Hebas blogg

Onsdag 10 Juli 2013 - Edinburgh
Resealbum: 50-årsresan
B hade ont i dag och bestämde sig för att ta en vilodag på hotellet. Jag och A gick till en annan busshållplats för nu ville "vi" åka dubbeldäckare. Köpte en dagbiljett (ca 55 kr för båda två) så att vi skulle slippa onda ben idag.

Började med att åka in till city där vi bytte buss för att åka till botaniska trädgården. Hade inte riktigt koll på var vi hoppade av nu heller så vi gick nästan runt hela trädgården innan vi hittade en ingång. Sen visade det sig att om vi följt gatan vi hoppade av på 100 meter till så hade vi haft en ingång där...
Tog bussen in till city igen och åt lunch på McDonalds. Letade upp bussen mot Zoo och denna gång fanns det hållplats precis utanför. Det var ett fint zoo med mycket att se så vi blev kvar där länge.

Buss tillbaka till hotellet och sedan blev det shopping på en stor sportaffär på andra sidan järnvägen. Kvällen (och resan) avslutades med en brakmiddag på hotellet som hade väldigt god mat och glass i stora lass. Sedan var det packning som gällde...
Tisdag 9 Juli 2013 - Edinburgh
Resealbum: 50-årsresan
Började dagen med att ta en buss in till city. Visste inte riktigt var vi skulle hoppa av men vi chansade och det blev inte alls tokigt. Vi hade bestämt oss för att gå "down under" och kolla på de underjordiska källarvalv som användes som förråd och verkstäder och senare som tjuvar och gravplundrares tillhåll. Lite spännande tror jag A tyckte det var. Blev sedan en Subway-macka till lunch innan vi tog The Royal Mile upp mot slottet. Detta var en mycket varm dag så vi beslutade oss för att inte gå in utan det blev istället Camera Obscura för mig och A medan B kollade efter antik och mynthandlare.
Sedan gick vi ner mot shoppingstråket och hittade en mysig italiensk restaurang där vi åt middag. Gjorde någon snabb vända in i några butiker men det var varmt och A började få ont i benen av allt promenerande. Innan vi hittat busshållplatsen hade han panikont och vägrade gå en meter så jag fick t o m bära honom. Var några kilo sedan sist så det var inte helt lätt...
Måndag 8 Juli 2013 - Edinburgh
Resealbum: 50-årsresan
Hade inga planerade stopp denna dag så vi körde iväg och stannade i en stad som hette Callander på vinst och förlust. Här hittade vi ett mysigt fik så det fick bli försenad födelsedagstårta till lunch...
Började bli riktigt varmt och skönt, 25 grader enligt bilens termometer, så vi passade på att fylla på vätskeförrådet (= Irn Bru som blivit A:s nya favoritläsk) innan vi åkte vidare.
Var framme i Edinburgh ganska tidigt på eftermiddagen och åkte direkt till hotellet där vi checkade in och installerade oss. B & A stannade där medan jag letade upp en bensinmack och åkte och lämnade tillbaka hyrbilen. Tog sedan en buss tillbaka mot city, hoppade av vid ett köpcentrum och gick till hotellet. Sedan gick vi allihop tillbaka till centrumet för att äta mat.
Söndag 7 Juli 2013 - Oban
Resealbum: 50-årsresan
Började med att åka till Fort George vid Moray Firth där vi läst att man skulle kunna se delfiner... men de ville inte visa sig idag.
Sen åkte vi ner efter Loch Ness västra sida men Nessie ville inte heller visa upp sig!
Stannade vid Urquarth Castle och var även upp till en skidort, Nevis Range. Där var det precis som hemma i Sverige - fullt med downhillcyklister.
Framme i Oban tog vi en promenad och kollade lite på stan. A och jag gick även upp till MacCaigs Tower högt upp på ett berg. Fin utsikt över hamnen och öarna utanför!

