Brazilrocks blogg

Måndag 5 Mars 2007
Varje dag var en helt underbar dag!
Vi solade, smörjde oss omvartannat, det var ju tvunget att ha 50 i solfaktor.
Jag provade med 20 en dag, men blev bränd!
På bryggan kunde man se rakt ner på stranden, och vågorna var helt enorma!
Där nere samlades försäljarna, och ville man vara ifred skulle man inte gå ner dit, men när vi skulle sitta vid vattenbrynet så var vi tvungna, och de släpper liksom inte taget om en när man väl kommit dit.
Det som var intressant att köpa av strandförsäljarna var kokosnöt-armband, de var jättefina.
Att bada i havet var ganska farligt, eftersom vågorna var skyhöga och när tidvattnet skymde de stora stenarna i havet, halkade man bara omkring hela tiden. Och skulle man trilla så skavade man sig ganska rejält.
Solen var iallafall helt underbar, tur man kunde svalka sig med en kall öl ibland.
Ungarna drack för det mesta kokosnöt direkt från frysen, som dom borrade hål i.
Vi har stora barn nu, så hade vi vetat innan att det var sommarlov i januari och att brasilianarna själva hade detta semesterparadis som sitt eget ställe, ja, då kanske vi hade valt något mer i stil med lite äldre barn.
Fast där var ju några tonåringar som iallafall sonen fick kontakt med, så det var ju kul. Även om dom inte kunde engelska (brasilianarna)så träffades ungdomarna och spelade spel och hade kul på kvällarna, när vi föräldrar började dra oss tillbaka!
Söndag 4 Februari 2007
Turister,ja det var ju det vi var!
Men väl tillbaka på hotellet kändes allt bra igen, vi gick igenom vad vi hade handlat,det var inte så mycket,för det var ju inte därför vi var där.
Sen var vi ju ganska hungriga, hade inte ätit sedan frukost och nu var det sen eftermiddag.
I regel hade dom alltid pizza-slizar med jättemycket ost på+pommes eller var det hamburgare m pommes! Mycket fett iallafall.
När vi väl var där så smakade det bra,men hemma skulle vi inte äta sånt.
Förutom när vi äter på MAX isåfall.
På kvällen efter en kall öl gick vi till middagsbuffén som vanligt,lika gott varje kväll.
Man var ju ganska trött av värmen och shoppandet så det blev tidigt isäng!
Fredag 19 Januari 2007
Klart man skulle in och kolla vad stan erbjöd, satte oss på bussen som skulle ta oss till ett stort Mall inne i centrum, det som var billigt var ju kläder,inte elektronik alls,faktiskt!
Vi shoppade lite, ungarna hittade Converseskor som var billigare än i Sverige, såklart dom skulle ha såna då.
Det var lite stressande för man skulle hålla reda på tiden också,när bussen skulle hem till hotellet.
Allt gick bra,men ute på gatan kände man lite av den kriminalitet som dom varnade för.
Man kände sig ganska liten och ut-tittad, som en riktig turist.
Måndag 15 Januari 2007
När man hade varit i Brasilien i några dagar började man att komma ner något i varv, men det var ju ändå lite man skulle hinna med.
Bara det att gå och äta på speciella tider hela tiden, man kunde liksom inte bestämma det själv. Det är klart man kunde äta senare också,men eftersom det var så varmt där och bacelluskerna säkert flödade där, så ville vi äta direkt när maten kom ut på buffé- borden.
Klart man smakade allt och det mesta var gott, men man kunde också känna att det var lite "vanskligt med kyckling, men sonen åt det nästan varje dag och kväll så det var ingen fara.
Söndag 7 Januari 2007
På balkongen var det jätteskönt, vinden tog tag i håret och solen var het, tur att det blåste!
Tonåringarna hade ett eget rum som låg 1 rum ifrån oss, annars hade det aldrig gått. Sonen var 17 och dottern 14 när vi var där.
När vi hade vilat en stund och kommit ner i varv (det var ju därför vi var där), så skulle vi käka lite av deras buffé. Vi hade All Inklusive, så det var bara att plocka.
Allt var gott,lite konstiga kryddor som vi inte vet namnet på,men man vande sig efter några dagar.
De använde samma kryddor i sitt bordsvin som vi också lärde oss att tycka om.
Det stod alltid en kock och stekte olika sorters kött och fisk på ett stort stekbord, där man fick hämta maten själv och välja. Kyckling, filé och mycket annat.
Lördag 30 December 2006
Äntligen landade vi i Brazilien i NATAL. En busstur väntade oss i ca 1 timme,sen fick vi äntligen slänga av oss de varma koftorna.Skönt.
Var är kylen? En kall öl och ut på balkongen direkt,varför vänta?
Ölen hette skolöl,det var deras inhemska öl,men smakade alldeles utmärkt.
Onsdag 27 December 2006
Tänk vad tiden går, nu är det ett helt år sedan snart som vi var i Brazilien.
Vi fick ta oss till Köpenhamn där vi skulle lyfta på kvällen den 2/1-06, sen var det mellanlandning på Tenneriffa. Allt som allt tog resan ca 11 timmar! Det var ganska jobbigt för det var trångt på planet,men det gick.
Som tur är så fick man något fint för det.
Vi hade kanonväder i hela 2 veckor,när släkten satt hemma i snö och rusk i 10 minus grader.