Feedback på resrutt Kalifornien 19/12-14/1

16 juli 2015 10:27
Visningar: 278
Hej!

Jag har lusläst hela forumet hur långt bak som helst (på riktigt - jag måste nog gå på avvänjning...) inför vår Kalifornienresa i vinter och skulle så gärna ta emot tips från er proffs.

"Vår" resa innebär jag (25 år) och min sambo (27 år) och ingen av oss har varit i USA innan, det tillsammans med att jag är en nitisk planerare har gjort att en del redan är bokat men jag tar supertacksamt emot tips och synpunkter på vår rutt, för den som har tid. Jag är medveten om att vi har få dagar på varje plats, det är självvalt både med tanke på att vi vill hinna med så mycket som möjligt (förstås) men också för att vi som personer är rastlösa och tröttnar fort, vill "vidare" :-)

Lite såhär har vi tänkt oss:
19/12-22/12 SFO, har bokat Hilton Union Square - Alcatraz etc
22/12 hämta ut hyrbil - Muir Woods - Santa Cruz (övernattning)
23/12 Monterey - 17 mile drive - Carmel (övernattning)
24/12 Highway 1 - Cambria (övernattning)
25/12 Highway 1 - Santa Barbara (övernattning två nätter i SB)
27-31/12 LA (West Hollywood) - Six Flags, Universal, Santa Monica etc etc..
31/12-2/1 Redondo Beach (superfint hotell över nyår osv)
2/1-4/1 Anaheim (eftersom min kille vill se hockey den 3/1..) (ej bestämt boende?)
4/1-6/1 San Diego
(boende Pacific Beach?)
6-8/1 Palm Springs (Joshua National Park)
8/1 Phoenix (eller nån annan roligare stad på väg upp till Grand Canyon?)
9-10/1 Grand Canyon (funderar på boende i parken - vi har t ex kollat på Yavapai Lodge?)
10-13/1 Las Vegas (Death Valley dagsuflykt) (vi funderar på Mirage som boende?)
Sen åker vi upp mot SFO
igen, med en övernattning på vägen, för hemresa den 14/1

Förlåt om jag skriver otydligt:).

Tusen tusen tack på förhand för tips!
16 juli 2015 22:02
Ser väl ok ut. Men med tanke på att ni(liksom vi är) rastlösa så varför 2 dagar i Grand Canyon?
VI bodde precis utanför entren in till parken i Tusayan på ett Best Western. Helt ok boende.

Vi körde från Las Vegas via Hoover Dam och hann ändå in i parken samma dag. Rent krasst kan man kanske uttrycka det så att efter 1 timme blir man lätt mättad av dom fina vyerna.
På förmiddagen dagen efter tog vi en helikoptertur över Grand Canyon vilket var fantastiskt, kostar en slant men ni om ni bara sover där 1 natt så har ni lite pengar därifrån. Vi åkte med Papillon vars flygplats låg 2 min med bil från hotellet.
Ni kommer från Phoenix i stället men det är ca 3 timmar med bil om jag inte minns fel, ni hinner med i alla fall.

Något att fundera på som alternativ är att kolla i Sedona, fantastiskt vacker och även Oak Creek Canyon, googla dessa!
16 juli 2015 22:22
Stort tack för ditt svar! Jag har lagt en natt i GC, kanske otydligt skrivet (sorry!) och det mest för att jag tänkte att solnedgång/uppgång kan vara fint att se :) tänkte annars som du att man blir "mätt" på vyerna..

Ska absolut googla mer på Sedona och Oak Creek Canyon - stort tack igen!
17 juli 2015 08:13
Ett tips är att åka in till Solvang, en liten stad som grundades av danskar. En mysig liten stad, turistigt men ändå mysigt.
Den ligger inte långt från Santa Barbara, ungefär 45-60 minuters körning beroende på vilken väg man åker.

