Tips om Doha

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Blogginlägg om Doha

Sista dagen

Frukost som vanligt vid 10 och personalen där var verkligen trevliga och uppmärksammade mig som ensamresenär och jag fick både en teckning av dem, en specialdrink och praliner innan jag gick därifrån, så det var verkligen kul :-) Efter packning mm så bestämde jag mig för att ta tunnelbanan in till centrum och det visade sig att det går shuttlebussar inte långt från hotellet till tunnelbanan och det kostade inget - och precis som i Dubai så är det luftkonditionering i busskurarna, vilket ju behövs när det är så varmt, men imponerande :-) Jag tog tunnelbanan till stationen DECC, som jag gissar står för Doha economic city center... Häftiga skyskrapor, men hade lite svårt att orientera mig, men hittade några köpcenter som jag kunde ta en fika i och gå på toaletten. Här, liksom annars, så var jag ganska ensam på trottoarerna. Kom fram en lokalbefolkning och frågade hur jag hade det och om han kunde köra mig någonstans - var väl ovanligt att se människor gå och strosa utan någon plan :-D Efter någon timme så åkte jag tillbaka till hotellet och tog duschen och bytte om. Bad personalen beställa taxi till tunnelbanan - och denna gång kostade det 9 riad... Därefter blev det tunnelbana till flygplatsen och incheckning där. Var som vanligt i god tid så det blev en lång väntan innan flyget gick - 01,30 Landade på Arlanda 07,15, men hade inte sovit så bra på flyget så det blev till att sova någon timme när jag kom hem :-) Tack för att ni läst :-)
av Fly 28 maj 2023 Resealbum: Doha 2023

Dag 3

Frukost 10 och därefter visste jag inte riktigt vad jag skulle göra, eftersom jag inte planerat något utan bara sol o bad, men då jag brände mig igår så kändes det inte kul... Så jag tog det lugnt på hotellet fram till 2 och sen bestämde jag mig för att gå och titta på Fairmont hotellet, fast tanken var att inte göra det med tanke på de bilder jag fick igår. Det var nästan en timmes promenad dit, och då staden inte direkt är uppbyggd för gångtrafikanter, dels p g a värmen och dels p g a drivmedel ju är billigt, så var det en del omvägar man fick gå och man träffade inte någon annan människa när man var och promenerade mitt på dagen... Känner ändå att det var värt det för det var en häftig byggnad att få se nära. Tog också en fika där i närheten innan promenad tillbaka. På kvällen var det som vanligt 3 rätters middag på hotellet. Därefter gick jag ner mot marinan igen, för ett stenkast därifrån låg en konstgjord strand och lite bostadshus mm, inte mycket folk här heller, men trevligt att se. När jag kom tillbaks till hotellet så pratade jag med Hossam igen, då jag ju skulle åka hem dagen efter, men behövde inte åka från hotellet förrän tidigast kl. 20,00 Han erbjöd sen utcheckning till kl 15,00 kostnadsfritt och sen undrade jag om jag kunde ta en dusch och byta om i deras gym på kvällen, då man ju vill vara fräsch när man ska sitta på ett flyg i 6 tim - och det gick bra :-)

Dag 2

Upp vid 9 och därefter frukost vid 10. Efter det så gick jag och bytte om och la mig vid poolområdet - för det skulle ju vara sol o badsemester... Det var molnigt och ganska tjocka moln, så jag smörjde inte in mig. Ibland skingrades molnen, men då jag är känslig, så fällde jag upp parasollen. Efter ett bad i poolen och drygt 2 timmar senare kände jag mig klar. Det visade sig sen när jag kom upp på rummet att jag ändå bränt mig... Så de andra dagarna smörjde jag in mig... De hade ett café på hotellet, men då de tog 90 kr för en kopp "Americano" så kollade jag på google map och hittade ett alternativ ganska nära, så jag gick dit och tog en fika. Här tog de bar 60 kr för en kopp (vilket visade sig vara priset som var normalt) Dock var det gott - annars kan "Americano" vara ganska blaskigt. Tog några kakor till, så fikan gick på 175 kr... Är generellt dyrt i Doha... Efter det letade jag mig ner till Marinan som låg i närheten och gick en kort runda runt halva - var inte så mycket folk någonstans... Efter det upp på hotelet och svidade om sen var det dags för middag på hotellet (hade inkluderat detta i bokningen) och det var alltid 3 rätters :-) Efter middagen gick jag åter ner till marinan och tog andra halvan. Lite längre från mitt hotell låg Farimont hotellet, en häftig byggnad, men man fick ingen bra bild på den från området där jag bodde då det var andra hus som stod i vägen, så när jag kom tillbaks till hotellet frågade jag om det fanns någon skywiew högst upp i hotellet. Det fanns det inte, men en mycket snäll receptionist (Hossam) kollade upp och tog mig med till 38:e våningen och öppnade ett hotellrum som stod tomt och vi gick ut på balkongen och jag fick ta bilder av hotellet - och han tog några på mig :-) - Mycket bra service! Dags att lägga sig.
av Fly 28 maj 2023 Resealbum: Doha 2023

Dag 22. Hemresa med eller utan förhinder?

0500 hämtas vi på hotellet och körs till Krabi International Airport. Nu är vi ju spända på hur denna resa kommer att bli, med tanke på corona och stängda gränser. På Krabi flygplats märker man ingenting. Inga kontroller eller febermätningar. En flaska handsprit står på en bänk. Det är heller inte många som använder munskydd. Så det är bara att kliva på A350:an till Doha. Drygt sex timmar senare landar vi i Doha, Qatar. Nästan folktomt på flygplatsen. Inte heller här är det några febermätningar eller coronakontroller. Men vi som ska vidare till Köpenhamn med QR 163, blir informerade om att Danmark har stängt sina gränser. De med danskt pass är välkomna hem, men jag med svenskt pass erbjuds ett annat flyg till Sverige. Jag KAN åka till Kastrup, men QatarAir tar inget ansvar om jag inte kommer in i Danmark. Förvirring. Vad göra nu? Snabba beslut. Flyga till Stockholm? Bilen på P19! Någon i en annan grupp Googlar och kommer fram till att svenskar har lov att landa på Kastrup och sedan ta sig till Sverige så fort som möjligt. Så jag följer med till Danmark. Nu lämnar vi Doha. Vi får se hur det fungerar när vi kommer fram. Klockan 5 över åtta på lördagskvällen landar vi på Köpenhamns Lufthavn. Vi tror ju vi ska mötas av en smittskyddskommite' i vita skyddsdräkter och visir över ansiktet...kanske polis eller militär som förhör oss, om var vi kommer ifrån, vart vi ska....jag är beredd att bevisa att jag har bilen parkerad på flygplatsen, och tänker köra hem till Sverige...😉 Det enda som händer är att de med danska pass går i en kö, alla andra i en annan. Inte en fråga, inte ens en feberkontroll....eller handspritflaska. Vi uppmanas däremot att inte gå för nära varandra🤔🤔 Efter en natt i Uvelse kör vi till Helsingör. En färja har precis kommit i hamn och vi kan se i ögonvrån, att en viss kontroll görs på en av de ankomna. Vi kör direkt ombord...3 bilar och 2 lastbilar. Jag roar mig med att räkna passagerarna. 15 stycken! Sverige har inte stängt sina gränser. De står vidöppna!! Inte en själ på den Svenska sidan. Ingen hälsokontroll. Ingen passkontroll. Ingen tull. Nu är vi iallafall hemma igen efter 3 fantastiska veckor. Ha det gott alla därute. Anne och Hans