Wanderlusts blogg

Tisdag 14 April 2015 - Phan Thiết
Off the beaten track, we went to the route that few people has explored. We took a night sleeping bus from the hassle Saigon to the mild windy Phan Thiet. After 5 hours driving we were reaching the bus station, from there we hired a motorbike and our journey has begun at the dawn.

We drive to the southeast to the empty and wind land: La Gi. The road leading to Lagi is nice and good. We just keep our speed and surf to Ke Ga, one stop to see the fish village. The sun has begun hanging on our heads. Sunny, windy, sea view from the left side of the roads make us more excited!

Some pics were taken during our stay in the windy land..

Our memories cling on to this short clip:

Lördag 4 April 2015 - Can Tho
Vi var sugen på att köra moped till någonstan utanför Saigon på helgen; då bestämde vi åka till Mekong Delta för att se de flytande marknader: Cai Rang och Phong Dien.
Vi körde mot Long An, My Tho, Vinh Long, och sent ankomst i Can Tho, huvudstaden av Mekong Delta.
Saigon - Can Tho är ca 170 km och det tog ca 4 timmar; visst stannade vi i mellan städerna som vi körde förbi (1 timmar, kanske, i sammanlagt)
ta lite pause på My Thuan Bro

Klockan var 3.00 vid morgonen, framme var vi i Can Tho. Vi stannade i Ninh Kieu hamnen, mitt i centrum av Can Tho, då fikade vi och väntade till kl. 04.30. Senare åkte vi forfarande till Cai Rang marknaden som ligger ca 7 km från centrum. Vi kom dit så tidigt, och väntade igen. Kl. var 05.20 och det började folk som gick för marknaden.

Först, vi åkt inte med båt, bara att gick runt och stå vid floden. Vi började att filma och ta bilder på folk som körde båtar i floden.
Vid 06.10 tiden då hyrde vi en liten båt och började utforska marknaden; vi gillade mest filma på folk här och alla rörelse av livet på båten.. På denna tiden var turister kom fram marknaden och floden var fult av turister. Tiden gick fort. Solen kom up. Och säljare/köpare var borta med båtarna... De skulle åka till de små kanaler...

Senare checkade vi på en budget guesthouse, kostade 9 usd per 2 personer med en stor säng i staden Can Tho. Åt frukost och sov till kl.14.00 (vi inte sov förra natt)

Fish noodle soup med tamarin såsen
Sent, åkte vi till Hung homestay, och besök där lite. på vägen åt vi "bun ca - fish noodle - är speciell lokal mat i mekong delta). Senare var vi framme i Hung s homestay och träffade vi mr Hung och några turister som tillbringade några nätter hos Hung homestay; ut på en spännande cykeltur, där vi hade chans att få se mer av riktigt mekongs landsbygd. Efter turen återvände vi till Can Tho.
Mr Hung guide turister hur man äter "banh xeo = pancake"

På kvällen körde vi runt i staden och hade middag på en liten lokal street food. Det var gott! Vi drack öl och planerade vad skulle vi vilja uppleva på dagen efter..

Vi googlade på net och fått höras från lokal folk här om de 2 andra flytande marknader i området runt. Det var Phung Hiep och Phong Dien. Efter en lång discussion hämnade vi på Phong Dien, för Phong Dien är nära (18 km från centrum Can Tho), vs (30km för Phung Hiep). Det viktigaste info som vi hörde att Phung Hiep flytande marknad är nästa försvunnen på nuvarande.

Dagen efter vaknade vi vid 04.15 vid morgonen. Vi körde mot Phong Dien ort. Lite kalt, lite sömnigt, men vi måste vara framme i lokalen runt 05.00 på morgonen. Vägen till Phong Dien town var enkel och lätt men vi inte hittade den flytande marknaden på floden. Vi körde runt och frågade efter folk och be om vägen till flytande marknaden. Till slut, hittade vi den men vi kunde inte filma eller photo eftersom det var fortfarande för mörkt!
Fikade vi vid floden och fan, när solen kom up... jag var förtjust i vad jag såg i vattnet. Jag ropade högt min kompis för att jag skulle vilja hade dessa spännande stunder på filmen av vad jag inträffat... Dock det var inte så! jätte! oerhört! upphetsad för flytande marknaden var inte stor som förut. Men det var här som jag hade försökt hitta och se i hela mitt liv. Jag fått höras mycket intressant om de gamla flytande marknader i mekong delta. De flesta gamla folk som jag har träffat i mekong delta orten tänkte att flytande marknaden skulle försvinna snart om tiotal år. Livet av befolkningar här är förändras pga vägar i mellan byarna har uppbyggt. Man behöver inte ro/åka med båt så länge. Vart flytande marknaden skall till i fram tiden?

Personlig tips:
Om ni har mer tid, åk och se Phong Dien flytande marknaden innan det försvinner...

Hur?
Hyr en båt och avresa från Ninh Kieu hamnen (rätt centrum av Can Tho staden) till Phong Dien flyttande marknader. Det tar ca 45 minuter. eller ni kan köra moped/taxi till Phong Dien som jag gort.
Fredag 27 Februari 2015 - Melaka
Melaka is unique for each character. Melaka is charming but too crowded and too touristic….. ppl everywhere… walking stuck by each minute.

Will be back to Island tonight after working.
Will be uploaded new photos and story onboard!
Fredag 13 Maj 2011 - Vietnam
Min första resa till okänt ö: Con Dao, Vietnam
Stay: 3 nights
Hotel: Con Dao Camping
Priset: 30 usd per room per night ( ej frukost)
Frukost (served hos hotelet): noodle soop eller bröd + egg + 1drink (cafe eller soft drink)= 2.5 usd
Flygsbiljet: Saigon- Con Dao- Sai Gon : 1.976.000 vnd # 100 usd ( Vietnam Airline)
Transfer från airport- hotelet: 2 eller 2.5 usd per 1 way.
Rental motobycle: 5- 7 usd per day (24 hours)

Note:
+ Seafood at Con Dao island is always more expensive than others places in Vietnam ( Saigon, Phu Quoc Island, Nhatrang, Mui Ne....)
+ There is not many restaurants here in Condao island. ( I got up lately in the morning around 8.30 and drived down to center to have a breakfast, but they were almost closed).
Tomorrow I will leave COndao for Saigon. Back to the usual noisy busy days of my life in Vietnam!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
All I can say about CONDAO: " it's absolutely amazing!"
Tisdag 30 Mars 2010 - Hanoi
God morgon Hanoi, Vietnam.

Mitt Hanoi är lite kalt idag. Vaknade vid 6 tiden, gick ut hotelet och se runt Hanoi. Sittande vid Hoan Kiem sjön just nu. Framför mina ögon är Hanoi grått, dimmigt.

Hanoi vaknar med sitt egen folk som känner sig fylld av energi och livslust.