Niclas blogg

Onsdag 1 Augusti 2007 - Vårgårda
Har varit i Sverige några dagar nu, reser fortfarande runt i husbilen och längtar inte hem till lägenheten... Resan nere i Europa var riktigt lyckad. Vi hann med att besöka flera underbara platser under rutten som gick genom Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien och Italien. Till skillnad från hemma i Sverige så lös solen mot en klarblå himmel varje dag. Skall snart lägga ut en liten film om resan.
Söndag 22 Juli 2007 - Grado
Vi lamnade Kroatien i gar och befinner oss nu i den glassiga Italienska semesterorten Grado. Husbilen star parkerad vid den enorma och langgrunda stranden. Badplatserna i Kroatien ar mycket finare och vattnet klarare, nastan sa att man langtar tillbaka redan nu.

Maten ar dock farligt god har... Vi skulle bara ta en och nagot lite glass, men nagot blev fel. Det ar tydligen stor skillnad pa ice-coffe och coffe-ice.

Vi fick in tva stora glassar med kaffe i och en tiramisu (stavas det sa?) och en tartufo. Alltsa 4 rejala efterratter av Italiensk klass. Sevitoren skrattade gott och dom eleganda aldre damerna sneglade nyfiket under sina dyra solbrillor. Nu sitter vi har framfor datorn med putande magar och undrar vart GI-dieten tog vagen :).
Måndag 16 Juli 2007 - Rovinj
Kanns helt ratt att fly fran den svenska sommaren som inte vill visa sig :) Efter 200 mil och 3 overnattningar i Danmark, Tyskland och Osterrike befinner vi oss nu i den sagolikt vackra Kroatiska staden Rovinj. I vart rullande hem bor vi nagra kilometer utanfor stan ca 40 meter meter fran det skimrande bla Medlelhavet. Vi stannar har ett par dagar, sen drar vi troligtvis vidare ner till Pula och Krk. Ska ladda upp lite bilder senare.
Onsdag 11 Juli 2007 - Göteborg
Nej, nu får det räcka. Vår planerade campingresa längst svenska västkusten läggs ner. Det slutar ju aldrig att regna här... I måndags beslutade vi att ta husbilen ner genom europa till Kroatien i stället. Vi åker i eftermiddag och blir borta ca 2 veckor. Ganska oplanerat, men det mesta är redan nerpackat i bilen så det är bara att tuta och köra :)

Fortsättning följer...
Söndag 18 Juni 2006 - Shaolinsi
Denna dag borjade tidigt som vanligt har. Efter meditationen klattrade vi uppfor ett annat berg, Song San. Pa toppen besokta vi grottan dar munken Da Mou mediterat i nio ar innan han lade grunden till zen buddhismen som praktiseras i Shaolin. Det var en rejal promenad som tog fint. Det ar en haftig kansla att ladda kropp och sinne med energi genom de Qi gong/ovningar vi lart oss. Pa eftermiddagen hade vi kurs i vegetarisk matlagning. Det kinesiska koket ar verkligen spannande och liknar ingenting av vad som serveras hemma. Om man ar vegetarian har man mycket att lara har.

Om en stund tar vi natttaget till Beijing dar vi ska besoka de vanliga sevardheterna.
Torsdag 15 Juni 2006 - Shaolinsi
Idag har vi bestigit berget Shao Shi. Det ar ett av de berg som ligger runt templet. Ett maktigt berg med ett trappsystem som kallas " himlens trappor". Det tog ungefar 6 timmar och uppskattningsvis 5.000 trappsteg. Helt otroligt, trappor upp och trappor ner hela dan. Shi Xing Xue kallade denna dag for vilodag eftersom vi hade paus fran den ovriga traningen.

Mitt uppe i berget tranade vi Qi gong med en fantastisk utsikt. Nar vi kommit upp pa toppen tog vi oss ner pa andra sidan till templet. Vi passerade Pagodskogen, begravningsplatsen for hogt uppsatta Shaolinmunkar.
Onsdag 14 Juni 2006 - Shaolinsi
Vi har haft en fantastisk resa hittills. Det finns mycket att skriva om men jag maste verkligen krypa till ner i sangen snart. Vi fick ett otroligt varmt valkomnande av munkarna och larljungarna. Tanka sig, jag var tvungen att halla tal, och vi fick dansa sma grodorna runt en mansklig midsommarstang. Det var lite stelt i borjan, sen hade vi riktigt kul!

Dagarna borjar tidigt och slutar sent med tre traningspass om dagen. Det kanns verkligen i kroppen. I morse gick vi upp 05.40 for morgonmeditation. Klockan 7.30 frukost, 9.00 Qi gong, 12.00 Lunch, 15.00 Kung fu, 18.00 Middag.

Denna traningsdos ar anda knappt halften an vad munkarna har i Shaolin far. I morgon ska vi vandra langt upp i bergen och trana Qi gong pa en fin plats som Shi Xing Xue har valt.
Fredag 9 Juni 2006 - Göteborg
I morgon bär det av till Shaolintemplet i Kina. Det mytomspunna templet som är födelseplatsen för Kung Fu och Qi gong. Resan är unik i sitt slag då vi kommer att bli guidade av den buddhistiske stridsmunken Shi Xing Xue under hela vistelsen. Han är uppväxt i templet och har ordnat så att vi kommer att få bo intill munkarnas träningscenter. Shi Xing Xue leder Shaolintemplets officiella wushu (Kung fu) skola i Norden där några av oss i gruppen tränar. Det ska bli spännande att träffa dessa människor som slipat både kropp och sinne i generation efter generation i över 1 500 år. Läs gärna mer om templets historia på http://www.shaolin.se

Undrar om det finns internetanslutning där? Ska försöka blogga så gott det går.
Onsdag 5 April 2006 - Göteborg
Insåg just att tiden gått väldigt fort senaste veckorna. Det är ju nästan ljust på kvällarna nu. Men jag var kanske lite väl optimistisk när jag planerade att ta mig till Delsjön för en solig joggingrunda efter jobbet. Klockan halv nio när jag skulle iväg hade mörkret redan lagt sig över stan. Det blev en kvällspromenad istället, i väntan på ljusare tider.

Tack och godnatt.
Tisdag 4 April 2006 - Göteborg
Äntligen kan vi erbjuda möjligheten att skriva reseblogg. Vår tanke med bloggen är att du ska kunna använda den som dagbok under resan, men också när du inte är ute och reser i världen. Ofta lever man ju på sin resa långt före och långt efter själva resan. Man har kanske många trevliga och intressanta minnen att dela med sig av till vänner och bekanta.

Om du har bilder på Reseguiden.se kan du visa dem här i bloggen. Klistra in adressen till bilden i ditt inlägg.

http://www.reseguiden.se/forum/niclas/bilder/3342 Om du skulle hitta några fel, eller om du har några frågor är du välkommen att höra av dig.

Lycka till med bloggandet!