Miami

Av Carro_r
2 sep. 2016 02:01
Visningar: 1210
´Hej!

Jag ska åka iväg med familjen, (mannen och våra tre killar på 6 månader, 8 och 14 år) till Florida den 17/10 och vi kommer vara där i 20 dagar. Vi vill blanda våran vistelse med parkbesök, strandhäng, shopping, everglades och lite av det genuina Florida :-)

Efter att ha läst massa bra och "matiga" trådar här på forumet så har jag hyffsad koll på hur vi ska lägga upp våran resrutt: (Orlando 5 dagar/ Clearwater Beach 5 dagar/ Anna Maria Island 4 dagar/ Sanibel 2 dagar och slutligen Miami 4 dagar).

Mina frågor rör främst Miami, (för där har jag inte alls någon koll!):

Vart är det bäst att kika på boende för en barnfamilj - här är jag ute efter större rum och gärna pool och helst lite "billigare"(B&B, condo etc). Vi kommer ha hyrbil, så inga problem om det inte ligger exakt på South Beach, men gärna nära!

Vad har ni för tips på upplevelser/sevärdheter man inte ska missa i Miami? Har hört om något Art deco kvarter samt konstnärskvarter... och framförallt vad ska man göra på Halloween i Miami - gärna någon "kuslig" parad, där barnen också kan klä ut sig... Bomba på med tips!

Tacksam för alla svar!!
/Caroline
Av Carro_r
2 sep. 2016 09:25
Tusen tack Marie!!! Din sida innehöll verkligen mycket och bra info om alla de olika stadsdelarna, hittade även bra tips på boende :-)
2 sep. 2016 09:41
Citerat från Carro_r:
´Hej!

Jag ska åka iväg med familjen, (mannen och våra tre killar på 6 månader, 8 och 14 år) till Florida den 17/10 och vi kommer vara där i 20 dagar. Vi vill blanda våran vistelse med parkbesök, strandhäng, shopping, everglades och lite av det genuina Florida :-)

Efter att ha läst massa bra och "matiga" trådar här på forumet så har jag hyffsad koll på hur vi ska lägga upp våran resrutt: (Orlando 5 dagar/ Clearwater Beach 5 dagar/ Anna Maria Island 4 dagar/ Sanibel 2 dagar och slutligen Miami 4 dagar).

Mina frågor rör främst Miami, (för där har jag inte alls någon koll!):

Vart är det bäst att kika på boende för en barnfamilj - här är jag ute efter större rum och gärna pool och helst lite "billigare"(B&B, condo etc). Vi kommer ha hyrbil, så inga problem om det inte ligger exakt på South Beach, men gärna nära!

Vad har ni för tips på upplevelser/sevärdheter man inte ska missa i Miami? Har hört om något Art deco kvarter samt konstnärskvarter... och framförallt vad ska man göra på Halloween i Miami - gärna någon "kuslig" parad, där barnen också kan klä ut sig... Bomba på med tips!

Tacksam för alla svar!!
/Caroline
Trodde ju aldrig att det skulle hända men för första gången kan jag vara tveksam att rekommendera Miami Beach :-)
Tyvärr har man nu lokalt spriden Zika i South Beach (och Wynwood i Miami). Gravida kvinnor avrådes att resa dit t.o.m.

Tror det var igår man stängde Miami Beach Botanical Garden efter att en smittad mygga hittats där.

Även om risken att smittas är minimal så känns det olustigt, själv tittar vi på alternativ och väljer antagligen LAuderdale By The Sea för de dagar vi tänkt ta i South Beach i Oktober, om nu inte läget förbättras innan dess, vilket vi fortfarande hoppas på.

