Jag och sambon vet inte vart vi ska resa. Tips?

5 jan. 2013 15:17
Visningar: 1839
Som överskriften lyder; jag och min pojkvän har bestämt oss för att i år resa bort 1 vecka, men vet inte vilket land/vilken stad som passar oss.

Vi har tänkt oss detta;
-Vi vill mest bara va, och njuta av sol och bad. Hav är ett måste. Vi vill ha värme i havet, så vi kan bada, badkrukor som vi är.
-Vi vill åka inom Europa eller Afrika.
-Vi har tänkt ta en All-inclusive.
-Vi vill åka till ett lugnt ställe, utan rykte om att vara ett "party-ställe för ungdommar"
-Vi ska åka i september-oktober har vi tänkt.
-Det får gärna vara billigt att leva.

Kom med tips är ni snälla!
5 jan. 2013 15:37
Fightree Bay på Cypern borde passa er. Härliga bad, rätt lugnt ställe (Aya Napa är party-stället) och god mat.
5 jan. 2013 15:57
Åk till Kroatien! Fast det verkar inte finnas så många all-inclusive hotell i Kroatien. Verkar som att man oftast hyr lägenhet. Jag och min sambo var på Hvar i somras, slutet maj/början juni, perfekt värme på dagen men kyligt på kvällen och i vattnet. Tror att September är jättebra att åka.
Medlemmen har tagit bort svaret
5 jan. 2013 18:29
Tack för svaren! Fig Tree Bay går hett på min sökmotor just nu :)
Kroation däremot är inget alternativ eftersom vi vill ha all incl. :)

Det måste inte vara billigt att leva, eftersom vi har All inclusive, därav; "det får gärna vara billigt att leva". Alltså inget måste, men kan vara kul att kunna shoppa loss, om man känner för det.
Inte köpa transporter? Om man vill åka runt i landet så är ju inte det betalt med all incl.?!
Sen tänker jag också så att man kanske inte vill äta precis alla måltider på hotellet.
Av Desires
5 jan. 2013 18:38
Kroatien är ett jättebra tips, men några all inclusive känner jag inte till där! VI bor alltid i fräscha lägenheter med havsutsikt där, hotellen tycker inte vi är så speciella där.....men det finns förstås.

Senaste gången vi var där i slutet av september hade vi 20-28 grader på dagarna och ca 23-24 på kvällarna.
I havet var det väl ca 25-26 grader har jag för mig - ljuvligt alltså!
Då var vi i den pittoreska och rofyllda staden Komiza på ön Vis, här kan du se foton o tips från den platsen http://www.desires.se/#post136

Här är ett par all inclusive i Kroatien som jag hittade när jag googlade på det: http://www.allinc.se/all-inclusive/kroatien?gclid=CMz7-6_g0bQCFW96cAodaDAAWw

En annan plats som jag tyckte var så mysig och genuin är Tropea, som ligger i Kalabrien i södra Italien. Vet ej om det finns all inclusive här heller. Är det viktigt för er så är inte heller detta något bra alternativ, kanske andra kan rekommendera all inclusive-hotell för det är inget jag känner till egentligen. Men vill ni uppleva en väldigt charmig och mysig stad i södra Italien som är mycket billigare än i övriga Italien så är Tropea ett bra tips! Jättefina stränder och jättegullig by! Titta in här om du vill se hur det ser ut i Tropea http://www.desires.se/#post12

Ett all inclusive som ska vara bra i Tropea är detta (men vet ej om det är för dyrt..): http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g194939-d637598-Reviews-Rocca_Nettuno-Tropea_Province_of_Vibo_Valentia_Calabria.html

Hittade när jag googlade en sajt med bara "all inclusive" http://www.allinclusive.se/
och en annan sida som visar all inclusive över hela världen http://www.allinc.se/?gclid=COu5h5Xi0bQCFWF7cAod7gQA9Q
5 jan. 2013 23:19
Tack så mycket för tipsen! Ska kolla upp mer om Kroatien imorgon :)
Ska även checka sidorna du länkat! Tack!
Av Snisan
6 jan. 2013 00:59
Hej!

Om du fastnar för Kroatien (det gör du n'r du varit där) och inte MÅSTE ha all inclusive, har jag ett underbart ställe att rekommendera: BRELA på undersköna Makarska rivieran. Vi återkommer ständigt dit på våra rundresor i Kroatien (jag brukar säga: Varför åka till Thailand när Kroatien finns? Ja det beror på vilken årstid förstås) I Brela ska ni no i den del som heter Scit (uttalas shit....) Och där ska ni no i Haus Mikic, med en vidunderlig utsikt över havet och ön Brac. FIINA dubbelrum, som med fantastisk frukost som intages på altanen i Haus M. (om väder för det) kostar 53 Euro/natt. Kolla in Brela på www.brela.com. Googla haus mikic o du får upp det. Ni blir INTE besvikna! Men ni ska åka i september. Oktober kan vara kyligare. Jag tror att Mikic ordnar transfer från/till flygplatsen om man vill. Vi ska dit i juni:)
Lycka till!
Av Annl
6 jan. 2013 03:26
Inte riktigt Europa eller Afrika men Dubai är ett riktigt roligt ställe.
7 jan. 2013 18:52
Tack för tipsen hörrni!
Jag har hört att Kroatien inte har så goa stränder. Stämmer det att det oftast är stenstränder?
Av Desires
7 jan. 2013 20:53
Ja det är mest klapperstens- och stenstränder. Men underbart kristallklart turkost vatten!! (Och oftast sandbotten när man kliver i vattnet) Så vi har alltid badskor när vi kliver i det sköna vattnet där (finns att köpa för en 50-lapp)

