Jarievahelens blogg

Igår var det exakt 6 månader sedan vi lämnade Sverige.
Idag är det 2 veckor kvar innan flyget mot Sverige lyfter från Bangkok. 2 veckor låter kort, men det är ju faktiskt så lång en "normal" charterresa brukar vara.

Dykningen förra torsdagen blev inställd pga vädret, vi åkte ut i tisdags istället. Tyvärr fick vi inte se de stora djuren (valhaj och manta) den här gången heller.
Imorgon ska vi troligen göra våra sista dyk under den här resan, därefter kommer vi att lämna kvar en del av vår dykutrustning på båten. Besättningen ska få våra våtdräkter, våtskor, Eva-Helens fenor samt våra gamla reserv masker.

Idag såg vi att Resdagboken tyvärr ska läggas ned i sommar.
Vi kan förhoppningsvis spara undan alla våra inlägg, era kommentarer samt texterna till bilderna.
Därefter får vi hitta någon ny sajt där vi kan dokumentera våra kommande resor ( som ni vet är vi ju båda med i VVF, så det är inget alternativ :-) )
Sedan vi kom "hem" från Hong Kong i söndags, har vi festat på ägg och kaviar macka nästan varje dag. Kaviaren som vi hittade på IKEA smakar inte lika gott som Kalles, men det är kaviar trots allt. Vi köpte även svenskt knäckebröd och motsvarande danskt rågbröd.
Vädret här på Koh Lanta blir allt mer ostadigt, men värmen består trots allt.
Vi har givetvis hunnit med en dykdag, till Koh Haa, och imorgon blir det en ny utfärd till Hin Daeng/Hin Muang, troligen sista chansen att se de stora djuren.
Resan höll på att inte börja alls; minivanen "glömde" oss, vi fick ringa upp "resebyrån" (Arafat Travel) som vi
köpt biljetterna av (eller rättare sagt av hans fru, det hade blivit lite språkförbistring med henne), han tog sin egen bil, hämtade upp oss och började köra ifatt minivanen.
Strax innan andra bilfärjan hann han upp på den och vi kunde ansluta.
NU var vi på väg! Återigen var det en rally förare bakom ratten, det gick fort och han åkte gärna slalom mellan bilarna.
En trevlig lunch i loungen på Phukets flygplats, en flygresa på drygt 3 timmar och sedan landade vi i Hong Kong.
Tog motsvarande Arlanda Express till Hong Kong Island, åkte sedan tunnelbana 4 stationer och hittade vårt hotell mitt emot uppgången, skönt!
Till vår förvåning hade de uppgraderat vårt rum till en svit! Vi förstod ingenting men tackade och tog emot (vi hade bokat via Internet och betalt allt redan).
Trötta och inte speciellt hungriga (men man måste ju äta) beslutade vi oss för ett besök på McDonalds, det låg en tvärs över gatan, för första gången på den här långresan.
Idag fredag tog vi tunnelbanan till Admirality för att där ta en buss till Ocean Park, huvudmålet med resan......
Per, tyvärr blev det ingen bild på Jari med en sockervadd, det fanns ingen sockervadd att köpa !!!!
Inte speciellt mycket folk som åkte något, vissa attraktioner var det ingen kö till och en gång var vi faktiskt helt själva på en berg-och-dalbana, hur ofta har
man sån tur?!?! Ett riktigt fint Aquarium hade dom också som vi tillbringade en timme i innan vi åter tog bussen till city.
På vägen tillbaka bestämde vi oss för ett besök på IKEA, vi åt köttbullar och lingon, en pizzabit samt kaffe med kanelbulle!
Vi gick till deras foodcourt för att köpa lite svenska godsaker, vi blev glatt överraskade, DOM HADE KAVIAR!!!!!!!
Inte Kalles men vadå!!!! Enligt hemsidan skulle de inte ha någon kaviar överhuvudtaget.
Knäckebröd inhandlades också; nu blir det äggmackor när vi kommer hem till Lanta igen!!!!
När vi skulle promenera tillbaka till hotellet hade himlen öppnat sig; en regnjacka men inget paraply, en av oss var som en dränkt katt när vi kom till hotellet, men vad gjorde det, vi hade ju fått vår kaviar!
Efter varsin varm dusch och litet läsning, hade regnet avtagit betydligt; vi gick då till en typisk restaurang
för Hong Kongbor (vi stack ut kan man säga), litet ställe med max 25 platser (Sister Wah). Det var fullt när vi kom men ägaren (tror vi) tog hand om oss, vi fick ett bord och vi bad honom föreslå mat.
Ett riktigt bra ställe, prisvärt dessutom, måltiden slutade på 100 kr för oss tillsammans!
  • Sedan sist har vi hunnit med ytterliggare en dykdag, i söndags. Egentligen skulle vi även ha dykt i lördags, men den dykutfärden blev inställd p.g.a. för få dykare. Tur var väl det, för det var inget roligt väder den dagen!