För övrig info och saker att göra, www.floridasidan.se
2 sep. 2016 09:51
Citerat från Carro_r:
Tusen tack Marie!!! Din sida innehöll verkligen mycket och bra info om alla de olika stadsdelarna, hittade även bra tips på boende :-)
Tack så mycket, roligt att höra!
Av Birgere
2 sep. 2016 11:55
Om man är i riskgruppen för att råka illa ut av en Zika smitta så tycker även jag att man ska hoppa över South Beach nästa resa.
Om man däremot som kvinna inte är eller inom den närmsta tiden kan bli gravid så ser jag ingen anledning att inte besöka SoBe.
Män däremot måste vara medvetna att dom är potentiella smittobärare 6 månader efteråt och bör agera som om dom hade en venerisk sjukdom under det halvåret.
Tänk på att dom flesta inte får några symtom av att drabbas av Zika viruset och därför inte vet om att dom är smittade.

Så min slutsats är att om det inte finns någon risk att direkt eller indirekt smitta ett foster så skulle jag inte ha några betänkligheter att resa till SoBe.
2 sep. 2016 12:10
Citerat från Birgere:
Om man är i riskgruppen för att råka illa ut av en Zika smitta så tycker även jag att man ska hoppa över South Beach nästa resa.
Om man däremot som kvinna inte är eller inom den närmsta tiden kan bli gravid så ser jag ingen anledning att inte besöka SoBe.
Män däremot måste vara medvetna att dom är potentiella smittobärare 6 månader efteråt och bör agera som om dom hade en venerisk sjukdom under det halvåret.
Tänk på att dom flesta inte får några symtom av att drabbas av Zika viruset och därför inte vet om att dom är smittade.

Så min slutsats är att om det inte finns någon risk att direkt eller indirekt smitta ett foster så skulle jag inte ha några betänkligheter att resa till SoBe.
Det är ju också så att man inte vet mycket om hur Zika fungerar, det kommer ständigt nyheter. Man kan få svåra symptom och kanske långt fram i tiden, viruset kan t.o.m. vara dödligt enligt uppgifter nu.

Man ska ju inte överdramatisera men var och en bör fundera på om man vill resa till områden som drabbats eller inte.

Själv kommer vi antagligen avstå dessa områden under nästa resa men vi har å andra sidan varit där många gånger redan och kommer åka dit igen i vår om problemen är under kontroll då. Möjligen är redan det värsta över, tror inte det rapporterats nya fall nu på ett tag.

http://www.miamiherald.com/news/local/environment/article93172247.html

Det är förvisso inte bara i Miami, Miami Beach det förekommit lokal smitta (de allra flesta fall är smittan överförd utomlands, främst i sydamerika) ett fåtal fall har registrerats på andra platser.

http://www.miamiherald.com/news/health-care/article66790817.html
Av Carro_r
2 sep. 2016 13:21 (redigerad)
Hej!

Tack så mycket för all info ang Zika!

Jag får överväga om vi verkligen ska skippa Miami pga detta... Samtidigt är vi inte i någon planering inför att bli gravida - tre killar får räcka för oss och några dödsfall har det väl ändå inte varit som kan bevisas höra ihop med Zika?
Det vore trist att missa Miami när detta är lite av huvudnummret för min del av resan!

Boende i FL kanske är en bättre idé och sedan göra dagsturer in till Miami?!

@ floridasidan.se - genast Ska titta på din sida för lite fler tips! Kanske du har några guldkorn åt mig i Clearwater Bech och Anna Maria Island!?

Har Ni något tips ang Halloween, var man kan fira detta bäst - barnen vill gärna prova på "trick or treats" som ju ska vara så stort i USA så berätta gärna!!!

Med vänlig hälsning /Caroline
Av Birgere
2 sep. 2016 13:21
Visst finns det frågetecken runt Zika och andra sjukdomar men vi vet att en vanlig influensa är långt farligare än Zika och inte sätter jag mig i en grotta under influensatider.
Dom fall som rapporterats som farliga ihop med Zika har främst varit Guillain-Barrés syndromet. Och det är kanske inte omöjligt att det finns ett samband, men o andra sidan har vi runt 150 fall av detta i Sverige redan idag utan Zika då det oftast inträffar efter en virus eller bakteriesmitta som en ren följdsjukdom.

