Youcans blogg

Fredag 13 Juli 2007 - Tallinn
Resealbum: Estland, Tallin
Fredag (den 13:e) morgnen som kom på tok för tidigt! Vi packade ihop oss och stapplade iväg till "Tallink Hotell" för lite massage. Denna gång var massagen riktigt bra. Hade jag vetat att kvalitén skulle vara så bra här hade jag bokat in mig varje morgon. Efter massagen tog vi en sväng på stan med våra två stora och tunga väskor så vi ledsnade ganska fort och bestämde oss för att åka ut till flygplatsen lite tidigare för att bara ta det lugnt. Det vi inte vet är att vi är framme vid flygplatsen ca 15, 4 timmar före flyget lyfter. På flygplatsen består shoppingzonen av ett café (dyrt) en parfym butik och en sprit/souvinirbutik. Vi slår ihjäl fyra timmar på ett mirakulöst vis. Strax före boarding time så knastrar något helt obegripligt ut genom högtalarna och sedan igen och igen. Vi fick helt enkelt vänta väldigt länge..

Slutligen kom vi i väg! När vi väl är framme i stockholm ca 23.30 så har sista bussen till Västerås (nästa destination) gått. Inte heller gick något tåg från centralen till v-ås. Alternativen var hotell eller taxi. Efter en stund av övervägande blev det "Rest and Fly" för en natt. Stora, sköna sängar, tyst, varmt och en riktigt dusch på morgonen. Vi beslöt oss för att ta en dag i Stockholm före vi drog oss till Västerås. Så vi fick en dag i vår vackra huvudstad som plåster på såren. Vi njöt av solen, kikade i affärer och åt glass... På kvällen tog vi blien från Västerås å körde till Göteborg med ankomst klockan 03.00
Torsdag 12 Juli 2007 - Tallinn
Resealbum: Estland, Tallin
Torsdagen hade en glad överraskning åt oss. Solen strålade och man kunde höra fågelsång utanför fönstret. Vi tog en promenad till vad jag antar är Tallins stadspark. Den ligger ca 3 km från centrum. I utkanten ligger Tallins konstmuseum, vars arkitektur kan få vem som helst svag i knäna. Jag hade dock svårt att övertyga min reskamrat att insidan var lika imponerande. En av mina favoriter från museet är "Jutlustja" - litografi av Eduard Wiiralt. (1898-1954)

Stadsparken var väldigt fin med en stor damm och vackra planteringar. Det var ingen botanisk trädgård, men jämförbar med trädgårdsföreningen i Göteborg. Efter dettal illa äventyr blev det en promenad till turisthamnen och från ingen stans dyker det upp en skylt med ett företag som kallar sig superalko. De gjorde sannerligen skäl för namnet. Billigare sprit har jag nog aldrig sett. Jag passade på att shoppa loss ganska kraftigt och fick med mig okänt antal, fina flaskor av ädlare innehåll. Vi tog en paus och en kaffe för att studera det nyinköpta. Med tanke på den nya bärvikten gav vi oss av mot hostellet för avlastning och en dusch. Vi hade planer på att testa lite nattliv men vi hamnade istället på "Tallink Hotell" och mumsade i oss av deras mycket fina och prisvärda buffé. Efter alldeles för mycket mat och vin knatade vi tillbaka för att sova. Vi svenskar har ju en märklig vana att proppa i oss för att vi tror att vi tjänar pengar på det... Så vi mådde som vi förtjänade!
Onsdag 11 Juli 2007 - Tallinn
Resealbum: Estland, Tallin
Denna onsdag fullkomligt öser regnet ner. Vi tog sovmorgon fram till 12, åt frukost och gjorde en liten panik-inhandling av paraplyer. Det låg en liten kiosk, väldigt lägligt bredvid hostellet som sålde bla paraplyer. Nu kunde inget stoppa oss. Vi begav oss iväg mot gamla stan och "Reval day spa". Vi hade bokat in oss på en 3h behndling med lite av varje. Body scrub, ansiktsbehandling, lerinpackning och massage. Det var en trevlig stund, men terapeuterna kändes inte så erfarna. Jag är själv massageterapeut och ganska kräsen. Intrycket var trevligt och anläggnigen var fräsch.

Efter denna avkopplande stund tog vi en titt på utsikten från ringmurens högsta punkt. Det var väldigt vackert med fin utsikt över staden och turisthamnen. Efter detta gav vi oss iväg mot ett shoppingcenter. Vi tittade, provande och shoppade. Det är väldigt billigt i Tallin. Efter en kaffe och en välförtjänt fikapaus gjorde vi ett besök i matvaruhuset för att inhandla en flaska vin och lite estniska delikatesser. Avslutades gjorde kvällen vid köksbordet i vår lilla lägenhet. Ibland är det skönt att bara ta det lugnt efter en lång dag.
Tisdag 10 Juli 2007 - Tallinn
Resealbum: Estland, Tallin
På tisdagen gick vi gata upp och gata ned i och omkring gamla stan. Det finns många gallerier i Tallin med bla lokala konstnärer samt en hel del hantverksbutiker med bla. vackra tyger och garner. Jag uppskattar att ta del av kulturarvet så det blev mycket av denna vara. Vi kikade på kyrkor och byggnader samt gick på museum om Estlands historia i gamla stan, vilket var ganska torftigt. Det var dock skönt att slippa undan regnet en stund. Vädret såg inte ut att bli bättre så vi bokade tid för lite spa behandlingar och riktade in oss på några saker vi verkligen ville se under onsdagen...
Måndag 9 Juli 2007 - Tallinn
När vi landade på Tallins flygplats öste regnet ner. Det hade regnat i Göteborg hela veckan och vi hade hoppats att vädret skulle se bättre ut i Tallin, men icke. Vi snodde åt oss en taxi och så bar det iväg till "Baltic apartments" som hostellet vi skulle bo på heter. Väl där insåg vi att standarden var mycket lägre än vi tänkt oss. Det stank gammal, inpyrd rök och sängarna var av sorten man kan finna i riktigt gamla fjällstugor, om man har otur. De knarrade och man kunde känna träribborna genom madrassen. Försent att klaga. Vi hade trots allt valt ett budgetalternativ.

Denna kväll gjorde vi inte så mycket. Vi tog en promenad in till gamla stan. Detta är Tallins hjärta och påminner om Visby med sin medeltida ringmur. Väl innanför ringmuren slingrar sig de små knottbelagda gränderna mellan de pittoreska husen. Helt underbart att strosa runt och förflytta sig tillbaka i tiden.

Vi hade fått rekommenderat att äta på "Old Hansa" en medeltida restaurang. Vi fick vad som var utlovat. Hela torget var fullt med människor i medeltidskläder. Vi satte oss på uteserveringen, för inomhus var det för varmt. Ingen elektrisitet, utan endast det dunkla skenet från otaliga stearinljus. Detta gällde även inne på toaletten där man fick anstränga sig för att se var man satte sig.. Maten var väldigt god. Den medeltida menyn var minst sagt inspirerande och jag som uppskattar husmanskost hade med lätthet kunnat äta mig från pärm till pärm. Vi drack mjöd, mumsade och njöt. Det var riktigt mysigt.