Koh kho Khao/Kata

Av Sus70
17 okt. 2011 21:34
Visningar: 2239
Hej!

Vi åker till KKK och Kata den 24/12 på en kombinationsresa.
På KKK ska vi på vid KKK Resort och vid Kata In on the beach.

Har någon bott på dessa hotell?

Vad bör man tänka på vid dessa ställen? Mygga har jag förstått att vi bör ta med =) Dagsutflykt till Smilian likaså. Men vad mer bör vi inte missa?

Skulle ni föredra att packa i resväska eller ryggsäck?

Hur lång tid tar det mellam KKK och Kata?
Finns det några bra dykcentra på KKK?

Berätta allt ni vet =)

Tack på förhand!

Mvh Susanne
24 okt. 2011 21:54
Hejsan!

Jag har inte varit vid Kata, men på KKK och åker dit den 30/12 igen.:) Av vad jag förstått så är det två väldigt olika ställen. KKK är lugnet själv. Det finns bara ett fåtal resorter efter den låååånga stranden, 5 st om jag inte minns fel, varav KKK Resort ligger bland de sista från piren och byn sett. Runt resorterna finns inte så mycket mer än några enkla matställen vid stranden plus några massageställen, men det är enkelt att ta sig in till byn. Hotellen brukar ha bussar som kör in vissa tider och annars så är det bara att be dem boka en tuk-tuk el taxi. Eller om ni hyr moppar (som egentligen är lättare motorcyklar.) KKK är en lugn ö med väldigt lite trafik, så deti känns okej att köra moppe överallt. Bensin köper man i flaskor vid stånd ute vid vissa ställen efter vägen. (Ser ut som vitvins-flaskor:)
HaPla Beach är en jättefin strand och så är även Virgin Island som är den allra sista stranden på ön om man följer huvudvägen. Kritvit strand och går man 500 meter från den enda restaurangen så är man helt ensam och känner sig som en Robinson. Dock vådligt att själv köra ner till stranden. Vägen ner är mjuk sand och är en dryg kilometer. Man kan parkera uppe vid vägen och där brukar det stå en pick-up som kör en ner till stranden.
Inne i "byn" finns några klädbutiker, en skräddare, och några restauranger. (förra året ingick tuk-tuk tillbaka till hotellet om man åt på restaurangen närmast piren) Det är en lugn och mysig by. Det fanns EN pub förra året. Allting stänger vid 22.00.
Från Phuket till KKK tar det ca 2 tim inkl longtail över till KKK. Det tar ca 10 min över till fastlandet.
Om jag inte minns fel har KKK resort en utflyktsbutik på området, annars finns det inne i byn. Vi åkte inte till Similan förra året utan nöjde oss med Koh Tachai som ligger närmare. I år blir det dock Similan och Surin ett par dagar även för oss:) Jag tror att närmsta dykcentra ligger i Khao Lak. Då får man ta longtailbåt el färjan över till fastlandet och därifrån taxi till Khao Lak. Tar en dryg halvtimme. Om man vandrar genom byn på fastlandet och tar en taxi uppe från vägen så är det billigare än att ta den nere vid piren. De är oförskämt dyra!
När vi åkte hade vi resväska. Inga problem. Dock kan det kanske vara skönt att den har hjul så man slipper bära! Men det är inte mycket man behöver ha med sig:) Dock kan en liten ryggsäck vara bra att ha när man åker moppe eller ska runt på KKK. Det är billigt att handla på KKK, mycket billigare än inne i Khao Lak - men där finns det mer att välja på. Och säkerligen ännu mer i Phuket!
Kan tillägga att vi inte hade några problem med mygg när vi var där förra året de första veckorna i januari, så det kanske är olika år från år!

Hoppas ni ska trivas lika bra på KKK som jag och min man gjorde:)
Av Sus70
24 okt. 2011 22:03
Hej! Tack snälla för det långa svaret! Vi kommer dit på juldagen och jag kan knappt bärga mig =)

//Susanne
Av Sierra
25 okt. 2011 16:23
Citerat från sus70:

Hur lång tid tar det mellam KKK och Kata?

