Stöd Ukraina

Jacob12s blogg

Söndag 24 November 2013 - Rayong
Resealbum: Thailand 2013

HURRA FÖR MIG IDAG!

Tänka sig, idag har jag firat min första födelsedag och precis som Charlie gjorde jag det här i Thailand.

Jag väckte alla strax efter 05 men somnade om efter en välling så vi startade dagen vid 08. Pappa åkte och tränade medan jag och brorsan stannade hemma med mamma och tog det lugnt. Det var rätt mulet och regnet hängde i luften men värmen var påtaglig för att inte tala om luftfuktigheten. När pappa kom hem gick vi till poolen en sväng och plaskade tills dropparna kom från himlen och vi var sugna på lunch. Vi hade pasta och köttfärssås hemma så det åt vi småkillar medan mamma och pappa beställde hem mat, en favorit hos mamma som blivit chicken garic and pepper med ris. Efter lunch tog pappa en promenad med oss och vi somnade på två röda. Mamma stannade hemma för att fixa lite inför mitt kalas på eftermiddagen.

Lagom tills att jag vaknade så kom Elise, Albert, Edvard med sin mamma och pappa och kalaset kunde börja. Vi hade beställt en chokladtårta från bageriet precis i närheten och till det bjöd jag på äppeljuice, vattenmelon och kaffe. Jag fick smaka min första födelsedagstårta och choklad var verkligen något som jag gillade även om vattenmelon nog slår lite högre. I present av familjen fick jag en hund och en katt som skäller och jamar om man trycker på magen. Jättegulliga och perfekt eftersom jag verkligen tycker att det är intressant med djur. Jag fick även en röd uppblåsbar apa som nästan är lika stor som mig, den kan jag ha när jag badar. Elise hade gjort en jättefin färgglad teckning till mig och skrivit helt själv på baksidan.

Vi fikade och lekte ett bra tag medan föräldrarna för en gångs skull fick tid att sitta ner och prata åtminstone ett par meningar i stöten utan att behöva jaga blöta barn runt poolen eller någon uteservering. Jag vet att mamma och pappa nog gärna hade velat fira mig på stranden lite mer a la thai-style men molnen såg hotfulla ut och dessutom är det en stor matfestival på gång på gatan längs stranden så det hade nog blivit lite stökigt att vara där. Men när vi lekt färdigt och sockerchoken efter tårtan lagt sig så bestämde vi oss för att promenera bort till matfestivalen och kolla in läget. Tur! Det fanns hur många matstånd som helst, mycket spännande att prova på till inga pengar alls. Vi stannade ett par timmar och Charlie sprang runt med de andra kompisarna medan jag ömsom satt i vagnen, på någons arm eller sprang runt lite jag med. Det var dock rätt mycket folk så mamma och pappa tyckte att det var bäst att jag satt i vagnen. Hm, inte jag. Jag. Tycker. Inte. Om. Att. Sitta. Still. JU!

Efter några timmar var vi nöjda och kom hem runt 21. Jag var fortfarande vaken men lades i sängen och somnade rätt omgående. Nu har vi inte varit på stranden på några dagar så kanske blir det en utflykt till den imorgon.

Tack för alla grattis idag, det värmer en ettårings hjärta!

Puss och kram


Dela med andra:    

Kommentarer
Theresebro säger:
Hej familjen,

åh vad roligt att läsa om era upplevelser och att kunna följa era äventyr även från en föreläsningssal i gråa, trista (nåväl, statistik är ju halvkul) Sverige! Det livar ju upp vilken dag som helst! Herreguuuu Jacob du är hela ett år!! Stooort grattis! Jag tycker föräldrarna dina gjort helt rätt i att ta med dig och brorsan till Asien ett par månader! Ha det fint nu och ta hand om er hela fina familjen fyrklöver! Kram till er alla! /Therese
Postat 2013-11-25 21:29  Anmäl
Grattis fina söta Jacob!
Vilken underbar födelsedags-outfit du hade, en småbusig brittisk skolpojke påminner du om. Va schysst att fira sin födelsedag i ett annat land, det har jag aldrig gjort (kusin Valdemar har dock rutin på det).
Känns som om det bara är fööör länge innan du och brorsan kommer hem så att man kan krama och pussa på er.
Hoppas ni har härliga dagar fram till jul då det blir fler paket att öppna.
Största kramen och pussen från faster Jessica.
Postat 2013-11-24 22:53  Anmäl
Saltisarna säger:
"Ja må han leva...". Ja, tänk om farmor och jag kunde sjunga så för dig, Jacob, nere i Thailand. Vi önskar dig en jättebra födelsedag. Vilken fin tårta och fina presenter du fick och va fin du var i slipsen. Kul att du och Charlie fått så många lekkamrater. När man ser de härliga bilderna undrar man varför man inte föddes i ett varmare land. Passa på att njuta av värme, pool, melon, glass,choklad och allt som gör livet värt att leva.
Nej, nu måste jag peta in en pinne till i brasan så att inte farmor och jag fryser om våra fötter och näsor. Hälsa brorsan och mamma och pappa att vi saknar er jättemycket.
Puss och kram och nyp i stjärten
// Farmor och Farfar
Postat 2013-11-24 22:10  Anmäl
Hej Jacob och resten av familjen,
Lydia här :) Vilken fin apa du fick i present. En sådan skulle jag också vilja ha. Det verkar som att ni har det himla bra och att du fick ett fint kalas idag. Akvariet som ni var i igår såg himla spännande ut. Dit vill jag åka en dag :)
Här hemma bråkar mamma och pappa med mig nu och tvingar på mig en varm overall, det har tydligen blivit väldigt kallt ute nu och jag måste ha massor av kläder. Idag sov jag ute nerbäddat under massa filtar och i min overall, det var himla varmt och mysigt. Igår så passade mamma och pappa Vide i några timmar och då var vi i parken medan han sov. Jag åkte den stora rutschkanan helt själv. Jag låg på mage och åkte med fötterna fort. Det ni!!! Jag och mamma och pappa hoppas att ni har det himla härligt och njuter ordentligt! Nu har jag inte tid att skriva mer för jag ska röja fram allt som mamma precis har plockat undan (hon har ingen rutin alls, försöka hålla ordning...hmmm) Puss och kram från mig och m o p
Postat 2013-11-24 17:52  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet