Linnlias blogg

Söndag 5 November 2006 - Örebro
Resealbum: Linnlia
Nu har vi landat i verkligheten igen och som vanligt är det skönt att komma hem när man har varit borta så länge.
Resan hem gick bra men den var lååååååååååång, 48 timmar på resande fot!
Vi har inte kommit in i rätt tidsrytm ännu utan vi somnar gott vid 19 och sen är vi klarvakna vid 4 tiden, vilket kan vara bra inför morgondagen då jobb och skola väntar för mig och Linn. Sjaak och Linn får var hemma en dag till och får det roliga jobbet att se till att vi får hem lite mat, vinterhjul på bilen och allt annat som behöver ordnas.

Vi är nöjda med allt vi har upplevt och det kommer ta många veckor innan vi och särskilt barnen har hunnit smälta allt.
Även fast vi är "mätta" på allt resande just nu så måste vi erkänna att suget finns där så det kommer garanterat bli fler resor.
Linn och Lias nya favoritlek har blivit att packa väskorna och åka flygplan, just nu hör jag Linn i bakgrunden när hon talar om för Lia att de måste skynda sig för flyget till Hawaii åker snart!

Tack för oss!!
Måndag 30 Oktober 2006 - Cairns
Resealbum: Linnlia
Nu så är vårat äventyr nästan över ( för den här gången) och vi är redo att åka hem men först väntar 2 lata dagar i 35 gradig värme vid poolen. Precis vad vi behöver för att ladda inför hemresan!
I fredags var vi till Kuranda en liten bergsby några mil norr om Cairns uppe i regnskogen. Vi åkte linbana dit och barnen tyckte det var jättespännande. Det är otroligt vackert när man tittar ner i regnskogen och när man sedan tittar upp så ser man havet och stora barriärrevet i horisonten. Vi hade också turen att se många stora blåa fjärilar som endast finns här i Cairns.
I lördags kväll var vi på Cairns night zoo. Vi fick god mat och underhållning av en trubadur så självklart sjöngs "Waltzing Matilda" några gånger. Efter maten fick vi varsin ficklampa och guidad vandring genom djurparken. Vi såg fåglar, massor av krokodiler, possumsoch mycket mer.
Vi fick klappa koalorna,en orm och dricka te tillsammans med kängruerna. Innan vi åkte hem dansade Sjaak och barnen Polka och the brush turkey dance.

Ikväll ska vi gå till en restaurang och äta krokodil, de säger att det ska smaka ungefär som kyckling.

Vi har haft en underbar resa ,allt som vi önskade har hänt och vi är så otroligt tacksamma för all den här kvalitetestiden i har fått tillsammans.
Ett STORT tack till er alla som har följt vår resa. Vi ses snart!! Vi saknar er!!
Torsdag 26 Oktober 2006 - Australien
Resealbum: Linnlia
Nu har vi varit på Hartley creek crocodile farm en av resans absoluta höjdpunkter, tänk er att få se krokodiler attackera sin mat på bara någon meters avstånd. Vilken kraft och vilka instinkter de har för att inte tala om hur otroligt stora de är och då var de här bara som max 5 meter stora, 2- 3 meter mindre än max storleken.WOW!!
Vi fick även lära oss lite fakta: en krokodil behöver äta i genomsnitt 1 kyckling i veckan för att överleva, de flesta krokodiler äter däremot större portioner fast mer sällan det finns bevis på krokodiler som enbart äter 1 gång om året och då kan ni lista ut själva hur mycket den äter den gången!
Krokodilens hjärna är inte större än en normalstor mans tumme så de är inte särskilt intilligenta utan handlar enbart på instinkter.
Linn och Lia tyckte hela dagen var fantastiskt särskilt när de fick möjligheten att hålla i en livslevande krokodilbebis( med tape runt munnen såklart) Självklart blev de fotograferade så att det finns bevis på hur modiga de var.
De blev ännu modigare senare på dagen då de vågade hålla i en STOR diamant pyton. Jag fick hålla i framdelen och Lia som inte var det minsta rädd tog hand om bakdelen och Linn som tyckte det var lite otäckt var ändå så modig så att hon vågade hålla i magen. Självklart har vi bevis även på detta.
Vi har även haft några lata dagar då det inte har hänt så mycket vilket har varit skönt för oss alla.
Idag bjöd vårt resort på pannkaksfrukost vid poolen det var en riktig mysig start på dagen även fast vi är lite ovana att äta pannkakor med citronjuice och sirap på.
Igår kväll åt vi seafood and asian buffe, synd att vi tjejer inte kan äta skaldjur för det fanns allt, ostron ,räkor m.m.
Som tur var den andra maten också väldigt god.

