Chrivis blogg

Fredag 1 Februari 2019 - Franschhoek
Det tog nästan 4 timmar hit från Mosselbay, mycket vägarbeten, dom viftade för fullt för att vi skulle veta och sakta ner. Vägarna är fantastiskt fina, men det verkar ta tid med breddning osv.
Franchhoek är en liten by, en av dom äldsta i Sydafrika, hela dalen omgärdas av berg, så vackert.
Nu bor vi på ett B&B med 6 rum väldigt nära restaurang gatan, fantastisk frukost, välvårdat fin liten trädgård.
Igår åt vi på fantastiska Ruben idag har vi åkt med vintåget/buss, provsmakat med choklad bla. Kul att se alla vingårdar.
Onsdag 30 Januari 2019 - Mossel Bay
Kört ca 1,5 tim på garden route, och nu är vi i mosselbay på Santos beach och bor på Santos express ett tåg från 1920, vi bor i en vagn med dubbelsäng toa och dusch kyl men endast fläkt.(bäst att bo i c eller d.
Måndag 28 Januari 2019 - Knysna
Knysna är en populät mellanstor kuststad, beläget där knysnafloden mynnar ut i indiska oceanen.
Boende Rex hotel nära waterkant där allt händer, promenad avstånd till bla en fransk restaurang men toppen god mat.
Torsdag 24 Januari 2019 - Addo
Nästa stopp Addo elefantpark, 1640km2, ca 550 elefanter och the big five, lejon, buffel, leopard och noshörning och en massa andra djur. Vi lyckades inte se alla men det var en häftig upplevelse att köra runt bland djuren.
Bodde ca 1 mil ifrån på B&B där var allt larmat, så vi hade fullt sjå att inte trycka på fel knappar.
Onsdag 23 Januari 2019 - Port Elizabeth
Flög till P-E, tog en uber till och från flygplatsen som fungerade perfekt, British airways höll tiden, så all flöt på.
Vi blev uppgraderade på hotellet till penthouse, vi tackade och tog emot.
Idag hämtade vi bilen, Ford fiesta automat med GPS, fullt försäkrad som vi hyrt i 13 dagar på avis.
Vi åkte till en liten safaripark strax utanför P-E, vi körde in med våran hyrbil, fick se sebror, giraffer, gepard, lejon mm. Å maten är ju helt underbart vällagad så gott!
så många nya möten och upplevelse/ cv
Söndag 20 Januari 2019 - Kapstaden
Igår kom vi till kapstaden Turkish airline var försenade 3 tim från Istanbul, annars är dom bra att åka med.
Blev hämtade på flygplatsen körda till Villa cape adventures endast 5 rum svenskägt ( änsålänge) Trevligt bemötta här kan man få hjälp med det mesta om man vill.
Köpte Vodacome simkort+ 1 g 160 zar 104kr då har vi Wifi när vi vill.

Frukosten var perfekt allt vi ville ha plus svar på en massa frågor. Tog Hop on Hop off bussen bla till Table mountain linbana till toppen härlig utsikt.
Träffade 3 kvinnor som skulle segla till Brasilien Ta rodret.nu 7 svenska kvinnor, tjoho då ska man varken vara sjösjuk eller rädd för hajar. Avslutade dagen på The Kloof Street restaurang åt struts saffransås äpple valnötter,sydafrikansk vin,chokladfondant hemgjorda marshmallows och marshmallows glass... oj så gott! Vilken härlig dag /cv
Lördag 9 Mars 2013 - Hong Kong
Nu bor vi på andra sidan Hk lland,sheung Wan LBp hotel, otroligt modernt hotel.
The Peak var verkligen värt bestigningen, kunde ha åkt banan upp, men vi behövde en rejäl promenad, utsikten är enorm, med alla skyskrapor.
Symphony of Lights på kvällen 20.00 (alla kvällar) laser strälkastare mot skyskraperna med ljud till, riktigt stämmningsfullt, och mkt folk.
Lite iaktagelser, byggställningar görs av bambu, och här byggs ju endast skyskrapor. Här är väldigt rent överallt, och inget klotter, Inga lösa hundar eller katter, fantastisk kollektivtrafik som går lätt och smidigt / Tjingeling
Torsdag 7 Mars 2013 - Borac
Våran sista dag på Boracay, detta är ju en väldigt turistisk ö, här finns allt kanske även lugn och ro. Det var iallafall roande att bo på direkt på stranden och beskåda allt som hände. Här blev det även skillnader på kostnaderna för restaurangbesök, här är allt dyrare.
Denna strand är fantastisk att promenera på, speciellt på fm, när tidvattnet inte kommit in. Diniwid beach känns som en liten oas på sidan om./ Tjingeling
Måndag 4 Mars 2013 - Borac
Dagen började med en härlig massage längst ner på station 1, en liten bambuhydda en bit upp på stranden.

En hel del badande, betraktande av människor ifrån altanen, som ligger ett par m från vattnet efter 1200 när det är högt. En man kom springande med 3 kockosnötter jonglerande i farten, stannade hos oss och blev fotad, poliser på segvej inte ovanligt dom bötfäller,folk som röker på stranden, eftersom det är förbjudet.
Har också varit till Puka shell beach,vågor att bada i och mycket små snäckskal på stranden, även i vattnet som hamnade i brallan.

Något som är svårt att undgå, är dessa småbarn(( från atifolket de sk urinvånarna,) och även magra kvinnor med barn, som tigger på restauranggatan, vi gör det vi kan, handlar mat och ger dom pengar, men vi ser inte många som gör detsamma, känns konstigt att musiken dunkar, människor sitter på restaurang, får massage, har kul och där i mellan, magra barn och vuxna.
Som sagt det är inte bara sol, vind och vatten, här blir man även berörd på andra sätt.