Ser att ni tänkt åka 17 mile drive, det gjorde vi också när vi åkte Highway 1 - många vackra vyer, helt klart sevärt.
Av Birgere
17 juli 2015 10:09
Härlig resa o kul att ni har gott om tid.
Fundera på om ni kan minska antalet hotell ni ska bo på, var inte rädda för att ta några längre dagsetapper för att slippa extra övernattning.
Se till att välja ett par hotell där ni har möjlighet att tvätta kläder. Med 2 resväskor kommer ni inte långt annars.
När ni åker över ska en resväska vara tom, alt så köper ni resväska nr 2 där borta.
Av Daytona
17 juli 2015 10:37
Spännande resa ni har framför er. Har ni någon blogg så man kan följa er. Vi tänker nämligen göra en liknande resa nästa år. Vi tänker dock inte besöka riktigt alla platser ni ska besöka. Kul, att få ideer och tips.
19 juli 2015 10:58
@daytona - förlåt glömde svara dig! Roligt med liknande tripp, dessvärre ingen blogg men vi får försöka uppdatera här med bilder och upplägg :-)

Tack igen för alla tips, allt är av intresse!
Av Marulk
20 juli 2015 07:38
Du skriver dagsutflykt till DV... Varför inte ta vägen igenom efter LV? Har bara kört i DV på sommaren o då otroligt hett. Måste vara fantastiskt på vintern. Efter DV när ni kommer ut på hgw395 styr ni söderut för att komma till SF. Dessvärre kan ni förmodligen inte köra norrut då passen Sonora och Tioga förmodligen är stängda. I annat fall blir det en rejäl omväg via Reno. Lagom övernattning före SF kan därför vara Bakersfield
Delar av din rutt finns i våra album här på RG.
Ni kommer få en härlig resa
31 juli 2015 16:43
Tack snälla för tips om DV! Låter som en smidig grej att ta det på vägen till SF. Det var nog mest bara att jag är skeptiskt till Vegas öht och tänkte att vi lika gärna kunde ta en dag därifrån:-) men min sambo tycker inte lika så det blir nog en bra lösning.

Stort tack igen!
Av Hawaii
31 juli 2015 17:06
Har du hittat boende i San Diego? 2 nätter verkar vara i minsta laget. Hade nog försökt att få minst tre nätter där för att få ut mera av besöket. Pacific Beach är ett bra val. Kolla också Mission Beach som ligger precis intill, och som i princip delar samma strand, även om havsbad i januari knappast blir aktuellt!. Och om du vill ha en annorlunda och intressant upplevelse på väg från San Diego till Palm Springs, så leta er upp till Julian uppe i bergen, sedan nerför berget 30 minuter till Borrego Springs i öknen med många intressanta metall skulpturer spridda ut. Därefter österut till Salton Sea och norrut till Palm Springs. Om ni inte är direkt intresserade av Palm Springs utan mer ser det som en övernattning, hade jag nog kollat Palm Desert också. Kortare körning.
31 juli 2015 17:44
Tack för rådet om Palm springs! Ska kolla upp. Jag har bokat två nätter (med fri avbokning, så kan absolut lägga till en till) på Ocean Park Inn på Pacific beach som verkar helt OK :)
Av Hawaii
31 juli 2015 18:34
Ocean Park Inn på 710 Grand Avenue - bra val! Utmärkt läge precis vid "boardwalk" och vid stranden. Perfekt med morgon promenader där. Och där finns en Ralphs supermarket precis tvärs över gatan och en hel del restauranger inom gång avstånd. Plus att Grand Avenue (via Balboa Avenue) tar er direkt till I-5. Praktiskt när ni ska köra någonstans. Missa inte att köra upp till toppen at Mount Soledad. Fantastisk utsikt. (Grand Avenue till Balboa och sedan vänster vid trafikljuset upp på Soledad Mountain Road).
2 sep. 2015 10:00
Tack Hawaii för dina supertips om San Diego!

En annan fråga: vi kommer ju fira jul (25/12-27/12) i Santa Barbara och sedan nyår i LA (Redondo beach). Antar att en del kommer vara stängt i SB på jul men är det någon med erfarenhet hur det ligger till? Tips på restaurang kanske?

Detsamma med Redondo beach (eller hermosa beach) - någon med restaurangtips? Vi gillar framförallt klassiskt amerikansk mat, en bra köttbit och gott rödvin och lägger gärna lite extra på en mysig restaurang med schysst mat och fin miljö. Tänker att vi kommer behöva boka i god tid, framförallt nyårsmiddagen. Vi bor på Portofino Hotel & Marina i Redondo beach men kan som sagt ta oss till t ex Hermosa Beach (där jag förstått det som är lite nyårsfirande på piren med countdowns etc?) :)

Tusen tack för alla tips!
28 okt. 2015 08:14
Ingen som sitter på några aktuella härliga matrelaterade jultips om santa barbara eller nyårstips redondo beach/hermosa beach? ☺️