm och Stonetown. Männen ska ut på djuphavsfiske men i övrigt vet vi inte. Var du iväg på något du kan tipsa oss om?
5 jan. 2013 14:35
Eftersom vi var runt på hela ön så gjorde vi inga speciella utflykter, vi såg det mesta ändå. Stonetown är charmigt och annorlunda. Skulle aldrig stanna bara i Nungwi, men det beror ju såklart på vilken resetyp man är som person. Att förflytta sig mellan olika orter gör att man får se det riktiga Zanzibar och dess små byar osv. Jozani forest om man vill se colubusapor, kryddturer om man vill se kryddodlingar och lite av ön osv. Snorkla vid Mnemba ön rakt utanför Matemwe, dock ingen märkvärdig snorkling om man snorklat i asien el röda havet, kul dock att snorkla med delfiner.
16 jan. 2013 13:28
Känner tyvärr ej till de hotellen, skulle dock valt hotellet i Kiwengwa på nordöstsidan. Snoklade utanför ön Mnemba som ligger nära Matemwe och Kiwengwa , mängder med delfiner i vattnet, själva snorklingen var däremot inget märkvärdig annars.
Av Goranl
16 jan. 2013 17:32
Tack för svar och rek. Försökt nå fram till information om just snorkling då vi inte dyker/ har dykcert och vill satsa på bästa förutsättningarna vad gäller korall- undervattensliv men svårt att finna svar om just dessa ställen. Tänker att korallerna kanske blivit förstörda vid större Resorter?
Har läst om ön du nämner. Hur tar man sig bäst dit och tillbaka? Boka färja/ båt?

Undrar också lite om:

• alternativa tips/ möjligheter att se/ upptäcka på land på norra delen som jag förstår du varit på?

• alternativa tips/ möjligheter att se/ upptäcka övrigt på Zanzibar som man inte får missa!?
Läste om havssköldpaddor på någon ö- värt att besöka?

Kostar det mycket att åka taxi? Vad är rimligt pris? Förstått det som man "förhandlar" men finns det något man kan förhålla sig till vad gäller just rimligt pris? Kan man/ prisvärt att hyra taxi för en dag?
Finns det ett fungerande bussnät? Blir det dyrare om boendet ordnar taxi?
Hur fungerar det med maten när man är ute och åker? Tillgänglighet, vad kan man äta utan risk...?

Vad får vi inte missa en dag i Stone Town?

Hur/ med vad betalar man:
- tar man ut pengar på någon bankomat- bäst kurs? Växla hemma? Fungerar alltid tillgänglighet på pengar i bankomat? Hittar man bara möjlighet att ta ut pengar i S Town?
- TAN shilling eller/ och dollar som gäller som betalning?

Vänligen
GL
16 jan. 2013 18:21
Allt behöver man inte planera så noga, ta det lite som det kommer vet ja! Köp Loneley Planets bok om Tanzania!

Växla lite grann i dollar så du har till visumet på flygplatsen ! sen tar du ut atm-maskin på flygplatsen eller i Stonetown, finns atm överallt där.

Taxi gör man upp med locals om priset, ganska dyrt dock, ännu dyrare om hotellet fixar. Vi raggade upp lokalbefolkningen för att köra oss, alltid nån som hade taxi. Annars finns lokalbussen, dala dala, trångt och tar lång tid men billigt.

Till ön Mnemba gick små båtar från Matemwe, gör upp med locals. Man åker nog inte till Zanzibar för snorklingen, mkt bättre i röda havet och asien. Hörde med en person som varit på nån ö utanför Stonetown för att snorkla och det var heller inget särskilt. Men visst ser man färgglada fiskar mm, men jag har sett betydligt bättre rev och snorkling på andra håll.

Vi åkte taxi över allt, över hela ön då vi bodde på 5 olika orter, Matemwe, Jambiani, Bwejuu, Nungwi och Stonetown. Men visst kostar det. Det är ca 5 mil från flygplatsen 50 dollar till Matemwe tex. Från Stonetown till flygplatsen 4 km kostade det 10 000 TSH (40 kr).

Ta ut pengar på flygplatsen eller i Stonetown, går bra att betala med dollar eller THS.

I Stonetown strosade vi mest runt och kollade in alla gamla byggnader, vackra dörrar, och shoppade, tog en drink på Africa House Hotel. Käkade på Lazuli mm. Räcker med en natt , 2 dagar där.

