Fredns blogg

Söndag 26 Februari 2012 - Stockholm Arlanda Airport
Efter en mellanlandning i Paris är vi nu hemma igen i Sverige. Lite kallare här. Men soligt och vackert.
Vi har haft en härlig och uppleveslerik semester.
Lördag 25 Februari 2012 - Hanoi
Idag har vi en heldag i Hanoi innan vi tar kvällsflyget hem igen. Det har gått fort

Sover lite extra idag. Efter frukost går vi ut och tittar på stan. Promenerar runt sjön, tittar på bl a operahuset. Det är jättemånga brudpar som är ute och blir fotograferade vid sjön. Massor med fotografer som vill ha fina bilder i olika miljöer.

Vi besöker den stora marknaden, krigsmuseet och Ho Chi Minh mausoleet. Vandrar i parken vid hans bostad och tar sen en cyklo tillbaka till marknaden (trodde vi ialla fall). Blev avsläppta ett par km ifrån, vet ej om cykelchaffören blev sur när vi ville åka i samma??

Går en stund till runt sjön när det börjar mörkna och massa färgade lampor tänds. Jättevackert.
Busstransport till flygplatsen. Hemresan startar 23.30
Fredag 24 Februari 2012 - Ha Long
Börjar dagen med Thai Chi på båtens tak. Inte helt lätt att hänga med i alla rörelser även om det gick sakta.
Idag är det lite bättre sikt, det går att se all den vackra natur som finns runtomkring.

Vi åker till flytande marknad, stannar till och kliver av en stund, tittar på vad som erbjuds i fiskväg.
Avslutar båtresan med lunch ombord, kanske den fisk som avlivades vid marknaden?

Buss tillbaka till Hanoi, vi stannar till och besöker en keramikverkstad efter vägen. Där producerades t ex tekannor. Ca 1500/dag.
Arbetarna hade samma syssla hela dagen, 8 tim. En kvinna gjorde öron till kannorna, en annan filade till dem.
Vi åker förbi otroligt många och stora risfält där människor arbetar hela tiden. Många kvinnor i hattar som sätter risplantor.

På väg till hotellet stannar vi och köper biljetter till Water puppet show. Sista kvällen med gruppen. Middag och dockteater.
Gatan utanför hotellet har förvandlats till marknad när vi varit borta, strövar runt där en stund.
Torsdag 23 Februari 2012 - Ha Long
Bussfärd mot Halong där vi ska åka ut i bukten med båt. Området finns med på Unescos världsarvlista över naturfenomen. Det består av ca 2000 öar/formationer.
Vi kliver ombord på vår djonk, blir tilldelade rum, Fina mysiga hytter.
Lunch ombord och båten börjar röra sig utåt. Tyvärr är det otroligt dimmigt idag. Sikten är obefintlig. Båtarna kryper fram i dimman och behöver lotsbåt för att kunna navigera.
Vi går iland och besöker en stor grotta med enorma rum.
Guiden pekar med ficklampa för att visa oss olika formationer som han anser liknar diverse djur?

Tillbaka på båten, nu finns möjlighet att paddla kajak. Paddlar omkring i dimman en stund. Runt omkring bor familjer på flytande hus. Men det är väldigt nersmutsat i vattnet, skräp flyter omkring. Det inbjuder inte direkt till bad.

Middag serveras, sen kan man sjunga karaoke el fiska om man vill. Eller bara slappa.
Onsdag 22 Februari 2012 - Hoi An
Idag har vi en heldag att utforska Hoi An. Vi åker buss några km in till gamla staden. Här finns massor av marknadsstånd. Mycket kläder. Vi flanerar runt, besöker japanska bron, en täck bro med pagod på ena sidan. Handlar lite småsaker.

Vi lånar cyklar på hotellet och cyklar lite i området. Åker ner till stranden. En P-vakt visslar i pipan när vi kommer åkande. Man får visst inte cykla till stranden utan måste parkera och gå sista biten. Ordning och reda!

Tar ett par dopp i havet. Stora vågor, jätteskönt.