Om vi sedan ser till sannolikheten att bli smittad i Miami Beach...
Först så måste det dyka upp en mygga som sticker dig.... jag har aldrig vad jag kommer ihåg blivit myggbiten i Florida om vi bortser från Everglades, men där är det en annan myggsort som inte bär på Zika viruset.
Om man ändå blir stucken så ska man ha en sådan otur att just den myggan för 1-2 veckor sedan stack en annan människa som hade varit på resa i Syd/centralamerika och som dessutom blivit stucken av en Zikamygga där 2 veckor innan.

Skulle allt detta ändå inträffa så är väl risken kanske 1 på tusen att jag får besvär.

Inte ens Murphy skulle kunna komma upp med det scenariet. :-D
Av Carro_r
2 sep. 2016 13:31
Citerat från Birgere:
Visst finns det frågetecken runt Zika och andra sjukdomar men vi vet att en vanlig influensa är långt farligare än Zika och inte sätter jag mig i en grotta under influensatider.
Dom fall som rapporterats som farliga ihop med Zika har främst varit Guillain-Barrés syndromet. Och det är kanske inte omöjligt att det finns ett samband, men o andra sidan har vi runt 150 fall av detta i Sverige redan idag utan Zika då det oftast inträffar efter en virus eller bakteriesmitta som en ren följdsjukdom.

Om vi sedan ser till sannolikheten att bli smittad i Miami Beach...
Först så måste det dyka upp en mygga som sticker dig.... jag har aldrig vad jag kommer ihåg blivit myggbiten i Florida om vi bortser från Everglades, men där är det en annan myggsort som inte bär på Zika viruset.
Om man ändå blir stucken så ska man ha en sådan otur att just den myggan för 1-2 veckor sedan stack en annan människa som hade varit på resa i Syd/centralamerika och som dessutom blivit stucken av en Zikamygga där 2 veckor innan.

Skulle allt detta ändå inträffa så är väl risken kanske 1 på tusen att jag får besvär.

Inte ens Murphy skulle kunna komma upp med det scenariet. :-D
Nej visst! När man lägger fram det på det viset så låter det ju väldigt långsökt att man ska bli smittad... Större risk att man krockar med bilen :-)
2 sep. 2016 13:43
Risken är väldigt liten men ca. 45 fall som smittats lokalt, dessa kanske inte säger likadant, ca. 80 procent är symptomfria och de flesta av dem upptäcks förmodligen aldrig och om framtida följder av sjukdomen verkar man veta ganska lite just nu, mest gissningar. Det är ingen epidemi och liten risk men jag skulle aldrig kunna övertala frugan att åka dit just nu, det är en sak som är säker ;-)

Jag tänker ju inte avråda någon att åka dit (förutom då gravida, eller de som tänker bli) men tycker man ska känna till detta när man planerar en resa.
Av Birgere
2 sep. 2016 13:56
Citerat från Floridasidan:
Risken är väldigt liten men ca. 45 fall som smittats lokalt, dessa kanske inte säger likadant,
Är dom inte gravida kanske dom bara är tacksamma då man visst blir immun efter att ha varit smittad.

Men man måste ju sätta allt i ett perspektiv, 2 svenskar på semester utomlands dör varje dag, det är drygt 100/år bara i Thailand och säkert drabbas folk som reser till Miami också även om jag inte sett någon statistik på. Inte slutar vi resa för det.
2 sep. 2016 14:17
Så är det men vissa kör gärna moppe utan hjälm i Thailand, besöker Favelor med ärvda guldkedjan runt halsen, andra funderar på vilka risker man vill utsätta sig för, vissa inga och stannar hemma, andra vågar inte flyga, var och en bedömmer vad de vill och handlar efter det.
2 sep. 2016 14:23
Citerat från Carro_r:
Hej!

