Moaemma6s blogg

Lördag 5 Januari 2013 - Khao Lak
Vi tog tidiga båten från Phi Phi hotellet bjöd på resan. 2 timmar tog resan över det är blunda och inte tänka på konsekvenser när man färdas i Thailand. Vi satt på 3 våningen ner i båten om det hänt något..... Denna båt hadeen liten kiosk lyx. Framme stod vårt Hotel och väntade på oss ca 1 och en halv timme senare var vi framme på Orchid Beoch resort på White sand Beach. Vi blev uppgraderade för jag och Emma fyller år under vår vistelse. Och det var en uppgradering av klass, vi fick en svit på 70 kvm. Till tjejernas stora glädje tillbringades eftermiddagen vid den fina poolen.
Fredag 4 Januari 2013 - Koh Phi-phi
Vårt hotell Mama Beach får toppen poäng. Det låg precis nedanför kalkstensklippan som avslutar Tonsai Beach så vi hade både lugn och ro, allt är rellativ för Phi Phi, och kul shopping och trevliga restauranger.

Ett mysigt nyårsfirande på hotellets restaurang där vi blev bjudna på bubbel.

Vi gjorde 2 aktiviteter som stack ut;

Vi promenerade från vårt hotel till Long Beach genom djungel, på stranden pausade vi och åt lunch sen vandrade vi upp till viewpoint och det var en fantastiskt utsikt och en underbar trädgård.

Det andra vi gjorde var en Phi Phi rundtur med speedboat för snorkling, tar man i beräkning att det är mycket turister så är det väl spenderade timmar. Vi avslutade på Mayabeach med snorkling i solnedgången och det var bara en annan båt där.
Söndag 30 December 2012 - Koh Phi-phi
Båten var försenad ca 2 timmar pga oväder men den körde in ca 1 timme av det. Vi var framme på phi phi vid 18. Där letade vi upp en som tog vårt bagage och tjejerna i en stor skrinda. 10 minuter senare var vi framme p vårt hotell Mama beach. Efter en middag på en italiensk resturang somnade vi gott.
Lördag 29 December 2012 - Koh Muuk
Nu far Emma bada poolen igen efter doktorn var och tittade pa henne igar. Hon har fatt hand, fot och munsjuka i alla blasor har hon fatt bakterieinfektion pga av poolen sa pencellinkur, antihistamin och bakterie dodande salvor sa ar hon nast in till prickfri. Imorgon aker vi mot Phi Phi och hoppas pa bra snorkling. Pa snoorklingen igar var det grumligt och vi fick veta att det var pga fullmanen som ger hogvatten.
Fredag 28 December 2012 - Koh Muuk
Vi har hamnat mitt i en resekatalog, vit sand som potatismjol som knirrar under fotterna. En udde ut i havet med bungalows stora och lyxiga med terass, liggstolar med utsikt over havet. Ett badrum med tre rum. Jag alskar detta hotell Savalei/ I dag var vi pa utflykt till Smaragdgrottan och det var vart att stiga upp tidigt for trots att detta ska vara en turistfalla var det bara vi. Med en guide simmade vi 80 meter in i en grotta och in i en lagun det var helt magiskt. Vaxligthet som bara finns dar. Nar vi simmade ut kom det tjogvis med turister som simmade i kolon det kan inte vara sa kul. Pa detta snoorkling pa 2 platser tyvarr algblommning sa vi sag inte sa mycket, Hemma till lunch och en slapp eftermiddag pa stranden. Ikvall ska vi ta oss till en resturan i djungel Hilltop som jag last om vi far se om det ar flipp eller flopp. Tyvarr inga bilder natet segt som tuggumi.
Söndag 23 December 2012 - Koh Lipe
Vi hyrde en longtailbåt i 4 timmar för att åka till 2 platser. Först åkte vi till en underbar strand och snoorklade därefter ville barnen se apor. Båten tog oss till en stranden och inte såg vi en enda apa sen kom de en efter en. En apa simmade till vår båt tog sig upp så vi vår tvungen att putta ner honom i vattnet. Efter det åkte vi till en ö med svarta stenar om man tar med sig en sten därifrån får man enligt tron evig förbannelse.
Fredag 21 December 2012 - Koh Lipe
En underbar dag på en liten mysig strand som vi hittade bakom all djungel. Det fanns en bar och restaurang med några tillhörande bungalows. Fantastisk snorkling med Clownfiskar. Pinacolada och en underbar grön curry.
Onsdag 19 December 2012 - Koh Lipe
De 2 senaste dagarna har varit underbara, en dag på Sunset Beach och den andra på Pattaya. Sand som vetemjöl, korallrev, Nemos, sjöhästar. Middag på stranden och lite shopping. Tjejerna har äntligen fått fläta sitt hår. Jonas har gjort ett dyka på "Stonehenge" Jo den här ön är underbar trots att vi nog inte lyckats med en enda matbeställning de är verkligen urkass på engelska. Emma har fått tillbaka halsfluss men lite dunder pencelin från Thailand fixar allt.
Måndag 17 December 2012 - Koh Lipe
En tuuk tuuk hämtade upp oss på morgonen, den lyckades även klämma in en familj till. Emma satt ovan på allt bagage, inte mkt Svensk säkerhet där inte ;) Båten vår packad till bredden och man vår glad att man inte hamnade längst bak de vår dyngsura när vi kom fram. Innan vi nådde Ko Lipen gjorde båten en del stopp för andra resenärer och man blir ju imponerad hur de lyckas borda en stor speedboat men en liten longtail och lyckas få med alla och dess packning. Vi vet vad vi har framför oss när vi reser från Ko Muuk. Vi såg gigantiska fladdermöss som sov från klippväggarna som stora skinnsovsäckar. Vi vär framme 1500 och hoppade över till en slags brygga då man inte kan köra in till stranden pga korallrev. En longtail båt hämtade upp oss och körde oss till hotellet. Ko Lipe är som hämtat ur en resekatalog jag har nog aldrig sett vackrare. Bilder kommer lite svårt med Internet här. När vi kom fram förstod vi varför det heter Mountain Resort.......Vi fick vår fina familjevilla med öppet badrum exotiskt men det betyder ju att vad som helst kan komma in.....
Lördag 15 December 2012 - Koh Lanta
Upp i gryningen för att bli hämtade av Blue Plantet, dykfirma, kl 720 stod vi vid vägen. Vi hoppade på deras båt i Saladan för att bege oss ut på snoorklingsutflyckt och dyk för Jonas. Mulet när vi åkte ifrån Koh Lanta. Vi satt upp på däck där det serverades frukost. Pratade med många intressanta människor från olika platser i värden. 2 timmar senare och solen lysande var vi framme. Men oj vad det blåste tur att vi hade flytvästar när tjejerna snoorklade. 2 dyk och stopp för snoorkling med en god lunch så var det dags att bege sig hemåt. Från sol och hetta rakt in instorm och regn så hemfördes blev lång. Tjejerna sov som grisar. Hemma vid 16 med 2 timmars poolbad. Sen en jättefin middag på stranden.