Olof_bs blogg

Söndag 10 September 2006 - Sverige
Då var sommarlovet över och minnena från denna sommar kommer att vara helt underbara. FotbollsWM, Tyskland, Österrike, Holland med Amsterdam, Slovenien och Kroatien. Sedan får man naturligtvis inte glömma Fjällen.

Som sagt, det har varit en hejdundrans sommar med minnen som kan få en att sätta sig och plugga med gott mod igen för att se fram mot nästa sommar. Innan dess kommer det dock att vara lite andra resor. Bl.a. så ska jag på en resa till Venezuela vilket jag ser fram mot.

Jag kommer att lägga ut bilder på Kroatien och fjällen så snart jag kan (det innebär innom dom närmsta dagarna).

Jag tror att många underskattar dom svenska fjällen otroligt mycket. Jag var och vandrade i bl.a Rapadalen och Sarek med en av mina bästa vänner, och där ar jag sett några av de vackraste vyerna i mitt liv.
Postojknagrottorna var otroligt vackra även dom, och det skulle jag våga rekomendera till dom flesta, även de som enbart är lite klaustrofobiska. Det finns gott om utrymme i dom.

Kommer att skriva mer om dessa upplevelser senare när jag får möjligheten. Nu ska jag lägga upp några bilder, sedan blir det till att plugga igen.

Ha det bra
/Olof
Måndag 24 Juli 2006 - Sverige
Så, nu har man återigen varit i Amsterdam i 4 dagar. Denna gång var det trotts allt lite anorlunda än de andra gångerna.
Resan ner med gästerna (52 st denna gång) gick bra som alltid. Väl där var det olika utflykter i amsterdam med stadsrundtur och jeneverprovning mm. Första kvällen när jobbet var gjort gick jag ut med några resenärer för att ta en eller två öl. (det blev 3 st). Vartefter vi gick till ett av de största uteställena i A'dam, Paradiso.
Paradiso är en av de större klubbarna som finns där, och det roliga med den är att det är en gammal kyrka som man avkristnat och byggt om till nattklubb... Tänk er den akustiken som finns där... helt underbar. Sista dagen var det mycket annat som hände, men på kvällen träffade jag ett par norskor som jag lärt kännna tidigare och tog en öl med. När jag sedan var på väg hem fick jag ett samtal av en av mina gäster vilket medförde att jag satt på sjukhuset hela natten med två personer och skötte konversationen med dom på sjukhuset. Som tur var så kunde gästerna följa med hem till Sverige igen på morgonen, men jag fick ingen sömn på 40 timmar... Så hemresan var riktigt seg. Men det är sådant som ingår i yrket.

Detta medförde att jag inte vaknade förän kl 13 idag... otroligt... har inte sovit så länge på år och dag känns det som =)

Vädret var otroligt varmt ooch kvavt vilket även medförde ett otroligt åskväder som pågick i nästan en timma på lördagen.

Ha det bra.
Olof Br...
Tisdag 18 Juli 2006 - Sverige
Som jag skrev i den förra bloggen skulle jag lägga upp lite bilder på Kroatien. Bilderna som jag har lagt upp är övervägande från Plitvice Nationalpark, och jag säger samma sak som man brukar säga om sarek nationalpark... Hur fina bilderna än må vara så är det alltid mycket "häfftigare" att se det i natura.

Plitvice är en av de vakraste ställena jag någonsin varit med om, och jag rekomenderar varmt att ni åker dit och kollar.

Nästa resa går till Amsterdam, och det är på torsdag. Kommer hem på söndag igen, och då ska jag försöka lägga upp lite mer fina bilder därifrån.

Ha det bra/
Olof Br...

PS: Om ni åker till Kroatien, så rekomenderar jag att ni äter fisk... det är dom riktigt duktiga på. Ölen är mycket god den med, och viner från Istrien bör testas och köpas med hem =) . DS.

PPS: Reseledare är en härligt yrke!! DDS.
Måndag 17 Juli 2006 - Sverige
Detta blir de första orden i en blogg för min del. därför denna konstiga rubrik.

Kom hem från Kroatien igår, har varit där i 9 dagar, mestadels på ön Krk. Det var en härlig upplevelse.. Var även iväg så långt som till Plintvice (eller hur den där nationalparken nu återigen stavas). Det var en av dom vakraste ställena som jag någonsin besökt, och då är jag trots allt tämligen berest.

Jag vågar påstå att den svenska naturen är en av de finaste som går att uppleva (iaf stora delar av det som ligger norr om polarkretsen), men denna nationalpark i Kroatien... jag viste inte riktigt vad jag skulle säga... men till slut hittade jag iaf ett (flera)ord, och det var :Helvete, vad underbart vackert!!!

Jag kommer att lägga upp bilder på det innom en ganska snar framtid.

Men jag kommer nog inte hinna göra det innan jag ska iväg på min nästa resa som är redan på torsdag. Då blir det Amsterdam igen.

Vi som arbetar som reseledare har ett otroligt härligt jobb, ja, men vi har även uruselt betalt ifall det känns som en tröst för er som gärna skulle vara reseledare men inte är det.

Får skriva mer senare någon gång...