Tack så mycket för all info ang Zika!

Jag får överväga om vi verkligen ska skippa Miami pga detta... Samtidigt är vi inte i någon planering inför att bli gravida - tre killar får räcka för oss och några dödsfall har det väl ändå inte varit som kan bevisas höra ihop med Zika?
Det vore trist att missa Miami när detta är lite av huvudnummret för min del av resan!

Boende i FL kanske är en bättre idé och sedan göra dagsturer in till Miami?!

@ floridasidan.se - genast Ska titta på din sida för lite fler tips! Kanske du har några guldkorn åt mig i Clearwater Bech och Anna Maria Island!?

Har Ni något tips ang Halloween, var man kan fira detta bäst - barnen vill gärna prova på "trick or treats" som ju ska vara så stort i USA så berätta gärna!!!

Med vänlig hälsning /Caroline
Anna Maria kan Marcus_P nog berätta massor om. Clearwater Beach är mest stranden som lockar enligt min erfarenhet men det finns en del man kan göra utfärder till så klart, bland de trevligare vi gjort där var Heritage Village, Pinellas County. Lite bilder finns i vårt fotoalbum http://foto.floridasidan.se/#!album-53-25

Vid Halloweentid är Universals Parker något extra och för trick or treat är det väl bara att ge sig ut och ringa på ;)
Av Birgere
2 sep. 2016 16:10
ang Halloween , vi fick tipset om att besöka Celebration utanför Orlando av dom vi brukar hyra semesterbostad av. Det är precis som man ser på amerikanska filmer. Massor med folk ute o rör på sig, fantastiska utsmyckningar och en massa läbbiga "moster".

Men nu hade ni visst planerat att vara i Miami då, googla runt lite o se om det tipsas om ngt speciellt. Kanske medlem Miamitravel har koll på detta.
Av Carro_r
2 sep. 2016 23:44
Citerat från Birgere:
ang Halloween , vi fick tipset om att besöka Celebration utanför Orlando av dom vi brukar hyra semesterbostad av. Det är precis som man ser på amerikanska filmer. Massor med folk ute o rör på sig, fantastiska utsmyckningar och en massa läbbiga "moster".

Men nu hade ni visst planerat att vara i Miami då, googla runt lite o se om det tipsas om ngt speciellt. Kanske medlem Miamitravel har koll på detta.

Tack! Ni är verkligen experterna, misstänkte att jag skulle få en massa bra tips! Det låter fantastiskt med Celebration, nu är vi dock i Miami vid Halloween, såg att det skulle vara parad och massa kul för barnen vid Coconut Grove så vi får nog ta och testa det.
Pratade med mannen och han tycker att vi inte skulle oroa oss för zikan.
Nu längtar jag bara till att få komma iväg! Första gången i Florida, ska bli underbart!
Trevlig kväll!
Med vänlig hälsning /Caroline
Av Carro_r
2 sep. 2016 23:49
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Carro_r:
Hej!

Tack så mycket för all info ang Zika!

Jag får överväga om vi verkligen ska skippa Miami pga detta... Samtidigt är vi inte i någon planering inför att bli gravida - tre killar får räcka för oss och några dödsfall har det väl ändå inte varit som kan bevisas höra ihop med Zika?
Det vore trist att missa Miami när detta är lite av huvudnummret för min del av resan!

Boende i FL kanske är en bättre idé och sedan göra dagsturer in till Miami?!

@ floridasidan.se - genast Ska titta på din sida för lite fler tips! Kanske du har några guldkorn åt mig i Clearwater Bech och Anna Maria Island!?

Har Ni något tips ang Halloween, var man kan fira detta bäst - barnen vill gärna prova på "trick or treats" som ju ska vara så stort i USA så berätta gärna!!!