Till er alla som ska åka till Lundsbrunn önskar jag er 2 innehållsrika roliga dagar med alla de aktiviteter och avslappning ni har önskat er!!

Kramar från oss alla!

Linus vi har köpt present till dig så nu hoppas vi på tårtkalas inom snar framtid!! Kramar Linn och Lia
Måndag 23 Oktober 2006 - Australien
Hej!
Äntligen har vi fått tag på ett internetcafe med datorer som fungerar i normal hastighet.
Vi befinner oss just nu i Cairns och vi har gjort en hel del sen senast vi skrev, så jag börjar från början..
I torsdag så var vi till Hook Island, Whitehaven beach och Daydream Island och det var så otroligt vackert . Himmeln var klarblå, vattnet turkost och stränderna kritvita - underbart!!
På Hook Island fick vi åka båt med glasfönster på sidorna och botten så att vi kunde se på korallerna utan att bli blöta, det fanns också ett undervattenstorn där vi kunde se fiskar och rev... för alla som har sett Nemo kan vi tala om att vi såg Doris men tyvärr inte Nemo.
På Whitehaven beach stannade båten vid stranden och vi fick gå av i vattnet, de sa att vattnet skulle vara till knäna men det måsta vara en väldigt lång person som sa det för jag blev blöt till midjan. Jag bar Lia och hon fick hålla upp kamrorna över huvudet så de klarade sig.
Väl i land så spenderade vi 2 timmar i paradiset, whitehaven beach rankas som en av de 10 vackraste stränderna i världen och det är inte svårt att förstå varför.
På daydream Island plockade vi snäckor som jag och tjejorna envisas med att ta med oss hem till Sverige.
I lördags lämmnade vi Airlie Beach och tog tåget till Cairns, det tog 10 timmar och resan gick bra.
Här bor vi jättefint i ett litet hus med stor veranda och bubbelpool i badrummet, i parken finns det två lekparker för barnen och två stora poolområden så vi vet vad vi ska göra. De har också världens största hoppkudde och den är rolig både för vuxna och barn.
Nu när vi har varit här mer än halva tiden kan vi märka på barnen att hemlängtan börjar komma smygande, de saknar sina kompsar,släktingar och leksaker och att vara borta fyra veckor är nog alldeles lagom, jag måste väl tillägga at vi vuxna saknar er ibland också!
Imorgon ska vi åka till Hartley Creeks krokodilfarm och få se när krokodilerna matas och vi får även se den beryktade "dödsrullningen".

Tack för all inlägg i dagboken, det är roligt att ni är så många som följer vår resa!!

Kramar Sofie Sjaak Linn och Lia
Onsdag 18 Oktober 2006 - Australien
Resealbum: Linnlia
Jag börjar med att be om ursäkt för att jag inte laddade upp några bilder men datorn här är så fruktansvärt långsam så vi väntar tills vi får tag i en snabbare dator!

Igår var vi på krokodilsafari och hade en alldeles underbar dag även fast regnet öste ner. Vi åkte en liten båt längs men Proserpine river och såg 4 vilda krokodiler, den största var ca 3,5 meter lång och de andra bara 2,5 meter.
Vi var som närmast bara några meter från krokodilerna och två gånger fick vi se dem i action när de helt plötsligt kastade sig upp och sprang/kanade ner i vattnet.
Barnen tyckte det var otroligt spännande, Linn var lite orolig och höll i sig hårt precis som hon hade lovat mormor.
Vi fick även åka ut på en liten guidad tur i bushen och vi såg massor av fåglar och kängruer. Australiens bbq till lunch gjorde inte saken sämre att det sedan regnade tog vi med ro.

Vädret har varit lite bättre idag och vi har badat och bara varit, imorgon åker vi ut till 3 av de paradis öar som ligger här i Whitsundays.

