Till Medelhavet Mot Medelåldern

Resealbumet skapat av: Thomaskarlsson
27 maj 2012
Visningar: 273
2002 efter vår flytt från fjällen till kusten (Umeå) formulerade jag ett mål. Att jag skulle lära mig att segla och därefter segla till medelhavet i en egen båt och 2010 i medelhavets turkosa vatten fira min 50-årdag. (40-årsdag firades på kalfjället uppe på Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs). Första båten var en mycket välskött Albin Accent , det tog en vecka innan jag tordes lägga ut och åka över till andra sidan av hamnen för att fylla på vatten. Efter ett år såldes båten och vi bytte upp oss till en Mamba 31, med den seghlade vi också en sommar. innan den såldes för att därefter byta upp oss till den båt vi har idag(köpt-07), en Dufour 36 Classic-99. En båt vi är mycket nöjd över, förra ägaren(Olle A.) såg till att utrusta den med nästan allt nödvändigt. det vi kompletterar med är AIS,Navtex, livflotte, mer stuvfack, ytterliggare batterikapacitet. det som redan finns ären bra autopilot, Fin plotter på 12 tum. Radar, VHF. mm. För att lär oss havssegling så anmälde vi oss till GotlandRunt 2007 (det har jag Lars-Ola Nordqvist att tacka för) läs gärna mer på min blogg från [link url=http://gotlandrunt.blogg.se/familjen_karlsson.html]GotlandRunt[/link]
2008 tränade jag på att vara ledg tog 8 veckors semester, klarade 7 veckor på båten, sedan var jag tvungen att åka hem till mamma och plocka hjortron, nyttig träning.
Det blir mycket jag, men vi är en familj och det känns roligt att dom stödjer satsningen. Kommer inte att följa med hela vägen men kommer att hoppa på och av då det passar och det är Kerstin min älskade Sambo och bästa kompis, Malin 15 år och Adam 18 år.
Förutom famíljen har vi varit ett gäng som försök lära oss segling under åren. Förutom Lsrs-Ola och Viktor Nordqvist från Stockholm som först väckte mitt seglingsintresse och vana seglare så är det Bengt Fjällbeg, Håkan Jonsson, Patrik Lövgren, Mikael Fredriksson, Med på resan hoppas jag det kommer några till.
Startar 1:a juni -09 Från Svinninge marina i Åkersberga ner mot Kielkanalen därefter genom engelska kanalen över Biscaya, efter spanska och portugisiska kusten in genom Gibraltarsund, sedan så rakt som möjligt mot Grekland. tre månader ska vi segla.
når vi inte ända fram så lägger vi upp båten där det passar. nästa år 2010. blir det stort party.
här kan ni hänga med på förberedelserna och seglingen.
Skepp Ohoj!!!
/Thomas K.
Reslängd: 94 dagar
Datum: 29 maj - 30 augusti 2009
Blogg: 12 inlägg