Med vänlig hälsning /Caroline

Visa mer
Anna Maria kan Marcus_P nog berätta massor om. Clearwater Beach är mest stranden som lockar enligt min erfarenhet men det finns en del man kan göra utfärder till så klart, bland de trevligare vi gjort där var Heritage Village, Pinellas County. Lite bilder finns i vårt fotoalbum http://foto.floridasidan.se/#!album-53-25

Vid Halloweentid är Universals Parker något extra och för trick or treat är det väl bara att ge sig ut och ringa på ;)
Tack för tipset! Jag, gick in på Universal och såg precis att man kunde köpa till en annan biljett med Halloween Night. Ska genast bokas!
Vilka härliga bilder! Blev supersugen på en dagstur dit! Åhh, nu längtar jag, ska bli jättekul att äntligen komma iväg till Florida!
Trevlig kväll! Med vänlig hälsning /Caroline
1 okt. 2016 01:15
Carro,

Jag har inte last alla inlagg ovan men jag ser att det skrevs nagot om Clearwater Beach. Jag har bott dar c:a 10 och kanner till omradet mer an val. Jobbar inom turistindustrin sa det ar mitt jobb att kanna till Florida. Jag har ocksa skrivit ett dokument om varfor vi valde just Clearwater Beach pa Floridas vastkust. Det ar ganska omfattande och vi kommer att lagga ut det pa Florida.nu nar Redaktorn har rattat min skapelse. Om du vill ha det sa skicka mig ett meddelande sa far du det.

Ser ocksa att det skrivs en del om Zika och jag kommer inte att saga emot ett ord vad som skrivs. Men en sak som jag kan saga och det ar att vissa medier har hypat upp det hela enormt. Man far ta det hela med en nypa salt vad en del journalister skriver. Manga rusar ivag for snabbt for att fa sina rubriker pa forstasidan. Tycker att Floridasidan drog en bra jamnforelse om att turist i Thailand. Man kan inte sluta att leva for em mygga..

Samma sak har det varit med orkaner. Men, just nu i skrivande stund ar vi en maktig orkan som kan drabba oss nasta vecka. Ikvall var den uppgraderad till en cat 4. Kommer den att sla till mot Florida da far median nagot riktigt allvarligt att skriva om. Vi far se om ett par dagar.

Sag inget direkt om ni skall besoka Universal Studios. Skall ni gora det far nio gratis Express Pass om ni bor pa Royal Pacific, Hard Rock Hotell eller Portofino. Express Passen ar mycket dyra sa det kan lona sig stort att kolla detta. Hor av dig om du vill ha mer info har eller logga in pa varan websida.

Welcome to Florida
Gunnar
1 okt. 2016 20:54
Hej!
Jag såg att ni tänkte boka Universals Halloween Horror Night, vill bara säga att om ni inte varit på något sådant innan så var beredda på att det kan vara riktigt otäckt. Se gärna på filmerna som Universal lägger ut och sen lägg på att det är sjukt läskigt där i mörkret. Jag gillar det men även om jag vet att det är på "låtsas" så är jag lika vettskrämd varje gång ändå.

Kom hem från Florida för två veckor sedan och Zika tänkte vi inte så mycket på, utom på Disneyparkerna där de hade satt upp små stånd dit man kunde gå och spraya sig med myggmedel.

Ni kommer att ha det så bra på er resa, när vi åkte hem så var det ca 32-35 grader och vattnet var runt 30 grader varmt. Trevlig resa!
Av Carro_r
3 okt. 2016 12:28
Hej Gunnar,
Jag har varit inne på din sida Florida.nu och sett en massa fina tips där! Kommer bland annat att åka upp till Mount Dora och besöka Kelly Park efter att ha läst ditt inlägg om den mysiga staden! Nu sitter jag dock hemma och oroar mig för orkanen Matthew. Du får gärna återkomma med uppdatering på läget, då det inte skrivs så mycket här hemma i Sverige. Tack för tipsen angående Universal - nu var dessa biljetter redan bokade, men kan vara bra att veta om såna rabatter ifall man åker dit vid annat tillfälle! Har även läst dina tips om Clearwater Beach och det är verkligen en del av resan som vi ser fram emot då vi planerat att stanna 5 dagar i det området! Ha en fin dag, så håller vi tummarna för att Matthew håller sig långt borta från Florida! //Caroline

