Stöd Ukraina

Millicoms blogg

Måndag 14 Augusti 2006 - Sverige

Jorden Runt utan flygplan...

Kom just hem från en veckas fiske i Newfoundland, Canada. Ni som har passerat Heathrow senaste veckan vet vad det innebär, med förseningar, trängsel och K-pistar...

Nu när jag borstat av mig resdammet från den brittiska storflygplatsen...(allt baggage är inte hemma än...), så har jag börjat drömma om, inte nästa, men nästa efter det...resan.

Newfoundland är riktigt härligt, om man uppskattar vackra vandringsleder, fiske, och irländsk musik. Hela själen i Avalon är irländsk, och blir mer kanadensisk ju längre västerut man kommer. Vi (jag och min 13-åriga systerson ) tillbringade större delen av veckan runt Black River, Pipers Hole, och Clarenville. Det är sent på laxsässongen, fast en fining på 2,75kg/68cm blev det allt... tillräckligt för att 11 personer skulle bli mätta. Dessutom landade vi 3 bäcköringar i matstorlek. De övriga 11 var för små att tillaga, så de fick löpa. Nästa år tar vi dem igen!

St. John's är en skön liten fiskeby som är Newfoundlands största stad. Den vibrerar av liv och rörelse, och den som inte har en trevlig kväll på George Street, med några Screech och några tillfälliga bekanta, ja han är nog lika död som torsken i havet! Vi bodde på en B&B precis vid inloppet till staden, 3 meter från Atlanten, och utsikten var fantastisk! titta in på http://www.adventurebandb.com om ni har vägarna förbi, så bjuder Bruce på en öl, och berättar om när St.John's, var en sjöfararstad. Han är en gammal sjökapten, med över 80 länder i baggaget!

Så jag hade ett shot of Screech, och jag kysste en torsk, och numera är jag hedersmedborgare i Newfoundländska Republiken!

Vanligtvis gör jag mina resor utan kamera, fast denna är ett undantag. Alla bilderna tillhör min systerson, och vill ni använda dem i andra sammanhang, så mailar ni millicom(a)hotmail.com för högupplösta bilder.

Nu blir det sverige fram till vintern, då jag packar i hop huset i 3 månader och åker till Filippinerna i 10 veckor. Tänkte jag skulle lära mig lite Kitesurfing! om någon känner till en bra strand för detta nere i Samar eller Leyte, så skicka mig ett mail!

Året efter ska det resas runt jorden under 5 månader, utan att sätta foten på en enda flygplats! Atlanten och Stilla havet är fixade, tack vare dig John, och sedan ska större delen göras med tåg. Marakesh, Timbuktu, Krim, Moskva, Samarkand, Kashgar, Hela jädra Indien, Nepal, Tibet och Sydvästra Kina, Shanghai, Korea Japan, Bitar av Canada och USA, samt lite British Midlands... Tacka vet jag Engelsmännen! för er som är intresserade av tåg, rekomenderar jag http://www.seat61.com ,mycket information för rälsburna resenärer!

Res så det ryker!

/millicom
Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Låter som en intressant destination, fisket speciellt... Bäcköringsfiske är spännande, mask?
Postat 2006-08-16 14:21  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet