Myggor i thailand är inte som våra!! passa era barn och er själva!

Av Cina36
12 jan. 2012 18:00
Visningar: 28615
Jag vill lägga in en liten varning för myggbetten som man får i Thailand.
När vi var där sist så fick jag kontakt med en svensk tjej som drev en resturang där och fick info som jag inte hade angående myggbetten på mina ben.

Myggorna i sverige tycker inte om mej men de i Thailand bara älskar mej :((.
Hon sa att man ABSOLUT INTE fick klia på dem.....dels så kliar det så fruktansvärt mer men de blir lätt infekterade och när man kliar så kunde det bli så att man fick infektion i lymfköttlarna och det kunde medföra att man kunde bli riktigt sjuk.

Det finns salvor som de använder för lindrande av klådan här hemma finns xylocain salvan som man kan köpa med sig.

Deras mygg medel funkar super! Så se till att smörja er och barnen ordentligt när mörkret faller på för tyvärr så är de så små att de knappt syns.

ha det gott
Av Alexa_b
12 jan. 2012 18:06
Vi åker om 2 veckor och jag är lite nervös för myggen.
Här hemma är vi vana vid mygg om sommaren, men har nu sett vad Thailandsmyggen åstadkommer.
Tjejens fritidsledare kom hem förra veckan och hade stora variga sår på armar och ben :/
De var i Hua Hin, men myggen verkar ju finnas överallt i Thailand, varken mer eller mindre.
Även en av sonens kompisar på dagis har nyss kommit hem och de var rödprickiga/såriga i ansikte och armar och ben. De var på Phuket.
En av mina arbetskompisar hade dock inte upplevt några problem., även han var på Phuket.

Får komma ihåg att direkt köpa deras myggmedel när vi kommer fram. Kan man ha det på barnen eller är det brutala saker?
Av Mpc
12 jan. 2012 19:25
Mot myggor o annat konter kan Zyrlex hjälpa det är ett antihista min o köps på sv apotek men man kan även köp det i thailand man ta en om dagen mot klåda o hjälper vi vet jag o min fru som kan se ut som en blindskrift . men sen vi tog dessa så har vi kommit undan glömde bort tigerbalsam som kyler ner betten
Av Sos08
13 jan. 2012 12:36
Ibland kan det även vara så att man tror att det är myggbiten man blivit men det är även sandflugorna man fått bett av när man varit på stranden. Dessa bett kliar fruktansvärt och vätskar ofta. Det bästa enligt min erfarenhet att slippa dessa bett är att smeta in sig med cocosnöts olja.

mvh SoS
Av Bengtar
13 jan. 2012 20:11
I sverige har vi 47 arter av mygg, varav 4 arter kan överföra malaria. Som tur är det för kallt hos oss så malaria ej kan utvecklas här.
Reser man till Thailand vintertid och blir myggäten så är det självklart att betten tar rejält. Sommartid hemma blir man tillvand och myggbett i augusti märks mindre.
Jag ser till min förvåning att många tror att de tthailändska myggmedlen är bättre.
Den verksamma beståndsdelen i båda är DEET - N;N - diethyl - m - toluamide.
MyggA finns det två slag av, med eller utan DEET. Dock är det så att man EJ bör applicera det på barn under tre år.
Det enda viktiga vad gäller myggmedel är att det är färskvara. Ta inte med nått gammalt som stått i badrumsskåpet i 10 år! Det är urvädrat och verkningslöst.
Eller ta med djungelolja 3 - 6, färsk!
Att Thailändska myggmedel är bättre är en välodlad myt, dom är bara färska.
Av Kentbra
14 jan. 2012 03:57
Tycker inte att myggbeten i Thailand är så farliga. Lider mer av dom i Sverige.
Visst är det bra om man kan låta bli att klia på dem. Då försvinner på ett dygn.
Är i Thailand 4 till 6 månader varje vinter och använder aldrig myggmedel.
Sedan är jag reptil, insekt och växt intresserad. Vilket innebär att jag ofta är ute i djungeln.
Bästa medlet mot allt vad insektsbett och iglar heter är NIKOTIN.
Jag smular sönder 2 askar cigaretter i en hink med varmt vatten. doppar sedan tröja, byxor och sandaler i detta samt blaskar på mig lite på armar och ben innan jag drar ut i regnskogen.
Fungerar perfekt. Visst luktar man lite, men det är bara att duscha när man kommer tillbaka.
Av Cina36
14 jan. 2012 16:21
Citerat från alexa_b:
Vi åker om 2 veckor och jag är lite nervös för myggen.
Här hemma är vi vana vid mygg om sommaren, men har nu sett vad Thailandsmyggen åstadkommer.
Tjejens fritidsledare kom hem förra veckan och hade stora variga sår på armar och ben :/
De var i Hua Hin, men myggen verkar ju finnas överallt i Thailand, varken mer eller mindre.
Även en av sonens kompisar på dagis har nyss kommit hem och de var rödprickiga/såriga i ansikte och armar och ben. De var på Phuket.
En av mina arbetskompisar hade dock inte upplevt några problem., även han var på Phuket.

Får komma ihåg att direkt köpa deras myggmedel när vi kommer fram. Kan man ha det på barnen eller är det brutala saker?
Jag köpte en skray och använde det på barnen sen har de en grön pasta som luktar typ liniment till att lindra betten med och den pastan/salvan har jag fått beställning att köpa hem! är bra mot alla bet och läkande!
Av Cina36
14 jan. 2012 16:33
Tycker att man släpar med sig onödigt mycket hemmifrån när man kan få superhjälp med allt i thailand.....kommer aldrig mer att släpa med mej apoteksprylar! gubben vart dålig i magen ....gick till apoteket och efter 3 timmar var han bra! myggmedel och pasta mot kliandet köpte jag i ministore.

