Backpacka i Sydamerika – boka själv eller via företag?

6 mars 2024 14:38
Visningar: 136
Hej!

Dags att backpacka i Sydamerika i höst och jag behöver lite hjälp från er! Jag ska vara borta endast tre veckor, jag tänker Peru, Bolivia och Brasilien.

När jag har rest i Asien har jag bokat allt själv men nu har jag fått för mig att det skulle vara smidigare att boka skräddarsydd resa via Kilroy eller liknande. Med tanke på den korta tiden jag har och att det känns mer osäkert i Sydamerika.

Vad tror ni är mest prisvärt i mån av tiden jag har? har någon bokat någon skräddarsydd resa förut och vad tyckte ni? eller är det smidigt att göra allt på egen hand på plats i Sydamerika?
Av Evoline
6 mars 2024 21:00
Ska själv åka till Sydamerika i vår och bokade allt själv.
Det är en del av resan att leta upp flyg och boende som passar sin resplan =)
Av Jonas73
7 mars 2024 04:43
Min första resa till Sydamerika bokade jag genom en svensk researrangör men resan var inte skräddarsydd. Därefter har jag bokat allt själv antingen i förväg via olika bokningssidor eller på plats i Sydamerika via lokala researrangörer eller köpt bussbiljetter på plats på busstationerna. Det underlättar mycket om man kan prata lite spanska/portugisiska.

Om du planerar att vandra Inkaleden eller någon av de alternativa lederna behöver du boka detta i mycket god tid innan. Det kan nog i så fall vara bra att skräddarsy denna del av resan i förväg.

Tre veckor är mycket kort tid för att hinna med Peru, Bolivia och Brasilien. Jag rekommenderar att spara Brasilien till nästa resa och fokusera på Peru och Bolivia.
10 mars 2024 09:52
Hej!
Kul med Sydamerika!
Men tre länder på 3 veckor låter stressigt. Precis som Jonas73 skulle jag rekommendera att fokusera på 2 länder eller kanske bara ett land.
Bra att ha "extra" dagar till förfogande om något inte går enligt planerna. Bussen kommer inte eller strejk så vägen är blockerad, eller om du blir sjuk.
Själv backpackade jag för många år sedan i tre månader i Sydamerika. Gjorde upp en egen rutt. Klart enklare om du kan spanska.
Kilroy kanske kan hjälpa till annars?
2018 reste jag bara i Peru - i två månader.
Avstånden kan vara stora så transporter kan ta längre tid än man tror.
/ M
23 mars 2024 09:07
Tack för alla svar! Skippade Brasilien för insåg som ni sa att de hinner man verkligen inte med. Men bokade de mesta via en resebyrå för kan inte mycket spanska och kort tid på plats, så de känns stabilt iaf :-)