New York, första besöket, tips på shopping & måsten

17 mars 2011 13:51
Visningar: 17133
Hej!

Åker till New York i Maj, det är mitt första besök.

Vi skall stanna i en vecka och jag behöver alla tips jag kan få, allt från shopping till restauranger och sevärdheter :)

Någon som vart på Woodbury Common Premium Outlets? är det något att ha?

Tack på förhand

Rebecka
Av Peter_o
17 mars 2011 15:15
Om vi tar snabbversionen över sevärdheter först så har du ett axplock här:
- Frihetsgudinnan. Vill du gå upp i själva gudinnan måste du boka omedelbart. På hemvägen från Liberty Island stannar båten vid Ellis Island. Har du varit förståndig och åkt ut till Frihetsgudinnan tidigt på morgonen (första båten går kl 8 har jag för mig), så hinner du stanna vid emigrantmuseet.
- Eller Frihetsgudinnan light, dvs man tar gratisfärjan till Staten Island. På ditvägen kan man både kolla in Frihetsgudinnan och Manhattans berömda skyline.
- Empire State Building eller Top of the Rock.
- Times Square (dag och kväll)
- Rockefeller Plaza
- MoMa (gratis fredag efter 16). Guggenheim kan man i alla fall gå in i affären och kolla byggnaden. Sedan har du även Museum of Natural History och Metropolitan Museum om du skulle få tid över.
- Central Park. Promenera och kanske hyra en cykel ett par timmar.
- Intrepied, Sjö, flyg och rymdmuseum om du är teknikintresserad
- Chelsie Market och närliggande High Line.
- Chineskvarteren.
- Brooklyn Bridge (man ska gå ut på den)
- WTC.
- Centry 21 nere vid WCT är ett Outlet på Manhattan. Lite stökigt kanske.
- Femte avenyn tycker jag är överskattad, men visst måste man kolla in den. 42:a gatan måste man ju också spana in, speciellt kvarteren kring Times Square.
- En promenad i Harlem, åk upp till 125:e gatan med en tunnelbanelinje och gå 125:e till en annan linje som du åker tillbaka med. T ex mellan blå och röd linje. Tunnelbanekarta får du gratis på närmaste station om du frågar efter den. Köp ett 7-dagars MTA-kort för $27.
-Men den främsta attraktionen tycker jag är att bara gå gata upp och gata ner och upptäcka nya saker hela tiden.

Att gå upp i själva Frihetsgudinnan är nog försent nu. Men det första du ska göra om du inte redan gjort det är att skaffa en bärbar guid-bok. Procka gärna in på kartan vad du absolut vill se, så du kan avverka staden områdesvis. Det blir tillräckligt med gående ändå. (Obs MTA-kort ovan).

Det går åt en hel dag för att shoppa i Woodbury, kostar drygt $40 att åka ToR. Har du verkligen tid till att åka dit? Dagarna går fort i NY.

Om du är där efter 16/5 så har de öppnad del 2 av High Line. Men del 1 ska du inte missa om du är där tidigare.

Fråga gärna om det är något i listan som är oklart. Det mesta kan man få mer info om på google.

/PeterO
Av Annl
17 mars 2011 16:07
Hej,

Outleten vid Ground Zero som Peter skriver är om är inget att ha och det är bara stökigt där och trista grejer.

Däremot är Ground Zero väldigt intressant som plats och det har säkert hänt massor sen jag var där förra sommaren.

Woodbury tar nog en hel dag om man skall åka buss som Peter skriver men ett alternativ är ju att hyra en bil och att åka dit på egen hand. Vi har kört dit själv med GPS (som är ett måsteI) så är det inga bekymmer och en fin tur. Det finns mängder av butiker där och massor att handla. En pikétröja från Polo Ralph Lauren kostar några hundralapppar och detsamma gäller skjortor som hemma på NK kostar 1 600 kr. Jag köpte Timberland skor för halva priset jämfört med hemma så - ja- det är bra och billigt där om du vill shoppa.

Har läst att Restaurang Pastis i Meatpacking District (har varit med i Sex and the City) skall vara väldigt bra och hippt men har inte varit där men tänkte kolla läget till sommaren.

Gillar ni ostron finns det en grymt trevlig ostronbar på Grand Central Station och det finns även andra restauranger där - miljön är häftig och väl värd ett besök.

Och glöm inte top of the rock i Rockfeller center - en utsiktsplats ungefär som Empire State Building som inte alls har lika mycket köer.