Barnen förstod att de inte fick klia för då kunde de bli jättesjuka.....och pastan sätter man bara på betten! har även fått hjälp när min dotter fick bränblåsor i ansiktet och det funkade super=))

naturligtvis ska man ta med sig förstadagen prylar som solkräm,tandkräm mm så att man slipper iväg och handla omg.
Av Pelle77
14 jan. 2012 18:25
Mygg ogillar svett så duscha innan utgång på kvällen och kyl av er i rummet med ac. Just ac kan vara bra att minimera mygg på rummet. Håll dörrar stängda till balkongen, ffa i skymningen då de brukar komma fram. Spraya sedan in anklar och underarmar och nacke så brukar man få mindre bett. Har funkat på mig.
3 dec. 2013 02:51
Citerat från Kentbra:
Tycker inte att myggbeten i Thailand är så farliga. Lider mer av dom i Sverige.
Visst är det bra om man kan låta bli att klia på dem. Då försvinner på ett dygn.
Är i Thailand 4 till 6 månader varje vinter och använder aldrig myggmedel.
Sedan är jag reptil, insekt och växt intresserad. Vilket innebär att jag ofta är ute i djungeln.
Bästa medlet mot allt vad insektsbett och iglar heter är NIKOTIN.
Jag smular sönder 2 askar cigaretter i en hink med varmt vatten. doppar sedan tröja, byxor och sandaler i detta samt blaskar på mig lite på armar och ben innan jag drar ut i regnskogen.
Fungerar perfekt. Visst luktar man lite, men det är bara att duscha när man kommer tillbaka.
Lite kul info! :) Du besvärar dig inte att smörja in dig i myggmedel, men blöter gärna ner dina kläder i nikotionbad :) Det var roligt :)
Av Kentbra
3 dec. 2013 05:55
Myggmedel är nog bra mot mygg.
Men när du är ute efter mörkrets inbrott i en tropisk djungel, så är myggorna inte det värsta.
Fästingar, stora rovkvalster och massor av blodiglar är mycket värre.
Mot dessa hjälper inte myggmedel.
Därför blir det tobaksvatten istället.
Att detta sedan även håller myggorna borta är ju bara ett plus.
Av Marilcj
3 dec. 2013 07:09
Vi reagerar alla olika på mygg, svenska mygg gillar inte mig men thailändska!
Våra svenska mygghjälpmedel hjälper inte utan köp sprayen i Thailand, dessutom finns det en liten rund burk, grön m vitt lock o rött kors på, som man lägger på bettet så dämpar de klådan!
Bästa att göra om man fått många bett o framför allt om man kliat hål är att uposöka ett apotek så får man den salva man behöver o allergitbl som hjälper direkt och sen klarar man resten av resan utan problem
Av Hille2
3 dec. 2013 08:26
Myggas stift hjälper( däremot inte roll-on) men det är ju onödigt att köpa dyrt i Sverige när det thailändska myggmedlet innehåller exakt samma gift. Och man dessutom kan få det med citronellaolja i om man lägger på nån krona.
Av Marilcj
3 dec. 2013 08:35
Stift har inte hjälpt mig, så de är nog individuellt!
Av Hille2
3 dec. 2013 10:23
Citerat från Marilcj:
Stift har inte hjälpt mig, så de är nog individuellt!
Men det thailändska medlet som innehåller samma gift som det svenska hjälper? Kanske du använder den med citronella i då? Så att det är citronoljan som ger effekten. Har du prövat med bara citronolja?
Av Marilcj
3 dec. 2013 16:55
Första året fick vi en flaska Sketelone av bekanta när vi åkte ner, hjälpte ej...andra året hade jag m Mygga o jag har haft med US622 el vad den heter, testat Aulan o Soffeel, olika former av Sketelone men inget biter nämnvärt, ja förutom myggen.
En väninnas dotter har samma problem o för två år sedan en äldre bekant som var med, sambon tar inget medel alls o klarar sig helt, men han lider av mygg o knott här hemma och det gör inte jag.

De lustiga är att efter en besök till sköterskan o salva, allergitabletter för 3 dar o ibland en 5 dagars kur m antibiotika så lämnar myggen mig ifred resterande 3-4 v.
Får testa Citronellan i år 😊
Av Lampang
3 dec. 2013 17:52
Ät mycket vit lök, mat med mycket stark chili.
Av Marilcj
3 dec. 2013 17:56
Citerat från Lampang:
Ät mycket vit lök, mat med mycket stark chili.
Är det inte de i all Thaimat 😉
Måste va den riktigt starka chilin då, vitlöksälskare men håller mig ti medium styrka
Av Hille2
3 dec. 2013 18:04
Citerat från Marilcj:
Första året fick vi en flaska Sketelone av bekanta när vi åkte ner, hjälpte ej...andra året hade jag m Mygga o jag har haft med US622 el vad den heter, testat Aulan o Soffeel, olika former av Sketelone men inget biter nämnvärt, ja förutom myggen.
En väninnas dotter har samma problem o för två år sedan en äldre bekant som var med, sambon tar inget medel alls o klarar sig helt, men han lider av mygg o knott här hemma och det gör inte jag.

De lustiga är att efter en besök till sköterskan o salva, allergitabletter för 3 dar o ibland en 5 dagars kur m antibiotika så lämnar myggen mig ifred resterande 3-4 v.
Får testa Citronellan i år 😊
Kanske myggen är rädda för att få resistenta bakterier pga antibiotikan ;)
Ta det lite försiktigt i början med citronellan, många är allergiska mot den.
Av Lampang
3 dec. 2013 18:09
Äter alltid mycket stark mat ,chili..chili.., även en hel del vitlök, aldrig problem med myggen.