Det finns även sandstränder men det är ej såå vanligt! Själv har jag bara upplevt det
- i Omis (3 mil från Split stad på fastlandet) - där finns det flera sandstränder! http://www.desires.se/#post86,
- en långgrund sandstrand på Korcula, som var bäst för barnfamiljer
- stranden Porat på ön Bisevo utanför byn Komiza på ön Vis http://www.desires.se/#post136
- stranden Zlatni Rat på ön Brac är ju också rätt läcker och en av de vackraste i Kroatien, men ej sandstrand http://www.desires.se/#post93

Så är sandstränderna viktiga för er ska ni nog INTE välja Kroatien! Cypern kanske känns bättre för er då, kan jag tänka mig. Där finns ju riktigt fina sandstränder.
Av Snisan
7 jan. 2013 22:19
Jo som Desire Kroatien har mest klippor och stenstränder eller så anlagda bryggor/ pirer, som man badar från. Första gången vi kom dit saknade jag Spaniens stränder och trivdes inte den första veckan faktiskt. Men så körde vi till olika fantastiska ställen och hittade underbara badställen, dock inge sandstränder..... Om ni i första hand vill ha en go fin sandstrand så välj Cypern (eller Kreta, kanske Rethymnon, som är väldigt trevligt) och då rekommenderar JAG Nissi Beach. Fantastisk strand och vattnet är lika fint på Cypern (nästan) som i Kroatien och Montenegro. Strandpromenaden är också SÅ fin vid Nissi Beach. (eller Kreta, kanske Rethymnon, som är väldigt trevligt) Oktober månad på Cypern lär vara gudomligt fin.

Kerstin
Av Snisan
7 jan. 2013 22:24
Haha mitt inlägg blev rena kinesiskan.....Kollar på TV samtidigt som jag skriver......Skulle vara: Som Denise SKRIVER.....Och så kom det med Kreta med på slutet med av nån anledning.....Om ursäkt! Glömde4 säga att den fina ön Rab i Kroatien också har flera fina sandstränder, bl. a, i Lopar. Good luck! Låt oss veta vad det blir:)
Av Annl
12 jan. 2013 07:19
Franska Rivieran har ju fantastiskt fina stränder runt Frejus och där är det sandstrand som gäller,

Vid den tiden ni tänkt åka är det ju dessutom varmt och gott i vattnet där och det är dessutom luite off season-stämning så ni behöver inte vara rädda för att det ska vara partyställe med en massa ungdomar.
16 jan. 2013 20:58
Det blev en helvändning! Det blir nämligen kära kära Thailand :) Det blir tredje gången för mig, men första gången för sambon. Längtar längtar längtar! :)

Det blir att åka runt lite i 14-16 dagar. Har tänkt sova på 3-4 ställen. Har ni tips på finfina ställen som inte är alltför invaderade av turismen och som har grymma stränder så bring it! :)
16 jan. 2013 22:12
Jag skulle rekommendera Dubai, kort resa och billigt att leva med god mat och trevliga människor. Mycket bra restauranger och trevliga hotellbarer.

Hoppas ni får en skön resa!
Tim
Av Snisan
18 jan. 2013 17:38
Haha! OK....Thailand.....Aldrig varit och kommer nog inte dit.....Men har många kollegor som vet kanonställen; fina, vackra, pittoreska ställen utan någon särskild turism! Jag ska ta reda på ett par ställen och återkommer:)
18 jan. 2013 20:29
Tack Snisan. Gör gäärna de! (återkom) :)
Av Snisan
26 jan. 2013 01:00
OK. Nu har jag rekat lite; En kollega rekommenderar def. Koh Chang och Kao Lak (stavas det så? Där Pigge Verkelin miste sin familj i tsunamin.... ).
En annan kollega säger Koh lipe och Railay beach. Koh lipe är supervackert, men runt jul o nyår lär där vara mycket folk. Men det var ju inte då ni skulle åka:) Railay ligger i Krabi, som jag tycker verkar allra vackrast i Thailöand. Good luck! Tala om var det blir:)
28 jan. 2013 10:30
Vi ska åka under jul och nyår faktiskt. Hade siktet inställt på Koh Lipe efter all reklam om det stället, men när du säger så där blir jag osäker.. Vill gärna höra lite thailändska under våra veckor där borta :)
Men jag har hört att Krabi ska vara sjukt mycket turism på (mer än Koh Lipe).. Kan inte det stämma?
Av Snisan
28 jan. 2013 14:11
Reseguiden.se



Hej!

Jaså ni har ändrat resdatum....Ja den tiden lär ju vara bäst i Thailand:) Ja Krabi är det mycket turister i! Men där är ju också vackrast....

Koh lipe är dock ett bättre alt, tror jag. Man kan ju flyga till Krabi flygplats och kolla ett par dagar där (Railey beach...) och sedan ta sig till Koh lipe o några fler öar. Man kan öluffa mellan Railey o Koh lipe, men det tar visst ett par tim åtminstone. Men det gör väl inget? Härligt att vara på havet! Kolla på reseskildringar och se vilken av stränderna där, folk rekommenderar, för det är tydligen olika. Min kollega som rek Koh Chang säger att Filippinerna är finare och mysigare än Thailand.....Kanske något att tänka på? Mindre turister! Likaså Vietnam o Kambodja, som ska vara oförstört fortfarande. Ja du får kolla runt o läsa folks rek. OM ni skulle tänka om och bestämma er för Filippinerna, kan jag fråga kollegan om fina ställen.

Hälsningar

Kerstin