Malaysia- sandflugor??

22 mars 2009 18:26
Visningar: 5069
Jag o min blivande hade nästan bestämt oss för en smekmånad i Malaysia i sommar, men så hörde jag om sandflugorna där nere som ska vara pest o pina.. Någon som kan berätta något om detta och om det finns någon plats på östsidan att rekommendera som inte lider av detta? Har ju tänkt oss en skön idyllisk plats, med vita härliga stränder att ligga o njuta på..

/K
Av Tjatta
22 mars 2009 19:22
Vi har varit på Perhentian Besar i juli månad, och där mötte vi inte en enda sandfluga! Jättevacker ö som verkligen kan rekommenderas!
29 mars 2009 20:33
Om det finns sandflugor på stranden ska man vara vaksam. Det finns faktiskt allvarliga sjukdomar som de kan sprida (se nedan). Den sandmygga som sprider smitta heter Phleobotumus och finns i hela sydostasien. Ta med Djungelolja eller liknande och använd på fotleder och fötter där de älskar att bitas. Sandloppor är lokalt förekommande, så ofta räcker det med att byta strand. Det finns tragiska exempel på att en variant av Leishmania (samma sjukdom som spanska gathundar har)kostat inte ont anande turister livet, då i den form av sjukdomen som kallas Visceral leishmaniasis (Kala Azar).
Tyvärr finns det bland os svenskar en nästan otrolig naivitet i kontakten med sjukdomar och faror i sydostasien. Det finns mer än 150 giftormar i tropikerna, giftiga ödlor, spindlar, krokodiler och annat som vi inte har här, och ibland undrar jag om människor är vid sina sinnens fulla bruk när man drar med sig småbarn in i djungeln....
Låt inte detta avskräcka er nu, ta bara reda på vad ni har omkring er. Fråga lokalbefolkningen om de har haft några fall av denguefeber, kala azar eller om det finns sandloppor på stränderna. Om det gör det - bada nån annanstans! Men se upp i vattnet, det finns otäcka saker där också som man kan trampa på. Ta på badtofflor när ni är i vattnet. Bättre än inget alls om ni råkar stiga på giftiga saker...
30 mars 2009 11:37
Hej!
Jag har varit på Pulau Redang under juli månad, inte en enda sandfluga. Bara turkost vatten och vit sand och massor av vackra fiskar.

Hälsn. Ellismellis
Av Dazind
1 apr. 2009 00:43
Visst finns det några stränder med sandflugor, men det finns det väl i princip i alla länder där temperaturen är behaglig och stränderna vita?! Jag var runt på flera öar och stränder i Malaysia och fick högst 3 bett av dom, samtliga av dom på en strand på Tioman. Så särskilt utbrett tycker jag då inte att det är.
Av Fridap
1 apr. 2009 09:45
Hej!

Har också varit på en del öar på östkusten i Malaysia och blev inte biten av några flugor. Det enda stället vi drabbades av dem var på fastlandet! Underbart att resa runt i Malaysia, rekommenderar jag varmt!

//Frida
Av Joakimn
2 apr. 2009 11:28
sand flyes:
Undvik Pulao tigra och Pulao sipadan mycket sandflyes
Men för dykning så är Pulao sipadan ett måste..
Tioman har i perioder haft problem och samtidigt i peroder inga sandflyes..
19 apr. 2009 18:50
Är det någon av stränderna på Tioman som varit speciellt utsatt för sandflugor?
26 apr. 2009 20:01
Perhentian är ett tips! Helt underbara öar! Tioman däremot där blev jag uppäten av sandflugor, hemskt!
Hoppas att ni får det bra!
Av Chemie
30 nov. 2009 20:51
Prat!
Var tvungen att regga mig bara för att slå hål på alla myter från hypokondriker. Jag var i sydostasien i 6 månader utan att få några problem, använde bara flipflops och var mest på landsbygden/djungeln. Malaysia är underbart med dess regnskog och stränder med korallrev. Jag besvärades inte av några sandloppor. Kan rekomendera de lokala myggmedlen, vit flaska med orange/gul etikett. Finns överallt i asien och fungerar. :) Åker ni inåt landet under regnperioden och ska gå i regnskogen, se upp för blodiglar. Ej farliga, gör inte ont men irriterande sår. Ta aldrig på koreller om ni snorklar, för din och korallens skull. Koraller är väldigt ömtåliga och skyddar sig med gift och kan ge kliande sår som inte läker.
30 nov. 2009 21:27
Det som brukar ställa till mesta problemen är brist på solskyddsmedel, småsår som inte läker i värmen och de det härliga vattnet - har inte lidit av några sandflugor någonstans i Malaysia (västkust/ostkust/Borneo)- de kanske inte gillar mitt norrländska blod? Perhentian är trevligt, härligt, rätt säsongsmässigt, relativt lättåtkomligt så detta rekommenderas varmt. Ni åker det är högsäsong - något ni bör ta i beaktande. Bifogar en länk från när vi där senast - http://www.sundstromtravel.se/15-reseberattelser/10-singapore-malaysia-thailand/55-perhentian-island-sundstrom-travel-aker-till-asien/

Mvh/Anders
Av Jaoalle
14 mars 2011 15:13
Jag var på tioman i somras och hade då läst att det var mycket sandflugor där. Vi var på många olika ställen och stränder på tioman och varken jag eller min sambo blev bitna eller märkte av några sandflugor. Så tioman skulle jag sjukt starkt rekomendera till alla!