Tack på förhand!

Mvh Susanne
Det är 145 km och det tar knappt 3 tim med taxi/minivan.
Av Sus70
26 okt. 2011 07:00
Okej! Tack =)

Fler tips? Jag vill veta ALLT =)!
Av Walle
27 okt. 2011 10:47
Hej
Ett litet tips... gå in på Fagerstas sida, hon är en erfaren KKK resenär

Hon har många inlägg som kan vara matnyttiga :-)

/eva
Av Hn82
21 nov. 2011 22:11
Jag bodde på KKK Resort 23 januari - 7 februari i år. Det var helt underbart! Hotellet är rent och fräscht, väldigt personligt med jättegullig personal. När vi var där så var hotellet inte fullbelagt så en dag hade vi en av poolerna helt för oss själva.

Ett tips är att ta en lång promenad längs stranden och gå mot Hapla Beach för att ta en lunch. Ta med er handdukarna och ligg kvar och njut av lugnet,

Enda nackdelen med KKK är att vattnet kan vara grumligt och att det kan vara stor skillnad mellan ebb och flod. En i resesällskapet brände sig på en manet när vattnet låg som högst. Han klarade sig dock väldigt bra. Om man är försiktig så kan man klara sig från allt sånt.

Ni måste även äta på Koh kai 1 som ligger nere vid "hamnen". Jättegod och billig mat!

Ha en trevlig resa!

Jag önskar att jag också kunde resa dit i år, men det får bli nästa :)
14 dec. 2011 12:00
Hej!

Bodde på KKK för två år sedan, vi kom o slutet av säsongen så vi hade en pool för oss själva. Fräscht hotell direkt vid stranden. Kan starkt rekommendera mojjito nere vid strandbaren, himmelskt goda men var beredd på att vänta på att få dom :-D Kan även rekommendera Virgin Beach, ta en tuk-tuk dit sen blir ni hämtade med en pick-up som tar er sista biten ner. Similan är jättevackert men tyvärr överexploaterat med turister vilket förstör hela känslan tycker jag, skulle hellre ta mig till ex Koh Bon. Strax utanför hotellet ute i havet finns en sanddyna som syns när vattnet är lågt. Dit kan man ta sig med en longtailboat och bara njuta. Vad gäller Kata så har vi bott där dock ej på ert hotell. Finns kanske inte så mycket att säga om just Kata förutom att det är väldigt mycket turister och prisnivån högre. Fast gillar ni fart och fläkt samt att ni vill shoppa och äta på internationella restauranger så passar det er perfekt! Dino restaurant är ett ställe som är väldigt poppis, god mat fast ganska "dyrt". Om ni reser med barn kommer dom förmodligen älska stället. Annars är det ganska lätt att ta sig ut i skärgården från Kata både på kortare och längre turer. Undvik dock James Bond Island, finns inget att se förutom en sten i vattnet samt en massa försäljare :-D

Vi åker till Kho kho Khao på nyårsafton och vi längtar!!
Hoppas ni får en kalasresa!
14 dec. 2011 21:50
Vi åker dagen innan nyårsafton till Koh Kho Khao och ska stanna i två veckor! Längtar som en tokig:))
Av Sus70
14 dec. 2011 21:56
Vi lämnar KKK på nyårsdagen =)

10 dagar kvar! Overkligt!!
Av Sus70
11 jan. 2012 20:26
Tack alla ni för fina tips. Vi äääääälskade KKK!!!!!

Karon (inte Kata som vi trodde) var lite för turistigt, men vi hade en ljuvlig vecka där också.

Men KKK!!!!