Vi åt all mat och blev inte sjuka. Vi bodde ju på 5 olika ställen och åt då antingen på hotellet eller på nån lokal restaurang nära där vi bodde eller på annat hotell. Restauranger finns ju bara där det finns hotell i princip.
Av Mkrans
18 jan. 2013 12:31
Hej Resemaja! Vi tänkte åka till Tanzania på safari i mars. Hur var er safari med Dahls? Vi tänkte maila till några olika arrangörer till veckan och jämföra lite. programmen verkar rätt lika, vad var det som var extra bra med Dahls?
18 jan. 2013 12:50
Kolla deras hemsida står mkt matnyttigt.
www. dahlsafaris.se
Svenskägt med lokalt kontor i Arusha och Dar es-salaam !

De skräddarsyr safaris efter gästens önskemål och
budget och kommer med förslag på boenden i
olika prisklasser, samt kommer med förslag på resrutt
beroende på vilka parker ni vill se. Snabb trevlig korrespondens
Och vi lyckades sy ihop en resa som blev helt fantastisk
med bra guide och egen jeep. Som dessutom var något billigare
än övriga bolag.
Av Annl
20 jan. 2013 15:09
Det kan vara bra att veta att det inte alltid är enkelt att ta ut pengar i Stonetown - när vi var där var kontanterna slut och det gick inte att få ut något alls - trots flera besökt till olika banker. Så det är nog inte fel att ha med sig en liten extra reskassa.

Håller med om att det räcker med en övernattning i Stonetown.

Tänk också på att man i Tanzania inte godkänner äldre amerikanska dollarsedlar (minns inte om det var före 1999 eller något liknande).

Du frågade om maten också och då kan ett bra tips vara att avstå från hamburgare. Skälet till det är att det förekommer strömavbrott på Zanzibar och få ligger ju köttfärsen och småtinar.
Citerat från snobben:
Tack för svar och rek. Försökt nå fram till information om just snorkling då vi inte dyker/ har dykcert och vill satsa på bästa förutsättningarna vad gäller korall- undervattensliv men svårt att finna svar om just dessa ställen. Tänker att korallerna kanske blivit förstörda vid större Resorter?
Har läst om ön du nämner. Hur tar man sig bäst dit och tillbaka? Boka färja/ båt?

Undrar också lite om:

• alternativa tips/ möjligheter att se/ upptäcka på land på norra delen som jag förstår du varit på?

• alternativa tips/ möjligheter att se/ upptäcka övrigt på Zanzibar som man inte får missa!?
Läste om havssköldpaddor på någon ö- värt att besöka?

Kostar det mycket att åka taxi? Vad är rimligt pris? Förstått det som man "förhandlar" men finns det något man kan förhålla sig till vad gäller just rimligt pris? Kan man/ prisvärt att hyra taxi för en dag?
Finns det ett fungerande bussnät? Blir det dyrare om boendet ordnar taxi?
Hur fungerar det med maten när man är ute och åker? Tillgänglighet, vad kan man äta utan risk...?

Vad får vi inte missa en dag i Stone Town?

Hur/ med vad betalar man:
- tar man ut pengar på någon bankomat- bäst kurs? Växla hemma? Fungerar alltid tillgänglighet på pengar i bankomat? Hittar man bara möjlighet att ta ut pengar i S Town?
- TAN shilling eller/ och dollar som gäller som betalning?

Vänligen
GL
20 jan. 2013 18:28
hamburgare såg jag inte på en enda meny dock...ofta har de lite bättre hotellen/restaurangerna egen dieselgenerator just för att slippa drabbas vid strömavbrott.

Många banker och ATM-maskiner i Stonetown, växlade 2000 kr i dollar och hade i beredskap. På hotell och i större affärer, tex Memories i Stonetown betalar man med kort.
10 feb. 2013 22:12
Hej Resemaja,

Vi är tre svenska tjejer som ska till Zanzibar, första dagarna ska vi bo i Stone Town och ska sen vidare till Nungwi. Hur skulle du rekommendera att vi enklast/säkrast tar oss mellan dessa orter? Hur är stämningen i Stone Town? Är det någon risk att gå runt 3 svenska tjejer?