>Citerat från Floridanu:
Carro,

Jag har inte last alla inlagg ovan men jag ser att det skrevs nagot om Clearwater Beach. Jag har bott dar c:a 10 och kanner till omradet mer an val. Jobbar inom turistindustrin sa det ar mitt jobb att kanna till Florida. Jag har ocksa skrivit ett dokument om varfor vi valde just Clearwater Beach pa Floridas vastkust. Det ar ganska omfattande och vi kommer att lagga ut det pa Florida.nu nar Redaktorn har rattat min skapelse. Om du vill ha det sa skicka mig ett meddelande sa far du det.

Ser ocksa att det skrivs en del om Zika och jag kommer inte att saga emot ett ord vad som skrivs. Men en sak som jag kan saga och det ar att vissa medier har hypat upp det hela enormt. Man far ta det hela med en nypa salt vad en del journalister skriver. Manga rusar ivag for snabbt for att fa sina rubriker pa forstasidan. Tycker att Floridasidan drog en bra jamnforelse om att turist i Thailand. Man kan inte sluta att leva for em mygga..

Samma sak har det varit med orkaner. Men, just nu i skrivande stund ar vi en maktig orkan som kan drabba oss nasta vecka. Ikvall var den uppgraderad till en cat 4. Kommer den att sla till mot Florida da far median nagot riktigt allvarligt att skriva om. Vi far se om ett par dagar.

Sag inget direkt om ni skall besoka Universal Studios. Skall ni gora det far nio gratis Express Pass om ni bor pa Royal Pacific, Hard Rock Hotell eller Portofino. Express Passen ar mycket dyra sa det kan lona sig stort att kolla detta. Hor av dig om du vill ha mer info har eller logga in pa varan websida.

Welcome to Florida
Gunnar
Av Carro_r
3 okt. 2016 12:34
Hej!
Tack för omtanken och varningen ang Horror Night, vi har sett klipp på Youtube och tycker ändå att det ser väldigt spännande ut, så jag tror nog att våra killar inte ska bli alltför rädda... :-) Vad kul att höra att ni själva fick en fantastisk semester! Temperaturen i luften och vattnet låter verkligen som min cup of tea ;-) Vi har bunkrat upp med myggmedel, så jag hoppas man inte behöver tänka på zikan så pass att det förstör semestern.... Ha det bra och tack för tipsen! /Caroline >Citerat från Dalton17:
Hej!
Jag såg att ni tänkte boka Universals Halloween Horror Night, vill bara säga att om ni inte varit på något sådant innan så var beredda på att det kan vara riktigt otäckt. Se gärna på filmerna som Universal lägger ut och sen lägg på att det är sjukt läskigt där i mörkret. Jag gillar det men även om jag vet att det är på "låtsas" så är jag lika vettskrämd varje gång ändå.

Kom hem från Florida för två veckor sedan och Zika tänkte vi inte så mycket på, utom på Disneyparkerna där de hade satt upp små stånd dit man kunde gå och spraya sig med myggmedel.

