Bagage, incheckning o vikt? Byta plan på Heathrow, smidigt eller?

Av Tazzo
19 feb. 2013 16:25
Visningar: 1307
Är det någon som vet hur det funkar att byta plan med British Airways? Jag flyger från Arlanda till Heathrow och sedan vidare därifrån till Johannesburg med BA.

Behöver jag bara checka in bagage på Arlanda? Borde va så gissar jag..

Jag har 1h och 30 min på mig på Heathrow att byta plan, är det tajt? Ankomst och avgång sker från terminal 5 där. Måste man gå ut i passkontroll och sedan gå igenom passkontroll o väsk/kroppsscanning igen eller finns det något smidigare när man ska flyga vidare?

Någon som vet hur mycket handbage man får ha med sig? Är det både 23 kg i handbagage och 23 kg att checka in? Tyckte BA's sida var rörig..

Även hört att det är en del bagage som kommer på villovägar. Någon som råkat ut för det?

Tacksam att få svar från någon van resenär! =)
Av Chris52
19 feb. 2013 16:55
Vi åkte med BA till New York och hade 1 tim 10 min på oss och vi hann utan vidare. Men det gäller att traska på. Det finns gott om personal man kan fråga ifall det behövs. Du checkar in bagaget på Arlanda.
Av Annl
19 feb. 2013 17:25
Vi har åkt med BA till USA och till Sydafrika och då bytt på Heathrow och jag hade hört att det skulle vara rörigt och stort men det funkade hur bra som helst.

Visst - det är stort men du kommer att hinna och särskilt .smidigt är det eftersom du inte behöver byta terminal - det är bara BA som trafikerar terminal 5.

Du checkar in bagaget på Arlanda och det kommer då att gå hela vägen till Joburg.

Du får ha 23 kg bagage som du checkar in och sen ett handbagage (vill minnas att det är ungefär 8 kg på det som maxvikt).

När du landar med Stockholms-kärran och ska förflytta dig så får du först stå i transitkön för att visa ditt boardingpass och sen tar du rulltrappan upp till säkerhetskontrollen. Och sen är det bara att leta upp gaten.

Trevlig resa!
Av Tazzo
19 feb. 2013 18:15
Tack så mycket för era svar! Kanske lite nojig men jag reser själv och har aldrig gjort det med flygbyte tidigare. Ska på safari och möter upp guide och gruppen i Jo'burg. Ska bli så kul!
Av Annl
19 feb. 2013 18:26
Det kommer att gå strålande och du kommer att få det toppen -safari är kul. Vi ska också till Sydafrika på safari till sommaren.

Ha en fantastisk resa och Sydafrika är vackert.
Citerat från tazzo:
Tack så mycket för era svar! Kanske lite nojig men jag reser själv och har aldrig gjort det med flygbyte tidigare. Ska på safari och möter upp guide och gruppen i Jo'burg. Ska bli så kul!