Oh. My. God.
Av Alexa_b
12 jan. 2012 18:09
Kul att ni haft det bra =)

Vad var bra med KKK?
Var det bra i vattnet, inte mycket maneter och grumligt som man läst om att det kan vara?
Var det jobbig/lång resa mellan KKK och Karon?
Av Sus70
12 jan. 2012 18:49
Hej Alexa!

"Allt" var bra med KKK =) Vattnet är inte grumligt, det är sandigt. Det är stor skillnad på låg/högvatten så vattnet är i rörelse hela tiden så sanden grumlas upp. Inget som störde alls! Vi badade i havet hela dagarna =) Inga maneter alls. Men visst, vattnet i Karon är kristallklart, men som sagt KKK slår allt. Det är lite dyrare på KKK, inga moppar som säljer pannkakor eller phad thai, men lugnet...LUGNET! Inga försäljare, inga skräddare, ingen människohandel...

Resan mellan KKK och Karon tog 1,5-2 timmar med minibuss. Inga problem alls. Man åker genim små samhällen, Kho Lak, djungelvägar och vattenoxar =) en upplevelse i sig. Väl framme vid färjan tar det ca: 7 minuter över till KKK.

Och vet du...en dag då vi åt lunch kom ett gäng DELFINER och simmade förbi vårt hotel! Fantastiskt.

Du kan läsa mer om vår resa på min blogg.

www.susolsson.blogspot.com
Av Ami_hbg
12 jan. 2012 20:22
Hej,
Vad underbart att höra att även ni förälskade er vid Kkk!!
Vi åker imorgon... =) Har 3 härliga veckor att se fram emot.

Kram Ami
Av Sus70
12 jan. 2012 21:05
Underbart! Du var en av dem som fick mig övertygad innan vi åkte =)

Jag skulle LÄTT följa med er!
15 jan. 2012 09:39
Susanne; Kul att ni gillade KKK:) Vi kom hem igår och längtar redan tillbaka. Vi har bott på The Kib tidigare och i år på Andaman, men till nästa resa har vi bokat KKK resort eftersom vi ska ha våra ungdomar med oss. Det verkar som du gillade det hotellet? Vi har bokat Bungalows vid pool 1. Våra ungdomar är 17 - 24 år när vi åker och tror att KKK ska kunna motsvara allas önskemål. Dessutom är det bra att det ligger mitt på ön så vi snabbt kan ta oss till Hapla, Virgin och Sunset plus att det ändå bara tar 10 min att åka in o käka på kvällen.

Ami; Ha en riktigt bra resa! Fick tips om att smörja in oss med Tiger Balsam från en Thai. Verkar som myggen lärt sig "stå ut" med Mygga. Om det är samma med myggen på Hapla och du behöver något annat myggmedel så finns Tiger Balsam i butiken närmast Chilli. Det är den sort som luktar mest som de ogillar, den som är mest orange på förpackningen.
Av Sus70
15 jan. 2012 09:53
Hej! KKK resort var perfekt! suverän service, taxi tillgänglig hela dygnet, frukostbag till den dagen vi åkte på tidig utflykt, bra frukost m.m.
Bungalowsen såg jättefina ut. det finns tre pooler på området. en närmast havet (där höll barnfamiljerna till), en vid den bungalow jag förmodar ni ska bo vid (?), där badade endast de som bodde just där (lugnt och skönt alltså) och en pool där det bodde ett hundratal kineser! De förde ett våldsamt väsen och drack sig redlösa på nyåret... Men vi undvek dem =)

Vi åkte taxi till piren och käkade en kväll (på Chili, rekommenderas!) Vi åt oftast vid hotellet, men gick en kväll bort till en liten restaurang på stranden, Cool house, där ägaren bjöd på eldshow och Thailand godaste mat och Piik nam baa =) Ficklampa rekommenderas eftersom den enklaste vägen är strandvägen.

Vi gick även åt andra hållet en dag. Vi mötte en enda människa...

På KKK resort finns även en mängd utflykter att välja på. Vi bokade dock svindyrt med apollo till Surin...Det kanske är värt att kolla upp med hotellets bokning istället.