Ni kommer att ha det så bra på er resa, när vi åkte hem så var det ca 32-35 grader och vattnet var runt 30 grader varmt. Trevlig resa!
3 okt. 2016 12:37
Citerat från Carro_r:
Hej Gunnar,
Jag har varit inne på din sida Florida.nu och sett en massa fina tips där! Kommer bland annat att åka upp till Mount Dora och besöka Kelly Park efter att ha läst ditt inlägg om den mysiga staden! Nu sitter jag dock hemma och oroar mig för orkanen Matthew. Du får gärna återkomma med uppdatering på läget, då det inte skrivs så mycket här hemma i Sverige. Tack för tipsen angående Universal - nu var dessa biljetter redan bokade, men kan vara bra att veta om såna rabatter ifall man åker dit vid annat tillfälle! Har även läst dina tips om Clearwater Beach och det är verkligen en del av resan som vi ser fram emot då vi planerat att stanna 5 dagar i det området! Ha en fin dag, så håller vi tummarna för att Matthew håller sig långt borta från Florida! //Caroline

>Citerat från Floridanu:
Carro,

Jag har inte last alla inlagg ovan men jag ser att det skrevs nagot om Clearwater Beach. Jag har bott dar c:a 10 och kanner till omradet mer an val. Jobbar inom turistindustrin sa det ar mitt jobb att kanna till Florida. Jag har ocksa skrivit ett dokument om varfor vi valde just Clearwater Beach pa Floridas vastkust. Det ar ganska omfattande och vi kommer att lagga ut det pa Florida.nu nar Redaktorn har rattat min skapelse. Om du vill ha det sa skicka mig ett meddelande sa far du det.

Ser ocksa att det skrivs en del om Zika och jag kommer inte att saga emot ett ord vad som skrivs. Men en sak som jag kan saga och det ar att vissa medier har hypat upp det hela enormt. Man far ta det hela med en nypa salt vad en del journalister skriver. Manga rusar ivag for snabbt for att fa sina rubriker pa forstasidan. Tycker att Floridasidan drog en bra jamnforelse om att turist i Thailand. Man kan inte sluta att leva for em mygga..

Samma sak har det varit med orkaner. Men, just nu i skrivande stund ar vi en maktig orkan som kan drabba oss nasta vecka. Ikvall var den uppgraderad till en cat 4. Kommer den att sla till mot Florida da far median nagot riktigt allvarligt att skriva om. Vi far se om ett par dagar.

Sag inget direkt om ni skall besoka Universal Studios. Skall ni gora det far nio gratis Express Pass om ni bor pa Royal Pacific, Hard Rock Hotell eller Portofino. Express Passen ar mycket dyra sa det kan lona sig stort att kolla detta. Hor av dig om du vill ha mer info har eller logga in pa varan websida.

Welcome to Florida
Gunnar
Visa mer

Citerat från Carro_r:
Hej Gunnar,
Jag har varit inne på din sida Florida.nu och sett en massa fina tips där! Kommer bland annat att åka upp till Mount Dora och besöka Kelly Park efter att ha läst ditt inlägg om den mysiga staden! Nu sitter jag dock hemma och oroar mig för orkanen Matthew. Du får gärna återkomma med uppdatering på läget, då det inte skrivs så mycket här hemma i Sverige. Tack för tipsen angående Universal - nu var dessa biljetter redan bokade, men kan vara bra att veta om såna rabatter ifall man åker dit vid annat tillfälle! Har även läst dina tips om Clearwater Beach och det är verkligen en del av resan som vi ser fram emot då vi planerat att stanna 5 dagar i det området! Ha en fin dag, så håller vi tummarna för att Matthew håller sig långt borta från Florida! //Caroline

>Citerat från Floridanu:
Carro,

Jag har inte last alla inlagg ovan men jag ser att det skrevs nagot om Clearwater Beach. Jag har bott dar c:a 10 och kanner till omradet mer an val. Jobbar inom turistindustrin sa det ar mitt jobb att kanna till Florida. Jag har ocksa skrivit ett dokument om varfor vi valde just Clearwater Beach pa Floridas vastkust. Det ar ganska omfattande och vi kommer att lagga ut det pa Florida.nu nar Redaktorn har rattat min skapelse. Om du vill ha det sa skicka mig ett meddelande sa far du det.