Kramar till er alla!!
Måndag 16 Oktober 2006 - Australien
Resealbum: Linnlia
Vi njuter av lata dagar vid poolen, det är inte mycket mer vi orkar i den här härliga värmen.
Idag så satt vi vid stranden och åt fish and chips och bara njöt av utsikten ocn nu på eftermiddagen är det dags att bada igen.
Det finns två rutschkanor, en som är som en tunnel och som är på den grundare sidan och en lite längre som kommer ut där det är djupare. Självklart så älskar barnen den som kommer ut på djupt vatten så vi måste ta emot dem. Igår när barnen åkte rutschkanan så glömde de att tala om att de skulle åka den långa vilket slutade med att båda hamnade under vattnet innan jag hann fram och ta emot dem, Linn fick tag i mitt ben och Lia fick jag dra upp i håret.
Blev de rädda? Inte alls de sken som små solar , en gång till mamma en gång till!!

Jag laddar upp lite foton för er att titta på så skriver vi igen när vi har lite mer att berätta!

Kram från oss alla
Lördag 14 Oktober 2006 - Australien
Resealbum: Linnlia
Vi var på valsafari igår, såg sammanlagt 16 valar. 6 honor med kalvar och 4 större "sällskapsdamer".
Vi hade en underbar dag, särskilt Linn som var otroligt fascinerad av det hon såg. Lia var mest nöjd över att det var en kvinnlig kapten eftersom det bara var killar som var piloter när vi flög hit.
Vi tog nattåget hit till Airle och det gick bra , som vanligt när vi reser så sover barnen och det är bara jag och Sjaak som tycker att det är tråkigt!
Vi bor i en liten villa en härlig park med en stor lekplats och en stor pool så efter en vecka i stan tycker barnen att det är skönt att springa av sig ordentligt.

Nu ser vi fram emot mycket bad i värmen och så klart vår krokodilsafari som vi ska åka på i veckan!!

Pussar och Kramar!

Språk och Lek: jag satt brevid en dam på tåget som har ungefär samma jobb som oss- intressant! Alla barn, jag lovar att vara försiktig när vi tittar på krokodiler!!
Onsdag 11 Oktober 2006 - Brisbane
Resealbum: Linnlia
Nu har vi levt cityliv några dagar. Picknick i parken och en hel del shopping! Vi har passat på att gå museum och idag var vi på bio och såg "The wild"
Imorgon ska vi träffa familjen Ash-Spännande!
På fredag åker vi på valsafari för att sedan ta natttåget till Airlie Beach.
Foton kommer efter helgen.
Kram till er alla!!

Saknar dig morbror, lillebror!!
Måndag 9 Oktober 2006 - Brisbane
Resealbum: Linnlia
Här sitter vi nu efter en underbar dag, lite kyligt bara en 23, 24 grader!
Vi har spenderat dagen i Lone pine koala sanctuary (kommer du ihåg när vi var där mormor!) Linn och Lia har matat kängruer och Lia var modig nog att komma i närkontakt med en pytonorm, Linn däremot höll säkert avstånd.
Ni kan se barnes koalabilder på den här addressen för Linn:
Lia:
Vi har precis avslutat den här härliga dagen med en Ceasar sallad, barnen börjar bli trötta och det värker i benen efter allt promenerade så vi säger tack och hej för idag.
Lia skickar en extrastor kram till alla kompisar på Bergagård och Linn till alla kompisar på snäckan!
Oma, ångrar du dig inte lite grann vi har plats för en till?
Mormor, tack för att du tar hand om morfar, Bamse och Nisse!

Sköt om er, det gör vi!!!!
Lördag 7 Oktober 2006 - Brisbane
Resealbum: Linnlia
Nu så är vi på plats och alla är glada och nöjda!
Efter en bra natts sömn så har vi redan kommit i rytm, tror vi i alla fall.
Resan hit gick över förväntan, barnen tittade på TV spelade TV spel och sov en hel del så det var mest vi vuxna som tyckte att resan var lång och tråkig.
Idag har vi gjort stan, Brisbane museum och Southbank och bara njutit av att vi har börjat vår semester!
Mamma vårt telefon nummer är 0061415603938 så nu kan du ringa när du vill!!

Nu är vi hungriga och ska ge oss ut på jakt efter lite mat,