Bokar min första resa till USA idag! (Miami)

1 juli 2014 10:30
Visningar: 730
Hej,

Jag och min flickvän har tänkt flyga till Miami den 1 Oktober och återvända hem igen den 10e.
Vi har läst på en del och vet vad vi vill se och göra under den här tiden, vi har främst tänkt hålla oss i Miami-området pga tidsbegränsningen men kanske göra en dagsutflykt till Bahamas.

Vi har inte bokat något än men har kollat på lite billigare hotell vid South Beach tror jag det hette, har inte riktigt koll på geografin men brukar lita på recensioner som säger att det är bra läge osv, kanske lite naivt? Vi ska ändå ha hyrbil så det kanske inte spelar så stor roll?

Vill egentligen bara ha lite bra tips och starthjälp.
1 juli 2014 13:13
Citerat från Senilsson:
Hej,

Jag och min flickvän har tänkt flyga till Miami den 1 Oktober och återvända hem igen den 10e.
Vi har läst på en del och vet vad vi vill se och göra under den här tiden, vi har främst tänkt hålla oss i Miami-området pga tidsbegränsningen men kanske göra en dagsutflykt till Bahamas.

Vi har inte bokat något än men har kollat på lite billigare hotell vid South Beach tror jag det hette, har inte riktigt koll på geografin men brukar lita på recensioner som säger att det är bra läge osv, kanske lite naivt? Vi ska ändå ha hyrbil så det kanske inte spelar så stor roll?

Vill egentligen bara ha lite bra tips och starthjälp.
Vad vill ni ha tips om då? Kanske en sökning i forumet kan ge en del till att börja med?
Av Mrahl
1 juli 2014 15:53
Hej.

Om ni ska vara mest på Miami Beach (South Beach) så behöver ni inte hyrbil hela tiden, kan vara knivigt med parkering och det kostar en hel del att parkera. Personligen skulle jag satsa på en Hop on Hop off tur med buss om ni vill ta er till olika sevärdheter. Om ni ska på någon längre sväng så kan ni hyra bil för den dagen eller ta en av all tourer som man kan åka på, typ Everglades.
1 juli 2014 20:29
Hej!

Ledsen för snabbt och osammanhängande första inlägg.
Vi har nu suttit hela kvällen enbart för att boka flyg. Vi är vana resenärer sen tidigare, dock enbart inom Europa så det blir lite svårt med byten och allt som kommer till nu. :-)

Vi står och velar mellan två flyg, det ena är via flygstolen.se
http://www.flygstolen.se/results_air.aspx?type=air&adults=2&date1=2014-10-01&date2=2014-10-10&city1=STO&city2=MIA
+ Enbart ett flygbyte med gott om tid. SAS, känns bekvämt?
- Dyrare, missar en dag av resan pga tidig hemfärd. 5 timmars väntan i Chicago.

Det andra är från Resecentrumgruppen.se
http://www.rcg.se/rcg-result.php?key=gPRtTAwjLa8HiIZAy/im+YRIYztzbIiD&city1=ARN&city2=MIA&date1=01/10/2014&date2=10/10/2014&adults=2&childs=0&cachekey=1350954458957605884&itinerary_id=1&pricekey=8832DL&trip1=9277~1&trip2=7077~1&trip3=&trip4=&triptype=R
+ Billigare, vi får mer tid av själva resan.
- Två byten och tight med tid. 1.40 i Amsterdam och 1.07h i Atlanta, klarar man sig? Hemsidan ser B ut men företaget verkar ha fått bra omdöme.

Vilket alternativ tror ni på?
1 juli 2014 20:50
Känns lite tight med tiden i alternativ 2.

Kan ni tänka er att flyga till och från FLL så finns denna på Flygresor.se (själv hade jag kollat direkt på SAS.se och bokat där om priset inte är mycket högre. Ni sparar några timmar främst på hemresan och en tusing på priset.... Av era alternativ hade jag nog valt 1, fast restiden är lite väl lång.

Flygbiljetter Ta bort

Stockholm
- Fort Lauderdale, SAS
Avresa: 2014-10-01 10:20, Hemresa: 2014-10-10 12:23, 2 Vuxna
Information: Bagage och biljettregler
9952 SEK
Totalt inkl.skatt

Dölj tidtabell
Avresa: Stockholm, Sverige - Fort Lauderdale, USA
AvgångFrånAnkomstTillFlygs avKlassFlight Restid
01 okt 10:20 Stockholm/Arlanda (ARN) 01 okt 12:20 Chicago/Ohare (ORD) SAS Ekonomi SK945 16h 12m
01 okt 14:00 Chicago/Ohare (ORD) 01 okt 16:52 Washington Ntl. Apt (DCA) United airlines Ekonomi UA792
01 okt 18:00 Washington Ntl. Apt (DCA) 01 okt 20:32 Fort Lauderdale (FLL) Usair Ekonomi US1947
Hemresa: Fort Lauderdale, USA - Stockholm, Sverige
AvgångFrånAnkomstTillFlygs avKlassFlight Restid
10 okt 12:23 Fort Lauderdale (FLL) 10 okt 15:25 New York/Newark (EWR) United airlines Ekonomi UA418 12h 52m
10 okt 17:20 New York/Newark (EWR) 11 okt 07:15 Stockholm/Arlanda (ARN) SAS Ekonomi SK904
1 juli 2014 21:04
Tack för snabbt svar!