Då vi kom till Karon fick jag enorma problem med myggbett. Cortisonsalva och atarax hjälpte mig. Så är man extra känslig (som jag tydligen var) kan man äta antihistamin från första dagen. Mygga fungerade på min sambo, men inget medel hjälpte mig... Trots att vi kom hem för en vecka sedan så kliar de ännu. Det var enda smolket i bägaren för oss!

Till KKK återvänder vi gärna! Och då gärna med mina barn =)
7 juni 2012 10:56
Vad roligt att du gillade KKK så mycket Sus:) Man känner sig alltid osäker när man rek något till en annan person för smaken kan verkligen vara olika!

Vi har bokat de bungalows som ligger vid den lilla runda poolen. Jag och min man åkte över till KKK resort och tittade runt och bestämde vilka bungalows vi ville ha och bokade dessa 4 direkt på plats:)
Vi har också bokat en 2-dagars resa med ett svenskägt företag där nere som heter La Moet. Vi ska åka på deras tur "Tropiska Pärlor" i Krabi skärgård, så får ungdomarna se något annat än Koh Kho Khao också:)

I övrigt kommer vi att ta dagen som den kommer och ungdomarna får styra vad de vill se. Vi kanske gör fler turer eller så blir vi kvar på KKK:)

Känns som en evighet tills det är dags att åka - 6 månader och 15 dagar kvar.....
Av Sus70
7 juni 2012 11:30
Åh så underbart! Vi längtar tillbaka varje dag! Där ni bokat verkar det vara väldigt lugnt (som överallt på KKK)
Fast vid det första området direkt till höger då man kommer till resorten från piren, bodde det hundratals kineser och de kunde verkligen fira nyår om man säger så =)

Men de störde oss inte nämnvärt.

Ni kommer att få en underbar vistelse där! Smart att boka ngt så ungdomarna får sitt. Vi träffade en familj som tyckte att KKK var så tråkigt att de valde att sitta på en buss i 8 timmar till Koh Samui (eller var det Samet..?) för att deras ungdomar höll på dö av tristess. "För det fanns ingen shopping..." Jag tror inte de fattade vilket ställe de skulle komma till. KKK är inte shopping. det är paradiset!

Ha en fantastisk resa om 6 månader!
7 juni 2012 12:23
Tack snälla Susanne:)

Min man och jag har ju varit på KKK tidigare, så våra ungdomar har sett bilderna och hört de lyriska berättelserna som vi haft, men inte velat följa med oss dit då de tyckt det sett helt dött ut!

Men NU när de är äldre och två av dem är i stabila förhållanden sedan några år tillbaka och dessutom flyttat hemifrån med sina tjejer, tycker de att det ska bli jättemysigt att åka dit hela familjen så vi kan umgås med varandra i lugn och ro:) Kan ju iofs bero på att deras tjejer har blivit helt lyriska av mina berättelser :P

Vår "lilleman" som är 17 år är väldigt easygoing. Bara att få resa iväg med både brorsorna OCH deras sambos tycker han är en höjdare! Vart vi åker spelar mindre roll för honom. Han får som yngst alltid mycket uppmärksamhet från alla och tycker det är jättekul att göra saker ihop hela familjen!

Kan ju vara tur att vi inte bor borta vid kinesernas tillhåll - vår stora snacksaliga familj skulle kunna bli för mycket för dem - hahahahaha
Av Sus70
7 juni 2012 12:36
Haha, det skulle vara rätt åt dem, som de levde om =)

Usch vad jag längtar tillbaka nu...En dag då vi åt lunch vid restaurangen på resorten kom en flock delfiner och simmade förbi. Fatta! Min största högsta dröm att få se delfiner live besannades där...
Vi gjorde inte så mkt utflykter. En snorklingstur till Similan, men det tyckte jag var så där. Vackert där ute men nä..Och dödsångest i minibussen till båten. fy fan hur han körde!

vi åkte ju till Kata veckan efter. Aldrig mer! Då kan jag hellre åka till Kanarieöarna. Vidrigt ställe. Men vi hade en fin vecka i alla fall. Det blir ju inte bättre än vad man gör sig =)
7 juni 2012 12:54
Sant:) Jag tror att det kan finnas det som är bra och dåligt överallt. Man kan inte göra mer än försöka läsa på så mycket som möjligt innan och sedan plocka ut godbitarna:) Att åka med shoppingsugna ungdomar till KKK tyder nog tyvärr inte på att de hade läst på innan....

