Hawaii 2 veckor - vilka öar prioritera och tips på vilka ställen besöka

22 nov. 2017 18:31
Visningar: 4121
Vi planerar att åka till Hawaii 2 veckor nästa sommar. Vi är en familj med 2 barn, 13 och 9 år gamla.

Vi funderar på ett upplägg med 3 öar, Maui, Big Island samt Oahu med 4-5 dagar på resp ö. Är det ett vettigt upplägg eller är det bättre att fokusera på 2 öar och vilka bör vi i så fall prioritera?

Vi är ute efter att både njuta av fina stränder och naturupplevelser. Barnen vill slappa och bada och jag vill ha upplevelser så vi siktar på en kompromiss. Vi vill även gärna snorkla om det finns fina ställen.

Jag undrar också vilken del av resp ö som är trevligast/bäst att bo på och ha som utgångspunkt för dagsutflykter, tänker att vi kommer hyra bil för att ta oss runt men vill inte flytta runt på resp ö utan bo på ett ställe per ö.

Tar gärna också mot tips på vad vi verkligen inte bör missa och vad som kanske är överskattat.

Tack på förhand
Av Hawaii
22 nov. 2017 19:20
Samtliga öar är givetvis vackra, och det gäller Maui också men de senaste 15-20 åren har Maui gjort sitt bästa att bli mer och mer som en kopia av Waikiki (Oahu), med stora hotell och massor med turister. Med 14 dagar hade jag lagt 5 nätter (4 heldagar) på Kauai och 7-8 nätter på Big Island. Om ni inte absolut vill se Oahu med Waikiki Beach hade jag helt enkelt slopat det. Man kan flyga direkt från amerikanska fastlandet till Lihue (Kauai) och Kona & Hilo (Big Island). Det går faktiskt att flyga till t.ex. Big Island från Sthlm med bara ETT STOPP. (SAS till LAX och United vidare till Kona eller Hilo).
Kauai - nog bäst att bo i, eller nära, Lihue. Mest centralt och lättast att ta sig runt därifrån.
Big Island: kruxet här är att det är faktiskt en ganska stor ö. Du har de bästa stränderna på Kona sidan och de bästa natur upplevelserna på Hilo sidan. Trots vad du sade om att bara bo på ett ställe per ö skulle jag starkt rekommendera att dela upp vistelsen. Kanske 3 nätter Hilo och 4 nätter Kona. Ett ytterligare krux är att på Kona sidan har du alla de fina dyra lyx hotellen (som ligger nära de bra stränderna) c:a 20-30 minuter med bil norr om Kona, och man blir lite isolerad där. Inne i det lilla samhället Kailua-Kona finns det bara 2 MYCKET små stränder, men å andra sidan är det gångavstånd till massor med affärer och trevliga restauranger med havsutsikt. Mitt favorit hotell där: Royal Kona Resort. Inget lyx hotell, men mycket bra läge.
En sak till: om ni bor hela tiden på Kona sidan blir det en MYCKET lång dag om ni vill köra till Hilo sidan och se det aktiva lava flödet vid Kalapana, c:a en timme söder om Hilo med bil PLUS en promenad på cirka 7 km (varje riktning), men kan hyra cyklar. Bästa tiden: precis vid solnedgången och precis efter när det har blivit mörkt. En annan detalj: Kailua-Kona är en kul liten by, MEN med c:a 99% turister. Hilo: raka motsatsen med c:a 99% "locals".
Hjälper gärna om du har frågor.
22 nov. 2017 19:57
Jag har bara varit på Maui i en vecka, och det var fantastiskt! Värt att ha i åtanke är att det regnar mycket på Hawaii, när vi var där i september hade vi två dagar som var helt fina. Och resten av dagarna var det vackert på förmiddagen men framåt eftermiddagen började det blåsa mycket eller regna. Bara en liten side note så där.

Men om ni åker till Maui måste jag tipsa om "Road to Hana". Det är en väg som går runt hela ön där det finns massvis med stopp längs vägen. Kolla upp innan vilka ni vill stanna vid och välj ut cirka 5 st. Detta är en heldags utflykt. Vi badade i vattenfall, gick i en botanisk trädgård och besökte en svart sandstrand bland annat. Superhäftigt verkligen!
26 nov. 2017 13:27
Vi har nu kommit lite längre i planeringen och tror vi nöjer oss med 2 öar för att inte få det för stressig. Lutar mot 9 dagar på Big Island med boende i både Kona och Hilo och 5 dagar på Maui.

Skulle nu vilja ha tips på var på Maui det är bäst att bo samt om någon har rekommendation på trevlig hotel vid stranden och med pool i hyfsad prisklass?
Av Hawaii
26 nov. 2017 17:16
Det var många år sedan jag bodde på hotell i Maui, så har inga rekommendationer. Senast vi var där (ett par år sedan) så hyrde vi privat genom Airbnb och bodde på ett mycket trevligt ställe nära Paia (North Shore, nära vägen ut till Hana), men med tanke på dina önskemål kanske inte det bästa. Du kan hitta massor med hotell genom att "googla" - och leta upp något som blir bra med tanke på prisklass etc.
I Hilo är Hilo Hawaiian Hotel det skapligaste. Definitivt inget lyx hotell, men bra läge och förhoppningsvis acceptabel prisklass.
29 nov. 2017 21:48
Hej!
Vi var på Maui för ett par år sedan och då bodde vi på Ka'anapali Beach Hotel. Ett mycket trevligt Hawaiianskt hotel. Poolen är inte stor men havet precis bredvid och nära Black Rock. Vid Black Rock kan man snorkla och se många fina fiskar och stora sköldpaddor. Det gillade hela vår familj. Andra tips är Snorkling till Ön Molokini (med Pacific Whale Foundation) som verkligen var en upplevelse. Dessutom paddlade vi kanot med en hawaiiansk kanotklubb. Hotellpersonalen är verkligen vänliga och hjälper er att hitta. Hotellet hade även aktiviteter som halsbandsbindning, ukulelespelning mm. Jag är säker på att ni kommer att älska öarna. Det gjorde vi. Vi kommer att återvända till Hawaii i sommar och kommer då tillbringa 5 nätter på Kauai och 8 nätter på Big Island efter förslag från "Hawaii".