Nilshakans blogg

Lördag 6 Juli 2013 - Bergsjö
Då var det daxs för semester, 4 härliga veckor varav 2 ska tillbringas i Prag.
På Onsdag bär det av.
Fick just meddelande att jag blivit uppgraderat på flyget till Business klass, så man får lite mat på Arlanda innan flygresan.
Har planerat denna resa länge nu och skall göra många spännande utflykter.
Vi hörs till veckan
Tisdag 17 Juli 2012 - Eskilstuna
efter ankomsten i går så har dagen varit bra.
Började med en rejäl fotmassage och på eftermiddagen var jag på spakällan och fick en rejäl kroppsmassage.
Hon var väldigt duktig och många låsta muskler fick sig en omgång
Måndag 16 Juli 2012 - Bergsjö
Klockan är 9 om morgonen och om en timme tar jag bussen in till Hudiksvall för att ta tåget till Stockholm.
Känns härligt att få åka ut och resa igen. En ny stad, nya människor, nya upplevelser.
Klockan är nu 14 och sitter på SJ Lounge på Centralen och väntar på tåget till Eskilstuna
Det är härligt att resa 1:a klass tåg och å allt serverat. En god räksmörgås, öl x 2 och kaffe med dopp.
Att sedan få sitta på centralen i lugn och ro och surfa känns som en underbart start på semestern, slippa trängsel och stoj på centralen.
Måndag 20 Februari 2012 - Bergsjö
Äntligen dags för avresa. Har varit orolig för tåganslutningar från Bergsjö till Stockholm.
Har kollat på nätet hela helgen och det verkar funka. Om en timme åker jag till Hudiksvall för att ta tåget till Stockholm. Bokade om till ett tidigare tåg så jag har 8 timmars marginal i Stlhm. Har blivit blåst en gång förut och missat flyget med 15 min. Det kostade 1200 spänn + övernattning.

Ser fram emot denna resa där jag dom fem första dagarna är hos en kompis utanför Glasgow, för att resterande 5 dagarna vara ensam i Edinburgh. En stad som jag bara har gjort en halvdags besök i.
Har hittat ett vandrarhem i Leight till hyfsat pris. Verkar vara bra ställe.
Torsdag 5 Augusti 2010 - Edinburgh
Efter frukost och att ha packat resväskan, gick jag ner på Tesco och handlade lite sprit att ta med hem. Köpte även en stor blomsterbukett i affären bredvid för att lämna som tack för boende.
Då bägge i familjen jobbar så skulle jag ta mig själv ut till Flygplatsen i Edinburgh.
Gick 60 m ut på stora vägen och tog X1 direkt till busstaionen i Glasgow, bytte där till Citylink som gär direkt mellan Glasgow och Edinburgh, klev av på stora vägen vid Ratio station och tog buss 777 in till flygplatsen. Resan tog 2 timmar.
Var 45 min före incheckning och det var ju bra, Vid incheckning vägde resväskan 19,9 kg så jag klarade dom 20 kg som Ryanair godkännt.

Väl framme på Skavsta tog jag lokalbussen ner till Centralstationen och vandrarhemmet.
Koderna stämde så jag kom in och fick min nyckel och ett enkelrum. Litet men funkar.
Tog en promenad ner på stan och åt en pizza på 12:an som vanligt
Onsdag 4 Augusti 2010 - Bergsjö
Vaknade rätt tidigt, så jag duschade innan rusningen, packade och städade rummet.
Gick och betalade rummet och fick lämna bagaget i köket.
Tog mig ner på stan och in på biblioteket. Personalen sa att det bara var och sätta sig vart man ville och så gjorde jag. Satt med min bärbara dator och gick igenom e-post och sånt. Skrev några omdömen på Tripadviser.
Besökte gripemuseet, ett modellteater museum som låg alldeles intill. Gick även in i St Nickolas kyrkan.
Åt en dagens lunch bestående av fläskfile i currysås.
Sen var det dags att ta tåget mot Gävle. Satt halva sträckan och läste lite nyheter på datorn.
Tåg byte i Gävle och buss från Hudiksvall och så var man hemma.
Tisdag 3 Augusti 2010 - Oxelösund
Efter en natt på vandrarhemmet, beslöt jag att denna dag skulle jag ta bussen ut till kusten och närmare bestämt Oxelösund. Tyvärr missade jag att Centrumgatan var centralen och att det inte fanns någon buss station. Nå väl en liten promenad gjorde inget. Det fanns gratis tuff-tåg ner till gästhamnen, så jag tog mig dit och strosade runt och kolla på båtarna. Gick sedan tillbaka till Centrum och åt lunch, isterband med pulvermos.
Det fanns egentligen inte så mycket att se, upptäckte jag efter ett besök på stadsbiblioteket.
Det mesta låg utanför stan.
Buss tillbaka till Nyköping och klev av vid Nyköpingshus. Ett intressant ställe med ett trevligt museum i slottstornet. Intressant historia om Nyköpings gästabud. Stället rekommenderas, särskilt som det är gratis.
Fina områden att gå runt och titta, och väl informativa skyltar.
Tog sedan en promenad bortom gågatan och upptäckte att det fanns mycket mera att se än den lilla gågatan man alltid går till. Många pubar och restauranger. Gick sedan längs ån och gamla delen.

Det var sista dagen på denna semester, imorgon bär det iväg hemåt.
Söndag 1 Augusti 2010 - Lanark
Denna söndag begav i oss iväg utanför Lanark för att se på baklucke loppis, mycket skräp som folk vill sälja, ska man öppna en bar eller möblera sitt hem så finns det godbitar att hitta. Både nya och gamla saker.
Sen for vi vidare till Sallyhills, som är en stor trädgårds marknad med allt för trädgården och lite därtill.

Kvällen avslutades med att vi åkte ut till Strathclyde nöjespark och åt middag.
Buffémiddag med 4 kötträtter att välja på + tillbehör för 80 kr, äta så mycket man vill.
Detta vart en bra avslutning, imorgon bär det iväg till Sverige igen.
Lördag 31 Juli 2010 - Glasgow
Eftersom jag kommer att åka själv till Edinburg flygplats på måndag, tog jag idag buss X1 direkt till Glasgow och buss stationen för att se vilken hållplats mm jag skulle ta.
X 1:an passerar 50 m från min väns hus så det är perfekt.
Väl inne i Glasgow så tänkte jag att nu ska jag hitta Bell Street, vilket jag gjorde.
Mitt emot Marchant city huset fanns detta lilla polis museum. Mycket intressant. Polisuniformer från början fram till idag + lite internationellt. PÅ väggarna hängde information om stora brott och sånt som hänt en del poliser. Mycket intressant.
Därefter strossade jag vidare och var in på the art gallery.
Väl hemma kollade jag lite fotboll på det som en gång var Hamiltons populäraste pub.

Tyvärr har många ägarbyten mm gjort att så är det inte idag. trots det är det en fin gammal pub
Fredag 30 Juli 2010 - Leadhills
Idag tog vi bilen och åkte söderut till Leadhills. Mycket vackert ställe i dalgången.
Här bröt man bly, silver och guld för hand i dom många gruvhålen.
Ett litet museum finns (dock inte gratis) och mot en smärre penning kan man få en guidad tur ner i ett av hålen.
Denna dag var dock disig utan att det regnade.
Efter detta besök for vi ut mot kusten och runt så vi kom tillbaka tilll Strathaven.
Mycket vackert landskap. Vi besökte ett mikro bryggeri som gjorde sitt egen ale.
Efter deras förslag åkte vi till den lokala puben för att prova en ale. (Det fanns bara en som sålde)