Delfiner har jag aldrig fått förmånen att se där - vad häftigt!!! Det skulle verkligen vara en extrabonus om man fick se det:)

Vi var också till Similan - men jag håller med! Det var ingen höjdare - bara packat med folk! Vi har varit på Koh Tachai tidigare. Jag tyckte det var en trevligare utflykt! Ska bli spännande att åka med La Moet som jag hört mkt gott om! Jag får återkomma om det var värt det!

Jag tycker också det är hemskt när de kör som galningar. Har sett flera hemska olyckor där nere, så nu när jag bokade resan med La Moet så bad jag dem ordna transporten åt oss ner till Krabi med minivan och en chaufför som kör LUGNT! De har lovat ordna det så jag håller verkligen tummarna för det! Jag har ju mina guldägg med mig den här gången:)

Nu har jag hittat till din blogg:)
7 juni 2012 13:27
Har läst....... och nu längtar jag ännu mer:))
Av Svensi
3 aug. 2012 12:35
Hej alla!
Alla positiva ord om KKK väcker mitt intresse. Undrar över boende. Vi vill bo på stranden i en egen bungalow med havet utanför dörren. Nån som har tips? Vi har en 3- och 7-åring.
Av Sus70
3 aug. 2012 13:48
Koh Kho Khao resort har bungalows vid havet. Dessutom finns det pooler vid dem också.

Vi bodde på hotellet men många barnfamiljer bodde i bungalows.

KKK resort var gästvänligt. Det ligger längst bort, ca 10 min med tuktuk från piren. Vilket inte var några problem då hotellet gärna kör er dit.

En dag simmade delfiner förbi utanför resorten! Jag kan verkligen rekommendera er det stället!
Av Svensi
3 aug. 2012 18:58
Tack Susanne! Är stranden barnvänlig? AC i bungalow? Andra paradisstränder med trevligt boende du kan rekomendera?
Hälsningar
Sven
Av Sus70
3 aug. 2012 19:08
Koh Kho Khao är ett paradis av rang. Lugnt och skönt. Det kan gå höga vågor men då kan ni ju dra er till poolen. (höga vågor för så små barn) AC vet jag inte om det var i Bungalowern men det måste det nästan vara eftersom det är varmt!

På kvällarna kan man gå en kilometer på stranden till en urmysig thairestaurant som hade sådan god mat att vi storknade! Ägaren bjöd även på eldshow. (ta med ficklampa, det är kolmörkt...!)

En dag gick vi norrut. I en timme. Vi mötte INGEN!

Vi tog en snorkeltur till Surin. Dyrt och inte värt pengarna. Dessutom kör de Thailändska chaufförerna väldigt..illa.. Snorklingen var underbar, men den hittar man säkert på mindre exploaterade ställen också.

Veckan efter åkte vi till Karon...fy fan säger jag...Aldrig mera Phuket! Visst, vi hade en fin vecka, men KKK slår allt jag varit med om.
16 aug. 2012 00:02
Jag kan inte mer än hålla med Sus:) KKK resort är ett bra hotell om man har barn. Och även bungalowerna har AC:) En fördel med KKK resort är att de har en liten butik där man kan köpa glass, godis, läsk o dyl. De är det enda hotellet som har butik inom hotellområdet. Annars får man åka in till piren o handla.
Ett annat hotell som jag tyckte om var KKK Island beach resort (även kallat The KIB) med pool-access. Det var jätteskönt att ha sin egen uteplats direkt i anslutning till en pool.