Mvh CHarlotte
10 feb. 2013 22:37
Hej

Ta en taxi, gör upp om priset i förväg, finns gott om taxi lite varstans. Bla nära posten tex. På vilket hotell i Stonetown ska ni bo? har för mig vi betalade mellan 40-50 dollar mellan Nungwi och Stonetown. Upplevde Stonetown som lugnt, var ute o gick själv dagtid. Mkt tjöt från folk som vill vara guider, men bara att säga ett bestämt nej så är man av med dem.

mvh resemaja
Av Annl
11 feb. 2013 14:59
Jag har också besökt Stone Town och vi upplevde det inte som säkert på kvällen efter mörkret så mitt förslag är att ni tar det försiktigt och tänker er för.

Vi skulle äta middag på ett hotell som låg kanske max 500 meter från vårt eget hotell (mitt i city) och när vi gick till middagshotellet innan mörkret var det inga problem men när vi skulle tillbaka kändes det inte alls safe med alla mörka gränder så vi bad hotellet att beställa en taxi. Det hela slutade med att den kvinnliga servitrisen tog av sig serveringshatten och följde med oss hem till vårt hotell. Snacka om service.

På övriga Zanzibar bör ni också vara försiktiga och inte röra er ute efter mörkrets inbrott. En av gästerna på vårt hotell hade tom blivit rånad mitt på dagen då hon tog en promenad på stranden (inte på "strand" utan på annan längre bort).

Vi skulle äta lunch på en restaurang en bit från vårt hotell och då ordnade hotellet med en taxi som körde oss dit, stod och väntade medan vi käkade och körde oss tillbaka.
Citerat från scarlott:
Hej Resemaja,

Vi är tre svenska tjejer som ska till Zanzibar, första dagarna ska vi bo i Stone Town och ska sen vidare till Nungwi. Hur skulle du rekommendera att vi enklast/säkrast tar oss mellan dessa orter? Hur är stämningen i Stone Town? Är det någon risk att gå runt 3 svenska tjejer?

Mvh CHarlotte
Av Annl
11 feb. 2013 15:03
Resemaja,

Du skriver att ni tog en drink på Africa House Hotel i Stone Town.

Min fråga till dig är om det hotellet ligger granne med havet och om du vet om det var på det hotellet som Livingstone bodde när han besökte Zanzibar på väg till Egypten?

Skälet till att jag frågar är att när vi var på Zanzibar så åt vi middag på ett fantastiskt hotell precis granne med havet och där satt vi på uteserveringen och njöt av den vackra solnedgången och den goda maten och en fantastisk service. Men, hur vi letat och sökt på en massa olika sajter, böcker m.m. så kan vi inte få fram hotellets namn och det är så synd för det är en pärla.
Citerat från resemaja:
Allt behöver man inte planera så noga, ta det lite som det kommer vet ja! Köp Loneley Planets bok om Tanzania!

Växla lite grann i dollar så du har till visumet på flygplatsen ! sen tar du ut atm-maskin på flygplatsen eller i Stonetown, finns atm överallt där.

Taxi gör man upp med locals om priset, ganska dyrt dock, ännu dyrare om hotellet fixar. Vi raggade upp lokalbefolkningen för att köra oss, alltid nån som hade taxi. Annars finns lokalbussen, dala dala, trångt och tar lång tid men billigt.

Till ön Mnemba gick små båtar från Matemwe, gör upp med locals. Man åker nog inte till Zanzibar för snorklingen, mkt bättre i röda havet och asien. Hörde med en person som varit på nån ö utanför Stonetown för att snorkla och det var heller inget särskilt. Men visst ser man färgglada fiskar mm, men jag har sett betydligt bättre rev och snorkling på andra håll.

Vi åkte taxi över allt, över hela ön då vi bodde på 5 olika orter, Matemwe, Jambiani, Bwejuu, Nungwi och Stonetown. Men visst kostar det. Det är ca 5 mil från flygplatsen 50 dollar till Matemwe tex. Från Stonetown till flygplatsen 4 km kostade det 10 000 TSH (40 kr).

Ta ut pengar på flygplatsen eller i Stonetown, går bra att betala med dollar eller THS.

I Stonetown strosade vi mest runt och kollade in alla gamla byggnader, vackra dörrar, och shoppade, tog en drink på Africa House Hotel. Käkade på Lazuli mm. Räcker med en natt , 2 dagar där.

