Rafflesian i Khao Sok nationalpark , Thailand

Resealbumet skapat av: Fagersta
6 mars 2008
Visningar: 1414
Rafflesian är världens största blomma. Den kan bli upp till 1 meter i diameter.Den växer på roten till ett träd. Har inga blad utan blomman ligger på backen. Eftersom jag är intresserad av blommor hade jag bestämt mig för att se den. Den blommar bara i januari och februari.
Vi for till Khao Sok, hyrde en guide och klättrade upp och ner för bergen i djungeln i 1½ timme i värmen. Plötsligt på en sluttning var den där, så vacker som jag föreställt mig. Inte helt utslagen och därför inte så illaluktande.Den hade några knoppar bredvid sig stora som fotbollar.
På färden fick vi se en hel del mer, en cikada, något slags flygfä som hade en snabel som en elefant, ödlor och myrstackar. Hela djungeläventyret var mödan värd trots både pust, stånk och mycket svettande
Kategori: Äventyr
Besökta länder: Thailand
Reslängd: 4 dagar
Datum: 16 - 19 februari 2008
Blogg: 1 inlägg

Bilder

Karta

Kommentarer

Av Ziesta
7 mars 2008 10:15
Många lustiga växter och djur.. :-) Jag har också varit i Khao Sok nationalpark (2002). Missade dock rafflesian.. Minns dock att vi såg en groda som blev jagad av en orm.. så hela vår grupp sprang för säkerhets skull också ifrån ormen.. Måste varit en rolig syn.. Och så fick man plocka iglar kring benen efter vandringen.. Fick du också det?
6 mars 2008 19:36
Hej Fagersta! Såg precis dina bilder av Rafflesia - så roligt! Jag var utbytesstudent USA 81-82 och när min värdsyster skulle titta på skolor efter studenten följde jag med till University of Kentucky. Det var uttråkigt och jag förirrade mig in i en biologisal och träffade där en trevlig äldre man som jag talade både länge och väl med. Han hade rest en hel del i regnskogarna i Sumatra och Borneo och berättade livligt om alla strapatser han varit med om för att hitta några blommor han studerade. Väl hemkommen till Sverige igen damp det ner ett brev i brevlådan i Skellefteå - det var just denna herre som hade en text på italienska han behövde hjälp att översätta. Sagt och gjort. Det var en gammal text från om just Rafflesia i Borneo och Sumatra, och avsändaren var ingen mindre än Dr Willem Meijer, världsledande autoritet på just Rafflesia och den som givit den största Raffleseian sitt namn - Rafflesia kerrii. Tänk att jag fått se färgbilder av den till slut - i 25 år senare!