Det såg bra ut, ska kolla lite närmare på det!
Men har inte bolagen räknat ut tiden för att man ska klara det, känns märkligt ju?
1 juli 2014 21:21
Citerat från Knorberg:
Norwegian flyger direkt till Fort Lauderdale från Stockholm, om det är ett alternativ :) Billigare blir det också!
Norwegian flyger inte direkt dessa datum, de är dessutom drygt 3000:- dyrare och inget seriöst bolag då de inte tar hand om sina passagerare på ett godtagbart sätt och inte längre följer lagar och regler, struntar i ARN och andra myndigheter o.s.v..
Av Mrahl
1 juli 2014 22:11
Floridasidan: Om förslaget du gav:
Är inte 1 timme och 40 minuter ganska tight med tid att byta flyg i Chicago? För det är väl där de måste gå igenom immigration?

Senilsson:
Jag flyger till Miami den 9e okt. Sthlm via London till Miami. När jag bokade för ca 2 veckor sedan var det billigt. Kan vara värt att kolla upp vad priset ligger på, på de datum ni ska resa :)
2 juli 2014 11:43
Svårt att säga, man kan ju försöka hitta statistik om flygplatsen... Vi har haft kortare tid vid första byte i New York och hunnit lätt men det beror ju på så mycket, är det billigt och bra så kanske man chansar lite, man kan ju kolla med SAS om de säljer samma resa, i.s.f. anser de att man ska hinna och det värsta som kan hända är att man får åka vidare senare, det kan hända hur lång tid man än har men så klart ökar risken ju kortare tid.

Såg att man börjat med automater för imigrationskontroll även för de som reser på ESTA i Chicago någon som har erfarenhet av det? Ska tydligen vara meningen att det ska korta ner köerna men man vet ju aldrig hur sådant fungerar i praktiken....

Vi har också åkt billigt via London men dessa datum verkar det inte finnas så billiga och bra alternativ. Skulle TS flyga någon dag tidigare finns det fler valmöjligheter....

Ska väl tillägga att vi inte själv hade bokat en sådan resa utan hade lagt till lite för att få kortare restider totalt men det är ju en prioriteringsfråga.
Av Birgere
2 juli 2014 15:41
Citerat från Floridasidan:

Såg att man börjat med automater för imigrationskontroll även för de som reser på ESTA i Chicago någon som har erfarenhet av det? Ska tydligen vara meningen att det ska korta ner köerna men man vet ju aldrig hur sådant fungerar i praktiken....
Vi har gått igenom ESTA automater och kan inte bedöma om det gick snabbare eller inte.
Man sorteras upp i två köer där kriteriet i automatkön är att man besökt US dom senaste 4 åren, men jag tror frågan eg skulle varit om passet har besökt USA tidigare.
Man får fota sig själv igen och köra fingeravtrycksskannern men det funkar inte så där jättebra. Tanken är nog rätt att ta bort detta momentet från immigration officer och troligtvis återanvända gamla uppgifter.
2 juli 2014 21:18
Citerat från Floridasidan:
Svårt att säga, man kan ju försöka hitta statistik om flygplatsen... Vi har haft kortare tid vid första byte i New York och hunnit lätt men det beror ju på så mycket, är det billigt och bra så kanske man chansar lite, man kan ju kolla med SAS om de säljer samma resa, i.s.f. anser de att man ska hinna och det värsta som kan hända är att man får åka vidare senare, det kan hända hur lång tid man än har men så klart ökar risken ju kortare tid.

Såg att man börjat med automater för imigrationskontroll även för de som reser på ESTA i Chicago någon som har erfarenhet av det? Ska tydligen vara meningen att det ska korta ner köerna men man vet ju aldrig hur sådant fungerar i praktiken....

Vi har också åkt billigt via London men dessa datum verkar det inte finnas så billiga och bra alternativ. Skulle TS flyga någon dag tidigare finns det fler valmöjligheter....

Ska väl tillägga att vi inte själv hade bokat en sådan resa utan hade lagt till lite för att få kortare restider totalt men det är ju en prioriteringsfråga.
Har passerat Chicago vid två tillfällen, båda vid fredagen före jul (typ 20 dec), anlänt på eftermiddagen lokal tid. Båda gångerna rakt igenom customs utan väntetid. Sedan tog det en halvtimme att vänta på bagaget. Vi har kanske haft tur.