Vi åt all mat och blev inte sjuka. Vi bodde ju på 5 olika ställen och åt då antingen på hotellet eller på nån lokal restaurang nära där vi bodde eller på annat hotell. Restauranger finns ju bara där det finns hotell i princip.
11 feb. 2013 15:18
Tack så mycket för era svar! :) Bra att veta vad vi ska tänka på .Vi ska definitivt vara försiktiga.
Vi ska bo på Maru Maru Hotel i Stone Town och åker sen vidare till Nungwi. Är det vissa områden som är mer "skumma" i Stone Town?
Av Annl
11 feb. 2013 15:25
Så är det säkert och det är framför allt enormt fattigt på Zanzibar - och det märks i Stone Town. Men vi tyckte som sagt att det var skumt även i de centrala delarna efter mörkrets inbrott (men du kommer att få svar av motsatt kaliber också är jag övertygad om).
Citerat från scarlott:
Tack så mycket för era svar! :) Bra att veta vad vi ska tänka på .Vi ska definitivt vara försiktiga.
Vi ska bo på Maru Maru Hotel i Stone Town och åker sen vidare till Nungwi. Är det vissa områden som är mer "skumma" i Stone Town?
11 feb. 2013 16:04
Vi upplevde inte Zanzibar som osäkert, vi gick nästan överallt omkring där vi bodde (5 olika orter) och kände oss aldrig rädda iaf. Ofta vakter utanför hotellen. Fattigt visst, Jambiani var nog värst (av badorterna) men dock vänliga människor. Men skylta med smycken och dyra kameror gör man naturligtvis inte!

Ang Africa House Hotel, vet inte om det är den restaurangen du menar Anni men det finns ju en annan som är inhyst i gamla brittiska konsulatet, precis vid stranden, nära Forodhani Gardens och fortet, den heter Livingstones restaurant, troligare är väl att det är den du menar. Africa House ligger söder om västra spetsen och därmed söder om fina hotellet Zanzibar Serena Inn.
Av Annl
11 feb. 2013 16:15
Tack, Resemaja, får kolla detta.

Stället som jag så frenetiskt letar efter är ett stort hotell byggt i kolonialstil (vitt och två eller tre våningar högt och med mörka träpelare), granne med havet, flera restauranger och en stor altan som vette precis mot havet och där man kunde ta en drink och även käka. Till hotellet finns också ett stort poolområde för gästerna. Säger detta dig något om det kan vara något ställe som ni besökte eller såg?
Citerat från resemaja:
Vi upplevde inte Zanzibar som osäkert, vi gick nästan överallt omkring där vi bodde (5 olika orter) och kände oss aldrig rädda iaf. Ofta vakter utanför hotellen. Fattigt visst, Jambiani var nog värst (av badorterna) men dock vänliga människor. Men skylta med smycken och dyra kameror gör man naturligtvis inte!

Ang Africa House Hotel, vet inte om det är den restaurangen du menar Anni men det finns ju en annan som är inhyst i gamla brittiska konsulatet, precis vid stranden, nära Forodhani Gardens och fortet, den heter Livingstones restaurant, troligare är väl att det är den du menar. Africa House ligger söder om västra spetsen och därmed söder om fina hotellet Zanzibar Serena Inn.
11 feb. 2013 16:25
Flottaste hotellet med pool är Zanzibar Serena Inn, (poolen vid havet) det finns inte många hotell med pool i Stonetown, men du menar kanske Dhow Palace (poolen i en innergård) eller Tembo House Hotel (gamla amerikanska konsulatet) kolla bilderna på trippan för respektive hotell.
Av Annl
11 feb. 2013 16:53
Ok, ska kolla detta men nu blir jag osäker på om de hade pool men det vill jag minnas att det var så.

I alla fall vet jag att det inte är Dhow Palace som jag letar efter - för där bodde vi.

Ska googla på Zanzibar Serena Inn och se om gåtan kan få sin lösning...

