Pellerobbans blogg

Torsdag 23 Mars 2017

La Habana Cuba

Efter några dagar i Mexico flög vi till Kuba . Passkontrollen i Kuba gick väldigt snabbt och smidigt, vi blev förvånade och våra ryggsäckar kom snabbt på bandet.
De har flyttat växlingskontoret så att de finns på utsidan av byggnaden.

Vi delade taxi in till Havanna och betalade 20 cuc för två.
Det tog tid innan chauffören hittade vårt Casa Buena Vista, så fick ju se lite på vägen dit och åka i väldigt trånga gränder med hemska vägar.
En bra upplevelse, men inget för den som är åksjuk , vilket jag är, men jag har tabletter, så det gick bra :-) .
vårt Casa var jättebra med en fantastiskt god frukost , vi bodde högt upp med en jättefin utsikt. se bilder.

Havanna är sliten och väldigt bullrigt dygnet runt från bilar, lastbilar , bussar och annat . Vi sov till slut med öronproppar dels för att de tömde sopor kl 2 på natten.
Det finns fler Lada- bilar än amerikanska bilar.
Vi andades avgaser i tre dygn, ibland kommer det något fordon med redigt svart rök efter sig.
Det är en fröjd att se de gamla bilarna även om de flesta är väldigt slitna och vi fick höra att det finns bilar där motorer är utbytta mot dieselmotorer.
Här finns mycket fina gamla byggnader att se ,och vi har lyssnat på mycket fin kubansk musik, varit vid Malecon, restaurang Floridita ....mm

Men kul att ha varit i Havanna och tittat runt, vi upplevde människorna som väldigt trevliga .
De frågade var vi kom ifrån och när vi sa Sverige, blev de glada och många sa att de gillar svenskar.

Man ska inte räkna med internet , men det finns internet parker där man
kan köpa ett litet kort och skrapa fram en kod som man knappar in.

vi gick paradgatan ned och kom fram till Hotel Presidante.
vi tänkte äta middag där men var för tidiga, så vi tittade runt och tyckte att det var pampigt gammalt samt jättefint, lite lyxigt och byggt 1928.
Vi skojade om att här skulle vi bo.

Efter några dagar i Havanna delade vi taxi med två italienskor till Varadero.
Bilturen tog 2 1/2 timma.

De blev avsläppta på 4 Avenida , där de hade boende och vi bad chauffören att köra till 25 Avenida.
VI hade inget boende alls men gick runt och frågade efter Casa men det verkade vara fullt överallt.
Vi fick till slut en natt hos Rinald med fru, och det var en egen lägenhet , med uteplats. Det var jättefint !
Vi åt en jättegod frukost hos deras granne.

Rinald hade en kompis Pepin som hade två nätter för oss i samma område.
Varadero har en fantastisk fin strand och det var nog mest det vi tyckte om Varadero.
Vi skulle ha åkt vidare men jag fick dålig mage och hög feber.
Vi fick byta boende igen och Rinald hade en vän till, i samma område som hade en jättefin lägenhet med uteplats till oss. Här stannade vi två nätter och vi åt frukost på närliggande Hotel Tropical där det var buffè.
vi åkte i Lada bil till flygplatsen . Tur att vi hade ryggsäckar....

Vårt flyg till FFL blev inställt och vi fick åka i en jättefin buss till Havanna.
Vi kom fram till Hotel Presidante som jag skrev om längre upp på sidan.
Vi sov där i ett lyxrum en natt ,samt fick kvällsbuffè och frukostBuffè och allt var gratis förstås.
Alla Casa tog 35 dollar för två samt 4 cuc var för frukost

Efter 10 dagar i Kuba flög vi till FFL ,för knappt två dagar och vårt hotell var avbokat.
Vi hade inte kunnat höra av oss från Kuba , men hotellägaren fixade så att vi fick ett rum två nätter, så det blev ju bra ändå i det blåsiga Fort Lauderdale.
Knappt två dagar senare åkte vi till Jamaica.