Jag håller även med om att Surin (och även Similan) är överreklamerade. Vill man göra en båtutflykt finns en liten ö närmare som heter Koh Tachai dit det går dagsturer. Där kan man även snorkla och snorklingen skiljer sig inte nämnvärt från varken Surin eller Similan. Dessutom billigare och mindre folk:) Vill man absolut till Surin eller Similan bör man satsa på en 2-dagars tur så man övernattar i närheten och hinner snorkla innan alla turistbåtarna dyker upp!

Något annat som är trevligt i närheten av KKK är söndagsmarknaden i Takua Pa på fastlandet. Det är Thailändarnas marknad och är otroligt livlig och intressant med många vackra maträtter som tillagas på plats.

Vad gäller stränder på KKK så finns det egentligen bara en strand. Den löper över hela ön och har bara olika namn vid olika delar av den; t ex Hapla Beach, Virgin Beach, Sunset Beach. Totalt är stranden nästan 2 mil lång. Vid vissa delar är den helt öde men ju närmare piren man är, ju fler strandrestauranger och massageställen finns det. Men det är fortfarande väldigt FÅ i förhållande till andra ställen i Thailand:) (säkert inte fler än att de går att räkna på ena handens fingrar) Så vill man ha liv och rörelse runt omkring sig ska man INTE åka till KKK. Dit åker man för lugn och ro, god mat, tomma stränder, avsaknad av inkastare och trevliga människor som fortfarande är oförstörda av turismen!
Av Svensi
17 aug. 2012 09:54
Hej!
Tack för era svar.

Är det fin sandstrand? Vad betalade ni för en bungalow på stranden hos KKK-resort? Vi åker runt nyår.

Hälsn
Sven
Av Tina_si
21 aug. 2012 21:36
Hej!

Finns det några restauranger på stranden i närheten av KKK Resort? Är det gångavstånd till piren? Är det någon som vet vilken resort ligger närmast piren?

Mvh
Tina
31 aug. 2012 21:48
Hejsan!
Andaman Princess resort ligger närmast piren, men där är stranden sämst. Vid KKK resort är stranden jättefin. Det är inte promenadavstånd till piren, men det är inget problem. Man kan ta en tuk- tuk eller taxi in till piren och tillbaka för liten peng. KKK resort har en egen restaurang på stranden. Annars tror jag den närmsta ligger en km bort ca. Men det ändras hela tiden. Jag var där i dec och det kan ha tillkommit matställen sen dess. Till middagen brukar de flesta åka in till piren. Det är även enkelt att ta sig runt på KKK med moped och har man hyrt en sådan så är det enkelt att ta sig till piren och till andra stränder med den:)
Det finns inga bussar på KKK, men en taxi eller tuk-tuk tar dig dit du vill och hämtar upp dig igen den tid du vill.
Fast jag föredrar moppe. Ger större frihet:)

När ska du åka?
31 aug. 2012 22:05
Citerat från svensi:
Hej!
Tack för era svar.

Är det fin sandstrand? Vad betalade ni för en bungalow på stranden hos KKK-resort? Vi åker runt nyår.

Hälsn
Sven
Hej!
Det bästa är att kolla på hotellets egen hemsida och på olika bokningssajter och jämföra när du vet vilket datum ni vill åka. Annars har både Apollo och Ving Koh Kho Khao som resmål om ni inte vill boka boende själva, utan åka med en charterarrangör.

Om ni inte bryr er om ifall det finns pool, så har Hapla Beach bungalows till bra priser, men utan pool. De har ingen egen bokningssida, men går att boka via Booking. com.

Man kan även hyra hus gn www.paradisvilla.com. Det ligger nära stranden och har pool, men är inte ett hotell, utan privata villor som hyrs ut om de som äger dem inte är där just den tiden. Det finns två pooler i det området.

Lycka till:)