Tack för all hjälp!
Citerat från resemaja:
Flottaste hotellet med pool är Zanzibar Serena Inn, (poolen vid havet) det finns inte många hotell med pool i Stonetown, men du menar kanske Dhow Palace (poolen i en innergård) eller Tembo House Hotel (gamla amerikanska konsulatet) kolla bilderna på trippan för respektive hotell.
Av Annl
11 feb. 2013 17:17
Jag tror att du löst det; hotellet jag far efter bör vara Zanzibar Serena Inn. Jag känner inte riktigt igen bilderna från alla håll men det beror ju säkert på att vi inte befann oss tex vid poolen utan bara på uteserveringen vid strandkanten. Och detta hotell ligger dessutom väldigt nära det hotell där vi själva bodde - Dhow Palace - så jag tror att du löst gåtan. Får kolla på google earth.

Tack snälla!
Citerat från resemaja:
Flottaste hotellet med pool är Zanzibar Serena Inn, (poolen vid havet) det finns inte många hotell med pool i Stonetown, men du menar kanske Dhow Palace (poolen i en innergård) eller Tembo House Hotel (gamla amerikanska konsulatet) kolla bilderna på trippan för respektive hotell.
Av Guuna
20 feb. 2013 11:47
Taxi mellan Nungwi och Stone town kostade 50000tsh, ca 200 spänn. Möjligt att det gick att få billigare men de stod på sig ganska bra så tror det var rimligt pris. Tog lite mer än en timme.
Citerat från scarlott:
Hej Resemaja,

Vi är tre svenska tjejer som ska till Zanzibar, första dagarna ska vi bo i Stone Town och ska sen vidare till Nungwi. Hur skulle du rekommendera att vi enklast/säkrast tar oss mellan dessa orter? Hur är stämningen i Stone Town? Är det någon risk att gå runt 3 svenska tjejer?

Mvh CHarlotte
Av Goranl
2 mars 2013 16:34
Vilka färjemöjligheter finns mellan Zanzibar och Dar es Salam?

Anknytning hamn och flygplats Dar es Salam på kvällen; fasta bussar eller taxi? Kostnad och beställning?
2 mars 2013 18:42
Åkte inte båt utan flög (30 min), kostade inte mkt och går snabbt och smidigt. Båtarna mellan Dar och Zanzibar har sjunkit 2 ggr senaste åren.
Av Goranl
2 mars 2013 23:21
Ingen vidare statistik.
Vilka flyger man med? Platser med kort varsel? Två olika flygplatser för inrikes och utrikes men på samma plats?
Av Annl
3 mars 2013 10:56
De åkte vi också med och de var helt OK och, precis som Resemaja skriver, så gick det snabbt och smidigt.

Rekommenderar absolut flyg och inte att åka båt (jag läste att båtarna ofta kan vara överlastade).
Citerat från resemaja:
Fanns flera olika flygbolag som trafikerade Zanzibar, vissa med väldigt små plan, men vi bokade med precision air hemifrån innan via vanlig svensk bokningssajt. Se deras hemsida för vidare info.

https://www.precisionairtz.com/
Av Basta
3 mars 2013 11:20
Och jag rekommenderar färja. Men se till att boka med välrenommerade bolag s.s. Azam Marine. Praktiskt med färja, hamnen finns i centrala Dar.
3 mars 2013 16:32
båt, (typ katamaran "Kilimanjaro" för turister) ca 40 dollar 2 timmar, och flyg 80 dollar 30 min.
Av Kattax
9 mars 2013 16:54
Hejsan,
Jag och min man planerar att åka på safari i Tanzania senare i år. Jag undrar hur du löste visumet, fixade du det innan via ambassaden eller på flygplatsen? (ber om ursäkt om du redan svarat på detta, har försökt skumma igenom svaren men kan ha missat det)

Mvh
Katta
10 mars 2013 11:03
Vi fixade visum på kilimanjaros flygplats vid
ankomst 50 dollar per skalle
10 mars 2013 16:08
Enkelt på flygplatsen annars oavsett ankomsttid !
Av Annl
10 mars 2013 16:17
Håller med Resemaja - inga problem att lösa det på flygplatsen. Vi landade halv tre på natten i Dar och det var mycket personal på plats som fixade visumen.
Citerat från resemaja:
Enkelt på flygplatsen annars oavsett ankomsttid !
Av Hkn
10 mars 2013 16:50
Citerat från kattax:
Hejsan,
Jag och min man planerar att åka på safari i Tanzania senare i år. Jag undrar hur du löste visumet, fixade du det innan via ambassaden eller på flygplatsen? (ber om ursäkt om du redan svarat på detta, har försökt skumma igenom svaren men kan ha missat det)

Mvh
Katta
Landar du på Kilimanjaro Airport så finns det två nyckelord: Snabbhet och jämna pengar.