Skall ni upp i Empire State Building är det upp med tuppen som gäller och att hänga på låset när de öppnar för sen är det i allmänhet hysteriskt långa köer. Men det är häftigt och förstås värt ett besök. Från top of the rock får du ett delvis annat perspektiv och ser även Empire State Building, vilket är fräckt.

Ha en fantastisk resa!
Av Peter_o
17 mars 2011 20:25
Jag vet inte om alla är lika virriga som jag är, men det tog en stund innan jag fattade att man ska gå en trappa ner vid Grand Central för att komma till matställena.

Jag håller med om att Centry 21 inte är mycket att hurra för, men vill man inte offra en hel dag på shopping så kan man i alla fall kika in då man är vis WCT. För övrigt finns även Jersey Gardens i närheten av Newark.

/PeterO
Av Allic
21 mars 2011 22:49
.

Bra tips

Köp periodkort för tunnelbanan samt fixa en bra karta över t-banenätet

SOHO! Massor av bohem-chicka butiker som t.ex underbart folkliv. Här finns alla butiker som ligger på 5:th avenue men i lite mindre format. Här ligger ashäftiga "Hollister", UGG-butiken, Victoria secret och om man är intresserad av att köpa make-up så är "Sephora" ett måste. Här kan man fynda ID-smink om man nu tycker att det är ett bra märke. Halva priset mot Sverige!

Meat-packing district och en bar som heter ” PLUNGE”. Här sitter ni högt, högt upp i luften och avnjuter en drink med hela Hudson-River utanför. Du ser tom Staten Island med Frihetsgudinnan härifrån… Glöm inte ett besök på toaletten!!!!! say no more….
Times Square på kvällen.
Brooklyn bridge. Promenera över bron och ta tunnelbanan tillbaka. Här ser ni mycket av New Yorks ”sky-line”

Om man gillar sushi har man kommit till himlen. Ingenstans i hela världen finns det så god sushi som i NYC.

Turistfälla: Frihetsgudinnan! Mycket mindre i verkligheten än vad man trodde… massor av turister och inte värt besöket. Ta istället en sightseeing-båt i krokarna och titta på ”henne” från vattnet.

Ground Zero….. Inte mycket kvar där inte. Vi gick till och med förbi det utan att märka att vi passerat…….

Jag bloggade från new york när jag var där senast så om du är intresserad av läsa det och vill se lite kort så kolla gärna in bloggen www.toffelblomma.blogg.se och leta i arkivet okt-nov 2009 så hittar du.

Allic
22 mars 2011 08:19
Tack så jätte mycket för så mycket respons, har jobbat mycket så jag skall gå igenom det till helgen,

Brukar ni växla pengar hemma eller där?

Mvh
Rebecka
Av Peter_o
22 mars 2011 08:37
Jag växlar i Sverige så det räcker till mat och småutgifter. Resten betalar jag med kort. Tilläggas kan att jag inte lägger mina pengar på dyra restauranter, jag har ingen erfarenhet av att betala resturantnotor med kort.

Det finns kort som inte tar en fast summa för kontantuttag i USA, men det vanliga är att det kostar en del.

/PeterO
Av Sugus
22 mars 2011 09:54
Hej!

Vill bara inflika att om ni planerar att åka upp i Empire State Building så kan det vara värt att lägga pengar på ett Express Pass för att slippa köa. Oftast ingen kötid alls, bara att åka rätt upp (finns ju annat att lägga tid på än att köa i NYC).
23 mars 2011 10:34
Köp Lonely Planets reseguide - KANONBRA!

Vi tog en båttur runt hela Manhattan - det finns även båtturer som är halva sträckan vilket räcker gott och väl!
Av Peter_o
23 mars 2011 13:02
Citerat från cajsawarg:
Köp Lonely Planets reseguide - KANONBRA!

Vi tog en båttur runt hela Manhattan - det finns även båtturer som är halva sträckan vilket räcker gott och väl!
Jo, men Lonely Planets halvkilo tunga guid har ett fel, den är på tok för tung. Dvs man kan inte ta den med ut på stan. Man behöver en mindre guid med en bra karta, eller bara en bra karta med sevärdheter utsatta som man har med sig.

/PeterO
24 mars 2011 12:04
Gillar du lite Cajun (eller liknande) kan jag rekommendera ACME och Jones på Great Jones Street.

ACME har världens bästa fläskkotletter och Jones är allmänt soft att hänga på.

Elbow Room kan ha en del bra konserter med up and coming band.
28 mars 2011 16:30
Tusen Tack för alla svar,

För den som vill shoppa märkes kläder/väskor dylikt. Vart skall jag vända mig för att få så bra pris som möjligt?

MVH
Rebecka