Lördag 6 Juli 2013 - Inverness
Resealbum: 50-årsresan
Startade från Perth vid 9 och vårt första stopp blev i Pitlochry där vi kollade på laxtrappan vid kraftverket. Sedan åkte vi vidare mot Blair Castle där vi gick en tur i slottet, åt lunch, såg stooora träd och slottsträdgården.

Klockan blev rätt mycket innan vi kom iväg igen så det blev raka spåret till hotellet i Inverness som inte var helt lätt att hitta till eftersom man var tvungen att komma från motsatt håll på vägen för att kunna åka av vid infarten. B & A slappade och jag tog en promenad igen.
Fredag 5 Juli 2013 - Perth
Resealbum: 50-årsresan
Dags för resans "huvudmål"... eller iaf anledningen till att vi hamnade i Skottland. Lämnade b&b kl 09.00 och var tillbaka 17.49 efter en heldag med massor att se och göra. Fanns allt och lite till... och även många aktiviteter för barn.
B införskaffade bl a en hel hög fiskeböcker och en gubbkeps. Jag hittade en ny plånbok så nu slipper jag den silvertejpade!
B & A orkade inget mer efter denna heldag men jag tog en långpromenad för att få se lite av stan oxå innan vi åker vidare.

Torsdag 4 Juli 2013 - Stockholm Arlanda
Resealbum: 50-årsresan
Uppe före tuppen idag! Frukost kl 05.20 slank ner ändå...
Flyget avgick kl 08.00 som planerat så vi landar i Skottland om en timme.
Hämtade hyrbilen och gav oss ut i vänstertrafiken. Tur att jag hade en kartläsare med för jag hade glömt att ladda ner Storbritannien till gps:en. Började med ett besök på Deep Sea World där det fanns en hel del häftiga fiskar att titta på i en 112 m lång undervattenstunnel.

Åkte sedan vidare mot Perth och vårt första b&b. Var lite tidiga så vi passade på att fylla upp godis och drickaförrådet inför morgondagen. När vi hittat fram togs vi emot av värdinnan som visade oss rummet. Väldigt mysigt och hemtrevligt!
Sedan gick A och jag till ett äventyrsbad där vi blev kvar i två timmar. B anslöt när vi var klara och vi gick för att leta ett matställe. Hittade en restaurang med kinamat som även hade fish & chips till A. Mätta och trötta slappade vi och kollade lite info om The Scottisch Game Fair som var morgondagens attraktion.
Onsdag 3 Juli 2013 - Norrby
Resealbum: 50-årsresan
Åkte hemifrån vid 14-tiden för att hämta upp B i Rättvik där han var på kurs med jobbet. Han hann knappt sätta sig i bilen innan A plockade fram den första ledtråden...
Den gick han bet på... gissade på Irland, Orkney-öarna och Bornholm. Fick ledtråd nr 2 efter matstopp i Falun och den var betydligt lättare!
Framme på hotellet vid 21 och då blev det bara lite slappande innan sängdags. Vi skulle ju upp kl 5...
Onsdag 22 Juni 2011
Nu är det säkert uppe på lite drygt 30 men idag fläktar det ordentligt från havet så det är helt ok...
Vi poolar bara idag för igår tog vi bussen till Amopi och de fina stränderna där. Ikväll blir det lite shopping och en stor glass på glassbaren som A spanat in. Sen måste vi tyvärr packa...
Bilder laddar vi upp när vi kommit hem fuör det gick inte så bra via telefonen.
Måndag 20 Juni 2011 - Karpathos
Igår var vi på båtutflykt till några av öns bästa stränder. En av de hette Apella Beach och där var vi i flera timmar. Blåste tyvärr väldigt mycket så A fick hålla sig nära stranden.
Men det var en väldigt fin strand...
Idag är det betydligt lugnare så det blir nog en tur ner till havet. A funderar på om han ska köpa en luftmadrass men har lite för speciella önskemål för att han skall hitta en som stämmer tror jag.