På kvällen tar vi flyget till Hanoi. Framme ca 23.45
Tisdag 21 Februari 2012 - Hoi An
Vi lämnar Ho Chi Minh City på fm. Åker till Cu Chi och beöker de underjordiska tunnlarna där de vietnamesiska soldaterna tillbringade mycket tid under Vietnamkriget. Börjar med filmvisning och sedan rundvandring i området. Om man vill kan man prova på att gå ner i en mycket liten öppning. Provar även att gå ner i en lite större turisttunnel men vänder och går upp igen.

På väg till flygplatsen besöker vi en arbetsplats för fysiskt handikappade. De tillverkar t ex tavlor och brickor där de gör vackra bilder med hjälp av äggskal. Fascinerande. Otroligt pillarbete.

Vi flyger till Danang, möts av ny buss och guide som tar oss till Hoi An. Väldigt skillnad mot Saigon, lungt och stilla. Nästan ingen trafik.
Måndag 20 Februari 2012 - Ho Chi Minh
Vi startar tidigt mot Can Tho, som är den största staden i Mekongdeltat.
När vi kommer fram kliver vi på en båt som tar oss till flytande marknader. Där finns frukt, grönsker bl a till försäljning. Många resturanger handlar sina varor här.

Till lunch blir vi serverade många olika rätter. Det kommer in det ena fatet efter det andra, kyckling, fisk, kött, ris, grönsaker och frukt till efterrätt. Mycket gott.

Färden fortsätter mot Ho Chi Minh City (Saigon). Vi rastar på ett sk. hängmattecafé. Toalettbesök där var inte vad man önskar.
Ett fallfärdigt skjul, plankor med mellanrum och dike nedanför. Man får ta seden dit man kommer....

Köper kokosnöt med sugrör. Inte så gott.

Väl framme bekantar vi oss med staden, besöker marknaden där vi såg ett par stora råttor.
Imponeras av alla motorcyklar som trafikerar gatorna, en aldrig sinande ström.
Stannar till och tittar på motionsgympa i parken.

På kvällen äter vi på en resturang där de verkligen jobbat med matdekorationer......
Söndag 19 Februari 2012 - Vietnam
Nu lämnar vi Kambodja. Kliver på båt som ska transportera oss till Vietnam på Mekongfloden. Resan tar ca 4,5 timme. Vi stannar för passkontroll på båda sidor om gränsen.

Bebyggelsen tätnar när vi närmar oss staden. Väldigt många hus byggda ut i floden. Stora överlastade båtar.
Framme i Chau Doc blir vi hämtade av en ny lokal guide som tar oss till hotellet. På em vandrar vi runt i staden, besöker marknad, kyrka och ser på folklivet.

På kvällen är det bröllopsfest utanför hotellet. Livligt!
Lördag 18 Februari 2012 - Phnom Penh
Vi lämnar nu ett regningt Shianoukville för att ta oss tillbaka till Phnom Penh. En 5 timmars bussresa. När vi närmar oss staden svänger vi av genom förorter till Killing Fields (dödens fält). Där ser vi massgravar från Röda Khmertiden. Vår guide berättar att de använde tjocka blad till att skära av halsen med.
Besöker även minnesmärket med alla kranier. En inte alltför angenäm upplevelse. På väg tillbaka med bussen är alla tagna och lågmälda.

På em gör vi ett besök i det kungliga palatset. Vackert utsmyckat, mycket guld och vackra parker. Stor skillnad från allt vi sett på landsbygden.
Rundtur i staden med tuk-tuk.

På kvällen äter vi middag på en resturang som även de utbildar ungdomar och barn. Friends (http://friends-international.org/) Köper en kokbok där
Fredag 17 Februari 2012 - Sihanoukville
Idag beger vi oss med båt ut till en ö i Thailandsbukten, Gråväder när vi åker.
Vi stannar till för att snorkla en stund, regnet börjar ösa ner så sikten i vattnet är inte så bra. Men en del fiskar dyker upp när de blir matade med bröd.
Vi fortsätter mot ön och himlen spricker upp. Det blir kanonväder. Mycket varmt. Bad och lite mera snorkling, lunch på stranden.

Tillbaka till staden på em och där regnar det igen. På kvällen äter hela gruppen middag tillsammans, nästa dag ska vi dela upp oss. Fyra stycken ska fortsätta sin resa i Thailand