Piks blogg

Måndag 24 Augusti 2009 - Island
Resealbum: Island runt 2009
Då var det dax för ridning och vädret var emot oss, det regnade och blåste som vanligt. Regält påklädda med underställ och regnkläder, gav vi oss av mot Hveragerdi och Eld-hästar.
Efter ca en timma i regnet kom vi iväg på våra hästar som var lite tröga så här på morgonkvisten. En två timmars skummpande färd på hästryggen tog sin början. Efter halva tiden har man regält ont i baken efter allt töltande.
Färden gick sedan vidare mot Gullfoss där det blåste så att man fick hålla i varandra för att inte blåsa bort.
Men det var ett storslaget vattenfall och mycket välbesökt. Stannade inte så länge utan drog vidare till geysirna, Geysir och Strokkur. Det var bara Strokkur som sprutade vatten ca 25 m rakt upp.Magnifikt!
Nästa stopp blev Tingvellir som är isäningarnas gamla tingsplats. Mycket speciell bergskant och en vacker natur och utsikt möte oss. Här ligger också en vacker liten kyrka i vattendeltat
Rejält trötta återvände vi till Reyjkavik för en god middag på resturang som avslutning på vår resa.

TACK ISLAND FÖR ALLT ÖGONGODIS.
Söndag 23 Augusti 2009 - Island
Resealbum: Island runt 2009
Tog en skön sovmorgon och gick upp 8.00.
Idag går färden till Reykjavik genom ett skifftande landskap, som vanligt.Tyvärr inga skyltar om hästridning. Får fixa det i Reykjavik. Strax efter Akranes körde vi genom en ca 5,5 km lång tunnel under Hvalfjördur (en fjord) som var riktigt häftigt. Tog aldrig slut!!!
Efter tunneln kändes det att man närmar sig "storstaden". Vi inkvarterade oss på Pavi gesthouse, vilket inte vi kanske rekommenderar. Ganska låg standard, shavigt och inte särskilt positiv personal. Men ,men, med gott humör klarar man det mesta.
Tog en promenad i stan och fikade på en Dansk smörrebröds fik. Vi hade sett fram emot att se den vackra Hallgrimskirkja, men med vår otur var den inklädd med byggställningar. Passade också på att beställa ridning till morgondagen.
Tog oss upp till Vattentornet och kollade deras fejkade geyser och fikade igen. Går lite mer pengar när man är i civilisationen!
Tidig kväll med foto och dator fixande.
Lördag 22 Augusti 2009
Efter gårdagens regn behagade solen att titta fram och det hade också slutat att blåsa. Jippi! Vi kom iväg med båten Flaudur för valsafarin. Båten guppade betänkligt men alla spanade förväntansfullt ut över havet. Inte en valrygg så långt ögat nådde. Ansiktena blev allt dystrare och mot slutet av båtturen satt en del och somnade trots att det var ganska kallt och blåsigt. Vi körde från Husavik ganska besvikna men vilket landskap som vi fick se, man blev alldeles andäcktig. Var så vackert ooch variations rikt.
Väl framme vid vandrarhemmet väntade oss en överraskning. De hade ett litet eget varmvattens bad. Det tog inte lång stund innan vi satt där och njöt i fulla drag. Trots besvikelsen en bra dag.
Fredag 21 Augusti 2009
Denna dag blev inte som vi hade tænkt oss. Regn och blast forstorde forutsættningarna for en bat tur och vi fick noja oss med en titt in pa valmuseet och en pizza i Husavik.
Planerna blir nu istællet att forsoka komprimera morgondagen med valsafari och resan till vandrarhemm i Bru.
Eftermiddagen blir att slappa, skriva pa datorn och till kvællen æta en god middag i restaurangen.
Torsdag 20 Augusti 2009
Vi borjade færden 8.30 efter en god frukost pa vandrarhemmet.
Naturen skifftade fran gardagens och det var bordiga dalar till ren stenoken. Vagarnas beskaffenhet likasa, Fran fin asfallt till ren tvattbrada. Hojdpunkterna under dagen var de illaluktande svavelgrytorna, Dettifoss fantastiskt vackra vattenfall och det slappa varmbadet vid den varma kællan
Onsdag 19 Augusti 2009
Vi fortsætter var resa mot Berunes ca 40 mil. Vægen gar længst ett plat landskap (sandur = glaciersand). Forsta stoppet blev Skafftafjell dær vi tog en promenad till vattenfallet Svarttifoss.
Vædret blev bættre och bættre under dagen. De stora is-kalvarna fran glacieren var ocksa fantastiska i sina olika færger, svart, vit och blatt.
Stannade till i Djupivogur for lite proviantering och tankning. Gar en del disel at pa færden.
Framme i Berunes vid 17 tiden. Ett verkligen fint vandrarhem med ett litet eget kapell intill dorren. Ett varmt mottagende av den lille værden.
Tisdag 18 Augusti 2009
Efter en riktigt tidig morgon (upp 4.00) landade vi i ett soligt Keflavik. Turen fortsätter när vi får ut bilen. Det är en större bil än vad vi beställt och dessutom behöver vi inte betala för någon försäkring. Bara så bra! Redan när vi kom till Reykjavik satte hungern in och det fick bli en baconlindad korv på första Shellmacken. Bara så god och det får bli flera sådana innan veckan är slut ( Pethers ord). Inte så dyrt iheller, som hemma ungefär.
Färden gick sen vidare mot Vik med flera stopp, vid vackra vyer, vattenfall och glacierer. Kamran gick varm så klart. Det är helt otroligt vilken natur moder jord visar oss.
Just nu sitter vi på vandrarhemmet i Vik med regnet smatrande mot rutan och vinden viner. Det vackra vädret har tyvärr försvunnit under eftermiddagen. Blir att slöa och krypa till kojs tidigt.. Den tidiga morgonen tar ut sin rätt. ( Lite mat får vi väll också se till att få i oss om vi orkar.)