Diskussioner: Tips & råd om Sydafrika
Här kan du ställa frågor inför resan, diskutera och utbyta erfarenheter med andra resenärer.
Sydafrika - tips osv!
Sydafrika
Malink33,
7 dec. 2020
Senaste svar av Evas-restips
för 5 år sedan
När covid-19 har lagt sig lite funderar jag och min sambo på att resa till Sydafrika. Detta har länge varit en dröm min sambo haft, och i 30årspresent tänkte jag att han skulle få införliva den :)
Jag funderar på om huruvida man ska boka en paketresa, eller styra med allt själv dock.
Vi är vana ...
Kapstaden
Sydafrika
Joseefine,
10 nov. 2018
Senaste svar av Desires
för 7 år sedan
hej jag har lite funderingar :
Resa själv till Kapstaden , farligt? Lätt att Backpacka runt ? Vad rekomenderar ni rund Kapstaden och hur många dagar är bäst ? Tips på hostel eller guesthouse?!
Massor med tips till en ensam resenär :):)
Vad gäller för att hyra bil i Sydafrika? Tips på 4wd uthyrning?
Sydafrika
Snuggie,
1 nov. 2017
Senaste svar av Ixploretheworldcom
för 8 år sedan
Hej!
Jag har läst alla trådar på reseguiden om just detta men inte fått någon klarhet så sätter min tilltro till alla kompetenta människor som besöker den här sidan och har hyrt en bil i Sydafrika :)
* Försäkring: självrisk. vad gäller? Kan man hyra med självriskeliminering? Hyra bil i ...
Smultronställen i Kapstaden sökes!
Sydafrika
Karin,
20 nov. 2017
Senaste svar av Ahr
för 8 år sedan
Jag ska åka till Kapstaden i två veckor i December och behöver lite tips!
Jag har varit där en gång tidigare för ca 4 år sen och bockat av de stora sevärdheterna i området, men vill gärna ha lite tips på restauranger, caféer och barer.
Blir även superglad för tips om bra vingårdar i området ...
Valuta till Sydafrika?
Sydafrika
Lallarebecca,
22 jan. 2017
Senaste svar av Gunillad
för 9 år sedan
Hej,
Åker snart till Sydafrika på 3 veckors semester. Vi kommer att spendera tiden i Port Elizabeth, Kapstaden och på en safarilodge.
Jag undrar vad ni rekommenderar när det gäller valuta? Ska man växla något här hemma? Forum rekommenderar att man ska växla så mycket som möjligt här, men ...
Hur säkert är Turkish Airlines?
Sydafrika
Andre2,
25 jan. 2017
Senaste svar av Vittjarn
för 9 år sedan
Ser att många diskuterar matkvalitet och service m m när det gäller flyg.
Är det inte viktigare med flygsäkerhet?
Hittade två mätningar ang. flygsäkerheten:
Vad skall man tro? Kanske mäter man olika faktorer?
1.
JACDEC Airline Safety Ranking 2016:
www.jacdec.de/airline-safety-ranking- ...
Kruger i december
Sydafrika
Gosan007,
24 juli 2016
Senaste svar av Peter62
för 9 år sedan
Hej!
Jag och familjen avser besöka kruger i december och vill gärna ordna besöket på egen hand. Vi flyger till Johannesburg och hyr bil där.
Någon som har tips på boende? Gärna enkelt och spartanskt. De stora lyxiga lodgerna är inte av intresse.
Hur bokar jag guidad tur? Tips på guider etc? ...
Sydafrika
Sydafrika
Pawaha,
9 maj 2016
Senaste svar av Pawaha
för 10 år sedan
Hej!
Nån som bokat med Svenska Afrikakompaniet nån gång?
Med vänlig hälsning,
Helena
Kostnad 4 månader Sydfrika
Sydafrika
Teresia44,
16 feb. 2016
Senaste svar av Ixploretheworldcom
för 10 år sedan
Hej alla backpackers där ute! Jag tänkte nästa vinter göra en resa till Sydafrika och önskar nu lite tips på vad en budget kan ligga på per månad när det gäller enbart mat och boende? Är inte kräsen så hostel och doorms fungerar bra. Hur stort avstånd är det egentligen mellan låt oss säga Kapstaden ...
Bo på vingård runt Kapstaden
Sydafrika
Sundahls,
25 juli 2015
Senaste svar av Desires
för 10 år sedan
Ska åka till Sydafrika i december/januari och planerar att bo 1 natt på vingård på vår resa från Kapstaden till Wilderness. Önskar rekommendationer på trevliga/fina vingårdar som man kan bo på. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Tänker mig att vi åker runt lite bland vingårdarna, övernattar och ...
Valsafariarrangör i Hermanus
Sydafrika
Annl,
29 sep. 2012
Senaste svar av Annl
för 13 år sedan
Hej,
Är det någon som har ett bra förslag på en arrangör som ordnar valsafari i Hermanus i Sydafrika?
Tar tacksamt emot alla tips och tack på förhand!
Sydafrika för första gången - vilken researrangör?
Sydafrika
Breddgrad43,
6 maj 2011
Senaste svar av Timjohansson
för 15 år sedan
Vi funderar på en 2-3 veckors tripp till Sydafrika. Vi vill köpa ett färdigt paket med resa, boende, guidade turer med typ mat, vin och safari som beståndsdelar.
Kan ni rekommendera några speciella arrangörer/resebyråer som vi ska vända oss till?
Tack på förhand!
Sofie
Rovos Rail
Sydafrika
Zannah,
8 jan. 2010
Senaste svar av Nilenious
för 16 år sedan
Någon som har åkt med Rovos Rail? Jag funderar själv på sträckan Kapstaden-Pretoria-Viktoriafallen.
Sydafrika billigt?!
Sydafrika
Charina,
6 dec. 2009
Senaste svar av Charina
för 16 år sedan
Har kollat runt ett par veckor nu på både flyg o boende på vårkanten, feb-april. Inte fan är det billigt! Har hört att det ska va så prisvärt där nere. Jo jag vet átt det är fotbollsvm i år men det är ju inte förrän i juni.....
Har det blivit så mycket dyrare?
Sätta ihop Safari i Sydafrika
Sydafrika
Pelle77,
16 juli 2009
Senaste svar av Fdp
för 16 år sedan
Jag är en av de som drabbas nu när Malaysian lägger ner sin Stockholms direktlinje till KL och funderar då istället på Sydafrika. Har någon här satt ihop sin egen Safari och bokat allt själv? Jag gissar att det finns pengar att spara. tanken är att flyga in till Johannesburg. Antingen Kruger eller ...
Sydafrika-Golf
Sydafrika
Susannery,
30 jan. 2009
Senaste svar av Buffeln
för 17 år sedan
Är det någon som vet något om möjligheten att hyra golfutrustning på plats i Sydafrika och om det i sådana fall är dyrt. Det känns jobbigt att släpa med sig utrustningen hemifrån eftersom vi förmodligen bara kommer att spela ett fåtal gånger
Sydafrika med barn. Vart är det lämpligt att resa och vad är direkt olämpligt?
Sydafrika
Lillaloppan,
5 mars 2008
Senaste svar av Barabaigerna
för 18 år sedan
Hej!
Vi funderar på att åka till Sydafrika med vår femårige son, men tvekar lite då vi inte är helt säkra på vilka strapatser han kan klara och inte.
KAn man åka på safari? Om ja - vad rekommenderar ni?
Vad är riktiga höjdare att uppleva tillsammans med en femåring?