Imorgon torsdag bär det av till Hong Kong, två hel dagar och tre nätter. Vi behöver förlänga vårt visum ytterligare en gång och passar då på att besöka detta land där vi inte varit förr. Här hägrar Ocean Park; ett nöjesfält med ett par riktigt häftiga berg-och-dalbanor (hoppas vi!) samt en linbana på ca 5,7 kilometer så vi kan få uppleva Hong Kong från ovan. Förhoppningsvis har vi vädret med oss när vi åker linbanan, det är ofta dimmigt över staden p.g.a avgaserna.
    Vi har fått många tips av Joe som vi träffade under vår Indonesienresa, han bor i Hong Kong (engelsman ursprungligen). Vi hoppas på bra väder i helgen, enligt yr.no är det riktigt kallt i Hong Kong; 22 grader.....
    Kan också nämna att vi har varit med om längsta åskvädret hittills; 7 timmar!!! Började 22.00 på kvällen och slutade inte förrän 05.00, det blev inte mycket sova den natten....
    ÄNTLIGEN har vi fått visa att vi har barnasinnet kvar! Vi har nu varit ute i tre timmar och haft vattenkrig; thailändska nyåret (Songkran) innebär nämligen att man ska skvätta "lite" vatten på varandra och önska gott nytt år. Vi hade turen att få tag på en tuktuk som visade sig ha ett stort kar med vatten i fronten, resan in till Saladan brukar ta 5 minuter, den tog nu 30 minuter. Samtidigt kletar dom in diverse tvålar och färger i ansiktet på varandra, så oömma kläder var det bra att ha....
    Bilderna talar för sig själva !
    Det hade gått ut en varning om Tsunami igår, men vi hörde inte det. Istället för att använda sirenerna på tornen som finns uppsatta, åkte de istället omkring med bilar med högtalare på ön för att varna.
    Eftersom vi har fönstret mot havet, hörde vi aldrig varningen. Personalen på vårt lägenhetshotell missade dessutom att knacka på vår dörr, eller också knackade de väldigt försiktigt, för vi hörde inget.
    Det var först när vi fick ett mail från Per L som vi fick reda på att det hade inträffat en jordbävning och en tsunamivarning var utfärdad. Eftersom vi inte hade märkt något, trodde vi att det inte gällde Koh Lanta och la ut det på Resdagboken.
    Efter att ha surfat runt på Aftonbladet och Expressen gick jag ner till receptionen för att fråga om dem visste något. Döm om min förvåning när jag upptäckte att receptionen var igenbommad och all personal var borta!
    Då tog vi det säkra före det osäkra och tog oss upp på kullen som ligger intill oss, då var klockan ca 17:15.
    Vi hade kunnat stanna kvar på vårt rum i och med att huset ligger 200 meter från havet och vi bor på andra våningen, men vi skulle få mer info om läget om vi tog oss till någon evakueringsplats.

Högst uppe på kullen fick vi komma upp på en terass på ett hus som några svenskar hyr. Vi var ca 30 personer på terassen, de flesta svenskar. I de andra husen runt om såg det liknande ut.
    Efter hand fick vi lite olika uppgifter, bl.a. en felaktig om att vattnet hade försvunnit helt från stränderna på Phuket, efteråt visade det sig att vattnet hade dragit sig tillbaka ett 10-tal meter där.
    Först fick vi reda på att en tsunami på ca 2 meter skulle nå Koh Lanta kl 18:30, därefter att en annan skulle komma 20:00. Vi satt däruppe och tittade ut mot havet och väntade.
    Stämningen var lugn hela tiden.
    Strax efter kl 20 fick vi besked om att faran var över och att vi kunde ta oss till våra hem igen.
    För 20 minuter sedan fick vi ett mail om att det har inträffat en jordbävning utanför Aceh i Indonesien för lite drygt en timme sedan.
    Här på Koh Lanta har det inte gått ut någon Tsunamivarning, det finns varningssystem på ön.

Vi avvktar på rummet tills vidare, vi bor högst upp i huset.
    Nu har vi kommit tillbaka till hotellet efter att ha blivit evakuerade upp i bergen. Där har vi nu varit drygt 2 timmar i en privatvilla tillsammans med massa andra människor med en otrolig utsikt över havet. Dom har nu "blåst av" men det är mycket säkerhetspersonal ute som bevakar. Jari har precis gått ut för att se om han kan köpa någon middag; vi var inte speciellt hungriga idag på lunchen så vi hoppade den....inte rätt dag.....
  • Tre härliga dykdagar igen; äntligen frogfish (tyvärr svår att få kort på) och leopardhaj på den här resan! Man märker att green season är på väg, allt mindre dykare på båten, riktigt gott om plats för oss. Sistan dagen var det dykare med instruktörer från ett annat dykcenter; sista dyket för dagen blev litet kaotisk då en instruktör "tappade bort" två dykare......det slutade lyckligt, ingen fara.
    Några riktigt ordentliga eftermiddagsåskväder har vi haft; vissa går ut på balkongen och fotar medan vissa andra lägger kudden över ögonen (och så kan ni gissa vem som är vem).
    Nu har Jari blivit diplomerad kock.....haha. Han har lärt sig hemligheten bakom alla smaker och kryddor i den thailändska matlagningen så nu ska här experimenteras!!! Allt medan frugan satt och njöt av solnedgången, en bra bok och en drink...(ja, det är en "vanlig" bok; min läsplattas skärm har lagt av så den ska skickas hem för lagning; som tur är så har omkringliggande resorter och hotell bibliotek där vi kan byta böcker).
    I torsdags kom vi "hem" igen, tillbaka till Koh Lanta.
    Det första vi gjorde när vi kom i land, var att besöka Kon-Tiki och boka upp oss på 2 dykdagar, nu på onsdag och torsdag.
    I morse flyttade vi för sista gången, den här gången var det en "kort" flytt, vi flyttade till en lägenhet på andra sidan av korridoren. Här ska vi bo tills vi åker tillbaka till Sverige, om drygt 8 veckor.
    I kväll blir det garanterat en drink på balkongen, nu när vi har havsutsikt. Vi ska passa på att fira att imorgon är det exakt 8 år sedan vi träffades för första gången, på Legaspis flygplats på Filippinerna !