Tips om Doha

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Blogginlägg om Doha

Dag 22. Hemresa med eller utan förhinder?

0500 hämtas vi på hotellet och körs till Krabi International Airport. Nu är vi ju spända på hur denna resa kommer att bli, med tanke på corona och stängda gränser. På Krabi flygplats märker man ingenting. Inga kontroller eller febermätningar. En flaska handsprit står på en bänk. Det är heller inte många som använder munskydd. Så det är bara att kliva på A350:an till Doha. Drygt sex timmar senare landar vi i Doha, Qatar. Nästan folktomt på flygplatsen. Inte heller här är det några febermätningar eller coronakontroller. Men vi som ska vidare till Köpenhamn med QR 163, blir informerade om att Danmark har stängt sina gränser. De med danskt pass är välkomna hem, men jag med svenskt pass erbjuds ett annat flyg till Sverige. Jag KAN åka till Kastrup, men QatarAir tar inget ansvar om jag inte kommer in i Danmark. Förvirring. Vad göra nu? Snabba beslut. Flyga till Stockholm? Bilen på P19! Någon i en annan grupp Googlar och kommer fram till att svenskar har lov att landa på Kastrup och sedan ta sig till Sverige så fort som möjligt. Så jag följer med till Danmark. Nu lämnar vi Doha. Vi får se hur det fungerar när vi kommer fram. Klockan 5 över åtta på lördagskvällen landar vi på Köpenhamns Lufthavn. Vi tror ju vi ska mötas av en smittskyddskommite' i vita skyddsdräkter och visir över ansiktet...kanske polis eller militär som förhör oss, om var vi kommer ifrån, vart vi ska....jag är beredd att bevisa att jag har bilen parkerad på flygplatsen, och tänker köra hem till Sverige...😉 Det enda som händer är att de med danska pass går i en kö, alla andra i en annan. Inte en fråga, inte ens en feberkontroll....eller handspritflaska. Vi uppmanas däremot att inte gå för nära varandra🤔🤔 Efter en natt i Uvelse kör vi till Helsingör. En färja har precis kommit i hamn och vi kan se i ögonvrån, att en viss kontroll görs på en av de ankomna. Vi kör direkt ombord...3 bilar och 2 lastbilar. Jag roar mig med att räkna passagerarna. 15 stycken! Sverige har inte stängt sina gränser. De står vidöppna!! Inte en själ på den Svenska sidan. Ingen hälsokontroll. Ingen passkontroll. Ingen tull. Nu är vi iallafall hemma igen efter 3 fantastiska veckor. Ha det gott alla därute. Anne och Hans
av Hansiaxelsson 27 nov. 2021 Resealbum: Thailand 2020

Dag 1. Doha

Tidig morron. En kopp kaffe sitter fint på morgonkvisten. Eller det är ju faktiskt natt ännu. Klockan 0401 har vi tagit farväl av Bamse och kör mot flygplatsen genom landsbygden i ett regnigt och stormigt Själland. När vi kommit fram släpper vi av damerna och bagaget vid terminal 2 och kör vidare till P19 för att parkera bilen. Vi hinner precis men gratisbussen tillbaka. Parkeringen har vi betalat sen tidigare och den kostade c:a 1300:- svenska kronor för 3 veckor. Efter lite taxfreeshoping, en kaffe på Starbucks och medhavda frallor, lyfter vi mot Doha i Qatar klockan 0840. Vi tar sikte på Istanbul och följer Svarta Havskusten bort mot Iran och flyger utmed gränsen mot Irak. Vi passerar till vänster om Bagdad och lite senare tar vi till höger och följer Irans kust vid Persiska Viken, innan vi landar i Doha klockan 1614 lokal tid. Doha Airport, eller Hamads International Airport, som den heter, är enormt stor och flott och det är superrent överallt. Vi går och går och till slut kommer vi fram till gate B1. Ett finns ju ett tåg att ta , men vi vill ju ha motion...🤔😉. Dessutom ska vi ju sitta i nästa flyg i nästan 6 timmar. En halvtimma försenat, startar vi i en Boeing 787-8 med destination Chiang Mai. Vi får en fullskalig middag med fördrink, huvudrätt, efterrätt, kaffe och cognac, som nog var en brandy. Så nu är det mindre än 3 timmar kvar, kanske man kan sova en stund, tills vi ska vara framme klockan 0600, utvilade....🤔🤔 /// Anne o Hans

Hemresan

tisdag 12 mars 2019 Vår taxichaufför dök upp precis som avtalat; 0530 på morronen. Hon tyckte att det räckte. Det tar ungefär en timma till KLIA från innersta´n, utan trafikstockningar. RM 130 hade vi kommit överens om. Och vi kom fram i så god tid att vi hinner med att äta frukost också. Vi startar den drygt 8 timmar långa resan till Doha i Qatar och landar som planerat på Hamad International Airport. En supermodern flygplats. Här har vi god tid att checka in. Det sista passet är bara på 6 timmar, men dessa 6 timmar kändes otroligt långa av någon anledning. Vi blev omplacerade och fick platser nästan längst bak på rad 45J och K. Där börjar flygplanets kropp att smalna av, så det blir mindre plats. På utresorna hade vi 3 stolar att dela på 2, så då blev vi bortskämda med gott om utrymme. Vi kommer iallafall fram till Köpenhamn till slut och ska hämta bilen som står i Sverige....nästan. Nåja, inte riktigt kanske, men P19 ligger långt ifrån ankomsthallen. Men det går tät busstrafik till parkeringsplatserna, så det är inga problem. Efter en övernattning i Uvelse, så har vi nu kommit hem. Jag har lagt in lite fler bilder som Ni kan kika på. Hoppas det har varit lite nöje i att följa våra eskapader. Mvh Anne och Hans