Tips för snabbhet:
• Se till att få blanketterna för visumansökningarna av kabinpersonalen (de brukar delas ut ombord), fyll i dem och ha prick 50 USD i sedlar redo för viseringen. Prick 50 = inget hasslande med växel.

• Kili har inga pirar som går ut till planen – det här är bra, eftersom man alltid kör fram två trappor till planet = sitter ni långt bak i planet så siktar ni på bakre utgången. Promenaden till terminalbyggnaden är 100-150 meter. Avverka den så snabbt ni kan.

• När ni kommer in i ankomsthallen så är passkontrollanternas bås belägna åt vänster. På långsidan 'rakt fram' så finns två luckor i väggen. Där sitter visumavdelningen (och förhoppningsvis är båda luckorna bemannade). Ni kan tjäna mycket tid på att vara långt fram i den kön.

Själva viseringen går busfort, förutsatt att ni har alla papper i ordning. Sedan ska ni bara övervinna passkontrollen, men även denna brukar gå förvånansvärt snabbt. Flygplatsen är liten och det landar vanligen bara ett par plan i timmen. Jämfört med t ex passkontrollen i Nairobi, är Kili Airport ett underverk av effektivitet.

Safari njema!

:: hkn ::
Av Kattax
10 mars 2013 20:06
Tack för alla svar!
Mvh
Katta
Av Goranl
18 mars 2013 13:42
Någon som har erfarenhet av arrangerade delfinturer kanske komb. med snorkling (ej dyk) på bra fina platser och med rimliga priser?

Har läst lite om att sydsidan ska vara så bra med hotell/ restaurang som arrangerar som tex Cabs Restaurant, Kizimkazi Coral Reef Village och Kizidi Restaurant & Bungalows tydligen pålitliga och med utflykt förbi Pungume Island, 13km utanför kusten med snorkling.

Eller har någon erfarenhet av detta och/ eller av andra ställen som varit bra?

Chansen att träffa på delfiner kombinerat snorkling på egna utflykter? Mnemba har tidigare nämnts.
Vill satsa på och försöka vaska fram smultronställena vad gäller ovan!
Av Goranl
21 apr. 2013 16:19
Var får man tag i en vanlig enkel karta över Zanzibar här hemma eller på plats!!?
21 apr. 2013 19:14
Lyckades inte hitta någon utan klarade mig bra
på kartan i bla Lonely Planet boken o andra guideböcker.
Av Csmh
23 juli 2013 10:29
Hej! Hittade din tråd och hoppas den fortfarande är aktuell, åkte ni charter till Zanzibar eller bokade ni separat? Med vilka i såfall?
23 juli 2013 11:24
Nej bokade inrikesflyg från Kilimanjaro och hotell
via nätet ! Kollar alltid Tripadvisor för rekommendationer
Vi bodde på 5 olika ställen som sagt men gillade
Matemwe på nordöstra Zanzibar bäst!
30 nov. 2013 14:39
Hej!
Vi åker till Zanzibar i januari. Har tidigare varit i Jambiani och skulle gärna återvända men vi tycker att restaurangutbudet var ngt dåligt (jan-11) och funderar därför på Matemwe. Hur var det där? Är det lite mer liv än i Jambi? Nungwi tycker vi verkar för turistigt så skulle vilja bo ngnstans mitt i mellan de två orterna utbudsmässigt.
30 nov. 2013 16:11
Matemwe lugnare, man äter på hotellen, men det fanns ju flera att välja mellan, gillade inte Jambiani, fanns ingen el och ingen aircon och det var olidigt varmt och restaurangerna kunde inte laga mat, helt kass. Var på 5 olika ställenpå Zanzibar, Nungwi för turistigt för mig. Gillade Matemwe bäst och hotell Zanzibar Retreat Hotell, ljuvigt läge och mat !!
Av Goranl
1 dec. 2013 11:00
Hej!
Vi hade en avkopplande vecka på Kiwengwa ocean paradis efter en safari. Stort hotell ägt av någon Gulf konsortium. Väldigt avslappnad atmosfär i vilket fall bortsett från strandsäljarna då :)
Fanns inget annat runt omkring hotellet att se göra vad gäller restauranger. Ytterligare hotell finns bredvid dock.
Men vilken mat!! Jag tänkte första kvällen att det här kan inte bli bättre och så lyckas man överträffa sig själva varje kväll med nya teman. Otroligt imponerande. Det var buffé med all sorts mat och dessert.
Vi hade med oss en stor fisk efter djuphavsfiske och stötte på chefskocken som lagade till denna till smakprov på kvällen och nästa dags lunch (som inte ingick i hotellpris). Jag kan bara säga jag har inte ätit något så gott i hela mitt liv. Enkelt men färskt (förstås:) och smakrikt.