Ser ocksa att det skrivs en del om Zika och jag kommer inte att saga emot ett ord vad som skrivs. Men en sak som jag kan saga och det ar att vissa medier har hypat upp det hela enormt. Man far ta det hela med en nypa salt vad en del journalister skriver. Manga rusar ivag for snabbt for att fa sina rubriker pa forstasidan. Tycker att Floridasidan drog en bra jamnforelse om att turist i Thailand. Man kan inte sluta att leva for em mygga..

Samma sak har det varit med orkaner. Men, just nu i skrivande stund ar vi en maktig orkan som kan drabba oss nasta vecka. Ikvall var den uppgraderad till en cat 4. Kommer den att sla till mot Florida da far median nagot riktigt allvarligt att skriva om. Vi far se om ett par dagar.

Sag inget direkt om ni skall besoka Universal Studios. Skall ni gora det far nio gratis Express Pass om ni bor pa Royal Pacific, Hard Rock Hotell eller Portofino. Express Passen ar mycket dyra sa det kan lona sig stort att kolla detta. Hor av dig om du vill ha mer info har eller logga in pa varan websida.

Welcome to Florida
Gunnar
Visa mer
Svarar trots att du bara konverserar med en medlem....

Vi åker själv imorgon bitti och följer Matthew noga. Han har saktat in en del i sin framfart men rör sig sakta men säkert norrut.
Prognosen för Florida har förbättrats, risken för att han ska dra sig västerut på sin bana har minskat. Man uppmanar dock fortfarande boende på Florida Ostkust att hålla koll på läget,faran är inte helt över. Prognoserna är ju osäkrare ju längre fram i tiden de gäller så ju närmre vi kommer i tid ju säkrare ser man hur det kommer gå.

Du håller koll på alla de senaste prognoserna, varningar mm. på http://flhurricane.com/
http://www.miamiherald.com/ rapportera så klart också om läget.
http://flhurricane.com/
3 okt. 2016 13:42
Hej Carro,

Pga av våra affärsaktiviteter är vi tvunga att följa väderutvecklingen mycket nogrant. Nu på morgonen rappoterades det att orkanen har skiftat lite mer till väster så formodligen kommer vi att bli under orkan “watch” senare under veckan. Men, det är fortfarande för tidigigt att säga. En sak som är säker, nästan alla TV kanaler rappoterar nu ständigt läget på orkanen och dess senaste förutspådda framfart.

Den är beräknad att ha passerat våran kustlinje under kommande Fredag och din ankomst är någon vecka senare. I ditt läge skulle jag inte oroa mig. Men, alla som befinner sig just nu på Floridas östkust eller nere pa “the Keys” måste följa utvecklingen noga. Min reckommendation är att köra över till västkusten ganska tidigt i veckan. Vänta inte på en evakueringsorder, då är ni sent ute. Kom ihåg att det kommer att bli ont om hotellrum på västkusten för ni kommer inte att bli ensamma där borta. När (om) evakueringsordern kommer kommer det att bli långa köer väster ut.

Kör ni inte över så ha bilen åtminstående fulltankad och tillräckligt med dricksvatten (i bilen).

Drabbas vi av orkanen så blir det stora skador men det är mest de små byggnaderna som tar störst skada. De stora hotellen kommer att stå kvar. Problemet är vatten och elförsörjningen som slås ut. Därför blir hotellen obeboliga tills detta är fixat. Efter en kraftig orkan kan detta ta flera dagar om inte veckor.

Orkanen är enormt stor så oavsett om den gör “landfall” eller inte så kommer stora delar av Florida att drabbas av mycket regn och hårda vindar under hela veckan.

Genom åren har vi varit med om ett antal orkaner och tar nu varningarna och förberedelserna på mycket allvar. Det kan låta tufft att ha varit med om en orkan men jag lovar, ni kommer att önska att ni aldrig hade stannat kvar OM vi blir drabbade.

Gunnar