Vi tog oss längs stranden ända ned till Pongwe en dag. Upplevde det väldigt dött vad gäller hotell och restaurangutbud dock.
Av Zanzi
20 jan. 2014 22:02
Hej Resemaja!
Funderar på att åka till Nguwi för att yoga. Yoga campen arrangeras vid Flame Tree men man kan även välja att bo på Z. Vi vill ha ett hotell med bra standard, behöver inte vara lyx men rent och fräscht och trevlig service. Vi är i valet och kvalet vilket vi ska välja - vilket skulle du rekommendera?
Eller tycker du vi ska välja något helt annat hotell? Vi är ute efter en avslappnad semester med fin strand och god, fräsch mat. Och gärna yoga och spa.

Mycket tacksam för svar!
20 jan. 2014 22:22
Av de hotellen skulle jag valt Z som har högst standard.Har inte bott på något av dina alternativ, bara besökt restaurangen på Z. Skulle dock ej välja Nungwi igen då det var för turistigt och inte speciellt paradisiskt som övriga Zanzibar. Enda fördelen var att tidvattnet ej påverkade möjligheten till bad där tillskillnad från östra sidan .
20 jan. 2014 22:52
Hej Zanzi,

Jag tyckte mycket om Nungwi, långa vackra sandstränder och och härliga solnedgångar. Men jag var tyvärr inte på någon annan del av ön mer än Stone Town så jag kan inte jämföra. Vi bodde på Smiles Beach, det ligger en bit ifrån Z och de hotellen som är centrerade där. Väldigt charmigt ställe, tre stora "villor" med fyra rum i varje. Kolla in: http://www.smilesbeachhotel.com/ precis bredvid där fanns även ett yogacenter som heter Zanzi Yoga. Hoppas ni hittar något ni gillar. :)

Mvh Charlotte
Av Azerica
4 feb. 2015 02:23
Hej , bokade precis hotellet på Zanzibar ( Matemwe ) . Den heter Azanzi beach hotellet , hört talas om den?
Tänkte fråga när det gäller fickpengar för tvåveckors semester , vad skulle du rekomendera? Tack
4 feb. 2015 16:23
Citerat från Azerica:
Hej , bokade precis hotellet på Zanzibar ( Matemwe ) . Den heter Azanzi beach hotellet , hört talas om den?
Tänkte fråga när det gäller fickpengar för tvåveckors semester , vad skulle du rekomendera? Tack
Hej nej vet inget om Azanzi, o hur prisnivån är nu vet jag inte heller men i Matemwe finns inget att handla, vi hade halvpension, finns inga separata restauranger i byn utan man äter på hotellet.
24 feb. 2015 17:43
Måste flika in med två saker.

Flyger man ut från Zanzibar med Precision air kommer man åka på en utreseskatt på 50 dollar/skallen för att bolaget smiter från att betala sin skatt och tycker att resenären ska stå för den kostnaden istället.. Fult.

Sedan finns det dock små butiker i Matemwe som säljer smått och gott som vatten och förnödenheter. Tycker att det är viktigt som turist att stödja lokalbefolkningen när det går. Dessutom halva priset än hos hotellen.
Av Azerica
4 maj 2015 10:41
Hej , vi fick pengarna tillbaka från Azanzi hotellet på Matemwe , de hade inte lagt ut schemat än så det var inte tillgängligt , bokade Smiles Beach hotel på Nungwi , kanske inte bästa hotellet men med tanke på vår budget så blir det ok.
Nu vill jag veta lättaste vägen från Dar Es-salaam till Nungwi , och hur mycket pengar ska man ha med sig om man vill göra några aktiviteter och sånt.

Tack